Gå til innhold

BMW under WW2


Jan e34
 Share

Anbefalte innlegg

Er det noen som har informasjon om eller lenker til info om det BMW produserte under andre verdenskrig? Jeg vet at de var involvert i FW og R75, men de lagde vel andre ting også? Det kunne vært interessant å vite hva det var BMW var involvert i ellers også, hvis det var noe. Mulig dette spørsmålet har vært postet her nylig, så da får jeg bare beklage. Post gjerne lenker til tidl. innlegg. Gjerne om FW og R75 også. Jeg synes spesielt R75 er interessant fordi den har drift på sidevognshjulet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Etter den informasjonen jeg sitter på skal BMW ha produsert flymotorer for det tyske luftforsvaret, Luftwaffe. Siden BMW produserte flymotorene ble produksjonen av både motorsykler og biler lagt til siden. BMW's sivile produksjon varte i de første årene av krigen og ble senere lagt ned i 1943. Deretter skal de visstnok ha produsert kjøretøy egnet for det tyske militæret, Wehrmacht. Modellen fikk navnet 325 Leichter Einheits-PKW! Totalt produserte BMW ca 30 000 eksemplarer av 801 flymotoren, hvor de i 1942 begynte produksjon av raketter. Produksjonen av rakettene var årsaken til at BMW ble tvunget til å demontere alle sine fabrikker etter at krigen var slutt. BMW benyttet seg av rundt 5000-9000 krigsfanger til krigsproduksjonen og det sies at det totalt ble benyttet 19-20 000 krigsfanger sammenlagt. BMW gikk svært dårlig etter krigen og BMW ledelsen fikk den tyske regjering til å opprette et fond for de tidligere tvangsarbeiderne mot at de ville yte bidrag til det. Fram til omtrent 1955-56 ble det benyttet teknologi fra krigen i bilene og de første modellene het Autowelo BMW og deretter EMW (Eisenacher Motoren Werke)... EMW emblemet var egentlig identisk med BMW emblemet bortsett fra at det blåe ble erstattet med rødt. Det var også svært stor etterpørsel på motorsyklene til BMW etter krigen, noe som gjorde at bilproduksjonen startet igjen i 1952. BMW slet også med salget av 500 modellene grunnet tunge biler og svake motorer. Selv sportsutgavene 503 og 507 hadde et dårlig salg. Modellene BMW kom med på 50 tallet ble med andre ord ingen suksess og mot slutten av 50 tallet var økonomien så dårlig at det var like før en konkurs ville ha intruffet.. Hadde det ikke vært for Herbert Quandt ville mest sansynlig BMW ha vært eid av Daimler Benz den dag idag. Isetta er vel egentlig den modellen som berget BMW fra konkurs...

57bmw01.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik kan ALT om det der, vent til han kommer online. BMW laget forresten verdens første operative jetmotor. Satt bla i Me-262.

http://images.google.com/imgres?imgurl= ... n%26sa%3DG

Motoren ble kopiert av amerikanerne og satt bla i F-86 Sabre som norge også fikk etter krigen. Den var faktisk basert på tegninger av Messerschmidt, men som tyskerne ikke rakk å bygge før krigen. Hadde den blitt produsert, og med tilgang til metall til legeringer etc hadde nok krigen blitt forlenget betydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Historie er interessant… det er det liten tvil om… og BMW´s historie er intet unntak. Det er mye riktig i det T.A.S skriver, men det er viktig å poengtere at BMW også produserte flymotorer før den andre verdenskrig. På mange måter var det forløperen til Luftwaffe… Luftstreitkräfte… som var primærårsaken til at BMW ble en stor flymotorprodusent. Luftstreitkräfte ble opprettet i 1910 og som vi vet begynte den første verdenskrig i 1914. BMW fikk mange store bestillinger på bygging av flymotorer og flyrelaterte deler til Luftstreitkräfte, men Tyskland tapte krigen og Versailles-traktaten av 1919 forbød et eget tysk luftvåpen og produksjon av krigsrelatert materiell. Dette forbudet rammet bl.a BMW kraftig og en omstilling måtte til. Motorsykler og lisensproduksjon av småbiler (les: bl.a Dixie) ble redningen. Adolf Hitler kom til makten i 1934 og året etter beordret han Hermann Göring til å gjenopprette (mot Versailles-Traktaten) et egentlig tysk flyvåpen... Luftwaffe. De fleste av flykapteinene var imidlertid på forhånd organisert i en avdeling av Hitlers politiske parti NSDAP (Nationalsozialistische Deutsche Arbeiterpartei)... det såkalte Nationalsozialistisches Flieger-Korps... så veien til Göring´s Luftwaffe var ikke lang.

Hitler´s eneste politiske genistrek (om man kan strekke begrepet så langt) var å samordne sivil og militær produksjon på et nivå der man politisk ikke provoserte de allierte mer enn nødvendig i årene mellom 1935 og 1939. Dette medførte at sivil produksjon av f.eks fly ble tilpasset militære behov. Ergo kunne man lett omstille div. sivile produksjonslinjer til militære produksjonslinjer. Dette var spesielt viktig når det gjaldt flymotorer, flydesign, stridsvognsmotorer, skip etc. BMW´s bidrag til denne produksjonen er allerede nevnt... der spesielt BMW 801 motoren var et viktig militærstrategisk bidrag. Som en kuriositet utviklet BMW (som Quattrokiller er inne på) også jetmotoren "003" som bl.a ble montert i verdens første jagerfly med jetmotorer... Messerschmitt Me 262. Dette flyet ble imidlertid først kampklart i 1944 og kom dermed for sent til å endre krigens gang. BMW utviklet også div. rakettbaserte våpen som f.eks varianter av sovjetenes stalinorgel m.fl.

Som de fleste store tyske virksomheter under den andre verdenskrig benyttet BMW seg av slavearbeidere. Antallet er litt usikkert, men trolig var det opp mot 30000 personer som mot deres vilje måtte arbeide for den tyske krigsindustrien i direkte regi av BMW.

Günther Quandt var en tysk industrimagnat som gjennom ulike selskaper hadde store eierandeler i firmaer som BMW, Mercedes-Benz, Varta, Altana, Wintershall m.fl. Han var i likhet med de fleste øvrige tyske industriledere begeistret for Hitler´s visjoner om et fremtidig Tyskland der nasjonal stolthet og storhet igjen kunne reises på ruinene etter tapet av den første verdenskrig. Günther Quandt var i likhet med Ferdinand Porsche bidragsytere til Hitler´s maktbase... Quandt som Hitler´s fremste finansrådgiver og Porsche som en av nasjonens beste og mest visjonære ingeniører. Det er dermed ikke helt korrekt å si at Mercedes-Benz etter krigen kunne ha truet BMW i relasjon til en fientlig overtagelse. Familien Quandt med stebrødrene Harald og Herbert i spissen kontrollerte begge firmaene og kun kjølige økonomiske disposisjoner medførte at historien ble som den ble. Familien Quandt er som de fleste vet den dag i dag bl.a eiere av BMW... gjennom Herbert Quandt´s arvinger... Harald Quandt døde i en flyulykke i 1967. Det er forøvrig alminnelig kjent at det først var med "Die Neue Klasse" i 1962 at BMW ble reddet fra økonomisk ruin.

Apropos motorsykler og BMW R75... så er det en ganske interessant historie i seg selv. R75 ble produsert i BMW´s fabrikker i byen Eisenach som etter krigen kom til å ligge i det sovjetkontrollerte Øst-Tyskland. Sovjetene var i likhet med de fleste andre mektig imponert over R75 og det ble derfor bestemt at produksjonen skulle flyttes til Sovjetunionen. R75 ble omdøpt til Ural M72, men den er aldri blitt nevnverdig videreutviklet og kan faktisk kjøpes den dag i dag under navnet Ural Patrol. Den har også en kinesisk avlegger under navnet Chang Jiang M1 750... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kan jo gå på wikipedia for eks. og kopiere inn her hehe :P

Det kan man jo gjøre (og noen gjør også det), men ingen har gjort det i denne tråden. Et sted skal jo informasjonen komme fra... og det er f.eks en kjennsgjerning at selv den beste forfatter stjeler litt, låner litt, finner på litt... for så å sette det hele sammen på en ny måte... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aftenposten har i dag en interessant artikkel der den franske historikeren Fabrice d'Almeida´s bok "Med pisk og champagne" blir kommentert. Boken´s tema om Nazistenes bruk av den tyske etablerte samfunnseliten´s forfengelighet for å nå deres mål er interessant i denne tråden iom. at Günther Quandt´s var en av disse. Jeg har også tidligere vært inne på fenomenet i bl.a denne tråden.

Det er litt viktig i sammenheng med Aftenposten´s artikkel å legge til at Nazistene naturligvis hverken var de første eller de siste som har utnyttet og manipulert den bestående samfunnseliten. Alle regimer og/eller personer som har ambisjoner om makt over andre mennesker må etablere en maktbase bestående av andre innflytelsesrike mennesker. Forskjellen er imidlertid om målet helliger midlet eller ikke... med andre ord hva målet er og hvordan man når målet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik kan ALT om det der, vent til han kommer online. BMW laget forresten verdens første operative jetmotor. Satt bla i Me-262.

http://images.google.com/imgres?imgurl= ... n%26sa%3DG

Motoren ble kopiert av amerikanerne og satt bla i F-86 Sabre som norge også fikk etter krigen. Den var faktisk basert på tegninger av Messerschmidt, men som tyskerne ikke rakk å bygge før krigen. Hadde den blitt produsert, og med tilgang til metall til legeringer etc hadde nok krigen blitt forlenget betydelig.

Nå var det vel faktisk sånn at BMW 003-motorene kun fikk et lite mellomspill i Me 262.

De ble montert bare i noen prototyper.

Påliteligheten viste seg imidlertid å være alt for dårlig.

Alle de operative Me 262ene fikk derfor de mye mer pålitelige Junkers Jumo 004-motorene.

Synd for oss BMW-entusiaster, men sånn er livet....;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...