cmito Skrevet April 8, 2007 Share Skrevet April 8, 2007 Var en gang på fylla sammen med noen kamerater, og politiet var som vanlig rundt å sto og sjekket forholdet rundt i byen. Så var det en kamerat av meg som var borte og prata med en av politimennene (som er den greie typen) Og var så "lei seg" fordi at han hadde kjørt forbi en sivilbil i sekstisona, og politiet hadde kjørt etter han UTEN å ta på sirene og saftblannerne. Da sa han politimannen at dette ikke var lov. Skal Politiet kjøre etter deg for å ta deg for noe, så skal de ha på blålysene. Dette var det da en politimann som fortalte! Ellers så kan du jo fortelle media om dette, gjerne det kan være no intresangt for dem? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bad_ip Skrevet April 8, 2007 Share Skrevet April 8, 2007 kjipe greier... hvor lenge kjørte han bak deg? kan jo være han ikke tok på blålysene for ikke å avsløre seg og se om du peiset på videre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Garasjesalg Skrevet April 8, 2007 Share Skrevet April 8, 2007 Politiet / ambulanser eller andre instanser har ikke lov og bryte noen trafikk-regler så lenge de ikke har blålys på. Det har jeg hørt fra ambulanse personell. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet April 9, 2007 Share Skrevet April 9, 2007 Hverken Politi, Ambulanse eller Brann har lov til å bryte trafikk reglene så lenge de ikke er i utrykning. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Swoop Skrevet April 9, 2007 Share Skrevet April 9, 2007 utdrag fra Kap. II. Trafikk m.m. i vegtrafikkloven: § 11. Unntak for utrykningskjøretøy m.m. Kongen gir regler om adgang til å fravike det som er fastsatt i eller i medhold av §§ 4, 5, 6, 7, 8 og 9 for fører av utrykningskjøretøy, fører av kjøretøy i polititjeneste og fører av vegarbeidsmaskin eller annet kjøretøy som nyttes til arbeid på eller ved veg. Det samme gjelder for fører av kjøretøy i vegkontorets tjeneste og offentlig parkeringskontrolltjeneste. og utdrag fra trafikkreglene: § 10. Fri veg 1. Trafikant skal gi fri veg for utrykningskjøretøy når føreren varsler med blinkende blått lys. Om nødvendig skal trafikanten stanse. Så ifølge norsk lov, så har politimannen som kjører et kjøretøy i polititjeneste (sivil og uniformert bil) fritak fra §§ 4,5,6,7,8 og 9 i vegtrafikkloven. dette innebærer at politiet er fritatt fra trafikkreglene, skiltreglene,+++ og ikke minst fartsgrenser. Så om dere har hørt fra en ambulansesjåfør eller politimann at det er ikke lov å kjøre etter noen uten blålys, så er dette fullt lovlig i henhold til norsk lov. Det eneste blålysene signaliserer når politiet bruker disse, er at de skal ha (og du plikter å gi dem) fri veg. men, som det står i §3 Grunnregler for trafikk,: Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen. De er fremdeles underlagt §3, og har sine instrukser fra politisjefen om hvordan de skal handle og oppføre seg under uttrykning (med eller uten blålys). De har gjennomgått uttrykningskurs, og skal selvfølgelig være kvalifiserte til å foreta en riktig vurdering under uttrykning. Men det finnes selvfølgelig unntak, alle er mennesker og gjør feil. Så det kan godt hende at ut ifra situasjonen du var i, så handlet politimannen feil i henhold til sin instruks og opplæring. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arimanni Skrevet April 10, 2007 Forfatter Share Skrevet April 10, 2007 Du dreit deg ut. Sånt kalles uflaks. Ta straffen din som en mann Anmeldelse mot politiet henlegges etter 5 min. Vist du lese i byrjinga av innlegget så seie eg at vist ikkje eg anmeldte det, kom passasjeren min til å gjere det Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arimanni Skrevet Mai 1, 2007 Forfatter Share Skrevet Mai 1, 2007 Tok si tid å undersøke dette, men nå har eg endeleg fått fingen ut! Svaret var enkelt og greit: Politiet har lov til å bryte fartsgrense uten blålys vist dei er i teneste og må rekke noko. Det vil også seie at vist ein politibil ligge i 100 km/t i 80-sona, noko som eg sikkert ikkje er åleine om å sjå kvar dag, så har dei faktisk lov til dette uten å bruke blålys. Men dei har berre lov til dette vist dei er i teneste og skal rekke noko = dei har lov uansett. Men ein anna positiv ting, som eg ser MANGE politibiler ikkje gjere, er at vist dei ligge i kø, og bilene senker farten fra 80km/t til f.eks 70 km/t så SKAL dei stoppe opp sånn at trafikkflyten skal øke igjen. Fekk vite dette fra ein NAF advokat og ein politibetjent i Songdal (ja, det er dei som banker opp folk som kjøyre med snøskuter med løyve). Og politibetenten var 100 % einig med meg at det var sånne ting at politiet braut fartsgrensa uten blålys (sjølv om dei hadde lov) som gav eit dårleg bilde ovenfor allmenheiten. Så alt eg lærte ut av dette, er at det norske gestapo har lov til alt, og vist dei bryte loven har dei lover som seie at dei har lov :S Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Storkaren Skrevet Mai 2, 2007 Share Skrevet Mai 2, 2007 Det er bra du tar tak i slike ting som dette. Kjører ofte i matretunellen og denne er veldig skummel når det gjelder nedover mot matre. Jeg kjører mange ganger altfor fort der dette ikke er noe fare utenom for meg selv... men nedover i matretunellen kjører jeg aldri fort, fordi dette er en bratt nedoverbakke, og skulle bremsene svikte der, har du ikke en sjanse! 180 nedover der hadde jeg aldri turd! men det som er veldig vanskelig der er og holde akkurat fartsgrensen, og det er utrolig kjipt at de skal drive og måle deg nedover. Det er rett og slett farlig å bremse mye i slike bratte bakker... Har hørt fra mange som kjører ofte i den tunellen at politiet OFTE har kontroller der fortiden! tydligvis har de funnet et sted hvor de kan tjene godt med penger! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PIIIPower Skrevet Mai 2, 2007 Share Skrevet Mai 2, 2007 Men husk, de har ikke lov å sette andre i fare og hvis de bak ARE G hadde følt seg utsatt for fare hadde du/dere hatt en sak Eller hvis man kan bevise uaktsom kjøring foran skoler ol. uten blålys. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW 2002 Fredrik Skrevet Mai 2, 2007 Share Skrevet Mai 2, 2007 Har en kompiss som mista lappen. Han var målt med gjennomsnittsmåling gjennom en 2,5 km lang undervannstunell. Når han fikk se videoklippet så du akkurat baklysene til hans bil helt nede i tunellen (veldig lang slakk nedoverbakke, rett frem) Da begynte de å akselere etter han. Helt nede var de oppe i en fart av svimlende 215 km/h uten blålys. Det var i tillegg en sivilbil. Så de lå etter han ei god stund, han fikk kjørt ut av tunellen og ca 400 m før de tok på blålysene. Da var han målt til en gjennomsnittsfart av 117km/h i 80 sonen. Etter en del prek og bais å diverse sa snuten at om han ikke hadde vært over "miste lappen" grensa så hadde de ikke brydd seg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå