Gå til innhold

Lydprosjekt e34 til 8000,- (Update 30/5) Nye bilder s. 4

Anbefalte innlegg

Vanskelig å si når den ikke var korrekt stilt inn, men kan ikke si jeg har lagt merke til noe slikt da jeg testet i dag. Er helt tett rundt kassa, så lyden har ingen annen vei å gå enn ut hullet.

Kan nesten se på det som en bandpasskasse da hullet er mindre enn kassa og det er et lite rom mellom element og skilleveggen i bagasjen.

Teorien jeg kom opp med (til tross for at jeg aldri har bygget stereo før :P ) Er at enten blir det en veldig dårlig løsning, i den forstand at lydbølgene får for mye "motstand" da den må presse seg igjennom hullet, eller en bra på den måten at når bølgene får akkurat den motstanden sprer de seg bedre gjennom kupeen. Tenkte da på reglene om interferens som jeg lærte i fysikken på vidregående.

Ble positivt overraska i dag, da jeg testet, men gjenstår å se hvordan det blir når jeg får stilt den riktig inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ikkje optimalt me forsterkaren der. Subben din vil med tiden riste løst komponentene inni forsterkeren. Bare et tips:)

Takker for svar. Var det jeg fryktet og egentlig. Hadde ingen annen plass å gjøre av den hvis jeg fortsatt skulle ha plass til bagasje :? Må nesten finne på noe lurt da ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette så ut som en lur løsning på å få bassen inn i bilen! Har tenkt litt på bassreflex kasse med elementet vendt ut i bagaserommet og bassreflex rør inn i bilen gjennom skiposeluken... Men med lukket kasse får man vel finere lyd så er litt usikker.. ;-)

Angående montering av forsterker kan du jo montere den på en vegg i bagasjerommet hvis det er plass :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hatt forsterkeren min hengende på subkassa nå i snart to år, har gått bra hittils... hehe

Takker for svar Stian ;)

Det anlegget jeg bygger her er for å nyte musikken, ikke kjøre med ruter nede nedover "stripa" og spille techno på full guffe :P

Å ha den på kassa er sikkert ikke optimalt, men med tanke på plass i bagasje o.l ble det til at jeg satte den bak der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skulle dem ellers laget aktive basskasser om forsterkeren ikke tålte vibrasjoner.

Haha, ja du sier noe der Nautiluz. Du vet at jeg er grønn på anlegg i bil, men det vil ikke bli noe problem med forsterkeren der bare den er festet godt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monterte min forsterker i "taket" på bagasjerommet jeg. Kanskje en mulighet for deg også?

Ser slik ut i min bil med beistet av en forsterker samd delefilter i front av den igjen mot seteryggen:

090.jpg

Har lagt kablene litt bedre en det ser ut her i senere tid, men det er 3 gjengede rør som en kan bruke til å feste en sponplate i og så feste forsterker i den igjen.

Med min tidligere basskasse er det slik når jeg åpner bagasjerommet:

(har laga meg ei ny kasse som er lavere slik at jeg får den inn under forsterkeren nå + at kablene henger litt bedre. (jording nede på høgresida en 20 cm fra forsterkeren. Fornøyd med den løsningen selv)

Stereo%20008.jpg

Men du har fått ei veldig fin basskasse, må nok trekke om min for det var ikke så bra ser jeg i ettertid på min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilbakemeldinger på hvor forsterkeren kan stå ;)

Stonescream: Ja, har tenkt tanken med å ha den i taket, men tviler på at jeg får plass der.

Testet før jeg satt den bak på bassen, men den går ikke opp mellom kasse/hattehylle da basskassa fyller helt opp. Går heller ikke langstilt på høyre eller venstre side da den er for lang. Ikke fyfisk for lang, men fester jeg den der vil det bli problemer med kabler :P

Går heller ikke i bredden da den, igjen, er for lang :?

martsimo: Tekte på det og, men av en eller merkelig grunn syns jeg det er greit å ha med reservehjulet 8) Ikke at jeg tror jeg vil oppleve spontanpunktering i nærmeste fremtid, men kan aldri være for sikker.

Det jeg derimot har tenkt på å gjøre er å lage en skråvegg av et eller annet slag å bytte ut et av de innerste dekslene i bagasjen som jeg kan feste forsterkeren på, men tror jeg beholder den bak på kassa intil vidre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...