Gå til innhold

FM sender i bil


Anbefalte innlegg

For de av oss med f.eks den originale BMW Business cd/radiospilleren (f.eks E39 og E46) blir det innen kort tid en ny mulighet for å avspille Mp3. Som kjent kan ikke denne spilleren avspille Mp3 filer, men flere land har nå blitt enige om å tillate små FM sendere og det gjør det mulig å høre filene over FM-båndet. En gammel teknologi, men nå snart også lovlig iht. den danske avisen Berlingske Tidende... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vel ikke akkurat noen ny tenknologi. Trodde dette hadde vært lovlig i norge en god stund også. Men det er kansje slik at det er lov å selge og eie, men ikke bruke.

Selv har jeg hatt tre forskjellige typer til Ipod, men jeg foretrekke Itrip i stedet for alt det universale man kan få kjøpt. Og det virker, selv om kvaliteten ikke er som CD når du kjører i 80km/t +.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FM-sender er IMHO noe ordentlig dritt. Spesielt om du kjører i en større by med masse FM-stasjoner. Også når jeg kjører Bergen-Oslo så opplever jeg stadig vekk at radiostasjoner dukker opp på de frekvensene jeg bruker, slik at signalet blir dårlig.

Sats heller på en ledning! Ingen forstyrrelse, og mye, mye bedre lyd.

Dessverre ikke alle bilanlegg som har AUX-inngang. Da jeg hadde et JVC-sett, valgte jeg heller å lure meg innpå ledningen til CD-veksleren enn å bruke FM-sender.

...FM-sender er BTW lovlig. Det har kommet/kommer en forskriftsendring som tillater mikrosendere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FM-sender er IMHO noe ordentlig dritt. Spesielt om du kjører i en større by med masse FM-stasjoner. Også når jeg kjører Bergen-Oslo så opplever jeg stadig vekk at radiostasjoner dukker opp på de frekvensene jeg bruker, slik at signalet blir dårlig.

Sats heller på en ledning! Ingen forstyrrelse, og mye, mye bedre lyd.

Dessverre ikke alle bilanlegg som har AUX-inngang. Da jeg hadde et JVC-sett, valgte jeg heller å lure meg innpå ledningen til CD-veksleren enn å bruke FM-sender.

...FM-sender er BTW lovlig. Det har kommet/kommer en forskriftsendring som tillater mikrosendere.

Litt av poenget med mitt innlegg er at BMW Business spillerne for E46 ikke har egen AUX inngang. Alternativet med en uoriginal spiller i E46 ser så miserabelt ut at det heller ikke er et alternativ for meg. Ergo må jeg kjøpe en ny Business spiller eller finne et tredje alternativ... og det er her FM senderen kanskje kan være et alternativ. Jeg har imidlertid kun testet systemet i USA (Colorado), men der virket det upåklagelig... selvfølgelig var det ikke CD lyd, men heller ikke elendig lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter ikke anlegget noen som helst form for ekstern enhet, som for eksempel CD-veksler?

Om det ikke gjør det, så ser jeg jo helt klart at det kan være greit med FM-sender.

Hvis du skal kjøpe, så har jeg et tips. Ligg unna denne:

http://catalog.belkin.com/IWCatProductP ... _Id=263200

Den oppleverer jeg bare skurring og susing med! Det er derfor jeg har bestilt meg en AUX-adapter til anlegget mitt, som i utgangspunktet ikke har AUX-inngang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter ikke anlegget noen som helst form for ekstern enhet, som for eksempel CD-veksler?

Om det ikke gjør det, så ser jeg jo helt klart at det kan være greit med FM-sender.

Hvis du skal kjøpe, så har jeg et tips. Ligg unna denne:

http://catalog.belkin.com/IWCatProductP ... _Id=263200

Den oppleverer jeg bare skurring og susing med! Det er derfor jeg har bestilt meg en AUX-adapter til anlegget mitt, som i utgangspunktet ikke har AUX-inngang.

Det er mulig Business spilleren har støtte til en ekstern CD-veksler, men jeg tror ikke at den evt. kan spille Mp3 heller. Jeg kunne tenke med en iTrip... er den OK ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd både Itrip og Belkin sin, syns de fungerte helt greit.

Er ikke noe knall lyd på dem. Kan ikke sammenlignes med CD men når man ikke har AUX inngang på original stereoen så er det et greit og enkelt alternativ for å få MP3 spillern til å virke i bilen.

Det som er kjekt med Belkin sin er at den har en vanlig minijack plugg, så den passer på alle typer avspillere som har minijack :)

I storbyer kan det fort være litt kinkig å finne en ledig frekvens men er ikke vanskelig å bytte på de fm senderne heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne tenke med en iTrip... er den OK ?

Jeg har en Monstercable, en Belkin tunecastII og en Itrip. Av de tre, er det kun Itrip jeg vil anbefale. Det eneste som er en fordel med Monstercable i forhold til de andre, er at denne også lader Ipod'en samtidig som den sender i fm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brukte itrip'en en stund i oslo... men det var vanskelig å finne en frekvens som var brukanes... til slutt fant jeg en bra frekvens via en eller annen diskusjonsside som funka knall bra i oslo... sett ipoden maks på 80% lyd.. etter det hadde jeg veldig bra lyd.. kommer jo også ann på hvor langt ifra antennen itripen ligger...

mange ting som varierer signalene men til syvende og sist er kabel best om man har muligheten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, tror jeg kjøper en ny spiller og en slik iPod kobling som en setter på istedet for cd veksler.

1300 for spiller og 750 for ipod kontakt. Litt bedre oppsett en en overprisa belkin plastikksak + sigarettlader til ett par hundrelapper.

Så på eplehuset i Oslo i dag. 450 for sigarett lader vs Komplett sine 249,-

Lettere voldsom forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...