Fredrik Skrevet Februar 4, 2007 Skrevet Februar 4, 2007 Nå var det vel faktisk sånn at BMW 003-motorene kun fikk et lite mellomspill i Me 262. De ble montert bare i noen prototyper. Påliteligheten viste seg imidlertid å være alt for dårlig. Alle de operative Me 262ene fikk derfor de mye mer pålitelige Junkers Jumo 004-motorene. Synd for oss BMW-entusiaster, men sånn er livet.... Det er korrekt... se evt. gammel tråd...
B.E.E. Skrevet Februar 4, 2007 Skrevet Februar 4, 2007 Når vi først er inne på BMWs motorer brukt i fly: Dornier Do 17/215/217 hadde BMW 801A motorer Focke-Wulf 190A/F/G hadde BMW 801D motor Focke-Wulf FW 200C Condor hadde BMW-Bramo Fafnir 323R-2 motorer Heinkel He 162 Salamander hadde BMW 003 980kg thrust axial-flow turbojet motor Henschel Hs 123 hadde BMW 132 Dc motor Junker 52/3m hadde BMW 132A-3 motorer Ikke værst bare det
Quattrokiller Skrevet Februar 4, 2007 Skrevet Februar 4, 2007 Stemmer vel det... men de var først uansett! Sikkert BMW sin måte å sabotere tredje riket på, BMW er jo trossalt ufeilbarlig! Gikk dårlig med Junkers etter krigen forresten, tror de lager kjøleaggergater eller noe sånt nå.
Fredrik Skrevet Februar 5, 2007 Skrevet Februar 5, 2007 Når vi først er inne på BMWs motorer brukt i fly:Dornier Do 17/215/217 hadde BMW 801A motorer Focke-Wulf 190A/F/G hadde BMW 801D motor Focke-Wulf FW 200C Condor hadde BMW-Bramo Fafnir 323R-2 motorer Heinkel He 162 Salamander hadde BMW 003 980kg thrust axial-flow turbojet motor Henschel Hs 123 hadde BMW 132 Dc motor Junker 52/3m hadde BMW 132A-3 motorer Ikke værst bare det Jeg er litt usikker, men det middelstore bombeflyet Dornier 17 hadde aldri BMW 801 motoren. Den hadde imidlertid BMW 132 motoren... som forøvrig også er en stjernemotor, men med kun 9 sylindre. BMW 801 motoren hadde som kjent 14 sylindre fordelt på to rekker á 7 sylindre. Dornier 17 var primært designet for å ha Daimler-Benz DB 600 motoren, men den ble aldri levert i et tilstrekkelig antall og derfor valgte man en nødløsning med bl.a BMW 132 motoren... som faktisk til å begynne med var en lisensbygget amerikansk Pratt & Whitney motor. Heinkel He 162 "Salamander" eller "Volksjäger" ble det kun produsert ca. 170 stk. av... og med god grunn. Flyet var et hastverksprosjekt helt på tampen av krigen og det lettet for første gang i desember 1944... knapt 4 måneder før krigen var slutt i Europa. Det var mangel på praktisk talt alt og flyet var derfor en "strikk & binders" konstruksjon som var notorisk upålitelig... selvom selve designet var "space age" for sin tid. Det som imidlertid virkelig er imponerende er at tyskerne midt i det allierte bomberegnet tross alt klarte å få flyet sånn nogenlunde operativt. Henschel Hs 123 var en dobbeldekker som primært ble utviklet til bruk i den spanske borgerkrigen (1936-39). Flyet var utdatert da WW2 begynte, men pga. nazistenes militære støtte til General Franco (mange historikere mener støtten primært var en regulær krigstrening for tyske soldater og produsenter) ga flyet nazistene verdifulle testresultater for mer moderne fly som f.eks Focke-Wulf Fw 190. Junkers Ju 52 var en konstruksjon fra 1931 og således også mer eller mindre utdatert da WW2 begynte. Flyet er imidlertid et godt eksempel på at sivile produksjonslinjer i tiden før krigen ble klargjort for militære produksjonlinjer. Derfor kunne flyet som ble designet som et sivilt post/transportfly hurtig bygges om til et troppetransportfly og senere et middelstort bombefly (selvom akkurat den rollen nok var å strekke flyets egenskaper litt vel langt). Vi som har kikket på mange gamle filmer fra krigen husker imidlertid flyet som selve inkarnasjonen på tidlige tyske krigsfly der det fremsto med sitt "bølgeblikk" karosseri og tre motorer. Det er egentlig utrolig at tyskerne i løpet av bare 10-12 år kunne utvikle to så forskjellige fly som Junkers Ju 52 og Messerschmitt Me 262... som å gå direkte fra E21 315 til E60 M5.
andrem Skrevet Februar 5, 2007 Skrevet Februar 5, 2007 Intressant å lese det dere skriver her =) Å fått lest denne informasjonen gjennom en bok hadde jeg aldri orket...
Fredrik Skrevet Februar 5, 2007 Skrevet Februar 5, 2007 Intressant å lese det dere skriver her =) Å fått lest denne informasjonen gjennom en bok hadde jeg aldri orket... Det er hyggelig å høre... saken er at krigshistorie virkelig er interessant selvom temaet i sakens natur er mindre hyggelig utøvd i praksis. Jeg har alltid vært fascinert av WW2 (senere også WW1), men også tidsperioden 1910-50 er interessant når det gjelder alt fra arkitektur til teknisk innovasjon.
Dralle Skrevet Februar 5, 2007 Skrevet Februar 5, 2007 Adolf Hitler kom til makten i 1934 og året etter beordret han Hermann Göring til å gjenopprette (mot Versailles-Traktaten) et egentlig tysk flyvåpen... Luftwaffe interessant tråd! noen som har mye kunnskap ser jeg men hitler kom til makten i 1933 - ikke i 1934 flisespikkeri da men...
Fredrik Skrevet Februar 5, 2007 Skrevet Februar 5, 2007 interessant tråd! noen som har mye kunnskap ser jeg men hitler kom til makten i 1933 - ikke i 1934 flisespikkeri da men... Nei... Hitler´s suverene diktatoriske makt ble først manifistert med mordet på Ernst Röhm i 1934. Röhm var som sjef for SA (Sturmabteilung/Stormavdeling - en paramilitær avdeling i NSDAP - National Sozialistische Deutsche Arbeiterpartei) Hitler´s hovedmotstander i NSDAP. Det var forskjellige fraksjoner innen NSDAP og Röhm var leder for en venstreorientert fraksjon som ville fjerne Hitler som partileder (Führer). Hitler´s økonomiske velgjørere (inkl. bl.a Günther Quandt) hadde stillet et ultimatum overfor Hitler om at Röhm´s SA måtte neutraliseres... hvis ikke ville de revurdere en ytterligere støtte til NSDAP. Problemet for Hitler var imidlertid at NSDAP tidlig på 30-tallet stadig var en nogenlunde demokratisk organisasjon... og dermed var Röhm en farlig utfordrer for Hitler og ikke minst NSDAP. Röhm ble derfor likvidert i det som senere ble omtalt som de lange knivers natt... en utrensning i NSDAP som fant sted natten til den 30. juni 1934. Det betegner normalt også hele prosessen hvor Adolf Hitler kvittet seg med Sturmabteilung (SA), som han følte hadde blitt en trussel mot partiet, staten og ikke minst ham selv som leder eller Führer for partiet. Da rikspresident Paul von Hindenburg døde litt senere den 2. august 1934 forenet Hitler i kraft av å være leder for det største partiet i riksforsamlingen embedet som rikskansler med rikspresidentembedet under titlen riksfører... eller Der Führer... etter titlen han allerede hadde i NSDAP. Det nazistiske diktaturet var dermed opprettet og Hitler var absolut eneveldig... året var altså 1934.
Mirakulix Skrevet Februar 17, 2007 Skrevet Februar 17, 2007 Om jeg noen gang kommer igjennom på 'Jeopardy' skulle jeg brukt deg Fredrik som hjelpemiddel på 'telefonen'. Imponerende
Fredrik Skrevet April 19, 2007 Skrevet April 19, 2007 Günther Quandt var en tysk industrimagnat som gjennom ulike selskaper hadde store eierandeler i firmaer som BMW, Mercedes-Benz, Varta, Altana, Wintershall m.fl. Han var i likhet med de fleste øvrige tyske industriledere begeistret for Hitler´s visjoner om et fremtidig Tyskland der nasjonal stolthet og storhet igjen kunne reises på ruinene etter tapet av den første verdenskrig. Günther Quandt var i likhet med Ferdinand Porsche bidragsytere til Hitler´s maktbase... Quandt som Hitler´s fremste finansrådgiver og Porsche som en av nasjonens beste og mest visjonære ingeniører. Det er dermed ikke helt korrekt å si at Mercedes-Benz etter krigen kunne ha truet BMW i relasjon til en fientlig overtagelse. Familien Quandt med stebrødrene Harald og Herbert i spissen kontrollerte begge firmaene og kun kjølige økonomiske disposisjoner medførte at historien ble som den ble. Familien Quandt er som de fleste vet den dag i dag bl.a eiere av BMW... gjennom Herbert Quandt´s arvinger... Harald Quandt døde i en flyulykke i 1967. Det er forøvrig alminnelig kjent at det først var med "Die Neue Klasse" i 1962 at BMW ble reddet fra økonomisk ruin. Jeg må rette meg selv litt og poengtere at familien Quandt kun var en storaksjonær i Daimler-Benz AG (Mercedes-Benz)... og at de derfor ikke direkte kontrollerte firmaet. Aksjene i Daimler-Benz AG (trolig i overkanten av 10%) ble forøvrig solgt til staten Kuwait i 1974.
pallen Skrevet April 19, 2007 Skrevet April 19, 2007 Her er det ingen tvil om at vi har med meget kunnskapsrike personer og gjøre Takker for flott lesestoff, spesielt til Fredrik som sitter inne med noen gigabyte historie.
Fredrik Skrevet Mai 14, 2007 Skrevet Mai 14, 2007 For de som liker BMW R75 og gode krigsfilmer som omhandler WW2 kan jeg anbefale filmen The Great Escape fra 1963 der bl.a Steve McQueen har en av hovedrollene. McQueen forsøker mot slutten av filmen å flykte til Sveits i en R75... grazat kjøring med stunts han for det meste selv gjennomførte... Apropos filmen "The Great Escape" og krigsfangeleiren Stalag Luft III. Nå kan man faktisk på en auksjon i Sveits kjøpe en Rolex klokke som i 1943 ble bestilt av briten James Nutting mens han satt som krigsfange i denne leiren i perioden 1939-45. Ordren ble bekreftet av Rolex og da han i 1948 kom tilbake til London betalte han for klokken... ca. £15. I dag kan man kjøpe Rolex´en for ca. 750000 kroner...
Fredrik Skrevet Januar 29, 2008 Skrevet Januar 29, 2008 interessant tråd! noen som har mye kunnskap ser jeg men hitler kom til makten i 1933 - ikke i 1934 flisespikkeri da men... Nei... Hitler´s suverene diktatoriske makt ble først manifistert med mordet på Ernst Röhm i 1934. Röhm var som sjef for SA (Sturmabteilung/Stormavdeling - en paramilitær avdeling i NSDAP - National Sozialistische Deutsche Arbeiterpartei) Hitler´s hovedmotstander i NSDAP. Det var forskjellige fraksjoner innen NSDAP og Röhm var leder for en venstreorientert fraksjon som ville fjerne Hitler som partileder (Führer). Hitler´s økonomiske velgjørere (inkl. bl.a Günther Quandt) hadde stillet et ultimatum overfor Hitler om at Röhm´s SA måtte neutraliseres... hvis ikke ville de revurdere en ytterligere støtte til NSDAP. Problemet for Hitler var imidlertid at NSDAP tidlig på 30-tallet stadig var en nogenlunde demokratisk organisasjon... og dermed var Röhm en farlig utfordrer for Hitler og ikke minst NSDAP. Röhm ble derfor likvidert i det som senere ble omtalt som de lange knivers natt... en utrensning i NSDAP som fant sted natten til den 30. juni 1934. Det betegner normalt også hele prosessen hvor Adolf Hitler kvittet seg med Sturmabteilung (SA), som han følte hadde blitt en trussel mot partiet, staten og ikke minst ham selv som leder eller Führer for partiet. Da rikspresident Paul von Hindenburg døde litt senere den 2. august 1934 forenet Hitler i kraft av å være leder for det største partiet i riksforsamlingen embedet som rikskansler med rikspresidentembedet under titlen riksfører... eller Der Führer... etter titlen han allerede hadde i NSDAP. Det nazistiske diktaturet var dermed opprettet og Hitler var absolut eneveldig... året var altså 1934. http://www.aftenposten.no/fakta/innsikt ... 223537.ece
Ron Jeremy Skrevet Januar 29, 2008 Skrevet Januar 29, 2008 Stemmer det Fredrik, det var 1934 som Hitler fikk totalitær makt, eller tok det, er vel mer korrekt å si. WW2 er utrolig interresant, sluker alt jeg kommer over av stoff om dette. Syns det er fascinerende hvordan en mann kan få til så mye (faenskap) tror jeg må lese boken hans på et eller annet tidspunkt.
Fredrik Skrevet Januar 29, 2008 Skrevet Januar 29, 2008 Stemmer det Fredrik, det var 1934 som Hitler fikk totalitær makt, eller tok det, er vel mer korrekt å si.WW2 er utrolig interresant, sluker alt jeg kommer over av stoff om dette. Syns det er fascinerende hvordan en mann kan få til så mye (faenskap) tror jeg må lese boken hans på et eller annet tidspunkt. Jeg kan anbefale flere bøker om WW2, men spesielt boken "Europa i krig" av Norman Davies (Gyldendal) er bra. Den har undertittelen "Ingen enkel seier" og det er det boken har som gjennomgående tema. http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produk ... 502&rom=MP
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå