Gå til innhold

Skal kjøpe e46. Trenger råd....

Barek
 Share

Anbefalte innlegg

Ting du bør være oppmerksom på ved besiktigelse av bilen(e):

Rust i panser (spesielt over lyktene) og bakluke, Støttestag foran (rakler i humper), håndbrekk.

Er det noe spesielt med håndbrekkene? Bortsett bra at de har en tendens til å bli slakke? Mitt brekk har begynt å knirke i det siste. Kan jeg bli kvitt knirkinga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke denne så så gal ut.

Husk at når man skal kjøpe brukt bil på budsjett så finner man aldri den perfekte bilen med sportsseter i skinn, multiratt, xenon, m-pakke og soltak. Slik er det bare. Men denne skal i hvertfall ha digital klima, soltak, midtarmlene og cd-veksler. 118-hesteren fungerer også helt greit på norske veier. Har du bare dårlig nok tid så får du den fort opp i god fart.

Felger er bedre å kjøpe i ettertid; da kan du velge akkurat de felgene du har lyst på. Senkesett, hvite blinklys og cd-spiller foran kan også greit ordnes i ettertid. Standard-setene er heller ikke så dårlige som folk skal ha det til, men det kan du jo finne ut av selv etterhvert som du får prøvd dem :)

Enig i at denne virket bra. Hva tror du om prisen og muligheter for å prute? På generelt grunnlag... Det nevnes at den er 20.000 under listepris. Hvordan finner man egentlig listeprisen? Prøvde en kalkulator på dinside. Den regnet snittpris av noen få biler hvor annonsen ikke engang eksisterte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du kjøpe E46 og velger 316i/318i kjøp da en bil med mest mulig utstyr.Utstyret gjør bilen mere attraktiv og langt enklere å selge den dagen du skal det(den dagen kommer).Morsommere å eie en bil med litt ekstra her og der.I tillegg er det som tidligere nevnt kjekt med klimaautomatikk+sportsratt/M-ratt.Standardrattet i E46 er grusomt!

Bilens km.stand skal du ikke være altfor opptatt av.Studer heller hele bilens tilstand og serv.hefte o.l.Du ser raskt om den har levd godt eller hatt det helt for jævlig :wink:

Er det privatsalg sier selgeren mye om hvilket forhold hun/han har hatt til bilen og hvordan den har levd sine dager.

Er du ikke bilkyndig be om hjelp fra bekjente eller Bmw-verksted.

Når det gjelder motor se om budsjettet tåler kjøp av en bil med rekkesekser.Rekkesekseren i E46 er hverdt hver ekstra krone.Mye morsommere å kjøre+lyden.Lyden er halve moroa!

E46 med rekkesekser er mere attraktivt.

Men,ikke kjøp en rasert bil med rekkesekser da velger du en velholdt 318i.

Har selv eid en E46 318i og etter første lengere kjøretur var bilen tilsalgs.Motoren ble for lite underholdende men alt i alt en ok bil.

Ville tatt en titt på denne.Mye riktig utstyr!

http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... s=1&tot=28

Lykke til :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tatt en titt på denne.Mye riktig utstyr!

http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... s=1&tot=28

Jeg tipper 170.000,- er litt drøyt dersom man har satt en maks grense på 140.000,-

Rimelige, tidlige e46-modeller med små motorer, M-ratt og masse eksotisk utstyr er det i tillegg ganske langt mellom. Slik er det bare.

Når det gjelder listepris så er det vel egentlig bare å stikke innom en lokal bmw-forhandler og spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har villet satt sportseter som minste krav når du skal kjøpe e46. Samme med automatisk klimaanlegg. Det er faktisk ganske mange som har dette. Ratt, armlene og lykter er det lett å gjøre noe med i ettertid. Man får mye deler billige i sverige. Til en pris på 130 000kr bør du får en bra e46 318 med både sportseter, automatisk klimaanlegg, grei km stand og en kurrant utstyrsliste. Det er også veldig vanskelig å selge bil for tiden så de fleste selgere kan nok gå med på litt pruting. har du lagt ut en bil til 135 000kr er du meget spesiell hvis du sier nei når en kommer og slenger 130 000kr på bordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal se på denne bilen:

http://www.zett.no/bil__til_salgs.html?objectId=817402

Men er det en dårlig deal i forhold til disse?

http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... 227&page=2

Samme type bil, ett år eldre men 44.000 km mindre, forhandler (og dermed tryggere?). Og til samme pris.

http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... 23&tot=228

Samme type bil, samme årsmodell, 24.000 km mindre, forhandler (og dermed tryggere?). Og til samme pris.

Grunnen til at jeg skal se på den første er at det er den eneste jeg har funnet som ikke er minimum 5 timers reise unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den øverste syntes jeg det trakk veldig ned på at en airbag ikke fungerte. Sånt må man ha i orden (er uhellet ute og det går skikkelig galt vil man aldri kunne tilgi seg selv for å ikke ha hatt den airbag'n i orden) Synes den må noe ned i pris. Listepris er ingenting å reklamere med så lenge man selger privat. ¨

Den nederste manglet automatisk klimanlegg, men hadde en penere km stand. samtidig så har den nettopp passert 100 000km så har sikkert vært på 100 000km service nettopp, noe som er dyrt og dermed kjekt at nylig er unnagjort.

Mener du bør kunne få en med sportstoler til den prisen så har villet gått for å finne en med det.

BMW 318i med balanseeksler i motor gir deg nesten 6-sylindret gange på 320i-nivå " :roll:

Denne var ny: "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en litt annen teori om hva som lønner seg når det gjelder å kjøpe bil/bruktbil. Utstyr og gadgets er alltid morsomt, men problemet er at det får man nesten aldri betalt for den dagen bilen skal selges. Det beste man kan håpe på er at bilen fremstår som mer attraktiv enn mer eller mindre tilsvarende biler som skal selges... og at din bil dermed kan selges hurtigere. Tradisjonelt er det derfor økonomimodellene i hver modellserie som holder prisen best (les: lavest verditap)... type 318i/d, 320i/d, 520i/d, 728i etc.... som har fornuftig utstyr uten for mye tullball. Husk at det er forskjell på hva en bilselger mener er fornuftig og hva som er fornuftig for din lommebok.. :wink:

Mexos: Det han mener er at N42B20 motoren nettopp er kjent for å ha en gangkultur og et lydbilde som minner mye om en mindre rekkesekser a la M50B20... og jeg er enig... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal se på denne bilen:

http://www.zett.no/bil__til_salgs.html?objectId=817402

Men er det en dårlig deal i forhold til disse?

http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... 227&page=2

Samme type bil, ett år eldre men 44.000 km mindre, forhandler (og dermed tryggere?). Og til samme pris.

http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... 23&tot=228

Samme type bil, samme årsmodell, 24.000 km mindre, forhandler (og dermed tryggere?). Og til samme pris.

Grunnen til at jeg skal se på den første er at det er den eneste jeg har funnet som ikke er minimum 5 timers reise unna.

Vil dere si jeg bør gå for en av de to fra forhandler istedet for den øverste, som er privat? Hva om jeg får prutet ned til 110"?

Hvilke fordeler har man ved kjøp fra forhandler? Har vel 3 mnd garanti, eller? Og kan de fremlegge naf-test? Hvordan er muligheten for å prute her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mexos: Det han mener er at N42B20 motoren nettopp er kjent for å ha en gangkultur og et lydbilde som minner mye om en mindre rekkesekser a la M50B20... og jeg er enig... :wink:

Okey ;) Jeg har kjørt E46 med N42B20 motoren og la ikke no spesielt merke til det. Men var vel aldri over 3500rpm med den heller da samtidig som jeg ikke fulgte så mye med på lyden :wink: Kan godt hende at det du sier her stemmer da :) Men må si jeg synes det høres rart ut at man skal klare å få samme lyd og gange på en 4sylindra 16v som en 6 sylindra 24v ;)

Hvis du får den ene bilen ned i 110 000kr er den plutselig mer attraktiv :) Jeg vil anbefale deg å skjekke med en merkeforhandler hva det koster å bytte ut eller ordne den defekte airbag'n :)

NAF test er ofte positivt for kjøper da de ofte finner småting du kan prute på samtidig som de uttaler seg om prisen er riktig i forhold til bilen :) Dette gjelder da privat.

Hos forhandler får du utdelt en tilstandsrapport over bilen så den skal være garantert i teknisk god stand. Du får også 3 eller 6 mnd. garanti, noe som er veldig positivt. Er det liten prisforskjell vil jeg anbefale å kjøpe fra forhandler. Sjansen for å bli lurt er da mye mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...