Gjest Skrevet Oktober 26, 2006 Skrevet Oktober 26, 2006 skal vi snakke om slitasje, så må vi tenke den slitasjen som har betydning. Og da er det den tiden motoren går rundt uten oljetrykk!! X antall start pr dag er den eneste grunnen til at motoren skal slites. Men iht. dine tidligere innlegg i en annen tråd er det ikke slitasje på en motor som får den korrekte service og jevnlig oljeskift... motoren holder evig påstår du... ohh my god... og du er moderator her .. haha snakk om å være dårlig taper a gitt
Fredrik Skrevet Oktober 26, 2006 Skrevet Oktober 26, 2006 ohh my god... og du er moderator her .. haha snakk om å være dårlig taper a gitt Der har vi denne personkarakteristikken igjen... og når ble jeg en taper iht. deg ?... ... Såvidt jeg forstår er vi kun uenige om hvorvidt en motor under bestemte betingelser holder evig eller ikke. Det er du som ikke klarer å holde deg til saken og kun bruke sakelige argumenter i diskusjonen. Jeg og sikkert mange andre har problemer med å forstå dine argumenter. På den ene siden slites en alminnelig motor ikke hvis den blir behandlet korrekt, men på den andre siden slites en motor når den startes fordi den i startfasen ikke får et høyt nok oljetrykk. Dette gjelder alle alminnelige bilmotorer og alle motorer har en større eller mindre grad av slitasje i de minuttene motoren bruker på å oppnå en normal arbeidstemperatur. En bilmotor blir utsatt for slitasje som over tid ødelegger motoren... that´s it...
Gjest Skrevet Oktober 26, 2006 Skrevet Oktober 26, 2006 syns du skrev EOD i en annen tråd les topic, å forsøk å svar hva du mener om dette i stedet
Fredrik Skrevet Oktober 26, 2006 Skrevet Oktober 26, 2006 syns du skrev EOD i en annen tråd les topic, å forsøk å svar hva du mener om dette i stedet Det har jeg allerede gjort... og jeg burde nok ikke postet innlegg nr. 2 i denne tråden med tanke på hvordan du reagerer. Diskusjonen vedr. levetiden på en motor er over for min del... så mitt innlegg nr. 2 handlet utelukkende om sammenhengen i dine resonnementer.
Kjell Z3 Skrevet Oktober 26, 2006 Skrevet Oktober 26, 2006 oea_69, Tror du at om man starter en motor og lar den gå sammenhengende bare avbrutt av service, da vil den gå evig? Det sier seg selv at alt som er bevegelig blir slitt, selv med oljefilm, det tar bare lang tid. Hvorfor kaller du Fredrik for taper? Det er jo bare du som tror på evighetsmaskinen.
javewl Skrevet Oktober 26, 2006 Skrevet Oktober 26, 2006 skal vi snakke om slitasje, så må vi tenke den slitasjen som har betydning. Og da er det den tiden motoren går rundt uten oljetrykk!! X antall start pr dag er den eneste grunnen til at motoren skal slites. Men iht. dine tidligere innlegg i en annen tråd er det ikke slitasje på en motor som får den korrekte service og jevnlig oljeskift... motoren holder evig påstår du... ohh my god... og du er moderator her .. haha snakk om å være dårlig taper a gitt Hvem var det så var den dårlige taperen? Han som påpekte et poeng, eller han som ikke ville innrømme at han motskrev seg selv?
Gjest oea_69 Skrevet Oktober 26, 2006 Skrevet Oktober 26, 2006 evig er vel et ord noen bør klare å definere i forhold til hva det ordet blir brukt opp i mot... en motor som varer evig, betyr ikke at den lever ut menskeheten og fortsetter å gå etter 3 og fjerde istid, går det an å diskutere noe uten å få totalt hjernedøde komentarer fra enkelte???
Fredrik Skrevet Oktober 26, 2006 Skrevet Oktober 26, 2006 evig er vel et ord noen bør klare å definere i forhold til hva det ordet blir brukt opp i mot... en motor som varer evig, betyr ikke at den lever ut menskeheten og fortsetter å gå etter 3 og fjerde istid, går det an å diskutere noe uten å få totalt hjernedøde komentarer fra enkelte??? Så nå er jeg ikke bare en taper som leser Autofil og har forbilder som er pratemakere med kvasikunnskaper (f.eks Tiff Needell), men nå er jeg sannelig også hjernedød. Forøvrig er det kanskje på sin plass å minne deg på at du har skrevet følgende: ...alt avhenger av vedlikehold, bruk av riktig type olje/kvalitet og ikke minst påse at det alltid er nok olje på motoren følger du nøye med din motor, så kan du ha den evig ... sitat slutt. Hva er forøvrig din reaksjon på de kommentarer som så langt er skrevet i relasjon til trådens tema. Trådens tema er uten tvil interessant og det hadde vært spennende å komme litt videre med de tankene du skisserte i ditt første innlegg...
Viko Skrevet Oktober 26, 2006 Skrevet Oktober 26, 2006 Heftige diskusjoner.. Hørt om defa warmup med tidsur?? Til og med gamle traktoren volvo 320 fra 64, har ettermontert motorvarmer... Måtte bare..
fastbmw Skrevet Oktober 26, 2006 Skrevet Oktober 26, 2006 Synst Fredrik virker som han trur han er gud her inne avogtil, har lest en del av dine innlegg og du skal alltid vere mest saklig, og alltid ha rett ! Er ikkje direkte kritikk men... Adminedit (Fredrik): Du har selvfølgelig rett til å men hva du vil om meg... og stikker man nesen frem som jeg gjør her inne må man også tåle å få kritikk av og til. Denne tråden handler imidlertid ikke om meg og/eller oea_69... så derfor holder vi oss til tema for tråden fra og med nå av. Ellers kan du jo evt. lese hva jeg mener om alltid ha rett her inne...
Fredrik Skrevet Oktober 26, 2006 Skrevet Oktober 26, 2006 Heftige diskusjoner..Hørt om defa warmup med tidsur?? Til og med gamle traktoren volvo 320 fra 64, har ettermontert motorvarmer... Måtte bare.. Hehehe... ... det er korrekt det du skriver, men problemet med en slik gammeldags kolbe i motorblokken er at den gir for mye varme i et for konsentrert område av motorblokken. De nyere systemene med bl.a sirkulasjon av kjølevannet er mer sofistikerte. Mitt eksempel med "termosen" var for å illustrere poenget med manglende varme og hvor utrolig enkel en løsning (delvis) kan være. Jeg tolker imidlertid oea_69 som om han mener problemet med dårlig smøreegenskaper i en kald motor er mer i retning av et manglende/tilstrekkelig trykk på oljen. Ergo vil et høyere oljetrykk også gi bedre smøring på utsatte steder... derav mitt eksempel med en tørrsump.
Viko Skrevet Oktober 26, 2006 Skrevet Oktober 26, 2006 Fredrik er på ingen måte en gud, no må ikkje DERE glemme at han er noe eldre en folk flest her inne (no offence Fredrik) og sitter gjerne på litt mer erfaring en mange her inne. Fredrik liker litteratur, det er helt greit, for det kan lære andre mye. så ikkje kritiser han for det.. Saklig prøver han å være, men det gjør alle... Dette er tross alt eit forum, for vitende og uvitende. klandr ingen.. (dette var ikkje eit kritiserende innlegg, men generelt) Hmm, det er ikkje løye det er uenigheter her i verden, da alle har sin mening. Men å gå til angrep pga eg eg har mer kunnskap enn deg, blir for dumt... Min Mor lærte meg engang, du må høre på alle, gjerne litt mer på dei eldre, ikkje for at dei har mer rett, men dei har gjerne litt mer erfaring. Kanskje ho er dum, kanskje eg er dum?? ikkje vet eg, hører på dei eldre, sjølv om eg har ein meining. (vil ikkje ha kritisering for rettskriving, da eg liker både bokmål og nynorsk) EDIT: Fredrik, du var litt raskere en meg
Viko Skrevet Oktober 26, 2006 Skrevet Oktober 26, 2006 Hehehe... ... det er korrekt det du skriver, men problemet med en slik gammeldags kolbe i motorblokken er at den gir for mye varme i et for konsentrert område av motorblokken. De nyere systemene med bl.a sirkulasjon av kjølevannet er mer sofistikerte. Mitt eksempel med "termosen" var for å illustrere poenget med manglende varme og hvor utrolig enkel en løsning (delvis) kan være. Jeg tolker imidlertid oea_69 som om han mener problemet med dårlig smøreegenskaper i en kald motor er mer i retning av et manglende/tilstrekkelig trykk på oljen. Ergo vil et høyere oljetrykk også gi bedre smøring på utsatte steder... derav mitt eksempel med en tørrsump. Hehe, ja sant nok det, men ein defa hadde vert alternativ. Og ja gamle volvoen, eller (rødtassen) som i "gråtassen" starter alltid med denne på, men ikkje uten.. Teknologien er der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå