haakon Skrevet September 13, 2006 Share Skrevet September 13, 2006 er ikke lett å få kjørt over grensene i detta landet kjørte noen km i 150km/t med min gammle bmw idag,med ikke lett å få det til uten å måtte bremse ned hele tiden selv om det var utenom rushet på 4felts motorvei. alltid en kølle som legger seg ut i venstre felt for å kjøre forbi noen,men så glemmer hvor gassen er. lå lenge bak en x3 som la seg ut rett foran meg for å kjøre forbi en semi i 90km/ i 100 sona. så holder løken omtrent 1km høyere fart en den han kjører forbi og legger seg ikke over til høyre før jeg setter på blinkersen og skal kjøre forbi han på feil side... så hvis noen her ble forbikjørt av en burgunder e34 med hornet inne idag: hei igjen! værsåsnill å gi på ved forbikjøring og legg deg over igjen. og har du ikke tenkt å kjøre fortere enn den du kjører forbi,så gi F! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr.Plow Skrevet September 13, 2006 Share Skrevet September 13, 2006 Det mest positive med monster-Q7'en, slik jeg ser det, er at BMW må følge opp på motorsiden i den nye X5. Nå ligger jo både MB og Audi et godt stykke over effektmessig (for å si det mildt). X5 4.8is med 360hk havner totalt i skyggen av Q7 V12 diesel og ML 63 AMG. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tithead Skrevet September 13, 2006 Share Skrevet September 13, 2006 fantastisk pent og aerodynamisk inneffektivt type kjøretøy(i forhold til vanlige _lave_ biler) kan eg tenke meg. kan noken gi meg en fin barnevenlig forklaring på kva "nm" er? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmerlars Skrevet September 13, 2006 Share Skrevet September 13, 2006 fantastisk pent og aerodynamisk inneffektivt type kjøretøy(i forhold til vanlige _lave_ biler) kan eg tenke meg. kan noken gi meg en fin barnevenlig forklaring på kva "nm" er? Dreimoment. Hestekrefter er et produkt av dreimoment x turtall Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chriso Skrevet September 14, 2006 Forfatter Share Skrevet September 14, 2006 kan noken gi meg en fin barnevenlig forklaring på kva "nm" er? Tja. Jeg også har ofte prøvd å forstå hva dreiemoment egentlig er, ved å lese diverse. Liksom, kan en ha 100 hk og 10 nm, eller 10 hk og 100 nm? Eller er det et forhold mellom desse? Finnes det en formel? (<-- dette har vi forrseten hatt en liten diskusjon om). Jeg tenker at hk er effekt, Nm er kraft. Men les dette og se om du blir klokere av det Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 14, 2006 Share Skrevet September 14, 2006 Det mest positive med monster-Q7'en, slik jeg ser det, er at BMW må følge opp på motorsiden i den nye X5. Nå ligger jo både MB og Audi et godt stykke over effektmessig (for å si det mildt). X5 4.8is med 360hk havner totalt i skyggen av Q7 V12 diesel og ML 63 AMG. Trolig ikke... ingen har åpenbart så langt følt seg kallet til å måtte komme med et svar på Porsche Cayenne Turbo S. ML 63 AMG har 510 HK... Turbo S har 521 HK... ML 63 AMG har 630 Nm ved 5200 rpm... Turbo S har 720 Nm ved 2750 rpm. ML 63 AMG er 0,2 sekunder hurtigere 0-100 Km/t med 5 sekunder mot Porschen´s 5,2 sekunder, men Porschen slår tilbake med en topphastighet på 270 Km/t mot AMG´ens 250 Km/t. Det hele er ganske meningsløst mener jeg... hvor skal dette ende ? Det beste man kan si om Q7 er at den trolig blir en tanke mer økonomisk i all den tid diesel inneholder rundt 30% mer energi enn bensin... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haugen87 Skrevet September 14, 2006 Share Skrevet September 14, 2006 Dieselmotorer er da ikke så responsive at det kan sammenliknes med Bensinmotorer. En responsiv Bensinmotor vil altid være bedre enn en Dieselmotorer Responsiv?? hva mener du med den siste linja?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 14, 2006 Share Skrevet September 14, 2006 Tja. Jeg også har ofte prøvd å forstå hva dreiemoment egentlig er, ved å lese diverse. Liksom, kan en ha 100 hk og 10 nm, eller 10 hk og 100 nm? Eller er det et forhold mellom desse? Finnes det en formel? (<-- dette har vi forrseten hatt en liten diskusjon om). Jeg tenker at hk er effekt, Nm er kraft. Men les dette og se om du blir klokere av det Newtonmeter (Nm) er en måleenhet for moment... som er en kraft på en (1) Newton målt over en distanse på meter. En Newton er den mengde kraft som trenges for å akselerere en masse på en kilo en meter pr. kvadratsekund. En motor kan ikke utvikle 0 Nm for så har den ikke et moment eller en kraft til å akselerere bilens masse... som jo er poenget med f.eks en bilmotor. Ergo kan vi fastslå at Nm og hestekrefter må være en funksjon av hverandre siden en motor heller ikke kan ha 0 hestekrefter. Det er i en teknisk sammenheng vedr. f.eks bilmotorer meningsløst å snakke om hestekrefter uten å samtidig snakke om Newtonmeter. Imidlertid valgte man av praktiske årsaker å forenkle fremstillingen ved å kun snakke om hestekrefter da bilen ble alminnelig på veiene. Begrepet hestekraft er forøvrig et gammeldags uttrykk som fortalte at en hest som ble benyttet i de engelske gruvene på 1800 tallet gjennomsnittlig var i stand til å heise en last på 33000 pund en fot opp i løpet av ett minutt . Dette tilsvarer ca. 75 Kg en meter opp pr. sekund. Måleenheten ble senere benyttet for å fortelle hvor mange hester en dampmaskin kunne erstatte. I forhold til f.eks en bilmotorer forteller begrepet hestekraft dermed bare en del av de faktiske forhold siden en bilmotor utvikler et ulikt ant. hestekrefter ved forskjellig turtall og heller ikke sier noe konkret om motorens moment ved et givet turtall. Det gir ingen mening i å si at en motor yter 1000 Nm... sitat slutt. Det gir litt mer mening å si at en motor har 507 hestekrefter, men det er kun fordi vi har vennet oss til uttrykket og størrelsesforholdet. Hvis jeg sier at den samme motoren yter 373 Kilowatt blir de fleste usikre fordi de ikke er vant til størrelsen... og man ikke uten videre kan vurdere størrelsen opp mot noe man kjenner. Hvorfor gir det omvendt ingen mening i å kun si at en motor yter 1000 Nm ? Det er fordi 1000 Nm er en størrelse man ikke kan forholde seg til alene... vi vet at det er en momentsterk motor, men det er det. Dermed kan vi si at begrepet Newtonmeter kun gir mening hvis vi kjenner størrelsen i relasjon til f.eks hestekrefter og ikke minst i forhold til turtall. Rent teknisk gir heller ikke f.eks uttrykket 507 hestekrefter alene mer mening, men pga. den historiske konteksten kan vi relatere hestekreftene til å være en kjent størrelse og dermed sånn nogenlunde forståelig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chriso Skrevet September 14, 2006 Forfatter Share Skrevet September 14, 2006 Newtonmeter (Nm) er en måleenhet for moment... som er en kraft på en (1) Newton målt over en distanse på meter. En Newton er den mengde kraft som trenges for å akselerere en masse på en kilo en meter pr. kvadratsekund Vel..."tithead" ba om en barnevennlig forklaring.. Siden jeg har lest fysik kan jeg også skrive det du skrev. MEN, selv om jeg vet definisjonen, hjelper deg meg ikke å virkelig forså hva det er, på en måte. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet September 14, 2006 Share Skrevet September 14, 2006 Les denne.. der står det hele forklart på en veldig lett og grei måte. Forstår man det ikke da, forstår man det aldri. http://science.howstuffworks.com/fpte.htm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron Jeremy Skrevet September 14, 2006 Share Skrevet September 14, 2006 Q7 syns jeg er stygg... det mest korrekte ordet er vel vulgær. Det er det første ordet jeg kommer på når jeg ser en Q7. Og 1000Nm, er vel mest markedsføring for Audi og deres Tdi? Syns Audi sliter med designet, det er kjedelig, (les: vekker ingen følelser, meninger, bare et trekk på skuldrene ) Audi ser ut som E30 og E34 innvendig, biler laget på 80 tallet, kvaliteten på interiøret har de absolutt. Og jeg håper BMW virkelig kan nærme seg både de og Lexus sin kvalitet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 14, 2006 Share Skrevet September 14, 2006 Vel..."tithead" ba om en barnevennlig forklaring.. Siden jeg har lest fysik kan jeg også skrive det du skrev. MEN, selv om jeg vet definisjonen, hjelper deg meg ikke å virkelig forså hva det er, på en måte. Det er ikke alltid så lett å forstå abstrakte fenomener... av og til må man bare akseptere en utlegning. Kan du forklare hva en hestekraft er uten å samtidig trekke moment (Newtonmeter) inn i resonnementet ? ... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chriso Skrevet September 14, 2006 Forfatter Share Skrevet September 14, 2006 Kan du forklare hva en hestekraft er uten å samtidig trekke moment (Newtonmeter) inn i resonnementet ? ... Jeg er ikke i stand til å forklare hva hestekraft er (dersom vi ser bort ifra det å dra frem en teoretisk definisjon da) .Så svaret er både ja og nei. Jeg ville kanskje brukt moment for å sameligne og de to størelsene, og dermed klargjøre forskjellen. Håper noen forstod hva jeg skrev nå Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 14, 2006 Share Skrevet September 14, 2006 Jeg er ikke i stand til å forklare hva hestekraft er (dersom vi ser bort ifra det å dra frem en teoretisk definisjon da) .Så svaret er både ja og nei. Jeg ville kanskje brukt moment for å sameligne og de to størelsene, og dermed klargjøre forskjellen. Håper noen forstod hva jeg skrev nå Jeg forstår absolut hva du mener... og ditt argument var også mitt poeng... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMWgutt19 Skrevet September 14, 2006 Share Skrevet September 14, 2006 Hvis en responsiv bensinmotor er bedre enn Tdi-motorene, hvorfor drar da Tdi'ene med like mange hester som Bensinmotorene grundig fra da? Kvesta Golf VR6 med Golf 2.0L Tdi, så jeg er av en annen oppfatning;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå