Gå til innhold

Blir lettere sjokkert jeg...

Lien
 Share

Anbefalte innlegg

Hehe.. Festlig å høre om diverse erfaringer som folk har gjort seg :lol:

Tror nok at det er nokså spesielt å selge nye BMW-er. Antar en del av kundene er ganske bevisste på hva bil de er på utkikk etter, og i mange tilfeller kan sikkert kunden mer om den eksakte bilmodellen enn det selgeren selv har.. Men da er det jo viktig at selgerne er ydmyke og ikke prøver å overkjøre kunden med all salgs tull og vås.

Har bare gode erfaringer med Bavaria her i Stavanger. Selgerne der har virkelig peiling og det samme har verkstedet (både mekanikere og mottakere) og delelageret.

Men et godt tips til BMW-selgere er: ta ikke en BMW-kjøper for å være en "ordinær" bilkjøper. Mange kjøpere har god peiling og er bevisste på hva de er ute etter, og hvis ikke selgeren kan produktet sitt 110% så kan selgeren fort havne på glattisen og da blir det med stor sannsynligvis ikke noe handel :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Jeg tror det er mye viktigere å kunne identifisere kundens behov og ønsker fremfor å kunne alle mulige tekniske løsninger. Har man oversikten over hva kunden egenlig ønsker å kjøpe, hva han trenger og hva som er man mye nærere salg enn om man prater i vei om tekniske løsninger meget få mennesker egentlig er interessert i å få høre om.

Merkelig at ingen av de kloke hodene her ser ting på den måten...

Jeg er i utgangspunktet helt enig med deg, men hvis du som selger er helt hjelpesløs når det gjelder kunnskap om produktet som skal selges holder det ikke. Det er forskjell på å selge vaskemaskiner til 7-8 tusen kroner og en bil til en halv million kroner (bare for å ta et beløp). Jeg blir bare irritert hvis ikke selgeren har den fornødne viden... som det så fint heter på dansk... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig hater alle butikker som ikke har service, at man nesten må løpe etter selger før de i det hele tatt spør om du trenger hjelp.

Men BMW i Tromsø, Trondsen bil har meget god service etter min mening. Man kan ringe til dem, og man får svar! Går man inn i butikken og bare ser, kommer det en selger løpende og spør om man trenger hjelp, eller man bare må skrike ut vist det er noe man lurer på eller trenger hjelp med. God hyggelige folk der. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at dette er feil. En bilselger bør da vite minst like mye om de biler han/hun selger som en elkjøpansatt (bare et eksempel) vet om vaskemaskiner!

Jeg fikk tildelt en telefonledning til bruk sammen med en komfyr jeg kjøpte på elkjøp. Det kunne blitt festlig om jeg hadde "bitt på" :lol:

Så ikke alle kan sakene sine der heller.

Jæger fortjener igrunn litt ros her og, både verksted og delelager! Salgsavdelig har jeg ikke så mye erfaring med men de virker noe hyggelig.

Jeg har benyttet jæger den siste tiden og intrykket av de er blitt ganske annerledes enn det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger egentlig ikke noen spesiell utdannelse for å selge biler, og derfor er det mange som tar lett på det, og som ikke sitter på den kunnskapen mange her kan på rams. Det er klart at man må ha kunnskap om det man selger, men det er også grenser for hvor mye man egentlig trenger å vite for å kunne selge en bil. Dette er veldig avhengig av hvem man selger til. Det er mange som kjøper biler uten å ane hvordan en motor eller girkasse fungerer, men likefult skal de ha en bil. Hadde forbrukerene krevd at en simpel bilselger skulle kunne alle de tingene dere bemerker så kanskje de hadde det, men faktum er at vi her på Bimmers er en relativt liten del av det man kan kalle potensielle bilkøpere. Ikke vanlige mennesker som innehar den vanvittige kunnskapen mange her har.

Jeg tror det er mye viktigere å kunne identifisere kundens behov og ønsker fremfor å kunne alle mulige tekniske løsninger. Har man oversikten over hva kunden egenlig ønsker å kjøpe, hva han trenger og hva som er man mye nærere salg enn om man prater i vei om tekniske løsninger meget få mennesker egentlig er interessert i å få høre om.

Merkelig at ingen av de kloke hodene her ser ting på den måten...

Altså når jeg går inn hos en BMW forhandler så forventer jeg at jeg skal få svar på det jeg spørr om. Greit nok at vi her inne er en liten del av befolkningen som bryr oss om "unødvendige" ting, men jeg tror jeg snakker for alle når jeg sier at hvis jeg skulle kjøpt meg ny bil, og selger ikke kunnet svare på hva jeg hadde spurt, så hadde ikke jeg hatt en god magefølelse når jeg skulle ha punget ut 400 000,- ++.

Hele poenget med å være selger er jo å kunne "fange" hver eneste potensielle kunde, og da må du kunne klare å komme deg opp på samme nivå som kunden, samme om han/hun har en "Jeg gir faen" holdning eller en "Fortell meg alt som er å vite om bilen" holdning. Selv om selgeren kanskje ikke kunne svare på veldig tekniske spørsmål, så er det jo ikke vanskeligere enn å ta en liten telefon ned på verkstedet å høre med dem, så man da har muligheten til å svare i stedet for å si "nei det vet jeg ikke". Å være serviceinnstillt er en del av selgerens arbeidsbeskrivelse, er det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... hadde en lignende episode på reitan auto i molde ( bmw forhandler). Spurte om de hadde noen E36 inne. Fyren bare stod der å så dumt på meg..

Latterlig at de stiller seg i en slik posisjon. Greit nok at de ikke vet absolutt alt ned til siste skrue som er på bilen, men noe så enkelt som modell kode og motorvariant må jo være et minimum.

Der har æ det strakt motsatt erfaringen. Høyt kunnskapsnivå på de tre selgerne jeg har møtt der, og det var ekstra artig da ett glis av E9 stod tilsalgs der rett før sommeren tror jeg det var. Den bilen kunne de meget om.

Også når det gjelder service på bilen så har de vært meget "riktig", om det ordet kan brukes i en beskrivelse.

Ser du er fra Trondheim, sikker på at de skjønte språket ditt da? 8)

Hei, I lurte bere på om dokko he nokkon e trettiseks moddeller inn

Hei, Æ lure nå bare på om dåkk it ha nånn sånn È trættisæks modælla innj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... til og med dansk dialekt er mer forståelig enn dette... :lol: ... Davs med Jer, må man spørge om I har sådan noen e-seks-og-tredvie modeller at sælge ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... til og med dansk dialekt er mer forståelig enn dette... :lol: ... Davs med Jer, må man spørge om I har sådan noen e-seks-og-tredvie modeller at sælge ?

litt OT, men har du lært deg det snodige tall-systemet de rare danskene bruker? De gangene jeg er i Danmark og skal betale ting med kontanter holder jeg bare frem pengene som et hjelpesløst barn... virkelig ikke logiske saker. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Vel får dele min lille historie også... var på Stenshagen avd. Oslo for ca 6mnd tilbake. Fikk interesse av en E46 coupe som de nylig hadde fått inn.Snakket med en salgsmann over tlf.. fikk beskjed om å komme om 2 dager da skulle bilen være klargjort for prøvekjøring. ringer salgsmannen 2 dager senere og han ber om 2 dager igjen.Etter 4 dager drar jg dit og ja dro md mine allminnelige klær, altså ingen gant eller jean paul skjørte :D (vanlig jeans,en kel t skjorte og jeans jakke) Salgsmannen fikk bakover sveis når han så mg.. kommer aldri til å glemme dt utrykket han hadde i ansiktet.

Han var meget hyggelig over tlf,men ved oppmøte ble han veldig arrogant og det likte jeg overhodet ikke :evil: Snakket han ned md mine kunnskaper om E46 og da var dt salget uaktuelt. Skjønner ikke hvorfor de skal "tro" og leke "gud" om bilene mns de absolutt har NULL kompetanse innen for de bilene. Jeg måtte takke nei for E46 pga skader på lakken som selgeren "glemte" å fortelle meg og mente at de kunne "fikse".

Råd til alle. Det første dere bør gjøre er å gå direkte til selgeren og spørre hvor mye kunnskap de har OXO snakke eventuelt ta en titt på bilen.Uten det er dt umulig å få gjort noe..hvertfall på stenshagen oslo!

mvh

Hav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt OT, men har du lært deg det snodige tall-systemet de rare danskene bruker? De gangene jeg er i Danmark og skal betale ting med kontanter holder jeg bare frem pengene som et hjelpesløst barn... virkelig ikke logiske saker. :lol:

Dette kan jeg :) 0-49 er som vanlig og derfra snakker de i snes (altså 20). Så hvis du skal betale kroner sier de "tress", dvs. 3 x 20 = 60.

Skal du betale 74 blir det "4 og halv fjers", dvs 4 + 3.5 x 20 = 74.

Skal du betale 109 blir det "9 og fems", dvs 9 + 5x20 = 109.

Ble dette mer forståelig nå? Korrekt meg hvis jeg tar helt feil Fredrik :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ikke sjokkert i det hele tatt over dette... Forventer aldri at en selger kan anna enn hva de har blitt innprenta på et eller anna kurs, og utviklingskodene til BMW inngår nok ikke der.

Kan de litt ekstra ser jeg på det som en bonus :-)

Hadde du derimot opplevd det samme med f.eks. delelageret hadde jeg nok heller blitt sjokkert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ikke sjokkert i det hele tatt over dette...

Blir du ikke sjokkert når en drar innom en av Norges største BMW forhandler og forteller at man skal se på en E39 hvor selger tror du mener Mercedes-Benz E-klasse? Blir du ikke sjokkert når selgere hos en av Norges største BMW forhandlere er arrogante, spydige og late? For min del er bare dette virkelig sjokkerende.. :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan vel kanskje ikke forvente at en BMW selger kan alle E betegnelsene på deldre BMW, men på de NYE bør dette sitte spikret spør du meg... Også husk at vi er entusiaster utenom det vanlige da, så vi kan ofte mer om en modell enn forhandleren ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan jeg :) 0-49 er som vanlig og derfra snakker de i snes (altså 20). Så hvis du skal betale kroner sier de "tress", dvs. 3 x 20 = 60.

Skal du betale 74 blir det "4 og halv fjers", dvs 4 + 3.5 x 20 = 74.

Skal du betale 109 blir det "9 og fems", dvs 9 + 5x20 = 109.

Ble dette mer forståelig nå? Korrekt meg hvis jeg tar helt feil Fredrik :P

Med et par mindre feil ser dette meget bra ut. Poenget er som du er inne på det gamle målet for 20... eller et snes. I tillegg bør man kanskje legge til at f.eks tre snes (60) på dagens dansk er forenklet til "treds"... eller "firs" for 80 (altså fire snes). Man sier også f.eks "halvtreds" (50) som betyr tre snes minus et halvt snes... og akkurat denne varianten ser ut til å forvirre en nordmann. Heldigvis kan man nå på dansk også si "femti", men trolig er det få som forstår hva du mener selvom det faktisk står uttrykket femti kroner på deres egen 50-lapp. 70 heter "halvfjerds" som betyr fire snes minus et halvt snes, men med en slags omlyd på firs. "Halvfems" (90) betyr fem snes minus et halvt snes. Det tar litt tid å bli fortrolig med denne måten å tenke på, men spesielt vanskelig er det ikke... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir du ikke sjokkert når en drar innom en av Norges største BMW forhandler og forteller at man skal se på en E39 hvor selger tror du mener Mercedes-Benz E-klasse?

Akkurat det var jo teit av selgeren - men ikke sjokkerende.

Blir du ikke sjokkert når selgere hos en av Norges største BMW forhandlere er arrogante, spydige og late? For min del er bare dette virkelig sjokkerende.. :shock:

Definitivt ikke. Mange bilselgere er ikke på noen måte bil entusiaster(dette gjelder jo alle merker). De er der for å tjene penger - helst store penger når det kommer til "permiumstyskere". At disse selgerne er arrogante og spydige er jo heller ikke noe nytt. Skal en bli tatt seriøst virker det som om en mange ganger bør en se ut som en som lett kan svi av 500-1000k, dvs. være slik antrukket, komme dit i en slik bil osv.

Det burde jo selvfølgelig ikke være slik - men at folk opplever dette sjokkerer meg på ingen måte. Dette finner en i permiumssegmenter i alle bransjer. Klart selgere er lei av entusiaster som kun er der for å kikke(ikke rettet mot trådstarter!), men de bør allikevel yte alle et minimum av service.

Og at et sleipt slips ikke skjønner forskjellen på E90 og E92 sjokkerer meg som sagt ikke :-( Det gjør meg oppgitt, men ikke sjokkert. Jeg hadde heller ikke forventet at selgeren hos MB skulle vite hva W123 var eller at slipset hos Audi skulle vite hva C4 var(kanskje han hadde sent meg til Citroen ;-) ).

Ikke at det er noe galt i å bli sjokkert over dette!! Hadde vært konge om noen gav en av disse en lekse :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...