Gå til innhold

BMW og villedende modellbetegnelser


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Før i tiden var det nesten alltid et samsvar mellom motorvolum og modellbetegnelsene vedr. en BMW... f.eks E30 325i... der 3 tallet sto for 3-serien og 25i skulle illustrere motorens volum som var 2494 cm3. I tillegg viste modellbetegnelsen at motoren hadde bensininnsprøytning (injection)... noe som er en selvfølge for bensinmotorer i dag. Jeg skriver at det nesten alltid var et samsvar mellom motorvolum og modellebetegnelsene... for det fantes hederlige unntak som f.eks E23 745i (bl.a 3430 cm3) og E39 523i (2494 cm3).

T.A.S og bl.a undertegnede har imidlertid ved flere anledninger påpeket at det knapt har vært en mer ustrukturert linje vedr. modellbetegnelser enn det er i dag. Som T.A.S skriver i bl.a dette innlegget er det nå f.eks hele fire 5-serie modeller som har en motor med et volum på mer eller mindre 3,0 liter, men der modellbetegnelsene antyder 2,5 liter (f.eks den nye E60/61 525i).

Det finnes mange flere eksempler... E90/91 318d, E90/91 318i (inkl. ekvivalentene vedr. E87), E90/91 325d, E90/91 335d, E90/91 335i (inkl. ekvivalentene vedr. E60/E65), E65 750i... og mange flere. Det er vel kun for E60/61 540i og E65 740i der modellbetegnelsen er helt etter boken iom. N62B40 motorens motorvolum på eksakt 4000 cm3.

Bør BMW endre dagens praksis med villedende modellbetegnelser (spesielt vedr. modeller der modellbetegnelsene antyder et motorvolum som er større enn det som sant er) eller er modellbetegnelsene bare et nummer eller et navn på en modell... og således knapt viktig i relasjon til en slags teknisk beskrivelse. Hva mener dere ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at modellbetegnelsen skal gjenspeile motorvolum.

Dersom man har flere modeller med samme volum så kan man jo bare ha en tilleggsbenevnelse, som f.eks. 330 Turbo.

Enkelt og greit.

Evt. 330iS i tillegg til 330i dersom man har 2 stk. forskjellige NA 3,0l modeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns BMW burde gjøre noe med dette, for det stemmer jo ikke slik det gjorde før, jeg syns de hadde ett godt system før.

Når det gjelder 745, (som er 3,2 og 3,5 litere med turbo) så er det forsåvidt rett å kalle de 745, for den luften turboen lader, den er under trykk.

Hadde den luften ikke vært under trykk, så hadde det tilsvart 4,5 liter i atmosfærisk trykk.

På denne måten kan man si at 745 turbo egentlig er en 4,5 liters motor "uten" turbo, bare at den er langt bensinvenligere på daffing/lave turtall enn en ekte 4,5 liter er.

(regner med du Fredrik vet dette, men nevner det bare så andre forstår)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns BMW burde gjøre noe med dette, for det stemmer jo ikke slik det gjorde før, jeg syns de hadde ett godt system før.

Når det gjelder 745, (som er 3,2 og 3,5 litere med turbo) så er det forsåvidt rett å kalle de 745, for den luften turboen lader, den er under trykk.

Hadde den luften ikke vært under trykk, så hadde det tilsvart 4,5 liter i atmosfærisk trykk.

På denne måten kan man si at 745 turbo egentlig er en 4,5 liters motor "uten" turbo, bare at den er langt bensinvenligere på daffing/lave turtall enn en ekte 4,5 liter er.

(regner med du Fredrik vet dette, men nevner det bare så andre forstår)

Joda... jeg forstår hva du mener (og argumentet kan for såvidt passe godt vedr. E23 745i), men BMW har av en eller annen grunn valgt ikke å være konsekvente når det gjelder andre modeller med turbo. Min E46 318d Touring er f.eks overladet med en turbo, den har en intercooler... og M47D20 motorens volum er på 1995 cm3, men allikevel viser modellebetgenelsen kun 318d... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig så er jeg glad de holder på de tradisjonelle modellnumrene. Hvordan hadde det blitt med 322, flere *30 med forskjellig effekt osv. Jeg tipper de kjører slike numre av markedsføringshensyn. Det er viktig å differensiere modellene slik at de kan ta forskjellige priser for de forskjellige modellene. Konklusjon: Jeg synes det er best den måten BMW gjør det på, selv om det idelle ville være "rette" betegnelser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir jo litt rotete på denne måten synes jeg. Er mange bilprodusenter som velger å gjenspeile motorvolum i modellbetegnelsen, For eksempel mercedes: E250 med ca 2,5l og E300 med ca 3,0l. Er ikke så inne på mercedes, men jeg har iallefall bestandig trodd det var slik. Nå burde man vel kansje være konsekvent og holde seg til dette, eller droppe tall i modellbetegnelsen i det hele tatt. Kan med det samme si at jeg synes det er bra at modellbetegnelsen gjenspeiler et mindre motorvolum enn hva er tilfelle, at 520 har 2,2 og ikke 1,8. Slik "skryter" den iallefall ikke på seg noe den ikke har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det f.eks leveres3 motorer med forskjellig effekt på 3 liter hadde det vel vært like forvirrende om alle hadde samme betegnelse? Det er uansett bare eieren som har behov for å vite motorstørrelsen om han ikke er svært opptatt av skrytemerker da. Motorene blir også stadig forandret i dag, og det er da vanskelig å holde betegnelsene, tidligere var jo motorene de samme i 20 år... Det er ikke bare BMWsom gjør slik, Mercedes roter også med betegnelsene, en 240 er f.eks 2.6 liter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er innpå Mercedes. I C-klasse har de en 1,8 med kompressor som heter både C180, C200 og C230.

Nei... det er ikke helt korrekt. C230 har en V6 motor på 2496 cm3 som yter 204 HK ved 6100 rpm og 245 Nm ved 2900 rpm. C180 og C200 har som du skriver en rekkefirer på 1796 cm3 med kompressor. C180 yter 156 HK ved 5200 rpm og 230 Nm ved 2600 rpm. C200 yter 184 HK ved 5500 rpm og 250 Nm ved 2800 rpm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

e46 har jo mange eksempel på dette :

316 som har 1.9l motor,og de nyere 320 som her 2.2 liter motor.

men den betegnelsen er vel ikke bare med motor å gjøre.bilen er generelt litt mer fancy hvist du ha 330 i forhold til 316

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For og si det enkelt: Ja & Nei

Det finnes fordeler for begge sider som sagt tidligere, jeg personlig liker modelbetegnelsene 320,325,523,540 osv men føler samtidig at de lyger til meg.

Når det kommer til det og ha riktig modelbetegnelse synes jeg også at det er greit at 745 heter 745 fordet om det er en 3,2 el 3,5, men at det ville blitt teit og kalle 318d for 322d (bare eks) men 320d kunne jeg gått med på siden det er en 2litersmotor, men da hadde man hatt problem med den "ordentelige" 320d? Men kunne det ikke gått ant og kalt den 320tds (el 320ds) ala slik som de gjorde det før?

Men uansett spiller det ikke så stor rolle, for når det kommer til koffert lokket er vel det best uten noe merke :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...