R Andersen Posted August 30, 2006 Share Posted August 30, 2006 Dette er kanskje nyheten som mange har ventet på..? Les hele artikkelen her. Den nye designsjefen heter Adrian van Hooydonk. Whether Bangle is to be thanked, or the management from Munich, the truth of the matter is that BMW has had an impact on other premium brands. Audi's gone a bit wild with design, über conservative Mercedes is cautiously following suit, even Lexus is approaching design in a more experimental way. "It feels very nice," he admits, adding "but we are also sober and put it in perspective. BMW isn't the kind of company with a lot of backslapping. You are expected to do your job, and in that sense there is an enormous amount of pride. But it is not something we want to exhibit." Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Posted August 30, 2006 Share Posted August 30, 2006 Jeg tror det blir mer av det samme... Adrian van Hooydonk var ansvarlig for bl.a E90/91 og det beste vi derfor kan håpe på er trolig en evolusjon av dagens designtema... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Håvard ///M3 Posted August 30, 2006 Share Posted August 30, 2006 Jeg synes BMW har hatt godt av Bangle på mange måter! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ron Jeremy Posted August 30, 2006 Share Posted August 30, 2006 Er skrevet og debattert opp og ned designen til Bangle, og mannen selv. Faktum er at BMW aldri har solgt flere biler. Designen til BMW er som artikkelen sier, blir kopiert av andre premium merker (spesielt premium merker i US, Acura osv osv) Dette gjelder også interiør, bl.a navi delen. Så alt kan ikke bare være negativt, det er bedre å vekke noen følelser, enn at en bils design gir et trekk på skuldrene. Se hvor kjedelige Benz er, Audi virker som om de sliter med designen, Porsche... Det BMW hvertfall har klart, er å skyve designen fremover, å tørre å komme opp med noe nytt, noe fresh. Generelt så sutrer folk jævlig, alt var så mye bedre før osv, men vet du hva, det var det neppe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Håvard ///M3 Posted August 30, 2006 Share Posted August 30, 2006 Den støtter jeg 100% Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ellingsen B. Posted August 30, 2006 Share Posted August 30, 2006 Jeg vil ikke si at Audi og Porsche sliter med designen. Audi's A8/S8/A6/A4 og nye Allroad ser VIRKELIG lekker ut. Mercedes sine nye modeller er også flotte. Tenker på ML, nye G wagen, SL'n,CL'n,E klassen. De har løftet seg kratig opp på designen. BMW har vel ØKT salgstallene? Alt ettersom jeg har lest så har de solgt veldig mye mer BMW enn på veldig lenge. Dette henger også mye ihop med at BMW prisene har nesten vært helt stabile siden tidlig på 90 tallet! i 1990 kostet en ny e34 520i ca 400.00. Dette gjør de jo idag også. Volvo 740 kostet vel 180' i 1990.. Idag koster en V70 over 400'. Audi og Mercedes har også lagt på seg godt i prissiktet. En ribba MB E200 koster 487.000.. Så man får ganske mye bil for penga hvis man velger BMW Link to comment Share on other sites More sharing options...
steffen_sandnes Posted August 30, 2006 Share Posted August 30, 2006 Jeg vil ikke si at Audi og Porsche sliter med designen. Audi's A8/S8 og nye Allroad ser VIRKELIG lekker ut. Mercedes sine nye modeller er også flotte. Tenker på ML, nye G wagen, SL'n,CL'n,E klassen. De har løftet seg kratig opp på designen. BMW har vel ØKT salgstallene? Alt ettersom jeg har lest så har de solgt veldig mye mer BMW enn på veldig lenge. Dette henger også mye ihop med at BMW prisene har nesten vært helt stabile siden tidlig på 90 tallet! i 1990 kostet en ny e45 520i ca 400.00. Dette gjør de jo idag også. Volvo 740 kostet vel 180' i 1990.. Idag koster en V70 over 400'. Audi og Mercedes har også lagt på seg godt i prissiktet. En ribba MB E200 koster 487.000.. Så man får ganske mye bil for penga hvis man velger BMW Vel... Fant ikke E60 520i men fant derimot E60 523i og den koster 508 000 og visst ikke jeg tar helt feil nå så regner jeg med den er ganske ribba for ekstrautstyur! Og igjen visst vi da sier at 520i koster 400 000, så er nok de gaanske ribba for det meste av utstyr.. (kilde www.bmw.no) Rett meg om jeg tar feil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ellingsen B. Posted August 30, 2006 Share Posted August 30, 2006 520d koster vel 450?. Jeg tenker da på at 400.000 i 1990 er ca 7-800.000 i dagens penger. De har hatt en nogenlunde stabil pris på snart 17år. 520i har kanskje gått ut? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik3 Posted August 30, 2006 Share Posted August 30, 2006 Er skrevet og debattert opp og ned designen til Bangle, og mannen selv.Faktum er at BMW aldri har solgt flere biler. Designen til BMW er som artikkelen sier, blir kopiert av andre premium merker (spesielt premium merker i US, Acura osv osv) Dette gjelder også interiør, bl.a navi delen. Så alt kan ikke bare være negativt, det er bedre å vekke noen følelser, enn at en bils design gir et trekk på skuldrene. Se hvor kjedelige Benz er, Audi virker som om de sliter med designen, Porsche... Det BMW hvertfall har klart, er å skyve designen fremover, å tørre å komme opp med noe nytt, noe fresh. Generelt så sutrer folk jævlig, alt var så mye bedre før osv, men vet du hva, det var det neppe. Helt enig!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Posted August 30, 2006 Share Posted August 30, 2006 Generelt så sutrer folk jævlig, alt var så mye bedre før osv, men vet du hva, det var det neppe. Hva som menes med "bedre" kan diskuteres, men hvis man ser på hva man kan få for pengene i historisk forstand nådde vi toppen på 1920-30 tallet (altså før den store økonomiske depresjonen ble alvorlig i 1933). Velstående mennesker kunne kjøpe den ypperste luksus og teknikk (som i relativ forstand var "bedre" enn i dag - type Hercule Poirot stil) for en realverdi (et kronebeløp justert for inflasjonen etc.) som var betydelig lavere enn i dag. Poenget er naturligvis at det var få som hadde mange penger og dermed ble prisene heller ikke presset opp på samme måte som i dag. Den sosiale utjevningen med skatter og avgifter slik vi kjenner det i dag var også et ukjent begrep. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ron Jeremy Posted August 30, 2006 Share Posted August 30, 2006 Hva som menes med "bedre" kan diskuteres, men hvis man ser på hva man kan få for pengene i historisk forstand nådde vi toppen på 1920-30 tallet (altså før den store økonomiske depresjonen ble alvorlig i 1933). Velstående mennesker kunne kjøpe den ypperste luksus og teknikk (som i relativ forstand var "bedre" enn i dag - type Hercule Poirot stil) for en realverdi (et kronebeløp justert for inflasjonen etc.) som var betydelig lavere enn i dag. Poenget er naturligvis at det var få som hadde mange penger og dermed ble prisene heller ikke presset opp på samme måte som i dag. Den sosiale utjevningen med skatter og avgifter slik vi kjenner det i dag var også et ukjent begrep. Men hva som ble laget i 1920-30 tallet er jo særdeles uinterresant for min del (jeg er født i 74) Mekanisk var det kanskje mer robust og solid, men det var jo svært enkle kontruksjoner i forhold til dagens bil.. Dagens biler består av betydelig flere komponenter, og viktigst - den tids produkter var laget for å vare, dagens samfunn er et forbruker samfunn, kjøleskapet ditt, tv'n, det er ikke laget for å være mer enn 5-8 år. Og slik er det med biler også, de er ikke laget for å vare mer enn 12-15 år. Slik er det bare. Hadde noen gått inn for å lage et produkt som ville vart et betydelig antall år, så tror jeg de ville klart det. Om markedet er der, tror jeg faktisk ikke. For det som styrer produktene, det er markedet. Hvem som styrer markedet er en annen diskusjon selvsagt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ellingsen B. Posted August 30, 2006 Share Posted August 30, 2006 Det er faktisk ofte færre store komponenter på dagens biler. Av det elektriske er det selvklart mer. Det kommer jo bare mer og mer duppedingser på bilene. Snart går de av seg selv. Men karosseri og interiørdeler f.eks. Dahsbordet er bare noen deler. Frontfanger uten lister og som går helt opp til panseret. Hele dører uten lister etc. Dørtrekkene er av få deler etc. Dette er for å spare vekt og penger. Jo færre komponenter..No mindre ting kan gå galt. Derfor prøver de vel å lage så store deler som dekker mest mulig og kan erstatte andre deler. Enklere og sette sammen også. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Posted August 30, 2006 Share Posted August 30, 2006 Men hva som ble laget i 1920-30 tallet er jo særdeles uinterresant for min del (jeg er født i 74) Mekanisk var det kanskje mer robust og solid, men det var jo svært enkle kontruksjoner i forhold til dagens bil.. Dagens biler består av betydelig flere komponenter, og viktigst - den tids produkter var laget for å vare, dagens samfunn er et forbruker samfunn, kjøleskapet ditt, tv'n, det er ikke laget for å være mer enn 5-8 år. Og slik er det med biler også, de er ikke laget for å vare mer enn 12-15 år. Slik er det bare. Hadde noen gått inn for å lage et produkt som ville vart et betydelig antall år, så tror jeg de ville klart det. Om markedet er der, tror jeg faktisk ikke. For det som styrer produktene, det er markedet. Hvem som styrer markedet er en annen diskusjon selvsagt... Mitt innlegg var bare en anekdote i historisk forstand. Kanskje er det ikke spesielt interessant i dag hva man kunne få for pengene på 1920-30 tallet, men allikevel er det illustrerende for hvordan man kan betrakte økonomien i dag. Aldri har så mange mennesker vært så rike som i dag, men i tillegg har aldri så mange mennesker måttet betale så mye for så lite som i dag. En alminnelig bil som f.eks E90 320i er absolut ikke high-tech i dag... det er en "melk & brød" bil for BMW, men allikevel er den i relativ forstand ikke bedre enn f.eks E30 320i. I direkte forstand er en E90 320i selvfølgelig absolut bedre enn en E30 320i, men da E30 320i var ny på markedet var den veldig mye bedre i forhold til konkurrentene enn E90 320i noen gang kommer til å bli. Da f.eks Mercedes-Benz SSK "Papler" kom på markedet i 1930 var den med sin 7065 cm3 store rekkesekser med kompressor som ytet 250 HK ved 3300 rpm og 562 Nm ved 1900 rpm trolig mer teknisk avansert i relasjon til andre biler i normal handel på den tiden enn f.eks Bugatti Veyron er i dag. Vel... det er mange måter å betrakte verden på... 1930 Mercedes-Benz SSK "Papler" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hakon Posted August 30, 2006 Share Posted August 30, 2006 Herlig Mercedes Fredrik. Sett litt på 101 dalmatinere nå ? Forresten er jeg ikke enig at Mercedes Benz ser kjedelige ut.. De nye modellene ser riktig så spenstig ut syns jeg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Posted August 30, 2006 Share Posted August 30, 2006 Herlig Mercedes Fredrik. Sett litt på 101 dalmatinere nå ? Hehehe... nope... jeg bare kikket litt i en bok om Mercedes-Benz jeg leste for en tid tilbake. Boken ble forøvrig kjøpt for 15-16 år siden her... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now