Gå til innhold

BMW X5 4.4 V8 Testet!

Hakon
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

E9 : Vi kikket på alle de logiske stedene bortsett fra under setene, så det er mulig den er der. jeg finner det meget lite sansynelig at man skulle bestille en bil til godt over en million med mye ekstrautstyr, for så å velge kassettspiller og ikke CD.

Det jeg syns er rart er at i det hele tatt sitter kassettspiller i såpass nye biler som X5 og forøvrig også E46,E39,E38 osv. dvs biler fra slutten av nittitallet. CD formatet hadde jo vært dominerende i mange år da..

Å se en integrert kassettspiller i dashbordet er jo bare trist.

ja det er veldig sant, og man må lure på hvem i helvete det er som spiller kasetter uansett...

X5 med den nye 218 hesters Dieselmotoren fungerer veldog godt, og har en adekvat 0-100 tid. denn gammle ( 184 hesters versjonen) er imidlertid litt for treg. Da ville jeg heller valgt en 3,0 i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. den oppgraderte X5 utgaven er det ikke så stor forskjell på X5 4.4i og X5 3.0d. Begge har en topphastighet på 210 Km/t... dog klarer 4.4i 0-100 Km/t på 7 sekunder mot 8,8 sekunder for 3.0d. X5 3.0d har imidlertid 500 Nm ved 2000 rpm og det er betydelig mer enn de 440 Nm ved 3700 rpm X5 4.4i yter... 3.0d er uten tvil vesentlig hurtigere i mellomakselerasjonene. Den store triumfen for 3.0d er imidlertid drivstofforbruket... et gjennomsnitlig forbruk på 0,94 liter/mil er noe helt annet enn 1,31 liter/mil... en forskjell på nesten 30%. Jeg ville uten tvil ha kjøpt en X5 3.0d når det gjelder disse to modellene, men en E61 530xd er under alle omstendigheter et bedre kjøp... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. den oppgraderte X5 utgaven er det ikke så stor forskjell på X5 4.4i og X5 3.0d. Begge har en topphastighet på 210 Km/t... dog klarer 4.4i 0-100 Km/t på 7 sekunder mot 8,8 sekunder for 3.0d. X5 3.0d har imidlertid 500 Nm ved 2000 rpm og det er betydelig mer enn de 440 Nm ved 3700 rpm X5 4.4i yter... 3.0d er uten tvil vesentlig hurtigere i mellomakselerasjonene. Den store triumfen for 3.0d er imidlertid drivstofforbruket... et gjennomsnitlig forbruk på 0,94 liter/mil er noe helt annet enn 1,31 liter/mil... en forskjell på nesten 30%. Jeg ville uten tvil ha kjøpt en X5 3.0d når det gjelder disse to modellene, men en E61 530xd er under alle omstendigheter et bedre kjøp... :wink:

det du sier høres veldig fornuftig ut, men jeg har faktisk prøvekjørt begge to, og det du sier er desverre feil(etter min mening, subjektivt mao :!: ) 7 sek mot 8,8 er faktisk en del, og slik jeg føler det er ikke den nye (218 hesters versjonen) X5 på noen måte raskere. Ved kickdown føltes den X5'en faktisk ganske hurtig, selv i fart. det er klart den trenger turtall, men med 218 hester mot 286 sier det seg selv at V8'ern er raskere. Også føles den mye mer responsiv og punchy, og den gjør bilen komplett på en annen og bedre måte enn 3,0 dieselen. Jeg sier ikke at det er noen dårlig bil, men bensinkostnader satt til side er det ingen tvil om at jeg heller ville valgt en med V8'ern fremfor den med dieselen.

Nå blir det litt vanskelig å sammenlikne de da jeg testet den som hadde det eldre designet før faceliften. jeg foretrekker den nye varianten med Angel Eyes og facelift, så det er ikke bare å sette likhetstegn mellom de to bilene. den oppgraderte M62 motoren med 320 hester har jeg ikke testet, men det må jo bli den man må sammenlikne med om man kun skal se på den faceliftede versjonen, og siden den har betydelig mer effekt enn den gammle 4,4 litern blir ikke det helt riktig heller.

Men jeg er i alle fall ikke i tvil om hvilken motor som passer best i X5, og det er en stor koselig V8 som hygger seg på lavt turtall om man bare skal cruise, og som freser herlig om man skal kjøre mer aktivt.

Husk også at om man kickdowner ( med automat) en 3,0d så vil den også geare ned og revve til turtallssperren slik en bensinbil vil gjøre, og om du stiller de opp mot hverandre vil X5'en med V8'ern være langt borte.

Om man ligger i gear, og gir full gass med dieselen blir det muligens noen av det samme mht til akselerasjon i fart, men jeg tviler på at den vil være spesielt mye raskere.

Det er mulig du har rett i teorien, men det føles absolutt ikke slik når du sammenlikner de to ( facelift X5 3,0d) og denne pre Facelift 4,4 V8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ettersalgs messig så er det vel enorm forskjell i etterspørsel etter 3.0 D og 4.4l?

"Alle" skal jo ha diesel i diesel, jo tyngre bil, jo mer fornuftig mht diesel.

Men fornuft er en ting, følelser noe annet.

4.4l både høres og føles fornuftig "nok" ut, tviler jeg ikke på, mht en kjøretur, men å bruke å eie en slik bil er det nok i lengden mest hensiktsmessig med en diesel...

:roll:

Feil års model også dette, man må liksom ha 16/9 navi bl.a.

CD skifter sitter på venste side bak i bagasje rommet ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter vel først og fremst Mpower20 i at X5 4.4i ikke er verdt de ekstra kronene... hverken i innkjøp eller forbruk... når X5 3.0d går så bra som den nå engang gjør... :wink:

Innkjø nei, enig med deg. Denne bilen vi testet koster i følge selger 1.400.000 ny dan den ble kjøpt.

Forresten er jeg enig i deg at E61 530xd er mer fornutfit enn X5 igjen, men folk kjøper X5 selv om den har lite bagasjerom og koster litt i overkant. Faktum er at man føler seg som kongen på haugen når man sitter på toppen og rent fysisk ser ned på de i en 5-serie. På den måten kan jeg forstå X5 litt, for det er meget behagelig å sitte så høyt, samtidig som det er litt harry. Heldigvis lang vei fra en X5 til en Hummer H2 som topper min harry-skala.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, enig Håkon, Hummer er latterlig harry.

Personlig ville jeg heller valgt X5 enn en 530 diesel.

Grunnen er sikkerhet og rett og slett som Håkon sier, du er konge i en X5, en 5 serie er "bare en vanlig bil".

Mer oversikt og høyere kvalitet i E53 enn E60 er også grunner til at jeg ville valgt X5 fremfor E60.

Bra test Håkon!

Skal låne en X5 (05mod) med 3 liter diesel til helga, kan skrive en test av den da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo også et spørsmål hvor du kjører mest med en X5. Hvis jeg bodde i Norge ville jeg nok ha vurdert en X3 eller en X5, men her i Danmark er en E61 530xd betydelig mer fornuftig... for ikke å snakke om en E61 535d. Når hastigheten blir høy er det bedre at bilens tyngdepunkt ligger lavt og at fartsfølelsen dermed blir mindre slitsom. Det er på den måten man klarer å kjøre Gibraltar-Oslo mer eller mindre direkte... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo også et spørsmål hvor du kjører mest med en X5. Hvis jeg bodde i Norge ville jeg nok ha vurdert en X3 eller en X5, men her i Danmark er en E61 530xd betydelig mer fornuftig... for ikke å snakke om en E61 535d. Når hastigheten blir høy er det bedre at bilens tyngdepunkt ligger lavt og at fartsfølelsen dermed blir mindre slitsom. Det er på den måten man kan klare å kjøre Gibraltar-Oslo mer eller mindre direkte... :lol:

det er sant, men nå har jo X5 fått veldig mye skryt for å være den SUV'en som har vært mest banebrytende mht det å oppføre seg mest som en vanlig stasjonsvogn. Jeg ville helt klart valgt en X5 over en X3 da kvalitetsfølelsen på X5 er av en helt annen verden. faktisk føles den veldig stødig og fin. Bringer faktisk assosiasjoner til de gode gammle BMW'ene som E38 og E39. Satt og studerte bilen litt, og oppdaget at knappen som styrer det elektriske soltaket er nøyaktig det samme som på E32'en. Morsomt at de fremdeles bruker 19 år gammle knapper på mer eller mindre nye biler. Ikke at det spiller noen rolle, men det var bare litt snedig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er sant, men nå har jo X5 fått veldig mye skryt for å være den SUV'en som har vært mest banebrytende mht det å oppføre seg mest som en vanlig stasjonsvogn. Jeg ville helt klart valgt en X5 over en X3 da kvalitetsfølelsen på X5 er av en helt annen verden. faktisk føles den veldig stødig og fin. Bringer faktisk assosiasjoner til de gode gammle BMW'ene som E38 og E39. Satt og studerte bilen litt, og oppdaget at knappen som styrer det elektriske soltaket er nøyaktig det samme som på E32'en. Morsomt at de fremdeles bruker 19 år gammle knapper på mer eller mindre nye biler. Ikke at det spiller noen rolle, men det var bare litt snedig.

Jeg er litt nerdete... så det med at knappen til soltaket på en X5 fra f.eks 2001 er den samme som ble brukt i en E32 stemmer ikke helt, men nesten... :wink: ... Iht. ETK er delenummeret 61316907288 og akkurat den bryteren ble brukt i E38, E39, E46... og blir brukt i E53, E60/61, E63 og E83... allikevel er det godt observert for trolig er ikke den tilsvarende bryteren i E32 helt ulik... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt nerdete... så det med at knappen til soltaket på en X5 fra f.eks 2001 er den samme som ble brukt i en E32 stemmer ikke helt, men nesten... :wink: ... Iht. ETK er delenummeret 61316907288 og akkurat den bryteren ble brukt i E38, E39, E46... og blir brukt i E53, E60/61, E63 og E83... allikevel er det godt observert for trolig er ikke den tilsvarende bryteren i E32 helt ulik... 8)

du har sikkert rett, men den er jævlig lik skal jeg si deg. Tilsvarende design som Økonomi/sport/vinter - knappen på E32'en. Designet er i alle fall nesten det samme og det er jo litt aritg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen praktisk ting den hadde var en uttrekkbar plate som kan laste opp mot 150 kg. Denne er veldig fin om man skal skifte om eller laste om i bilen/ ha tak i ting langt bak i bagasjeromet. F.eks bytte fra jakt/fjellstøvler til mer behagelige kjøre-sko.

Beklager å stille meg kritisk til dine flotte reportasjer som til tider er ganske fornøyelig lesestoff, men jeg bare må få komme med en kommentar til denne platen du lovpriser...

Kommentaren er under et lite forbehold i at det ikke er skjedd noe revolusjonerende i skinnesystemet i overgangen fra 5 serien til X5en;

Den bagasjeromsplaten noe skikkelig dritt som aldri burde vært lansert før den faktisk tålte det den lover. Det kan hende den er bedre i X5 siden den er kortere, men min erfaring er at den tåler IKKE 150kg, og den tåler enda mindre å bli trukket ut med vekt på selv om det er laaaaangt under 100kg.

Problemet (iallefall ifra E39) er at hjulene i skinnen knekker av tyngden man lhar liggende på platen når den trekkes ut og med tanke på bruksområdet den blir lansert for og prisen er det slik jeg ser det bortkastede penger (med mindre man er veldig oppmerksom på svakhetene og ikke bruker den da det trengs...).

- Og ikke nok med det, men etterhvert knirker og skrangler den og det er relativt dyrt å kjøpe ny dekkplate til gulvet istedet for å ha denne ondskapen liggende...

Setter som sagt pris på reportasjene og håper supplerende kritikk danner et enda større bilde av helhetsvurderingen.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter vel først og fremst Mpower20 i at X5 4.4i ikke er verdt de ekstra kronene... hverken i innkjøp eller forbruk... når X5 3.0d går så bra som den nå engang gjør... :wink:

Du virker som en svært fornuftig kar! :)

Men en X5 4.8is hadde ikke vært å forakte ettersom da snakker vi virkelig punch med 360hk/500Nm, og 0-100 på under 6sek.

Men ville ikke brukt penger på en 4.4V8'en kontra 3.0 dieselen jeg heller. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...