The_transporter Skrevet Februar 23, 2007 Share Skrevet Februar 23, 2007 jeg vasker bilen en gang i uka jeg og, vi har vaskehall ute med sånn passe lunket vann... det fryser på igjenn... men alt er bedre enn det saltlaget etter oslo-pendling.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aloebiz.net Skrevet Februar 23, 2007 Share Skrevet Februar 23, 2007 Har hørt at oppvarmet garasje ikke er noen fordel å ha en saltdekket bil stående i da det øker muligheten for korrosjon! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RH-Racing Skrevet Februar 23, 2007 Share Skrevet Februar 23, 2007 Hva annet kan jeg smøre dørpakningene med , hvis jeg ikke kan bruke silikon? Fått et tips om at du kan bruke våpenspray... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///Magnus Skrevet Februar 23, 2007 Share Skrevet Februar 23, 2007 Har hørt at oppvarmet garasje ikke er noen fordel å ha en saltdekket bil stående i da det øker muligheten for korrosjon! Et dårlig argument fra de som IKKE har oppvarmet garasje... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[space] Skrevet Februar 23, 2007 Share Skrevet Februar 23, 2007 Har hørt at oppvarmet garasje ikke er noen fordel å ha en saltdekket bil stående i da det øker muligheten for korrosjon! Et dårlig argument fra de som IKKE har oppvarmet garasje... Tror tanken er at ikke snøen og isen smelter, og dermed ikke så mye salt kommer i kontakt med bilen. Om det er noe i det vet jeg ikke, men det var en del på jobben før som ikke parkerte i kjellern på jobben om vintern, men lot bilen stå ute. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haakon Skrevet Februar 23, 2007 Share Skrevet Februar 23, 2007 Har hørt at oppvarmet garasje ikke er noen fordel å ha en saltdekket bil stående i da det øker muligheten for korrosjon! trekker ikke saltet til seg fuktighet? må jo være værre å stå ute enn inne i varmen da? er uansett umulig å ikke få salt på bilen før parkering hvis man da ikke har vaskehall i parkeringshuset. har forøvrig også vasket som normalt i vinter uten å smøre listene. oljet låsene før og etter vask og tørket listene tørre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fAight Skrevet Februar 23, 2007 Forfatter Share Skrevet Februar 23, 2007 Ble ikke no vasking på meg idag likevell; mye å gjøre + for sliten til å begynne på det nå Har et annet lite spørsmål. Hvordan funker den "voksspyling"-funksjonen (dette gjelder selvvask. Er en knapp der hvor en kan velge denne)? Har aldri turt å teste den. Hehe. Funker den bra? Blir bilen shiny? Er det bare å "spyle" bilen ned og deretter skylle den? Vet at jeg egentlig kan teste det selv, men greit å høre andres erfaringer først Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R.E.H Skrevet Februar 23, 2007 Share Skrevet Februar 23, 2007 voks spylingen fungerer utmerket etter at jeg har vasket færdig bilen iallefall:P bruker å vaske bilen skikkelig først å så spraye over med varmvoks som d heter hær iallefall.. da preller det meste av vann av når du begynner å kjøre.. fungerer som rain-ex på vinduene og.. tror det var rain-ex det het.. hvhis det regner preller det fint av.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simen Malerbakken Skrevet Februar 24, 2007 Share Skrevet Februar 24, 2007 Humm... Ligg unna silikonhelvete, det blir bare et mareritt når du skal lakkere bilen, jada selv om man vasker med silikonfjerner. Desuten dersom du tørker bilen fryser det ikke, listene kan få et tynt lag med frisk motorolje om du på død og liv skal ha på noe, det fortrenger vann uten at det skaper dritt, men jeg snaker tynt ikke smøre på... Vaske bilen er jo greit, pleier å bruke Konowsgate bilpleie jeg funker kjempe bra.... Varm garasje, det er ikke noe om misunnelse, jeg pleier å la bilen stå ute på jobben selv om jeg kunne kjørt inn. ved 10 grader temperaturøkning så dobbles stålets korrosjonshastighet. Noe å tenke på når man tar bilen fra -10 grader til +20.... Tar det 10 år å korrodere en plate i -10, så tar det 5 år ved 0 grader 2,5 år ved 10 grader og 1,25 år ved +20 grader... Tenk på det neste gang du kjører din våte bil inn i varm garasje.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Februar 24, 2007 Share Skrevet Februar 24, 2007 Varm garasje, det er ikke noe om misunnelse, jeg pleier å la bilen stå ute på jobben selv om jeg kunne kjørt inn. ved 10 grader temperaturøkning så dobbles stålets korrosjonshastighet. Noe å tenke på når man tar bilen fra -10 grader til +20.... Tar det 10 år å korrodere en plate i -10, så tar det 5 år ved 0 grader 2,5 år ved 10 grader og 1,25 år ved +20 grader... Tenk på det neste gang du kjører din våte bil inn i varm garasje.... Ja... og hvis det i tillegg er salt på bilen kan man nesten høre rusten arbeide. Dette er bl.a årsaken til at bilene ruster noe så utrolig hurtig i et land som Danmark. Temperaturer i området rundt 0 grader, salt og ikke minst en relativ luftfuktighet på over 90% store deler av vinteren... gir perfekte forhold for rust. Da er det bedre at bilen står ute og evt. blir skyllet ren av regnvannet samt lufttørket rimelig hurtig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haakon Skrevet Februar 24, 2007 Share Skrevet Februar 24, 2007 må huske å understellsbehandle bilen da vøtt synes bilene ruster uansett hvor de måtte overnatte. helst der hvor det oppstår gnissninger mellom deler og der hvor møkk/salt og fukt samler seg (under lister/hjulbuer). eneste jeg tror hjelper er renhold,polering og forebygging ved hjelp av olje/tectyl. kun å bruke bilen på sommerdager uten regn og høy luftfuktighet er vel det beste. men når i daglig bruk bmw`er når opp til 20års alderen så synes jeg det er bra. kan vel ikke forvente mer? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fAight Skrevet Februar 24, 2007 Forfatter Share Skrevet Februar 24, 2007 Mange fine tips og erfaringer her:) Andre som har prøvd sånn "voksspyling" og anbefaler eller advarer? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haakon Skrevet Februar 24, 2007 Share Skrevet Februar 24, 2007 hvis bilen ikke blir vasket gullende ren vil jeg jo tro du forsegler dritten godt fast i lakken? aldri brukt det så det er ren antagelse. ser jo folk vaske nye biler til 500.000kr med de møkkete børstene som jeg til nød bruker på stålfelger så folk har forskjellige oppfatninger.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Søreng Skrevet Februar 24, 2007 Share Skrevet Februar 24, 2007 Da har jeg lest tråden.. Ble innspirert og går nå ut og vasker bilen utvendig og innvendig for deretter og tørke grundig, noe som jeg forøvrig alltid gjør uansett! Selv om den har stått i ro hele uken nesten, så er jo ikke møkkete (men mye veistøv ) Men mange gode tips her, er jo så kjipt om vinteren, når du ikke kan vaske bilen selv om den er møkkete, DET er deprimerenede Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andycam Skrevet Februar 24, 2007 Share Skrevet Februar 24, 2007 Varmvoks fungerer fint om vinteren. Pleier alltid å ha varmvoks på bilen når jeg vasker den på selvvasken (når det er varme i luften vasker jeg bilen utenfor huset her). Etter varmvoks er det visstnok viktig å spyle over med antistatisk mener jeg det het. Det er programmet som pleier å stå etter varmvoks. Om du etter det igjen går over med tørk med pusseskinn har du en flott vasket bil. Om vinteren pleier jeg å droppe det siste. Tar bare 10 meter før bilen er møkkete igjen likevel. Varmvoks eller polering er vel litt viktig å ha på etter at man har brukt avfetting. Ellers blir lakken veldig tørr. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå