Gå til innhold

Er tiptronic det samme som vanlig aut?

Gjest
 Share

Anbefalte innlegg

Eller ha over 6000 innlegg på ett forum ;)

OT!!! Det er jo også kun på bimmers. Fredrik er vel ganske aktiv på CCN og autopower.se også :D .

Bøyer meg i støvet for dine kunnskaper og måten og uttrykke seg på PC'n Fredrik!

Ikke alltid lett å formulere seg skikkelig på PC syns jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Det er vel ikke noe som heter Tiptronic på BMW's automatkasser, men derimot steptronic. Steptronic er tillegg for automatkasser (std. så vidt jeg vet på siste generasjoner). Med steptronic har man muligheten til i gire manuelt. Mao er det Automat eller Automat med steptronic. BMW har også en sekvensiell girkasse med navn SMG hvor det er pendler på rattet for giring og en hel annet dall.. De med SMG erfaring kan nok tilføye noe der..

Som TAS så godt skriver her har BMW tre typer automater, - eller "to og en halv" om du vil.

De har da grovt sett altså fire girmåter; Automatkasse, Steptronic, SMG og manuell.

Såvidt jeg vet så er vel det også standard på e39 også.. Altså steptronic om det er automat..

Det var ikke standard med steptronic på automat. Var egen option ved bestilling.

Steptronic er det samme som automat bare at steptronic kassen overstyrer dine ønsker enda mere enn vanlig automat.

Steptronic er et salgs triks. Det høres bare så fint ut på papiret, men i virkelighetn så virker/er den helt likt som vanlig automat.

Njeeeeei.... Ikke helt enig med deg der... Steptronic fungerer komfortmessig likt som vanlig automat ja, men den har større brukervennlighet og respons ved manuell giring og aktiv kjøring. Den har også en annen og raskere elektronikk som "leser" kjørestilen din bedre og dermed gir et mer forutseende girvalg med tanke på moment/kraft ved aktiv kjørestil.

Til vanlig dagligkjøring og i bytrafikken spiller det forøvrig liten rolle om det er automat eller steptronic.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm

er dette vanlig automat:

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=8835270

klarer dere å se det? selger var ikke sikker..hehe..

Det ser ut som om denne har steptronic, da den har alle tallene på venstre side av D.. Se illustrasjonsbildet som jeg la ut i tråden for å se hvordan en steptronic ser ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På E39 var det vanlig Automat i 96 modellen (første modellår av E39)

Steptronic kom i modeller fra 1997 og nyere...

Det samme gjelder vel forøvrig de andre BMW-seriene (TROR jeg)

Det er i bunn og grunn det samme som autmat som folk sier her, men du kan overstyre hvilken gir kassen skal stå i (til en viss grad).

Med til en viss grad mener jeg at du ikke kan dra bilen til sperra uten at den girer opp av seg selv eller velge så høyt gir at bilen kveles. Men innenfor kjørbart turtall kan du styre hvilket gir den skal ha selv..

På den "vanlige" automatgirkassen kan du også til en viss grad overstyre selv ved å dra spaken lenger ned forbi "D". Setter du den f.eks i posisjon "3" så girer den automatisk mellom girene 1,2 og 3. Setter du den i "2" bruker den kun 1. og 2. gir. Setter du den i "1" er den låst i kun 1. gir.

Alle de forskjellige navnene på "Tronicene" er i bunn og grunn det samme med forskjellige navn som eneste forskjell.

WAG sin "Multitronic" er da ikke vanlig automat, men derimot en trinnløs automatkasse (ala det som du finner på scootere). Når kassen står i Drive modus så er det ingen trinn. Ved full gass så legger motoren seg på det turtallet den har mest krefter og holder seg deg til du slipper opp gassen. Du kan også sette denne over i "manuell" modus og da har du 6 fiktive trinn som kassen lager selv.

Nissan har også en trinnløs automatkasse som de leverte i Primera-modellen bl.a.

Her kan du se en video med Multitronic (Legg merke til turtelleren):

DSG er en ny teknologi når det gjelder automatgir. Den har på en måte det giret den beregner at du trenger som neste klart allerede før den girer slik at skiftet skjer lynraskt. En DSG-kasse gir i de fleste tilfellene bedre aksellerasjon og bensinøkonomi enn samme bilen med samme motoren med en manuell kasse!!

Her kan du se en video som viser test av Golf GTI med DSG kontra en GTI med manuell kasse: http://www.youtube.com/watch?v=gmMNRQ1GJ3o

Håper dette klarnet opp litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Automat i BMW er silkemykt og behagelig, men noen rask gearskift vil du aldri få. Steptronic er stort sett bare tull.

Jeg lurer på hvilken kvalifikasjon du har for å kunne påstå noe slikt?

Steptronic er jo kjempe flott dersom man skal trekke tilhenger eller campingvogn, men ellers er det vel neppe mange som bruker det veldig aktivt. men fint å ha :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar her altså.. er sjokkert over det høye kunnskapsnivået her inne.. hehe!! meget bra... en av grunnene til jeg vil ha bmw igjen er blant annet bimmers.no :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange svar her gitt. Alle vil prøve å forklare :wink: og det er jo positivt. Kjært barn har mange navn :wink:

Til vanlig dagligkjøring og i bytrafikken spiller det forøvrig liten rolle om det er automat eller steptronic.

For å pirke litt: automat er et samnavn, Steptronic er et særnavn. Steptronic er en automatkasse. Ergo, automat = Steptronic :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Automatgir med steptronic forvandler BMW 5/6-trinns automatgir med adaptiv girkassestyring (AGS) til en manuell girkasse når du har bruk for det. Det er bare å flytte girvelgeren fra posisjon "D" (automatmodus) til sportsprogrammet "S" som ligger som ligget til venstre for "D". For individuelt girskifte flytter du velgerspaken fra posisjon "S" litt fremover ved oppgiring, ved nedgiring litt bakover (byttet om på senere generasjoner. Så vidt jeg vet hadde både E39, E39 og E46 dette, mens det ble omvendt på E60, E63, osv). Det aktuelle giret vises i instrumentpanelet. Poenget med steptronic er at man kan gire aktivt uten å måtte bruke clutchen. Når du vil skifte til automatgirkasse igjen, skyver du velgerspaken mot høyre og tilbake til posisjon "D". I automatposisjon regner AGS ut det best mulige girvalget på grunnlag av relevante faktorer. Girstyringen registrerer den aktuelle kjørestilen ved konstant å overvåke gasspedalens stilling og betjening. Hjulspinn og fremdriftsmoment blir sammenlignet med hverandre og girtrinnet tilpasses veiforholdene "normal", "vinter" og "bratte områder / igangkjøring". I tillegg tar AGS hensyn til de konkrete kjøreforholdene og unngår dermed unødig girskifte, f.eks. i forbindelse med køkjøring eller i kurver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På E39 var det vanlig Automat i 96 modellen (første modellår av E39)

Steptronic kom i modeller fra 1997 og nyere...

Det samme gjelder vel forøvrig de andre BMW-seriene (TROR jeg)

E39 i 1996 fikk man BÅDE vanlig automat og steptronic hvis man ønsket det. Det samme på E38.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Citröens Sensodrive står på listen på Wikipedia, men det er strengt talt ikke en såkalt -tronic kasse, men en automatisk styrt manuell kasse (men fungere jo som en automat i prinsippet). Ville bare si det.

Noen som vet forskjellen på denne og f.x. SMG kassa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Citröens Sensodrive står på listen på Wikipedia, men det er strengt talt ikke en såkalt -tronic kasse, men en automatisk styrt manuell kasse (men fungere jo som en automat i prinsippet). Ville bare si det.

Noen som vet forskjellen på denne og f.x. SMG kassa?

Jeg har ikke testet Sensodrive, men etter hva jeg forstår er teknologien bak systemet egentlig tysk... firmaet Sensodrive GmbH er spesialister i såkalte Torque Sensors eller momentsensorer. Dette er forøvrig hva Citroën selv skriver om Sensodrive på deres danske side: Sensodrive er en elektronisk styret gearkasse, som gør koblingspedalen overflødig. Gearkassen giver dig tre måder at skifte gear på: Som racerkører med knapper på rattet, med gearvælgeren i midterkonsollen, eller du kan helt overlade arbejdet til automatikken. Den sidste mulighed gør især bykørsel til en mere afslappet oplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...