Gå til innhold

Bilen rister noe enormt i 80km/t


Kobar
 Share

Anbefalte innlegg

Satte nettop på mine nyinnkjøpte 17" felger med 5mm spacer foran,

men når jeg kommer opp i ca 80km/t så rister rattet noe inni granskauen.

Har prøvd å ta av begge felgene foran og prøve å sentrere spacere`n litt bedre, og stramme hjulboltene diagonalt, men rister fortsatt like mye..

Er snakk om en 85modell E30, innpresset på felgene er 40, derfor jeg bruker 5mm spacer..

Kjøpte felgene av en privat person, felgene ble kjøpt nye i mai, og er utrolig lite brukt, samt ingen skader på felgene, så hva kan være feilen til at det rister? går heilt greit i alle andre hastigheter utenom rundt 80km/t..

Har det noe å si om at nav`et på felgen ikke passer på nav`et på bilen?, det på felgen er liksom større.... men trodde nå at når man strammer boltene at hjulet sentrerer seg av seg selv..

vil noen hjelpe??

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkte jeg skulle prøve å avbalansere dem bare for å sjekke, men han som jeg kjøpte dem av garanterte at felgene er strøkne å null kast eller skjeivheter... jeg har ikke sett ett hakk på noen av felgene heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har spacere montert bør felgene avbalanseres bilen for å få et godt resultat... hvis ikke det er problemet snakker vi om alminnelige problemer som kast i felgen, skjeve dekk, foringer, manglende senterringer eller alminnelig ubalanse i dekkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har spacere montert bør felgene avbalanseres bilen for å få et godt resultat...

Hvordan gjør man dette i praksis? Spesialutstyr?

Bilen blir satt på støtter slik at hjulene kan snurre fritt. Deretter kjøres en "spinner" mot hjulet for å få opp omdreiningene så hjulets hastighet tilsvarer ca. 100 Km/t. Ved hjelp av en laser på "spinneren" kan man avlese ubalansen ikke bare i felgen/hjulet, men også den bevegelige delen av navet, spaceren, felgen og dekket som en samlet enhet. Ved å bygge ut sporvidden med en spacer forandres opphengets geometri vesentlig og mindre krefter skal til for å få en ubalanse. Derfor bør felgene avbalanseres på bilen for å få et godt resultat. Husk imidlertid at prosedyren selvfølgelig må gjøres på nytt hvis du tar felgen av bilen ved omlegging til vinter/sommerdekk eller ved en punktering... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...