Gå til innhold

Lån som lærling?


Thomas_
 Share

Anbefalte innlegg

tokk lån på 50k til fiero "wannabe ferrari" prosjektet når jeg var 17år å det var ikke no problem med pappa som kausjonist..

tokk ett lån på 75 når jeg skulle kjøpe 540'n og 525'n.. har jobba i 2mnd å fikk lån med engang å nå skal jeg ta 50 til i lån sånn atte jeg får mer hk og skinnintreniør (pappa'r er kjekke å ha som kausjonister)

edit: innlegg nr 540 :D liker tallet 540

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var lærling på båt for snart 3 år siden og da tok jeg opp et lån på 35000kr, hadde litt over 10000kr utbetalt i månen. Kausjonist måtte til. Lånet ble betalt ned på et år og da bodde jeg hjemme. Hadde da ingen spesielle utgifter utenom bilen jeg tok opp lånet til, en bmw e30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du må enten ha kausjonist, 35% av kjøpesummen selv eller ta opp forbrukslån med en god del høyere rente enn billån skal du få noe.

jeg selv fikk forbrukslån til å kjøpe e34 m5 med når jeg var lærling, selvom jeg møtte opp i banken til det avtalte møte nokså bakfull samt ikledd cowboykostyme etter gårsdagens cowboy indianer fest med jobben (støvler, chaps, skjorte, pistolbelte og hatten under armen)..

var litt artig å se alle alle de rare utrykkene, men tror nok ikke det frister til gjentagelse :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er vel at mange banker gir bare lån til biler som er av litt nyere årsmodell...e36 har begynt å bli gammel..

Er selv lærling, og har lån i nordea (som forøvrig er en drittbank, jeg skal bytte). Har en 1999 E46 og lånte 160000. Da hadde jeg 6000 kr utbetalt i mnd!:P og betaler 3200 i mnd.. så tror d skal gå bra..

Regner med du bor hjemme da, det burde vel trådstarter også for hvis ikke så tror jeg billån blir vanskelig med 8K i mnd..

ikke nødvendigvis.... har også bortebostipend og diverse som hjelper på... jeg bodde borte 1.5år av min læretid.. jeg hadde lån på bil når jeg hadde 4500 i mnd!... pluss bostipend..

Det gikk kjempe fint med meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei.

Dvs jeg har ca 8000 i mnd å rutte med. Låner jeg 60 000 over 5 år blir det ca 1300 i mnd. Jeg setter av 2000 i mnd til bensin, 1000 til forsikring, 1300 til lån, 1000 til diverse. Er det noe feil med det regnskapet der, eller noe som jeg burde legge til? Jeg har aldri hatt bil før, så jeg vet liksom ikke noe om det.. '

Her skal du få dagens kjedeligste råd;

Kjøp og kjør en annen bil enn BMW til du er ferdig med læretiden...

Kjøp heller en driftsikker japse eller en Ford eller Opel eller noe hvor du kan få billige deler OG billig forsikring. Jeg skjønner godt du vil ha BMW, men du skal ha råd til å leve ved siden av også. Jeg regner med du er ganske ung siden du skal gå ut i læra nå, og det sammen med at du har adresse Oslo er en veldig uheldig kombinasjon når du skal forsikre bil (og da spesielt BMW).

Et annet argument er delepriser som gjerne er høyere på BMW og at du garantert kommer til å få lyst på å freshe den opp med diverse som koster penger du ikke har iht regnestykket.. (Det er forøvrig utelatt servicer/oljer/væsker i finansieringsplanen din, og det vil også koste mer enn 1000,-/mnd og holde bilen på veien (-eller rettere sagt: 1000,- kan holde som det absolutte minimum)).

Mitt tips blir derfor at du kjøper en billig-bil med mulighet for merkeforsikring og som har lave delepriser, registrerer denne på deg selv og kjører den til du blandt annet får bygget opp forsikringen såpass at det blir litt mer fornuftig pris på BMW-forsikringen. Prøv også å unngå unødvendige påkostninger på bilen siden det på den ville være penger ut av vinduet.

Da har du mulighet til litt romsligere økonomi i læretiden og du kan heller legge opp de kronene du sparer slik at du kan kjøpe en enda bedre og nyere BMW når du er ferdig.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ta t-banen og mas om firmabil imens.

med stramt budsjett er det vel kanskje best å kjøpe kontant så slipper du faste utgifter. heller suge på labben og spytte i glasset til du har skrapt sammen 50-60lapper eller som andreas1 sier vente til etter læretiden når økonomien er litt mer stabil å heller kjøpe nyere og bedre vogn.

spesielt at så mange foreldre kausjonerer.mange kjipe historier om foreldre som blir sittende med podens regninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå kan du også utnytte den situasjonen du er i, altså år 2007 med økt trafikk som også øker risikoen for en eventuel ulykke, mot dine foreldre med håp om at de er villige til og bidra med noen kroner så du kan få tak i en relativt sikker Bmw med airbags osv.. Du kan jo også se på andre motor alternativer enn 320i, du kan f,eks se på e-46 316 med 1.9liters motor, den kan ikke sammenlignes med en 320 men den har et greit dreiemoment på 155nm så den går faktisk mye bedre en mange tror, et lavt drivstoff-forbruk og en grei forsikring noe som passer ypperlig for en i lærlingstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en E30 318i når eg gikk på skole og hadde mellom 4 - 7000 utbetalt. Det gikk helt fint. Mesteparten av tiden i hvertfall.

Når eg begynte som lærling hadde eg en Mazda 626 2.5V6. Hadde da lån på 90K på en lønn som første halvår ga 6500 utbetalt. Utenom dette kom hybelleie der eg bodde i ukedagene (jobbet i årdal, bodde på sotra utenfor Bergen), benisnpenger til å kjøre hjem hver helg (hadde som regel med en eller to passasjerer), svindyr forsikring osv osv..

Alt går hvis man vil det. Men eg liker å ha litt penger utenom og da.. De sparerådene du får er sikkert god de, men hvem som klarer / orker å legge av penger når man er lærling da?? Det hadde ikke funket for meg.

Kjøp en bil som heller er nyere og bedre stand, fremfor å prioritere en som er "tøff". Samme om det er BMW eller Toyota. Men vær sikker på at det er gode ting og ikkje la deg blende. Har brent meg på sånne "må ha" opplevelser eg og..

Ho ho oh lykke til....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor er toyota,ford og Opel så mye mer dritfsikre en bmw??

om man kjøper en voksenkjørt BMW med liten motor er den jo minst like driftsikker som en toyota corolla vel?

synes egentlig toyota er alt for oppskryt.og det er heller ikke mange fine modeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 years later...

Hei, ser denne tråden er ganske gammel, men finner ikek noe særlgi nytt om lån. Er det noen som kan noe om de nyeste reglene? Åssen er det med billån i dag? Skal kjøpe første bilen jeg og, som også er lærling. Syns det er vanseklig å finne ut hvor jeg kan få låne billigst mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig utrolig lett. Man går bare i banken og hører. Gjerne i flere banker der du ikke er kunde og ser hvem som gir deg best tilbud. Skal man ha lån så er det bankene som sloss om å få nettopp deg som kunde.

Ligger jo også mange guider/lånekalkulatorer på nett som gir deg tilbud med engang eller innen 12, 24 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da er det bare å sjekke bankenes nettsider og ringe rundt. Lånekalkulator, er det sånne her sider du mener, fant en som heter moneybanker hvor man kan sammenligne lån. Har liksom alltid sett det som sånne lurelån, der man bare skal betale kjempedyre renter... Har aldri lånt penger før, man får jo ikke gjøre det før man er atten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...