Gjest Skrevet Oktober 24, 2006 Skrevet Oktober 24, 2006 riktig, men når stempelringene begynner å sltes, da er motoren utslitt. når dette skjer avhenger av hvor nøye vedlikeholdet har vært/er. jeg har seff kjørt biler som har gått 500 000km uten overhaling, disse har startet lett selv i streng kulde. still deg et spørsmål: hvor mye tror du effekttapet på en bilmotor egentlig er? slitasjen på stempelringene skjer brått og brutalt, ikke over tid. når oljefilmen mister "feste" i sylinderveggene (på grunn av lavt oljenivå), så skjer en slitasje svært hurtig. altså, kjører du med for lite olje et kort øyeblikk, så har motoren fått stor nok skade til at det har begynt å oppstå slitasje. alt avhenger av vedlikehold, bruk av riktig type olje/kvalitet og ikke minst påse at det alltid er nok olje på motoren følger du nøye med din motor, så kan du ha den evig
Fredrik Skrevet Oktober 24, 2006 Skrevet Oktober 24, 2006 oea_69 skrev: riktig, men når stempelringene begynner å sltes, da er motoren utslitt. når dette skjer avhenger av hvor nøye vedlikeholdet har vært/er. jeg har seff kjørt biler som har gått 500 000km uten overhaling, disse har startet lett selv i streng kulde. still deg et spørsmål: hvor mye tror du effekttapet på en bilmotor egentlig er? slitasjen på stempelringene skjer brått og brutalt, ikke over tid. når oljefilmen mister "feste" i sylinderveggene (på grunn av lavt oljenivå), så skjer en slitasje svært hurtig. altså, kjører du med for lite olje et kort øyeblikk, så har motoren fått stor nok skade til at det har begynt å oppstå slitasje. alt avhenger av vedlikehold, bruk av riktig type olje/kvalitet og ikke minst påse at det alltid er nok olje på motoren følger du nøye med din motor, så kan du ha den evig Jeg tror ikke 10-20% effekttap på en godt brukt motor er unormalt... og slitasjen på en motor er overproporsjonal... altså selvforsterkende i relasjon til at motorens ulike toleransegrenser overskrides. Ergo er ikke slitasjen på f.eks sylinderforingene en dramatisk hendelse før foringene er utslitt (stempelringene er den "fleksible" part). Å skifte olje (gjerne en god kvalitet) og filter jevnlig er en forutsetning for at motoren skal ha en alminnelig levetid (der selve bruken av motoren er uspesifisert), men et jevnlig oljeskift er ikke kilden til et evig liv for en motor. Den dagen vi er istand til å konstruere en motor uten bevegelige deler har vi også konstruert en motor som holder evig...
Gjest Skrevet Oktober 24, 2006 Skrevet Oktober 24, 2006 Fredrik, vet ikke hvor lenge du har holdt på med biler. men kan du huske at det var snakk om at noen biler fikk økt effekt pga kokslaget på stemplene som var opp til mm tykke. dette økte kompresjonen faktisk. 20% effekt tap betyr bare 120hk (orginalt 150hk) i min 320i Cope som har passert 250 000km. kom med en 320i Coupe som har gått mye mye mindre og prøv deg mot min!! garanterer deg en ting, denne går like bra som da den var ny !!! Lillebror kjører en 2000 mod 320i Coupe... sier ikke mere glem det teoretiske opplegget om at motoren taper effekt proposjonalt med km stnd. Det er ren skjær bullshit som jeg skrev, når en motor først slipper oljefilmen så er den i bunn og grunn utslitt.
CrZyWiz Skrevet Oktober 24, 2006 Skrevet Oktober 24, 2006 Henger meg på denne, Min E34 535 har gått vel 310tkm, å den klarer fortsatt fabrikktallene med glans, og dette med 9.5x18 forran og 10.5x18 bak, med 235 og 265 bredde på dekkene! Motoren bruker verken olje eller vann. Så med dette er jeg overbevist om at sålenge en motor blir brukt med hodet og godt vedlikeholdt går de utrulig langt før de begynner å slites i den forstand som det er snakk om her. Men det er klart, de SLITES litt etter litt uansett, naturens lover kan man ikke diskutere med. På min så er det kammen som har begynnt å fått litt slitekant, så vurderer å hive i en kvasskam visst den ikke blir byttet ut med en turbomaskin fra 745
oeyvindt Skrevet Oktober 24, 2006 Skrevet Oktober 24, 2006 Hørt om tilfeller med M50 motoren og der kamakselene er blitt slitt. De har hatt litt rusketete tomgang og effekt-tap. Har også vært borti et tilfelle med "slitt" LMM som ikke har gjort utslag på dignosetest. Denne fungerte greit på lavt turtall men manglet det siste dyttet fra 4000 o/min og opp. Plugg ut LMM og se om dette gir noe forskjell.
Fredrik Skrevet Oktober 24, 2006 Skrevet Oktober 24, 2006 oea_69 skrev: Fredrik, vet ikke hvor lenge du har holdt på med biler. men kan du huske at det var snakk om at noen biler fikk økt effekt pga kokslaget på stemplene som var opp til mm tykke. dette økte kompresjonen faktisk. 20% effekt tap betyr bare 120hk (orginalt 150hk) i min 320i Cope som har passert 250 000km. kom med en 320i Coupe som har gått mye mye mindre og prøv deg mot min!! garanterer deg en ting, denne går like bra som da den var ny !!! Lillebror kjører en 2000 mod 320i Coupe... sier ikke mere glem det teoretiske opplegget om at motoren taper effekt proposjonalt med km stnd. Det er ren skjær bullshit som jeg skrev, når en motor først slipper oljefilmen så er den i bunn og grunn utslitt. Vi blir nok ikke enige og det spiller vel knapt noen rolle heller. Jeg har forøvrig kjørt bil og vært mer enn alminnelig interessert i biler siden 1985. Jeg har hatt biler som har kjørt over 300000 Km uten et merkbart effekttap (f.eks en Porsche 928S), men jeg har imidlertid også hatt biler som knapt har rundet 150000 Km og som har hatt et betydelig effekttap (f.eks Mercedes-Benz W201 190E 2.0). Det er som du skriver et spørsmål om vedlikehold når det gjelder hvor lenge en motor holder, men det er ikke et spørsmål om den gradvis blir utslitt... for det blir den. Jeg skrev at 10-20% effekttap på en godt brukt motor er normalt. Jeg skrev ikke at det ikke finnes motorer som klarer seg bedre enn dette. Det finnes mange eksempler på bensinmotorer som har kjørt 4-5 hundrede tusen kilometer før en større overhaling av motoren har vært påkrevet, men det finnes mange flere eksempler på alminnelige bensinmotorer som knapt har rundet 300000 Km før de fleste er enige om at motoren nok har gjort sitt. Tror du virkelig at alle disse bilene har fått et dårlig vedlikehold... og at forklaringen ikke heller kan relateres til selve bruken av bilen ?
Gjest Skrevet Oktober 24, 2006 Skrevet Oktober 24, 2006 Fredrik: ok da er vi nok omtrent like "gamle", bare at jeg har tilbrakt livet mitt på bilverksteder fra 1985 og sett 100 hvis av motorer hvor Topp har blitt tatt av av ulike årsaker. De aller fleste motorene kan en se honingen i sylindrene som om de var tatt rett fra fabrikk. dette fordi de fungerer som de skal, og slitasjen har ikke påbegynt. Oljefilmen som dannes er svært svært sterk, den skal (og gjør) hindre kontakt mellom metalloverflatene. ang Kamakslinger, når du begynner å se slitasje på disse så er disse deffekte!! utskifting MÅ taes umiddelbart for å hindre spondannelse i motoroljen. sånne små ting får veldig stor betydning for hvor lang tid det tar før selve motoren tar kvelden (les slitasje på syl vegger).. foresten, vi blir neppe enige jeg gir opp svh: feil, den friksjonen du hinter til ligger i oljens friksjonskoefisient, og ikke i motorens materiale. om så skjer (frikjon i metallet), så vil det ikke gå lang tid før motoren står fast og skjærer seg (metall friksjon er nemelig noe helt annet!!).
shv Skrevet Oktober 24, 2006 Skrevet Oktober 24, 2006 Er nok ening med Fredrik her. Det vil alltid være noe friksjon mellom komponenter som øker toleranser, samt vekslende krefter som gir utmatting.
Kjell Z3 Skrevet Oktober 24, 2006 Skrevet Oktober 24, 2006 Det virker som om du Fredrik baserer det meste av det du skriver på noe du har hørt i Top Gear + en sliten Mercedes. Jeg har selv inntrykk av at det på de fleste biler er kammen som slites, det er ikke i syl. motorene vanligvis blir slitne. Kammen er imidlertid en slitasjedel og det er ikke grunn til å kaste motoren av den grunn. Hvor mange biler har tapt 20% effekt? Da er den skamkjørt, f.eks høye turtall på kald motor,det er feil bruk av motoren. En gang vil motoren være utslitt, men som nevnt i starten av tråden var det først snakk om 200.000 km, da har nok ikke de fleste mindre komp pga stempelfjærene.
535-91 Skrevet Oktober 24, 2006 Skrevet Oktober 24, 2006 Det er så enkelt som at en motor som har beholdt kompresjonen og ikke har slitasje på kam/topp som regel yter det samme som da den var ny. Det er faktisk ikke umulig at den går vel så bra som da den var ny pga. mindre friksjon i motoren generelt, gitt at alt annet er i topp stand.
lagrinn Skrevet Oktober 24, 2006 Forfatter Skrevet Oktober 24, 2006 han som tok diagnosen på bilen min sa at alt var i orden, fikk ikke noen utskrift og gadd ikke spørre heller ettersom jeg fikk dette gratis prøvde og koble ifra lmm slik at den går i nød program men ingen forskjeld, lambdasonden da, kan den ha noe med saken og gjøre, hva med bensinfilter o.l?
Fredrik Skrevet Oktober 24, 2006 Skrevet Oktober 24, 2006 535-91 skrev: Det er så enkelt som at en motor som har beholdt kompresjonen og ikke har slitasje på kam/topp som regel yter det samme som da den var ny.Det er faktisk ikke umulig at den går vel så bra som da den var ny pga. mindre friksjon i motoren generelt, gitt at alt annet er i topp stand. Enig... og det er det jeg forsøker å få frem og visa versa... Jeg ser forøvrig ikke helt poenget med å reise tvil om den enkeltes generelle erfaring og/eller kunnskaper når vi diskuterer her inne... slik som Kjell Z3 gjør i sitt siste innlegg. Det er ikke konstruktivt og forteller fint lite om hva Kjell Z3 selv vet om fenomenet vi diskuterer. Jeg respekterer at bl.a oea_69 og Kjell Z3 har en annen oppfatning enn jeg har og jeg stiller ikke spørsmål ved deres erfaring og/eller kunnskaper. Dette er viktig fordi det trolig ikke er et enkelt og entydig svar på hva som gjør at noen motorer slites hurtigere enn andre (når vedlikeholdet ellers er i orden). Ergo er alt vi kan gjøre her inne... nettopp å diskutere løst og fast om fenomenet. Forhåpentlig får vi alle sammen noe ut av det og har en hyggelig stund mens vi leser hverandres innlegg. Når det er nevnt kan jeg godt fortelle litt om hva som gjør at jeg i dag bruker mye tid på bimmers. Først og fremst er jeg som dere andre interessert i BMW, men jeg er også interessert i fremkomstmidler i alminnelighet. Jeg har kun hatt tre BMW´er, men jeg har totalrestaurert en Land Rover Serie 3 88" og delvis en Porsche 924 (bl.a motoren). Totalt har jeg hatt fire Porscher og tre stk. Mercedes-Benz (der to var helt nye). Noen og tyve biler har det blitt til i løpet av like mange år og flere blir det sikkert. Jeg leser det meste om biler og jeg har bl.a hatt abonnement på tyske AMS og engelske CAR i over 15 år. Top Gear og Jeremy Clarkson er en relativt ny greie for meg i all den tid vi tidligere ikke hadde noen TV-stasjoner som sendte showet. Alt i alt er jeg litt mer enn alminnelig interessert i biler... en egenskap jeg trolig deler med de fleste her inne...
oeyvindt Skrevet Oktober 24, 2006 Skrevet Oktober 24, 2006 laak skrev: han som tok diagnosen på bilen min sa at alt var i orden, fikk ikke noen utskrift og gadd ikke spørre heller ettersom jeg fikk dette gratis prøvde og koble ifra lmm slik at den går i nød program men ingen forskjeld, lambdasonden da, kan den ha noe med saken og gjøre, hva med bensinfilter o.l? Bytt gjerne bensinfilter, mange som ikke tenker på å bytte dette etter intervallene hvis ikke bilen har blitt fulgt opp på merkeverksted. Kan være lurt å bytte pluggene også, utseende på disse kan avsløre feil ved blandingsforhold.
Kjell Z3 Skrevet Oktober 24, 2006 Skrevet Oktober 24, 2006 Beklager Fredrik, det var ikke slik ment, du vet helt sikker mye om biler,men du henviste til Top Gear og test av en gammel skamkjørt M3 som jeg ikke tror er gjennomsnittet av tilsvarene biler som har fått litt normal behandling og stell. Informasjonen i Top Gear synest jeg er som å lese og bli klok av historiene i Vi Menn. Mine erfaringer når det gjelder akkurat dette temaet er at jeg stort sett har eid biler med høy km de 26 årene jeg har hatt bil. Z3'en er den første bilen jeg har eid som har hatt mindre enn 100.000 km ved innkjøp, ellers har de vært fra 180-290.000 km ved salg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå