Gå til innhold

hvorfor dyre sommerdekk?


BMWBenny
 Share

Anbefalte innlegg

kanskje litt feil årstid å spørre om detta, men hva er fordelen med dyre/bra sommerdekk i forhold til litt mer økonomiske modeller?

Det er jo greit å skjønne at gode vinterdekk er lurt å ha for at dekkene skal ha maks friksjon hele tiden, men på sommer'n har jo det meste god nok friksjon skulle man tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye tullball når det gjelder folks oppfatning av hva som er gode eller dårlige sommerdekk (inkl. vindterdekk). Først og fremst handler det om størrelser... et dekk med en stor dimensjon koster mer enn et dekk med en mindre dimensjon. Dernest handler det om hastighetsmerking... som igjen har mest med gummiblanding og forsterkninger å gjøre. Et dekk som f.eks er hastighetsmerket til 270 Km/t ("W") koster mer enn et dekk som er hastighetsmerket til 190 Km/t ("T"). Dernest handler det om merkevare... et dekk fra f.eks Michelin koster betydelig mer enn et dekk fra f.eks Rangoon. Noen dekkbutikker på nettet selger også dekk som er gamle (et par år gamle eller mer) og det påvirker også prisen... dekk er ferskvare og det utnytter fabrikantene og enkelte dekkbutikker bevisst... nye modeller dukker opp hele tiden med mer eller mindre fantasifulle navn.

Generelt mener jeg at man absolut til alminnelig kjøring på veier i Norge kan få gode nok dekk fra produsenter som produserer økonomidekk... hvis man ser bort fra de aller billigste dekkene fra Østen. Personlig kjøper jeg merkevare som f.eks Continental SportContact, men jeg begrenser av økonomiske og praktiske årsaker størrelsen til 205/55-16. Det gir meg mer enn gode nok dekk til en fornuftig pris... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg vil seie meg ganske einig med det Fredrik seie. Og til alminleg kjøyring i Noreg, trenge du eigentleg ikkje noko meir enn økonomi dekk.

Men eg er av den oppfatning at eg heller betaler eit par tusen meir for eit bra merke vist dette kan føre til meir sikerheit for meg og passasjerer.

Far min har dreve med bil så lenge han kan huske og har vore bortpå eit par forskjellige merker. Men til han sin kjøyring, så bruker han Continental SportContact 2. Når eg spurte han om kva dekk eg sku ha på min, fekk eg beskjed om å holde meg unna blant anna Yokahoma (desse skal spore ein del - sjølv om det er eit passe dyrt merke).

Så eg har kjøyrt ein sesong på Falken FK-452 og no i sommar kjøyrte eg på Silverstone FTZ Sport (blanding mellom tørr og våt dekka deira), og dette må vere dei beste dekka eg nokon gong har kjøyrt på! Kraftig V mønster og god gummi blanding "W".

Så eg vil påstå at merke har ein del å seie når du skal kjøpe dekk! Ikkje kjøp billig vist du vil ha "sikkerheit".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt mange forskjellige dekk og størrelser på bilen min opp igjennom årene og min oppfatning er at du får det du betaler for. Jeg har noen relativt dyre dekk på min bil nå og det angrer jeg absolutt ikke på. Komfort, vannplaning, egenskaper er noe helt annet enn f.eks Toyo dekkene som Sharif selger. De sporer minimalt i forhold f.eks til Dunlop sine, mens komforten faktisk er bra selv med 265/30 ZR 19 og 245/35 ZR 19.. Å ha gode dekk er like viktig på sommeren som på vinteren, da det blandt annet regner en del om sommeren og høsten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg måtte velge mellom å bruke mest penger på vinterdekk eller sommerdekk ville jeg nok velge å bruke mest på vinterdekk, for det er på vinteren dekk har mest å si for sikkerheten.

Allikevel er det lurt å sko seg godt om sommeren, ikke bare med tanke på grep på tørr asfalt. Sommerdekktester fokuserer ofte mest på egenskapene på våt asfalt og vannplaningshastighet. Støy og retningsstabilitet er også viktig for kjørekomforten. I tillegg mener nå jeg at den beste dimensjonen både for komfort og sikkerhet ligger noe over original... på E36 er f.eks. 185/65-15 for lite på sommerdekk.

på sommer'n har jo det meste god nok friksjon skulle man tro?

I sommer byttet jeg fra 5 år gamle helårsdekk (185/65-15) som stod på bilen når jeg kjøpte den, til nye Regal-dekk (Dunlop SP-9000 kopi) i 215/45-17. Det ble en helt ny bil. Kjentes ut som hele understellet var blitt bytta. Plutselig var bilen veien, mens den før kjentes ut som den "balanserte" oppå noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komfort, vannplaning, egenskaper er noe helt annet enn f.eks Toyo dekkene som Sharif selger. De sporer minimalt i forhold f.eks til Dunlop sine, mens komforten faktisk er bra selv med 265/30 ZR 19 og 245/35 ZR 19.. .

Nå kan ikke jeg uttale meg om TOYO sine dekk,men jeg kjører med DUNLOP SP Sportmaxx 245/35/19 og det sporer ikke i det hele tatt.

Fattern vurderer noen DUNLOP SP 9000 225/45/17,sporer disse??Har du noe erfaring med disse,T.A.S?

Og hvilke TOYO-dekk er det du snakker om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komfort, vannplaning, egenskaper er noe helt annet enn f.eks Toyo dekkene som Sharif selger. De sporer minimalt i forhold f.eks til Dunlop sine, mens komforten faktisk er bra selv med 265/30 ZR 19 og 245/35 ZR 19.. .

Nå kan ikke jeg uttale meg om TOYO sine dekk,men jeg kjører med DUNLOP SP Sportmaxx 245/35/19 og det sporer ikke i det hele tatt.

Fattern vurderer noen DUNLOP SP 9000 225/45/17,sporer disse??Har du noe erfaring med disse,T.A.S?

Og hvilke TOYO-dekk er det du snakker om?

Jeg aner ikke hva slags Toyo dekk jeg hadde da jeg solgte både felger og dekk så og si med en gang jeg kjøpte bilen.. Jeg hadde Dunlop (mener det var SP 9000 som det er snakk om her) på min forrige bil, E39 med 235/40 18 og 265/35 18 (mulig det var ..XX/35.. og ..XX/30..) og disse sporet noe voldsomt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men på sommer'n har jo det meste god nok friksjon skulle man tro?

Ja. Men... da kan man jo begynne. Ingen trenger vel mer enn 1-liters motor? De går jo fremover de også..

Det er stor forskjell på grepet til sommerdekk også, selv om de dyre ikke nødvendigvis sitter bedre. For folk som kjører normalt så holder nok det meste som du sier. Jeg ville ikke kjøpt billigdekk i enorme dimensjoner derimot, spesielt på vått kan det være vanvittig forskjell, og brede dekk er allerede litt skumle der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

titta litt på bilen til en nabo istad. vinterdekka som sitter på har vel 5 pigger til sammen,to er blankslitte i ytterkant og ett mangler ca halve slitebanen. mønstrdybden er vel max 1-2mm. sommerdekkene er ikke noe bedre.

en sjekk viser at han fikk bilen godkjennt i forige mnd så virker ikke som eu kontrollen mener dekk har mye med sikkerhet å gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på grepet til sommerdekk også

Enig med Hagenisse her ja. Når jeg kjøpte mine 18", sto det Bridgestone dekker på de, 225/40 & 255/35. Når de var nedslitte, bytta jeg til Kumho 712 dekker 235/40 & 265/35. Merkbart dårligere feste ved hard kjøring med Kumho dekkene i forhold til Bridgestone dekka. Men Kumho dekka drenerer godt, ikke noe problem med vannplaning og de er meget slitesterke. Sikkert derfor de sliter litt med feste, rimelig hard gummi :P .

Planer om Bridgestone neste gang :wink: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt toyo proxes i mange år nå og er fornøyd med det 8) Ellers så er jeg av oppfattning att i sommerhalvåret med normal kjøring så duger de fleste billig dekka man får tak i 8) skal man derimot kjøre litt svin sånn som jeg gjør så er det greit å ha noe som griper litt ekstra spesielt når det regner 8) da hender det seg att det slipper en del har jeg merket 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...