robolsn Skrevet Desember 26, 2006 Share Skrevet Desember 26, 2006 Hei alle sammen! Jeg lurer på om motoren som sitter i E90 320d og 320sd er mekanisk like. Eller er motoren i 320d lik den som sitter i E46? Dersom de er like er jo gevinsten med å chippe 320d veldig stor. Jeg har selv bestilt 320d varianten. Får den 10. januar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Desember 26, 2006 Share Skrevet Desember 26, 2006 Så vidt jeg vet er dette to helt like motorer. I 320d LE (modellen du har bestilt) yter 150 hk ved 4000 O/min og 340 Nm ved 2000 O/min, mens 320d yter 163 hk ved 4000 O/min og 340 Nm ved 2000 O/min.. 320d LE er med andre ord en nedtunet versjon. Det var forøvrig lenge spekulert i at en "sd" betegnelse ville ta over for 163hk, men var usikkert på hva den ville hete. "Sd" ble presentert til journalister på et alt for tidlig tidspunkt, men 320d 150hk og 320sd 163hk er altså ikke den korrekte modellbetegnelsen. BMW hadde lenge planer om å kalle den for "d" og "sd", men de fant ut til slutt at det ikke hadde noen hensikt, rett og slett fordi at det er en egen historie for spesialmodellene 320d og 520d med 150 og 163hk.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
robolsn Skrevet Desember 26, 2006 Forfatter Share Skrevet Desember 26, 2006 Litt begrepsforvirring fra min side, og jeg burde egentlig vite bedre. Det står jo faktisk 320d LE på kjøpskontrakten Ut ifra kostnadsperspektiv er det også fornuftig at det er samme motor i de begge. Det er langt billigere for fabrikken å kun skifte programvaren. Det betyr at en chipping kan gi ca. 50 hk og 60-90 nm ekstra. Da begynner vi virkelig å snakke forskjeller Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
in2you Skrevet Desember 26, 2006 Share Skrevet Desember 26, 2006 av ren nysgjerrighet, hvordan er den 320d'en du har bestilt? (av utstyr og utseende og sånt) gratulerer med ny bil forresten! håper du blir fornøyd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
robolsn Skrevet Desember 26, 2006 Forfatter Share Skrevet Desember 26, 2006 Det er en montego blå 320d LE sedan med følgende utstyr: - Comfort utstyrspakke (Regnsensor, parkeringskontroll, klima ++) - Dynamic + Advantage utstyrspakke (Xenon, sportsseter, felger ++) - Radio BMW prof. - HiFi prof. - Delskinn interiør (sort) - M sportsratt, girspak og håndbrekk - Metallic lakk - Oppbevaringspakke - Utvendig speilpakke Jeg håper også jeg blir fornøyd. Fikk dessverre ikke prøvekjørt så mye før jeg bestilte bilen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
in2you Skrevet Desember 26, 2006 Share Skrevet Desember 26, 2006 høres bra ut dette robolsn! nå er det bare å sette igang å vente, for så å oppdatere med bilder! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Desember 26, 2006 Share Skrevet Desember 26, 2006 Litt begrepsforvirring fra min side, og jeg burde egentlig vite bedre. Det står jo faktisk 320d LE på kjøpskontrakten Ut ifra kostnadsperspektiv er det også fornuftig at det er samme motor i de begge. Det er langt billigere for fabrikken å kun skifte programvaren. Det betyr at en chipping kan gi ca. 50 hk og 60-90 nm ekstra. Da begynner vi virkelig å snakke forskjeller Velkommen til bimmers og gratulerer med en fin BMW... Alle BMW´s dieselmotorer på 1995 cm3 tilhører M47D20 familien. BMW har produsert forskjellige versjoner av denne motoren siden 1998... både med og uten common-rail. Den "minste" versjonen av denne motoren har jeg og den yter 115 HK ved 4000 rpm og 265 Nm ved 1750 rpm. Den "største" versjonen av motoren er Alpina D3 og den yter 200 HK ved 4000 rpm og 410 Nm ved 2000 rpm. Motorene er altså grunnleggende den samme, men vitale komponenter som f.eks turbo, gearkasse og clutch kan variere temmelig mye. E90/91 320d med 163 HK og 340 Nm benytter f.eks den samme clutch´en som E90/91 330i, men ikke E90/91 325d (M57D25). Ergo har BMW valgt en annen og kraftigere clutch i forbindelse med 325d som har 400 Nm ved 1300 rpm enn 320d som har 340 Nm ved 2000 rpm. Dette er absolut et poeng jeg ville ha tenkt over før jeg hadde chippet en helt ny BMW. En BMW består av mange deler som er tilpasset til hverandre på en bestemt måte... og det er ikke umulig for BMW å finne ut av om bilen har vært chippet hvis garantien evt. forsøkes aktivert pga. større skader på motor og/eller drivverk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå