Gå til innhold

Støtte i stoler på E46

Mexos
 Share

Anbefalte innlegg

... men da trenger man ikkje å kjøpe bmw om man ikkje skal utnytte seg over dei godene bmw har og stille med...

BMW kjøpes av alle typer mennesker og det er en misforståelse å tro at en BMW er synonymt med en sportslig bil. De fleste BMW modellene er ikke spesielt mye mer sportslige enn en hvilken som helst annen bilmodell. Noe helt annet er hva BMW vil ha oss til å tro... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er jeg ikke enig i, E9, og det ser man på alle de testene BMW faktisk vinner. Det er gode kjøreegenskaper som sender BMW til første-plass.

Det er mulig du ikke gjør det, men jeg merker veldig godt at en BMW er mer leken og morsom, når jeg hopper rett inn i en, efter å ha kjørt en annen bil.

Det er graden av sportslighet man må se etter her da sportslighet er et relativt begrep. Selv om en 316i ikke er en veldig sportslig bil, vil jeg fremdeles si at den er MER sportslig enn en ordinær Toyota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg ikke enig i, E9, og det ser man på alle de testene BMW faktisk vinner. Det er gode kjøreegenskaper som sender BMW til første-plass.

Det er mulig du ikke gjør det, men jeg merker veldig godt at en BMW er mer leken og morsom, når jeg hopper rett inn i en, efter å ha kjørt en annen bil.

Det er graden av sportslighet man må se etter her da sportslighet er et relativt begrep. Selv om en 316i ikke er en veldig sportslig bil, vil jeg fremdeles si at den er MER sportslig enn en ordinær Toyota.

Det er to fenomener med biler som noe så til de grader er hypet i de senere årene... og det er dieselmotorer og bakhjulstrekk. Diskusjonen om hvorvidt en dieselmotor er den beste for menigmann tar vi en annen gang, men diskusjonen om hvorvidt bakhjulstrekk er det den beste løsningen for menigmann er interessant i denne sammenheng.

Mye av BMW´s såkalte sportslighet forklares ofte med at bilene har bakhjulstrekk og en god vektbalanse fordi motorene ligger tildels bak forakselen. Det er liten tvil om at denne layouten er den beste i dynamisk forstand, men jeg er usikker på om mannen i gaten merker så stor forskjell. Jeg kjenner mange som helt bevisst kjøper en bil med forhjulstrekk fordi de dermed føler at de har mer kontroll over bilen (spesielt på vinterføre) og dermed føler seg generelt mer sikre når de er ute og kjører bil. En BMW blir imidlertid ikke automatisk spesielt sportslig fordi den har bakhjulstrekk og en god vektbalanse.

BMW vinner ofte biltester, men det gjør sannelig Mercedes-Benz og Audi også. E87 130i ble bl.a presentert av BMW som et sportslig alternativ i Golf-klassen, men tyske AMS mente allikevel at Golf R32 både var mer sportslig og en bedre bil. Ergo er sportslighet i relasjon til biler et relativt begrep. BMW E60/61 523i er ikke en sportslig bil... og det er heller ikke en E65 760i... ei heller E90/91 318i. At en bil er hurtig er ikke ensbetydende med at den er sportslig. Mercedes-Benz SL65 AMG Bi-Turbo er f.eks betydelig hurtigere enn en E46 M3, men den er bestemt ikke mer sportslig. E46 M3 er imidlertid noe helt annet enn f.eks E90/91 330i... i den sammenhengen er ikke 330i spesielt sportslig.

I min terminologi er de fleste BMW modellene ikke direkte sportslige... de fleste Porschemodellene (altså ikke Cayenne) og alle Ferrarimodellene er imidlertid sportslige. BMW ønsker imidlertid et sportslig image, men det er dessverre lenge siden de aktivt gjorde noe for å pleie imaget. Dagens 3-serie (og tidligere E46 og E36) lever stadig høyt på et image som ble bygget opp ved hjelp av de bragder E30 M3 gjennomførte i div. løp både på og utenfor banen. Jeg er ikke den første som påpeker at dette begynner å bli mange år siden og at dagens M3 mest av alt er en kompakt GT og dermed ikke så veldig sportslig... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer aldri til å kjøpe e46 uten sportseter igjen, det er et MUST :!::)

Som jeg sa i min første post, de som _har_ sportsseter er selvfølgelig glad i dem og kunne selvfølgelig aldri tenke seg å ha noe annet, men standadssetene er ikke så skrale at de gjør vanlige folk syke. Ja, sportssetene er gode, men ingen vits i å overdrive.

Vel, uansett så syns eg org.setene er dårlige i forhold til sportsetene..har man et valg her så kjøp sport!

Ser ut som det blir sport no så ikke no problem :) Skal reise til Bømlo på fredag og være der i 9 dager. Da skal jeg se etter bilen din :)

Det må du gjøre vettdu :) Hvilken bil kjører du selv nå da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer aldri til å kjøpe e46 uten sportseter igjen, det er et MUST :!::)

Som jeg sa i min første post, de som _har_ sportsseter er selvfølgelig glad i dem og kunne selvfølgelig aldri tenke seg å ha noe annet, men standadssetene er ikke så skrale at de gjør vanlige folk syke. Ja, sportssetene er gode, men ingen vits i å overdrive.

Vel, uansett så syns eg org.setene er dårlige i forhold til sportsetene..har man et valg her så kjøp sport!

Ser ut som det blir sport no så ikke no problem :) Skal reise til Bømlo på fredag og være der i 9 dager. Da skal jeg se etter bilen din :)

Det må du gjøre vettdu :) Hvilken bil kjører du selv nå da?

kjører e36'n i avataren her. drar til bergen og ser på en 318 e46 på mandag. så deg idag på svortland. du passerte ungdomskolen. satt på en hvit mazda 323 gtx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to fenomener med biler som noe så til de grader er hypet i de senere årene... og det er dieselmotorer og bakhjulstrekk. Diskusjonen om hvorvidt en dieselmotor er den beste for menigmann tar vi en annen gang, men diskusjonen om hvorvidt bakhjulstrekk er det den beste løsningen for menigmann er interessant i denne sammenheng.

Mye av BMW´s såkalte sportslighet forklares ofte med at bilene har bakhjulstrekk og en god vektbalanse fordi motorene ligger tildels bak forakselen. Det er liten tvil om at denne layouten er den beste i dynamisk forstand, men jeg er usikker på om mannen i gaten merker så stor forskjell. Jeg kjenner mange som helt bevisst kjøper en bil med forhjulstrekk fordi de dermed føler at de har mer kontroll over bilen (spesielt på vinterføre) og dermed føler seg generelt mer sikre når de er ute og kjører bil. En BMW blir imidlertid ikke automatisk spesielt sportslig fordi den har bakhjulstrekk og en god vektbalanse.

BMW vinner ofte biltester, men det gjør sannelig Mercedes-Benz og Audi også. E87 130i ble bl.a presentert av BMW som et sportslig alternativ i Golf-klassen, men tyske AMS mente allikevel at Golf R32 både var mer sportslig og en bedre bil. Ergo er sportslighet i relasjon til biler et relativt begrep. BMW E60/61 523i er ikke en sportslig bil... og det er heller ikke en E65 760i... ei heller E90/91 318i. At en bil er hurtig er ikke ensbetydende med at den er sportslig. Mercedes-Benz SL65 AMG Bi-Turbo er f.eks betydelig hurtigere enn en E46 M3, men den er bestemt ikke mer sportslig. E46 M3 er imidlertid noe helt annet enn f.eks E90/91 330i... i den sammenhengen er ikke 330i spesielt sportslig.

I min terminologi er de fleste BMW modellene ikke direkte sportslige... de fleste Porschemodellene (altså ikke Cayenne) og alle Ferrarimodellene er imidlertid sportslige. BMW ønsker imidlertid et sportslig image, men det er dessverre lenge siden de aktivt gjorde noe for å pleie imaget. Dagens 3-serie (og tidligere E46 og E36) lever stadig høyt på et image som ble bygget opp ved hjelp av de bragder E30 M3 gjennomførte i div. løp både på og utenfor banen. Jeg er ikke den første som påpeker at dette begynner å bli mange år siden og at dagens M3 mest av alt er en kompakt GT og dermed ikke så veldig sportslig... :wink:

Godt skrevet, og jeg er enig i mye. BMW har vært svært dyktige med markedsføringen av merket sitt som et sportslig alternativ til resten av røkkla. Som nevnt har BMWs meritter innen motorsport blant annet blitt brukt for å posisjonere merket som mer sportslige enn sine konkurrenter. Selv om vi mennesker liker å tro at vi er rasjonelle vesener som tar rasjonelle beslutninger basert på objektiv informasjon så må vi likevel ikke undervurdere den makten markedsføring har for vår kjøpsatferd. BMW-fanatikere har gjerne dette budskapet, "ultimate driving machine", brent inn i hjernen. Når vi kjører en BMW så føler vi dermed at vi kjører en mer sportslig bil enn en tilsvarende motorisert Audi. Markedsføringen antyder at det ikke gjør noe om vi kjører litt over fartsgrensen, fordi bilen er utviklet for å takle det. Og når reklamen sier det, så tror vi selvfølgelig på det. Audi på den andre siden posisjonerer sine biler som banebrytende på teknologi. Mye av dette er imidlertid bare verdier som eksisterer oppe i hodene våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men selv om BMW bruker det som argument for å selge biler betyr ikke det at det må være feil. Om du setter en BMW opp mot en mercedes eller Audi ( uten Quattro) på en bane så kan jeg (nesten) garantere deg at BMW'en vil stille til første plass. Det er mulig du ikke merker det bmw E9, men jeg merker forskjell på en BMW og andre biler. Det er også en kjensgjerning at BMW har mye stivere biler, som også er med på å gjøre bilene mer sportslige.

Selvsagt ikke i samme klasse som f.eks en Porsche 911, men fremdeles ganske så sportslig.

Det du sier motstrider stort sett alle tester jeg noengang har lest i bilblader, så selv om jeg personlig mener noe annet kan jeg ikke se at du har rett i det du skriver.

jeg foreslår at du leser gjennom tester og ser hva profesjonelle mennesker, såvel som Journalister med lang erfaring har skrevet om BMW. jeg har abonert på Car, Top Gear Magazine og Evo i snart 10 år nå, og har uglesett enhver test hvor BMW er tatt med. Selv om ikke absolutt alle konkluderer med at BMW var den beste bilen, har de altid fått skryt for å være den beste kjøre-maskinen og den mest sportslige.

Og for ordens skyld; ta en titt på BBC Top Gear-episoden hvor de tester 130i mot R32. Da vil du skjønne hva jeg mener :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men selv om BMW bruker det som argument for å selge biler betyr ikke det at det må være feil. Om du setter en BMW opp mot en mercedes eller Audi ( uten Quattro) på en bane så kan jeg (nesten) garantere deg at BMW'en vil stille til første plass. Det er mulig du ikke merker det bmw E9, men jeg merker forskjell på en BMW og andre biler. Det er også en kjensgjerning at BMW har mye stivere biler, som også er med på å gjøre bilene mer sportslige.

Selvsagt ikke i samme klasse som f.eks en Porsche 911, men fremdeles ganske så sportslig.

Det du sier motstrider stort sett alle tester jeg noengang har lest i bilblader, så selv om jeg personlig mener noe annet kan jeg ikke se at du har rett i det du skriver.

jeg foreslår at du leser gjennom tester og ser hva profesjonelle mennesker, såvel som Journalister med lang erfaring har skrevet om BMW. jeg har abonert på Car, Top Gear Magazine og Evo i snart 10 år nå, og har uglesett enhver test hvor BMW er tatt med. Selv om ikke absolutt alle konkluderer med at BMW var den beste bilen, har de altid fått skryt for å være den beste kjøre-maskinen og den mest sportslige.

Og for ordens skyld; ta en titt på BBC Top Gear-episoden hvor de tester 130i mot R32. Da vil du skjønne hva jeg mener :wink:

Av ant. totalt solgte BMW´er gjennom tidene er det ikke mange som blir kjørt på en bane... det er ikke engang mange som blir kjørt på Autobahn. Man skulle nesten tro at dagens biljournalister enten er hjernevasket og/eller får betalt for å skrive om hvor fantastisk den eller den bilen oppfører seg på en bane eller hvor stabil bilen er i 245 Km/t. Dette er ikke rasjonelt avgjørende for en som har til hensikt å kjøpe f.eks en E60/61 520d. Det er mye mulig at vedkommende får en god følelse av at div. biljournalister legger seg flate for BMW´s markedsføring... og at han dermed aktivt bruker journalistenes historier som argumentasjon i et forsøk på å bekrefte overfor seg selv at han har gjort et godt kjøp, men en BMW blir jo ikke automatisk mer sportslig av den grunn. BMW selger de alminnelige modellene (M-modellene er en annen historie) som Rolex selger klokker... eller Hugo Boss selger dresser... det er absolut fine produkter, men ikke så utrolig enestående som mange skal ha det til. Min påstand er at f.eks 3-serien fom 316i til og med 330i teknisk ikke er spesielt mye mer avansert enn hva man f.eks finner hos Volvo.

Kjøreglede derimot... i motsetning til et egentlig sportsbilkonsept... er BMW´s store triumf. Kjøreglede må ikke forveksles med sportslighet... og motorstyrke er heller ikke avgjørende for kjøreglede. Så... jo jeg kan også merke at en BMW er spesiell i forhold til andre biler, men det er ikke fordi en BMW nødvendigvis er mer sportslig enn andre biler. En BMW kjører godt og farten behøver ikke engang å være høy. En BMW har som nevnt i mitt tidligere innlegg en optimal balanse... et perfekt tilpasset gear... og ofte en god motorlyd, men den er ikke nødvendigvis sportslig. Min tidligere 1997 E36 323i var marginalt mer kompromisløs og dermed tilsynelatende mer sportslig enn min nåværende 2003 E46 318dT, men når alt kommer til alt er allikevel min nåværende E46 mer "sportslig" i ordets rette forstand. Et betydelig bedre chassis og understel... i tillegg til en hurtigere styregeometri sørger for det, men begge bilene er/var små kompakte familiebiler og dermed ikke spesielt sportslige slik jeg ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner tankegangen din, og jeg ser argumentene dine. Jeg tror du definerer en sporty bil på en litt annen måte enn det jeg gjor, og nettopp derfor tror jeg vi er litt uenige samtidig som vi er enige, for det jo BMW's 50/50 vekt distribusjon, og det faktum at de, i motsettning til audi plasserer motoren lenger mot midten av bilen. Dette i kombinasjon gier en mer sportslig bil, eller som du kaller det; kjøre-glede.

En annen ting... Du skrev at porsche Cayenne ikke var sporty, men da må jeg spørre deg ( bare for moro-skyld, ikke for å være kverulant eller noe) Har du kjørt en Cayenne Turbo ?

Ikke bare er den rett frem, men faktisk raskere enn E46 M3 CS rundt banen CAR satte opp da de foretok tester av en del bile for å finne "car of the year" (er desverre ikke sikker på om det var Car eller EVO som skrev dette, så det må taes med en klype salt. Lette etter bladet, men fant det desverre ikke, Kanskje noeen andre har bladet ok kan bekrefte/avkrefte dette.)

Uansett.. jeg har kjørt denne bilen, (vanlig Turbo uten Power kit eller noe slikt) og syns den var ganske sportslig rundt svingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner tankegangen din, og jeg ser argumentene dine. Jeg tror du definerer en sporty bil på en litt annen måte enn det jeg gjor, og nettopp derfor tror jeg vi er litt uenige samtidig som vi er enige, for det jo BMW's 50/50 vekt distribusjon, og det faktum at de, i motsettning til audi plasserer motoren lenger mot midten av bilen. Dette i kombinasjon gier en mer sportslig bil, eller som du kaller det; kjøre-glede.

En annen ting... Du skrev at porsche Cayenne ikke var sporty, men da må jeg spørre deg ( bare for moro-skyld, ikke for å være kverulant eller noe) Har du kjørt en Cayenne Turbo ?

Ikke bare er den rett frem, men faktisk raskere enn E46 M3 CS rundt banen CAR satte opp da de foretok tester av en del bile for å finne "car of the year" (er desverre ikke sikker på om det var Car eller EVO som skrev dette, så det må taes med en klype salt. Lette etter bladet, men fant det desverre ikke, Kanskje noeen andre har bladet ok kan bekrefte/avkrefte dette.)

Uansett.. jeg har kjørt denne bilen, (vanlig Turbo uten Power kit eller noe slikt) og syns den var ganske sportslig rundt svingene.

Jeg tror også at vi langt på vei egentlig er enige og at kilden til en evt. uenighet er selve definisjonen av sportslighet. La meg sette dette på spissen i et forsøk på å fortelle hva jeg mener. McLaren F1 er sportslig... Bugatti Veyron er bare hurtig... Porsche Cayman S er sportslig... Porsche Cayenne Turbo er bare hurtig... BMW E46 M3 er sportslig.... BMW E46 325i har bare en fantastisk fin balanse. Hvorfor er f.eks ikke en Porsche Cayenne Turbo sporslig (slik jeg forstår begrepet) ? Jo... den er først og fremst for tung... 2355 Kg kan aldri bli sportslig og spesielt ikke med et tyngdepunkt så høyt som i en Cayenne. Husk at bilen skal kunne stoppes effektivt gjentatte ganger uten at bremsene fader og massen kontrolleres i skarpe svinger før man kan kalle en bil sportslig.... en Cayman gjør dette definitivt bedre enn en Cayenne. Dermed har jeg ikke benektet det faktum at en Cayenne absolut er en imponerende konstruksjon... med tanke på både vekt og størrelse går den meget... meget bra, men den er ikke sportslig... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om ikke absolutt alle konkluderer med at BMW var den beste bilen, har de altid fått skryt for å være den beste kjøre-maskinen og den mest sportslige.

Kan vi da være enige om at sportslighet kan ses på som det motsatte av komfort? Og dermed konkludere med at BMWer generelt er mindre komfortable enn andre biler? I ytterste konsekvens så må det jo være slik. En supersportslig bil er jo minimalt komfortabel, mens en superkomfortabel bil aldri vil være særlig sportslig.

Eller er det bare slik at BMW på en magisk måte er best på alt? Det er i hvertfall lett å få det inntrykket dersom man henger mye i BMW-kretser. Man kan selvfølgelig mene at BMW designer fine biler, men teknisk sett så er japanske riskokere fortsatt et par hestehoder foran når det gjelder faktisk kvalitet. Personlig så ser jeg egentlig ikke verdien av å ha en kvalitets/statusbil fra BMW, så lenge den hele tiden går i stykker..

Fant forresten en test.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sportseter i min e36, og er kjempe fornøyd selv om jeg ikke klarer å bestemme hvilke posisjon som er best.

Et eksempel var da jeg var på langtur i mercedes e-klasse med vanlige seter(men som ska være en "komfortabel bil"). Etter 6timers kjøring hadde jeg helt vondt/krampe i høyrefoten, og så litt svart på å kjøre hjem fra der jeg leverte e-klassen i min bil selv om det bare var snakk om 1/2t. Men der var det noe annet. Når jeg kom på plass "nedi" mine seter og ikke "oppå" merce setene og lårstøtten var på plass da var plutselig alt av plage vekke.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også at vi langt på vei egentlig er enige og at kilden til en evt. uenighet er selve definisjonen av sportslighet. La meg sette dette på spissen i et forsøk på å fortelle hva jeg mener. McLaren F1 er sportslig... Bugatti Veyron er bare hurtig... Porsche Cayman S er sportslig... Porsche Cayenne Turbo er bare hurtig... BMW E46 M3 er sportslig.... BMW E46 325i har bare en fantastisk fin balanse. Hvorfor er f.eks ikke en Porsche Cayenne Turbo sporslig (slik jeg forstår begrepet) ? Jo... den er først og fremst for tung... 2355 Kg kan aldri bli sportslig og spesielt ikke med et tyngdepunkt så høyt som i en Cayenne. Husk at bilen skal kunne stoppes effektivt gjentatte ganger uten at bremsene fader og massen kontrolleres i skarpe svinger før man kan kalle en bil sportslig.... en Cayman gjør dette definitivt bedre enn en Cayenne. Dermed har jeg ikke benektet det faktum at en Cayenne absolut er en imponerende konstruksjon... med tanke på både vekt og størrelse går den meget... meget bra, men den er ikke sportslig... :wink:

jeg kan selvsagt ikke være uenig i dette. Det er graden av sportslighet som avgjør, og når du setter det opp mot hverandre på den måten kan jeg ikke være uenig. Tyngde er ikke noe man vil ha en en skikkelig sports-bil. (men så må vi skille mellom en bil som er sportslig, og en bil som ER en sportsbil, for det er jo ikke det samme)

Begynner ikke med F1-Veyron-diskusjonen igjen, Men jeg syns ikke de bilene kan sammeliknes på en banal måte. Veyronen er kjempe-tung og derfor vil den aldri være sportslig på samme måte som F1, men fremdeles er den jo ikke "dårlig" rundt svingene på samme måte som f.eks en CL 65 AMG.

Mht Bremser kan jo fading lett løses med kjeramiske bremser, kan det ikke ? Porsche_911_Carrera__51276g.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...