Gå til innhold

Fifth gear tester E92 335i

Ron Jeremy
 Share

Anbefalte innlegg

Kjedelig med KUN prat. Skulle likt og hørt lyden skikkelig. Drar sikker noe sykt den bilen der. Er faktisk enig i at den ser litt for vanlig ut, til at det er en så rå bil!?

Men, må jo ha et stort potensiale den motoren der? Må da være noen som lekere med turbotrykket? :D

Er du ute etter lyd, så får du vel høre på en mp3 av det da ;) Ikke se en video nødvendigvis. Og ihvertfall ikke en slik test. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter med en følelse av at folk misforstår hva slags bil E92 335i egentlig er... litt på den samme måten som folk misforsto Porsche 924 og Audi TT (uten sammenligning forøvrig). Tom Ford forlanger mer av bilen enn den kan leve opp til... ikke fordi den er dårlig, men fordi den er konstruert til et helt annet marked enn vi normalt tenker på når det gjelder en 3-serie med over 300 HK. Jeg har en teori om hva slags bil E92 335i egentlig er. Hvis vi ser på forskjellen mellom E60 M5 og E39 M5 er det tydelig at BMW har strammet opp M-konseptet ganske betydelig... bare forskjellen på når den maksimale effekten hentes ut av motorene viser det... 6600 rpm vs. 7750 rpm. Jeg tror vi kan forvente den samme utviklingen når det gjelder E92 M3... den blir nok mer en skikkelig sportsbil enn en GT. Og nettopp en sofistikert GT eller en "Grand Touring" er hva E92 335i er når momentkurven praktisk talt er helt flat fra 1300 rpm til 5000 rpm... en 335d kan ikke gjøre dette bedre. Ergo er det lagt opp til kontinetkryssing der spesielt det amerikanske markedet er i fokus (de liker moment, men ikke dieselmotorer i biler). Et annet poeng er at konseptet bak N54B30 motoren er BMW´s fremtidige alternativ til store V8 motorer. Når man så tenker på hva som tradisjonelt er poenget med en V8 motor er ikke N54B30 motoren et dårlig alternativ når man i tillegg sparer noen kroner pga. et signifikant lavere drivstofforbruk... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere selskaper i USA har kjøpt inn en del 335 og driver å eksperimenterer med BPU og større inngrep.

Første punkt blir vel å finne ut av den avanserte motorstyringen, samt hvor øvre effektgrense ligger for de forskjellige komponentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter med en følelse av at folk misforstår hva slags bil E92 335i egentlig er... Og nettopp en sofistikert GT eller en "Grand Touring" er hva E92 335i er når momentkurven praktisk talt er helt flat fra 1300 rpm til 5000 rpm...

Jeg er helt enig med deg. 335'n er uten tvil laget med tanke på det amerikanske markedet; en europeisk bil med V8-ytelse er midt i blinken for dem - og dette er mer en "Highway-star" enn en 'ring-bil (selv om den er helt på linje med en E46 M3 rundt ringen).

Blir jo spennende å se hva tunerne får ut av bi-turbo'n - og spesielt hva Alpina gjør.. skal vi tippe at den nye B3 får 380hk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er allerede en del som har vært på 335i og justert den "noe".

Og interressen er stor for det i USA.

Bl.a så er det en som lager en egen enhet, som sitter foran hjernen, og juster alt av tider og sprut og alt.

Fordelen med dette systemet er at det tar 15 min med demontering å få av.

Hjernen har ikke lagret noe avvik, mht garanti.

Og det optimerer alt som en vanlig chip vanligvis gjør.

Det følger også med rustfri potter i stål til dette settet om ønskelig.

Leste om en som hadde en proto av dette settet, han tippet at 0-100 var lavt på 4 tallet, altså 0-100 på 4.5 eller bedre, høres sykt ut!

Estimert effekt lyder på ca 100 hk + og 100Nm + med dette systemet, kalt Xede.

Så at motoren har potensial er det liten tvil om...

Turbo'ene er forresten levert av Mitsubitshi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...