Kobar Posted August 28, 2006 Share Posted August 28, 2006 Satte nettop på mine nyinnkjøpte 17" felger med 5mm spacer foran, men når jeg kommer opp i ca 80km/t så rister rattet noe inni granskauen. Har prøvd å ta av begge felgene foran og prøve å sentrere spacere`n litt bedre, og stramme hjulboltene diagonalt, men rister fortsatt like mye.. Er snakk om en 85modell E30, innpresset på felgene er 40, derfor jeg bruker 5mm spacer.. Kjøpte felgene av en privat person, felgene ble kjøpt nye i mai, og er utrolig lite brukt, samt ingen skader på felgene, så hva kan være feilen til at det rister? går heilt greit i alle andre hastigheter utenom rundt 80km/t.. Har det noe å si om at nav`et på felgen ikke passer på nav`et på bilen?, det på felgen er liksom større.... men trodde nå at når man strammer boltene at hjulet sentrerer seg av seg selv.. vil noen hjelpe?? mvh Link to comment Share on other sites More sharing options...
Saltkjelen Posted August 28, 2006 Share Posted August 28, 2006 Har hatt samme problem, men da manglet jeg senterringer. Kan være senterringer som trengs for å bli kvitt ristingen. En annen løsning på problemet kan være at du har kast i felgen.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kobar Posted August 28, 2006 Author Share Posted August 28, 2006 hvor får man eventuellt kjøpt senterring da? dyrt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivanrogov Posted August 28, 2006 Share Posted August 28, 2006 Ballansert felgene? Eller prøv og skru igjen boltene litt og litt helt til det er så stramt som du skal ha det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Saltkjelen Posted August 28, 2006 Share Posted August 28, 2006 hvor får man eventuellt kjøpt senterring da? dyrt? Senterringer fåes hos alle felg og dekkforhandlere. Er ikke en kostbar sak. Selv fikk jeg mine gratis hos Sharif.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kobar Posted August 28, 2006 Author Share Posted August 28, 2006 tenkte jeg skulle prøve å avbalansere dem bare for å sjekke, men han som jeg kjøpte dem av garanterte at felgene er strøkne å null kast eller skjeivheter... jeg har ikke sett ett hakk på noen av felgene heller... Link to comment Share on other sites More sharing options...
C0bra Posted August 28, 2006 Share Posted August 28, 2006 Det er med 90% sansynlighet det at du kjører uten senter ringer! Alle dekksjapper skal selge vanlige senterringer trodde jeg.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted August 28, 2006 Share Posted August 28, 2006 Jepp, har vert borti det samme selv, få deg et sett med sentreringsringer, koster vel en 100-150.- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Posted August 28, 2006 Share Posted August 28, 2006 Når man har spacere montert bør felgene avbalanseres på bilen for å få et godt resultat... hvis ikke det er problemet snakker vi om alminnelige problemer som kast i felgen, skjeve dekk, foringer, manglende senterringer eller alminnelig ubalanse i dekkene. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kobar Posted August 28, 2006 Author Share Posted August 28, 2006 Jepp, har vert borti det samme selv, få deg et sett med sentreringsringer, koster vel en 100-150.- hvor?? hva må jeg vite for å få kjøpt meg det da?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivanrogov Posted August 28, 2006 Share Posted August 28, 2006 Ta med deg en felg til en dekkbutikk. Vanskelig og si hvilke senter-ringer du må ha på felgene.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kobar Posted August 29, 2006 Author Share Posted August 29, 2006 nå fikk jeg bestilt 4 senterringer fra sjappa hvor felgene ble kjøpt nye i mai... så nå får jeg bare vente i spenning til dem kommer... Link to comment Share on other sites More sharing options...
oddis Posted August 29, 2006 Share Posted August 29, 2006 Når man har spacere montert bør felgene avbalanseres på bilen for å få et godt resultat... Hvordan gjør man dette i praksis? Spesialutstyr? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Posted August 29, 2006 Share Posted August 29, 2006 Når man har spacere montert bør felgene avbalanseres på bilen for å få et godt resultat... Hvordan gjør man dette i praksis? Spesialutstyr? Bilen blir satt på støtter slik at hjulene kan snurre fritt. Deretter kjøres en "spinner" mot hjulet for å få opp omdreiningene så hjulets hastighet tilsvarer ca. 100 Km/t. Ved hjelp av en laser på "spinneren" kan man avlese ubalansen ikke bare i felgen/hjulet, men også den bevegelige delen av navet, spaceren, felgen og dekket som en samlet enhet. Ved å bygge ut sporvidden med en spacer forandres opphengets geometri vesentlig og mindre krefter skal til for å få en ubalanse. Derfor bør felgene avbalanseres på bilen for å få et godt resultat. Husk imidlertid at prosedyren selvfølgelig må gjøres på nytt hvis du tar felgen av bilen ved omlegging til vinter/sommerdekk eller ved en punktering... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 29, 2006 Share Posted August 29, 2006 Her får du kjøpt ringer på nett ihvertfall: http://www.martins.no/tillbehor/senterringer.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now