Gå til innhold

Når begynte BMW å hevde seg blant de store?

D.C.V
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 47
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vist eg har skjønt riktig, så vart merket Mercedes-Benz danna på 30-tallet? Dei gjekk sammen for å klare å klare den trange økonomien Tyskland hadde havna i etter WW1?!

Dei fekk vel også forbud mot å produsere biler i ein treårs periode etter krigen på grunn av sin deltakelse i å bygge opp det tyske Luftwaffe.

Dei var jo allerede før krigen kjent for produksjon av blant anna luksus og sportsbiler, så det var enklare for dei å ha noko å falle tilbake på, i motsetning til BMW.

BMW derimot satt igjen med eit ubetydeleg rykte innenfor bilproduskjon og fabrikker i vest som var i ruiner og teknisk avdeling i øst som var i "feil hender".

Det viste eg faktisk ikkje at dei satt som storaksjonær i MB! Kor mykje "makt" hadde dei?

Ja, det kan godt stemme, men eg vil aldri tru at BMW ville ha gått tilbake til flymotorproduksjon med dei følgene det hadde hatt tidlegare. Og Tyskland hadde etter WW2 ikkje lov til å produsere fly o.l? Eller?

Her var det mye merkelig, men det skal du absolut ikke ta personlig Arimanni. Mercedes-Benz ble etablert i 1926 som et resultat av "avgjørende offentlig interesse"... et slags offentlig regissert fornuftekteskap med andre ord. Carl Benz etablerte Benz & Cie allerede i 1871... Gottlieb Daimler og Wilhelm Maybach etablerte DMG (Daimler & Maybach Gemeinschaft) i 1890, men Benz døde i 1900 og Maybach forlot firmaet i 1907. Den store depresjonen var i perioden 1929-38... altså noen år etter at Mercedes-Benz ble etablert.

"Luftwaffe" betyr luftvåpen på norsk og Mercedes-Benz var i likhet med BMW absolut leverandør til Hermann Göring´s departement. Mercedes-Benz var imidlertid også i aller høyeste grad leverandør til de andre våpengrenene... så det gjorde ingen forskjell ved krigsoppgjøret etter krigen.

Jeg vil mene at du vender poenget når du hevder at det var lettere for Mercedes-Benz etter krigen fordi de hadde en diversifisert produksjon i motsetning til BMW. BMW´s primære produksjon før den annen verdenskrig var flymotorer, men Mercedes-Benz var et firma som var minst 10-15 ganger større... og dermed betydelig mer skadet pga. krigens galskap. Mercedes-Benz var før den annen verdenskrig Tysklands desidert førende produsent av nyttekjøretøy... og ikke minst luksusbiler. Dette er situasjonen den dag i dag også... er du ute etter prestisje og sosial aksept i Tyskland kjøper du først og fremst en Mercedes-Benz. BMW er absolut et interessant alternativ, men mange vil hevde at du like gjerne kan kjøpe en Mercedes-Benz eller en Porsche... så har du en skikkelig limousine eller en skikkelig sportsbil. De fleste vet ikke hva skikkelig kjøreglede er og det gjelder ironisk nok også de fleste eiere av en BMW... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay :) Då skjønne eg litt meir av det :)

Det eg har høyrt var at MB vart "danna" på grunn av dei økonomiske problemene som begynte ute i verden, og at dei ville stå sterkere som produsent vist dei ikkje "konkurerte" mot kvarandre, men med kvarandre.

Var det noko spesiell grunn til at dei slo sammen selskapa da? Vist ikkje det var på grunn av 30-tallet, kva var det då?

Sånn som eg ser det, så var det jo lettere for MB å bygge seg oppigjen etter krigen. Som du seie var det jo 10-15 gonger større enn BMW og hadde eit rykte på seg for å lage fine og gode luksusbiler.

BMW produserte trost alt berre 4 "eigne modeller" av biler, og ikkje så mange MCer heller at det gjere noko før andre verdenskrig, mens MB hadde nok ein god del meir.

Og ettersom MB ikkje møtte dei samme problemene som BMW gjorde, er eg ganske overraska over at BMW har den statusen som dei har den dag i dag.

Men det er som du seie, vil du ha luksus så kjøpe du MB, vil du ha sport så kjøpe du Porsche. Men vil du ha kjøreglede så kjøpe du BMW :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det noko spesiell grunn til at dei slo sammen selskapa da? Vist ikkje det var på grunn av 30-tallet, kva var det då?

På begynnelsen av 1900 tallet var bilindustrien som bransje temmelig ung og umoden, men innovative politikere og næringslivsleder skjønte absolut tegningen. Ford "T" som ble en av de mest solgte bilmodellene gjennom tidene kom f.eks på markedet i 1908. Carl Benz´s forbrenningsmotor hadde imidlertid på dette tidspunktet vært patentert i 30 år. Det var store tider... på mange måter store likheter med de vi opplever nå... store tekniske fremskritt og økonomisk gode tider. Ergo var det viktig for myndighetene å sikre firmaets videre eksistens når firmaets to grunnleggere ikke kunne eller ikke ønsket å lede firmaet videre.

Sånn som eg ser det, så var det jo lettere for MB å bygge seg oppigjen etter krigen. Som du seie var det jo 10-15 gonger større enn BMW og hadde eit rykte på seg for å lage fine og gode luksusbiler.

BMW produserte trost alt berre 4 "eigne modeller" av biler, og ikkje så mange MCer heller at det gjere noko før andre verdenskrig, mens MB hadde nok ein god del meir.

Og ettersom MB ikkje møtte dei samme problemene som BMW gjorde, er eg ganske overraska over at BMW har den statusen som dei har den dag i dag.

Ja og nei... BMW´s muligheter for å bygge seg opp igjen etter krigen var først og fremst betinget av de alliertes planer for et fremtidig Tyskland. BMW´s eier... Günther Quandt havnet i likhet med Ferdinand Porsche i fengsel etter krigen for å ha samarbeidet med Nazistene. Dette var imidlertid ikke spesielt oppsiktsvekkende... de fleste næringslivsledere og andre prominente personer i Tyskland hadde på en eller annen måte hatt et samarbeide med Nazistene. Ikke fordi de nødvendigvis var nazister, men fordi det politiske systemet var altomfattende (ikke helt ulikt det vi i dag ser i f.eks Iran). Ergo var det samfunnets interesser som var avgjørende når Tyskland skulle bygges opp igjen etter krigen og ikke andre mer lokale/private forhold. Mercedes-Benz var uten tvil mer viktig å få stablet på bena igjen etter krigen enn BMW... ganske enkelt for å få samfunnet til å fungere.

BMW var i mange år etter krigen ikke et BMW slik vi kjenner det i dag. Økonomiske historikere er samstemte om at det først var med E32, E34 og E36 at BMW for alvor la fortiden bak seg... altså ca. 40 år etter krigens avslutning. Det meste av 60 og 70-tallet var for BMW en kamp for å overleve økonomisk. Derfor ble det heller ikke utviklet eksotiske motorkonfigurasjoner som V8 og V12... og modellene hadde store tekniske likheter. E28 var i praksis en E12 og E24 var i praksis en E12/E28... osv. Mercedes-Benz hadde større friheter og utviklet modeller som på mange måter (spesielt vedr. sikkerhet) lå 10 år foran BMW... f.eks W201 vs E30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ergo var det viktig for myndighetene å sikre firmaets videre eksistens når firmaets to grunnleggere ikke kan eller ikke ønsker å lede firmaet videre.

Så du kan seie at dei "tvingte" selskapet til å fortsette og gjorde det om til eit aksjeselskap?

Ergo var det samfunnets interesser som var avgjørende når Tyskland skulle bygges opp igjen etter krigen og ikke andre mer lokale/private forhold. Mercedes-Benz var uten tvil mer viktig å få stablet på bena igjen etter krigen enn BMW... ganske enkelt for å få samfunnet til å fungere.

Så du kan seie at MB er meir eller mindre ryggraden til den tyske bilindustrien, og det er derfor tyskerene ser på dette som sitt hjertebarn.

Vist det er sånn, så skjønne eg godt at BMW ikkje vart prioritert. Med andre ord så er det dyktigheiten til BMW og ein god del flaks som har gjort at dei er der dei er den dag i dag.

Derfor ble det heller ikke utviklet eksotiske motorkonfigurasjoner som V8 og V12

Og me veit jo alle korleis det gjekk når dei kom med E31 850 i 1989.

Det eg ikkje skjønner er at ikkje denne bilen vart like populær som E32 750. Det er jo samme motoren osv, men reint teknisk sett var meir enn klar for "superbil" klassen. Har høyrt at dette var ein av dei første bilene BMW brukte CAD liknande verktøy og vindtunell for å lage ein bil som såg bra ut, og hadde lita luftmotstand.

Noko litt utenom det vanlege, men med ein høg prislapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du kan seie at dei "tvingte" selskapet til å fortsette og gjorde det om til eit aksjeselskap?

Ja... for å sikre selskapets videre drift av hensyn til samfunnets og nasjonens interesser. Husk at nasjonalisme og nasjonens interesser var politiske paroler i de fleste land på denne tiden... og at det igjen indirekte dannet veien for Hitler´s politiske parti NSDAP... Nationalsozialistische Deutsche Arbeiterpartei... eller på godt norsk... Nasjonalsosialistiske Tyske Arbeiderparti.

Så du kan seie at MB er meir eller mindre ryggraden til den tyske bilindustrien, og det er derfor tyskerene ser på dette som sitt hjertebarn.

Vist det er sånn, så skjønne eg godt at BMW ikkje vart prioritert. Med andre ord så er det dyktigheiten til BMW og ein god del flaks som har gjort at dei er der dei er den dag i dag.

Mercedes-Benz var for Tysklands transportsektor i 1945 lik Statoil er for Norges petroliumsindustri er i dag... altså av stor betydning i kraft av størrelsen. BMW´s ledelse har uten tvil vært dyktige, men de avgjørende resultatene kom først på slutten av 80-tallet. Modeller som"Der Neue Klasse" og "02" var imidlertid meget viktige fundamenter for den senere suksessen... så på den måten kan man si at den positive utviklingen for BMW begynte allerede på 60-tallet.

Og me veit jo alle korleis det gjekk når dei kom med E31 850 i 1989.

Det eg ikkje skjønner er at ikkje denne bilen vart like populær som E32 750. Det er jo samme motoren osv, men reint teknisk sett var meir enn klar for "superbil" klassen. Har høyrt at dette var ein av dei første bilene BMW brukte CAD liknande verktøy og vindtunell for å lage ein bil som såg bra ut, og hadde lita luftmotstand.

Noko litt utenom det vanlege, men med ein høg prislapp.

Det er andre årsaker til at E31 aldri ble helt så vellykket som BMW ønsket at den skulle bli. Først og fremst kom den for sent til at BMW kunne utnytte den positive økonomiske bølgen på 80-tallet. E31 kom på markedet i 1989 og markedet hadde krakket allerede i 1987. I tillegg var selve konseptet med en stor og tung coupe ganske enkelt blitt umoderne... Porsche 928 kom på markedet allerede i 1978 og Toyota Supra kom på markedet i 1979. Ergo var det meste gått galt for BMW vedr. E31. Dette forhindrer selvfølgelig ikke E31 fra å være en meget elegant og kompetent modell, men selv i dag har BMW ingen ny 8-serie og det er altså en grunn til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye lærerik lesning! - Med kvalitetssikring underveis!

Angående Isetta, så har jeg forstått det slik at det var en rasjonering på biler av noe slag her til lands en god del år etter krigen - kun de med velbegrunnet behov for bil fikk muligheten. Her fikk jeg litt morsom (ikke verifisert) info av en bekjent på rundt 50. Han kunne fortelle at Isetta av denne grunn ble ganske populære i Norge - rett og slett fordi de av myndighetene (eller hvem det var) ble kategorisert som motorsykler, ikke biler, og at det derfor var fri handel på de. Selv hadde han hatt 3 Isettaer før han var 18. Ralla visst rundt låven med de, og hadde rulla med den ene flere ganger. Han hadde solgt den ene dønn strøken for mange år siden - noe han angrer som en helt på nå. Ekstra morsomt er det at han er nærmere 2 meter høy...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... for å sikre selskapets videre drift av hensyn til samfunnets og nasjonens interesser.

Det viste eg ikkje. MB var vel også den einaste tyske bilfabrikken på den tida, så det er jo det einaste fornuftige å gjere. Porsche kom vel ikkje på bana før i 1931, mens VW kom i 1937.

Det er andre årsaker til at E31 aldri ble helt så vellykket som BMW ønsket at den skulle bli. Først og fremst kom den for sent til at BMW kunne utnytte den positive økonomiske bølgen på 80-tallet. E31 kom på markedet i 1989 og markedet hadde krakket allerede i 1987. I tillegg var selve konseptet med en stor og tung coupe ganske enkelt blitt umoderne... Porsche 928 kom på markedet allerede i 1978 og Toyota Supra kom på markedet i 1979. Ergo var det meste gått galt for BMW vedr. E31.

Med andre ord, det var rett og slett ikkje marked for den og det var heller ikkje nok kapital for å ha interesse for ein så dyr bil.

...men selv i dag har BMW ingen ny 8-serie og det er altså en grunn til det.

Dette der er faktisk litt interesant, vist du spørr meg. 8-serien kom jo som ein avløyser for 6-serien. Den vart jo derimot ingen suksess, men "kort" etter 8-serien forsvant, kom 6-serien tilbake.

Kan det vere at den nye 6-serien var planlagt som ein avløyser for 8-serien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viste eg ikkje. MB var vel også den einaste tyske bilfabrikken på den tida, så det er jo det einaste fornuftige å gjere. Porsche kom vel ikkje på bana før i 1931, mens VW kom i 1937.

Nei... Mercedes-Benz var ikke den eneste bilprodusenten i Tyskland på denne tiden, men Mercedes-Benz var absolut den mest signifikante spesielt vedr. tunge nyttekjøretøy, luksusbiler og motorkonstruksjoner. Adam Opel grunnla f.eks Adam Opel GmbH allerede i 1863 og han begynte med bilproduksjon i 1899. Firmaet ble imidlertid kjøpt opp av amerikanske General Motors i 1929. August Horch & Cie ble etablert i 1899, DKV (Dampf-Kraft Wagen) ble etablert i Tyskland av dansken Jørgen Skafte Rasmussen i 1916 og Wanderer ble etablert i 1911. Audi ble etablert i 1899 og fusjonerte med Horch, DKV og Wanderer i 1932 (les: de fire ringene i Audi´s emblem). Det var også andre bilmerker og krosseribyggere i Tyskland før den annen verdenskrig.

Dette der er faktisk litt interesant, vist du spørr meg. 8-serien kom jo som ein avløyser for 6-serien. Den vart jo derimot ingen suksess, men "kort" etter 8-serien forsvant, kom 6-serien tilbake.

Kan det vere at den nye 6-serien var planlagt som ein avløyser for 8-serien?

Nei... det tror jeg ikke. Tendensen i markedet for store coupemodeller har i flere år tydelig beveget seg mot lettere og mindre volumiøse konstruksjoner enn E31 er en representant for. Jeg tror derfor at det var rimelig klart for BMW at E63 ikke skulle være en modell med 7-serien som innspirasjon og basis, men derimot 5-serien... og slik ble det... E63 er bygget på et E60 chassis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har altid trudd at Audi og Opel kom etter første verdenskrig eg. Som eit forsøk å bygge oppigjen Tyskland.

Ein liten tanke, korleis gjekk det med Opel under andre verdenskrig, ettersom GM eigde dei? Mista dei kontroll over firmaet eller?

Ja, ok. Så det vart meir eller mindre ein form for 7-serie luksus, men 5-serie utsjånad? Ikkje dom kombinasjon. 6-serien er jo noko av det betre som er komme ut av BMW dei siste åra, einaste er rompa på den som eg ikkje klare å bestemme meg om eg like den eller ikkje :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein liten tanke, korleis gjekk det med Opel under andre verdenskrig, ettersom GM eigde dei? Mista dei kontroll over firmaet eller?

Famlien Opel solgte 100% av Adam Opel GmbH til General Motors i to omganger... 80% i 1929 og de siste 20% i 1931. Opel var en av de ledende bilprodusentene i Tyskland før den annen verdenskrig, men det var relativt begrenset hvor mange alminnelige familier som hadde råd til en bil. Dette faktum ble senere et politisk poeng for Adolf Hitler da han sammen med Ferdinand Porsche utviklet Volkswagen eller Folkevogn på norsk... altså en bil for folket. Mercedes-Benz produserte derimot biler for de velstående, men også tunge transportmidler for Wehrmacht (det tyske forsvaret under Hitler). De fleste bildene som viser Hitler og hans generalstab avbildet i en bil... viser også at de befant seg i en Mercedes-Benz... og akkurat det tror jeg er illustrerende for merkets status den gangen som i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...