Gå til innhold

Samme girkasse i 2001 525DAT, som i 530DAT?


Tore Diesel
 Share

Anbefalte innlegg

09/2001 (altså som 2002 modell) fikk bl.a E39 525d en ny automatgearkasse. Delenr. for den gamle automatkassen var 24001423897 og ble delt med E39 530d og E46 330d. Delenr. for den nye automatkassen var 24007511009 og ble også delt med E39 530d og E46 330d... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal vel en 525, teoretisk sett tåle en chiptrimming bedre enn en 530, i og med at de har samme kasse.

Skulle ikke tro at det var nødvendig å omprogrammere en 525 kasse ved chiptrimming, for å tåle økningen i dreimoment da, hvis den havner på omtrent det samme som en 530 oginalt :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er riktig så ser det lovende ut, men jeg mener å ha hørt/lest at 525da kassen ikke tåler å chippes - jeg ble også frarådet fra det av Arne Gulbrandsen (BMW verksted) i Oslo, og de chippet 520dt jeg hadde før.

Men hvis kassen er lik 530da så skal det vel gå bra uten noe mer fiksfakseri?

Nå har også pdc'n begynt å pipe når jeg setter den i revers :cry: så blinker lyset på pdc knappen - og noen ganger virker den som den skal - noe du kjenner igjen Tore Diesel :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er riktig så ser det lovende ut, men jeg mener å ha hørt/lest at 525da kassen ikke tåler å chippes - jeg ble også frarådet fra det av Arne Gulbrandsen (BMW verksted) i Oslo, og de chippet 520dt jeg hadde før.

Trolig blander de sammen modellene E39 525td, E39 525tds og E39 525d. De to første modellene har en unik automatkasse (delenr. 24001422132) som de ikke deler med andre modeller. Ergo er den dimensjonert for maksimalt 280 Nm ved normal belastning (M51D25). E39 525d er en annen historie... den atomatkassen tåler minst 350 Nm (M57D25).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har også pdc'n begynt å pipe når jeg setter den i revers :cry: så blinker lyset på pdc knappen - og noen ganger virker den som den skal - noe du kjenner igjen Tore Diesel :?:

Dette er noe jeg absolutt kjenner igjen ja!

Jeg har bytta 2 sensorer bak, og trodde jeg måtte bytte nr. 3 også, men det slapp jeg, da den ordna seg selv over natta.

(Det regna rimelig bra den kvelden nr. 3, tulla litt)

Når pdc'n ikke funker, og piper sammenhengende er det bare å gå ut av bilen, mens pdc'n er aktivert, og legge øret inntil samtlige sensorer, og lytte etter en svak "tikkelyd".

Den/de som ikke tikker, eller tikker merkbart svakere enn de andre, er nok den som holder på å ta kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den bør minst tåle det hvis 530d med 400nm har samme kasse!

Ja, men vær obs på at E39 530d har hatt flere forskjellige automatkasser (enkelte unike for modellen) og ikke alle har vært like holdbare.

Det skal ikke være enkelt gitt :roll:

Tror faktisk ikke jeg hadde turt å trimme en 530d på grunn av kassa, men er ikke fullt så skeptisk til 525d, hvis den samme kasa finnes på 530'n, som du sier her.

Selv om noen av de som sitter i 530d'n ikke er fullt så vellykka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...