Lars R B Skrevet Januar 14, 2007 Share Skrevet Januar 14, 2007 Er ikke akkuratt overrasket over denne økningen. Hvis noe blir billigere i norge så kan du ta faen på att de tar tilbake pengene på en annen måte. Det er vel bare ett spørsmål om tid før det blir el-avgift på elektiske vidues heiser. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jarle Skrevet Januar 14, 2007 Share Skrevet Januar 14, 2007 ...Det er vel bare ett spørsmål om tid før det blir el-avgift på elektiske vidues heiser. Dagens Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Januar 14, 2007 Share Skrevet Januar 14, 2007 ettersom dette skjer pga forurensning så regner jeg med luftfarten straffes i samme grad da? er vel ikke snakk om katalysator på fly og vi bilister dumper ihvertfall ikke drivstoffet rett ut i naturen som de gjør..20000 for en flybillett til london hadde gjort seg... personlig kommer denne ekstrautgiften til å svi brutalt. 10lapper er ikke langt unna en månedslønn og nå er det jo håpløst å selge en dieselbil uten å nærmest måtte gi den bort så jeg ser tap i alle retninger her. Eller hva med skipsfarten som også er en av de aller største miljøsynderne. Vel... rederne har også en hel hær med pågående lobbyister/spindoctors... og ingen politiker med ambisjoner legger seg frivillig ut med disse. Ergo er det letter å innkassere noen billige politiske poenger ved å gå løs på deg og meg. Jeg tror imidlertid ikke at dette forslaget blir vedtatt i sin nåværende form... til det er det for unyansert og radikalt. Mange norske fiskere var redde for at de måtte slutte pga de nye avgiftene, så båtene slipper ikke unna uansett. Når det gjelder den vanlige skipsfarten så FRAKTER de varer til og fra oss. De varerne må frem uansett avgifter. Regningen ender selvsagt hos forbrukerne og forurensingen blir ikke mindre av den grunn. Husk at rederne er transportfirma, de går ikke rundt på havet for morro skyld. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 14, 2007 Share Skrevet Januar 14, 2007 Mange norske fiskere var redde for at de måtte slutte pga de nye avgiftene, så båtene slipper ikke unna uansett. Når det gjelder den vanlige skipsfarten så FRAKTER de varer til og fra oss. De varerne må frem uansett avgifter. Regningen ender selvsagt hos forbrukerne og forurensingen blir ikke mindre av den grunn. Husk at rederne er transportfirma, de går ikke rundt på havet for morro skyld. Jeg tenkte ikke så mye på hensikten med transporten da jeg skrev at skipsfarten er en av de helt store miljøsynderne i dag.... og de fleste kjører faktisk heller ikke bil for morro skyld. Jeg leste et sted at containertransporten til og fra Østen er ved å få slike dimensjoner at til og med det danske rederiet Maersk Line (som er verdens største transportør av containere) begynner å bli bekymret for deres image. Dagens containerskip/supertankere er kjempestore og selvom motorene er mye mer miljøvennlige enn tidligere er de stadig alt annet enn miløvennlige. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Januar 14, 2007 Share Skrevet Januar 14, 2007 Vi kjører jo en del uten at vi må, og det har i alle fall jeg tenkt å fortsette med. Når det gjelder transporten er det ofte ikke andre alternativer, og båtene har jo plass til enorme mengder varer, så man må se på forurening /mengde vare. Man må sette krav til utslipp til motorprodusentene, så ordner det seg med tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haakon Skrevet Januar 14, 2007 Share Skrevet Januar 14, 2007 men gutta med 60fots princess og 1500hk kan fortsatt frese rundt i fjorden på avgiftsfri diesel... da snakker vi nyttekjøretøy Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eriklepe Skrevet Januar 14, 2007 Share Skrevet Januar 14, 2007 men gutta med 60fots princess og 1500hk kan fortsatt frese rundt i fjorden på avgiftsfri diesel...da snakker vi nyttekjøretøy Jepp mens vi som bare hadde råd til påhengs må betale veiavgift på sjøen også(bensinavgift). Men det er best å ikke krangle på det for da blir bare avgiftsfri diesel fjernet så er problemet løst Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haakon Skrevet Januar 14, 2007 Share Skrevet Januar 14, 2007 det er deilig å være rik i norge Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 14, 2007 Share Skrevet Januar 14, 2007 det er deilig å være rik i norge Jeg har lært at det er billig å være rik, men dyrt å være fattig... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Januar 14, 2007 Share Skrevet Januar 14, 2007 men gutta med 60fots princess og 1500hk kan fortsatt frese rundt i fjorden på avgiftsfri diesel...da snakker vi nyttekjøretøy Jepp mens vi som bare hadde råd til påhengs må betale veiavgift på sjøen også(bensinavgift). Men det er best å ikke krangle på det for da blir bare avgiftsfri diesel fjernet så er problemet løst Den avgiftsfrie dieselen skulle fjernes, men etter tapper kamp av mine båtvenner som gjennomførte en dieselaksjon, fikk de regjeringa til å endre mening og droppet å fjerne avgiftsfri diesel.. Hvertfall en god gjerning de har klart å gjøre på tiden de har satt på tinget, men er langt unna fornøyd.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ioctl Skrevet Januar 15, 2007 Share Skrevet Januar 15, 2007 Hvorfor blir folk sjokkert over dette?? Dette ble da ganske klart formidlet da de nye dieseltilbudene(avgiftene) ble fremlagt. Staten gir med en hånd og tar med den andre - intet nytt under solen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
torodd Skrevet Januar 15, 2007 Share Skrevet Januar 15, 2007 Kan seie meg einig med deg Bjarte på punkt 3 og 4. Sånn som eg ser det er det 7 moglegheiter. 1. Eldre biler betaler meir i avgift, avgifta på dei nye synker ettersom dei forurenser mindre. 2. Eldre biler som forurenser meir, betaler meir i omregistreringsavgift. 3. 100 % einig! Men la likevell dei gamle bilene betale meir uansett! 4. HEILT einig! MEN kun for bensin. 5. Innfør biodiesel, gjerne 3 kr literen og ta vekk den vanlege Dieselen. Denne forurenser mindre. 6. Ta vekk MYKJE avgift på nye Diesel bilene. Sånn at folk blir tvungne til å kjøpe nye diesel biler. 7. Bygg betre vegar sånn at slitasje på biler og forbruket går ned for langtransport bilene. Du sleppe mykje av denne forurensinga med overgang til biodiesel, men vegstøvet får du ikkje vekk desverre. Vist nokon såg nyheitene på NRK i dag, så skjønner dei kanskje ke som skjer om 50 år vist me fortsetter sånn me gjere no. så ikke nyhetene på nrk... hva sa di dær? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///MoePower Skrevet Januar 15, 2007 Share Skrevet Januar 15, 2007 Diesel biler kommer altid til å lukte og være trege Og hva skal mann med alt det dreimomentet som man aldri bruker??Jeg venter bare på att diesel prisen skal bli høyerer en bensin prisen For å være helt seriøs så har jeg ikke prøvd en Diesel bil enda som er på høyde med bensin. Det som folk gjør feil når man samenligner diesel og bensin motorer er att som regel så har Dieselen både større volum og turbo og bensin bilen ikke. Men hvis man feks samenligner en 2 liters diesel og en 2 liters bensin begge med Turbo og nogenlunde samme forutsettninger. så vil man se att bensin motoren har både mere hester og moment og for ikke å snakke om att bensin bilen vil føles betydelig rappere!!! Du som har bilbyggeri og greier burde da vite at det er dreimomentet som drar, ikke hestene Hestene er mere snakk om utveksling om man kan kalle det det. Hvor fort man kan dra ett kilo opp en meter eller noe mener jeg.. Husker ikke helt den regla der, men er noe i den duren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 15, 2007 Share Skrevet Januar 15, 2007 Du som har bilbyggeri og greier burde da vite at det er dreimomentet som drar, ikke hestene Hestene er mere snakk om utveksling om man kan kalle det det. Hvor fort man kan dra ett kilo opp en meter eller noe mener jeg.. Husker ikke helt den regla der, men er noe i den duren. Newtonmeter (Nm) er en måleenhet for moment... som er en kraft på en (1) Newton målt over en distanse på meter. En Newton er den mengde kraft som trenges for å akselerere en masse på en kilo en meter pr. kvadratsekund. En motor kan ikke utvikle 0 Nm for så har den ikke et moment eller en kraft til å akselerere bilens masse... som jo er poenget med f.eks en bilmotor. Ergo kan vi fastslå at Nm og hestekrefter må være en funksjon av hverandre siden en motor heller ikke kan ha 0 hestekrefter. Det er i en teknisk sammenheng vedr. f.eks bilmotorer meningsløst å snakke om hestekrefter uten å samtidig snakke om Newtonmeter... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fastbmw Skrevet Januar 17, 2007 Share Skrevet Januar 17, 2007 Fredrik ! Filmen er dårli, men en får fram poenget ganske så bra.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå