krza Posted November 21, 2006 Posted November 21, 2006 Har planer om å bytte bil til en e38 snart, og lurer på hva slags motor jeg skal gå for? Er litt usikker på seksern i 728 mot V8'n i 730 eller evt 735.. Noen som har noen tips, spesifikasjoner eller erfaringer å dele? Har også sett endel e38'er med fire eksosutløp bak, noe som jeg synes ser skikkelig kult ut.. men lurer på om dette kom fra fabrikken eller om det er ettermontert? syns det er litt rart at bare noen feks 728 skulle ha dette fra fabrikk!
Kjell Z3 Posted November 21, 2006 Posted November 21, 2006 Jeg ville valgt bort 730. Ville helst kjøpt 735, men den blir da noe eldre enn 728 for samme pengene. Begge disse tror jeg er gode motorer.
Ron Jeremy Posted November 21, 2006 Posted November 21, 2006 Kvaliteten på motorene er vel ikke noe issue. Ville enten gått for fornuft, 730D, evt om hjertet fikk bestemme, 740i.
Eirik3 Posted November 21, 2006 Posted November 21, 2006 Fire utblås er IKKE fabrikkoption på disse bilene... skulle tatt seg ut..
Fredrik Posted November 21, 2006 Posted November 21, 2006 Jeg ville valgt bort 730. Ville helst kjøpt 735, men den blir da noe eldre enn 728 for samme pengene. Begge disse tror jeg er gode motorer. Det er jeg nesten helt enig i... M60B30 motoren i E38 730i er en V8 motor, men M52B28 motoren i E38 728i er på alle måter en bedre motor selvom den kun er en rekkesekser. Motoren i 730i yter 218 HK ved 5800 rpm og 290 Nm ved 4500 rpm. Motoren i 728i yter 193 HK ved 5500 rpm og 280 Nm ved 3500 rpm. Ergo har faktisk M52B28 motoren en vesentlig bedre ytelseskarakteristikk selvom den mangler 25 HK i forhold til M60B30 motoren. Når man så i tillegg vet at 730i har et gjennomsnitlig forbruk på 1,11 liter/mil ved blandet kjøring mot ditto 1,03 liter/mil for 728i (begge med automatgear) er det vel knapt noe å lure på... 728i er det beste alternativet. 728i er også en hurtigere bil med 0-100 Km/t på 8,6 sekunder mot 9,7 sekunder for 730i. 730i har imidlertid 8 Km/t høyere topphastighet (234 Km/t mot 226 Km/t). E38 728i er helt klart en undervurdert modell... ikke se deg blind på modellbetegnelsen...
krza Posted November 21, 2006 Author Posted November 21, 2006 Fire utblås er IKKE fabrikkoption på disse bilene... skulle tatt seg ut.. nei regnet ikke helt med dette men undret meg litt siden det er såpass mange som har det.. men har funnet ut at det er mange som lager quad effektanlegg til disse bilene. må vel bare bytte hekken for en pen finish!
krza Posted November 21, 2006 Author Posted November 21, 2006 Jeg ville valgt bort 730. Ville helst kjøpt 735, men den blir da noe eldre enn 728 for samme pengene. Begge disse tror jeg er gode motorer. Det er jeg nesten helt enig i... M60B30 motoren i E38 730i er en V8 motor, men M52B28 motoren i E38 728i er på alle måter en bedre motor selvom den kun er en rekkesekser. Motoren i 730i yter 218 HK ved 5800 rpm og 290 Nm ved 4500 rpm. Motoren i 728i yter 193 HK ved 5500 rpm og 280 Nm ved 3500 rpm. Ergo har faktisk M52B28 motoren en vesentlig bedre ytelseskarakteristikk selvom den mangler 25 HK i forhold til M60B30 motoren. Når man så i tillegg vet at 730i har et gjennomsnitlig forbruk på 1,11 liter/mil ved blandet kjøring mot ditto 1,03 liter/mil for 728i (begge med automatgear) er det vel knapt noe å lure på... 728i er det beste alternativet. 728i er også en hurtigere bil med 0-100 Km/t på 8,6 sekunder mot 9,7 sekunder for 730i. 730i har imidlertid 8 Km/t høyere topphastighet (234 Km/t mot 226 Km/t). E38 728i er helt klart en undervurdert modell... ikke se deg blind på modellbetegnelsen... Takk for info! det virker absolutt som om 728 har en veldig sprek sekser, om man tar i betrakning at dette er en bil på nesten 2 tonn! absolutt den som virker mest interessant. 735 og 740 frister og, men skal jeg ha v8 tror jeg nesten jeg må gå for 740, som igjen er noe for dyr og har for høyt forbruk av bensin i forhold til det jeg sikter etter.
Ellingsen B. Posted November 21, 2006 Posted November 21, 2006 Jeg ville valgt 735 eller 740iA Syns E38 virkelig fortjener en 8er. 728iA har heller ikke samme "komfort" og flyten som en 740iA. Forbruk så skiller det lite. Fattern gikk fra 3år med sin 728iA til 740iA. Han har gått opp ca 0.1-0.2 i snitt på forbruket. Det er jo ingenting hvor motoren er nesten dobbelt så stor..Hehe
Ron Jeremy Posted November 21, 2006 Posted November 21, 2006 Syns E38 virkelig fortjener en 8er. 728iA har heller ikke samme "komfort" og flyten som en 740iA. Forbruk så skiller det lite. Fattern gikk fra 3år med sin 728iA til 740iA. Han har gått opp ca 0.1-0.2 i snitt på forbruket. Det er jo ingenting hvor motoren er nesten dobbelt så stor..Hehe Enig, her i distriktet har det gått flere 740i med quad eksos, diskret men voldsom bil, ytelse komfort og luksus. Merforbruket er verdt det i min øyne.
krza Posted November 21, 2006 Author Posted November 21, 2006 Syns E38 virkelig fortjener en 8er. 728iA har heller ikke samme "komfort" og flyten som en 740iA. Forbruk så skiller det lite. Fattern gikk fra 3år med sin 728iA til 740iA. Han har gått opp ca 0.1-0.2 i snitt på forbruket. Det er jo ingenting hvor motoren er nesten dobbelt så stor..Hehe Enig, her i distriktet har det gått flere 740i med quad eksos, diskret men voldsom bil, ytelse komfort og luksus. Merforbruket er verdt det i min øyne. hehe, ja muligens.. kan ikke nekte for at en 740 med quad eisenmann eksos, senk og haman styling frister noe fælt
Fredrik Posted November 21, 2006 Posted November 21, 2006 Merforbruket er verdt det i min øyne. Iht. BMW bruker E38 740iA minst 25% mer bensin enn en E38 728iA under de samme vilkår... og så lenge man kan leve med det er selvfølgelig en 740iA å foretrekke.
krza Posted November 21, 2006 Author Posted November 21, 2006 Merforbruket er verdt det i min øyne. Iht. BMW bruker E38 740iA minst 25% mer bensin enn en E38 728iA under de samme vilkår... og så lenge man kan leve med det er selvfølgelig en 740iA å foretrekke. Det største problemet er vel heller at utvalget at 740 er svært begrenset på bruktbilmarkedet. På finn fant jeg ingen biler, og på autodb fant jeg kun disse: http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1235971 http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1248659 http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1313583 Den siste er vel heller uaktuell, men de 2 første var fine! Men som sagt, må jo vurdere om de er verdt forbruket..
Kjell Z3 Posted November 21, 2006 Posted November 21, 2006 Det står en 540iA 1997 mod på Autodb, Km,stand 105000 og pris 225000. Ikke bilen du ser etter, men synest det er veldig mye bil for pengene og veldig lav km.
kitta Posted November 21, 2006 Posted November 21, 2006 Det står en 540iA 1997 mod på Autodb, Km,stand 105000 og pris 225000. Ikke bilen du ser etter, men synest det er veldig mye bil for pengene og veldig lav km. lav km stand ??
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now