in2you Skrevet April 16, 2007 Forfatter Share Skrevet April 16, 2007 Hmm.. Det syns jeg høres rart ut, men hvis du er med i et slikt prosjekt er det kanskje slik det skal være da. Om du har bil med automatgir hadde jeg kjørt med det, uansett. Et slikt speil får du kjøpt på bilrekvisitabutikker som Thorsov, Bil Extra etc. har automat i e60'en, men den er sjelden hjemme. så det blir nok for det meste manuell på meg da men hvor mye koster et slikt speil?? det kan vel ikkje vere noe særlig mye? og henges den opp med en sugekopp eller noe sånt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet April 16, 2007 Share Skrevet April 16, 2007 Hmm.. Det syns jeg høres rart ut, men hvis du er med i et slikt prosjekt er det kanskje slik det skal være da. Om du har bil med automatgir hadde jeg kjørt med det, uansett. Et slikt speil får du kjøpt på bilrekvisitabutikker som Thorsov, Bil Extra etc. har automat i e60'en, men den er sjelden hjemme. så det blir nok for det meste manuell på meg da men hvor mye koster et slikt speil?? det kan vel ikkje vere noe særlig mye? og henges den opp med en sugekopp eller noe sånt? Kan ikke tenke meg at det koster all verden. Jeg tror det er billigere for et speil enn 1000kr totalt i bot... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
in2you Skrevet April 16, 2007 Forfatter Share Skrevet April 16, 2007 Kan ikke tenke meg at det koster all verden. Jeg tror det er billigere for et speil enn 1000kr totalt i bot... *hehe* sant nokk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rolfi Skrevet April 16, 2007 Share Skrevet April 16, 2007 Du har lov å øvelseskjøre med automatgear, men det må være håndbrekk og ikke fotbrekk Slik er det ikke lenger fikk jeg beskjed om. Øvelseskjørte endel med en W124 Merc i fjor, den har fotbrekk så han jeg øvelseskjørte med ringte og hørte og fikk opplyst at slik var det ikke lengre. Hva er håndbrekket godt for anyway? "oi, nå kjører du jammen meg for fort altså.." *dra i håndbrekk* Så sklir ræva på bilen ut, *pang* bilen ligger i grøfta eller lyktestolpe og "ledsageren" angrer som bare faen på brekkinga si. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
|Andreas| Skrevet April 16, 2007 Share Skrevet April 16, 2007 Du har lov å øvelseskjøre med automatgear, men det må være håndbrekk og ikke fotbrekk Slik er det ikke lenger fikk jeg beskjed om. Øvelseskjørte endel med en W124 Merc i fjor, den har fotbrekk så han jeg øvelseskjørte med ringte og hørte og fikk opplyst at slik var det ikke lengre. Det stemmer! Øvelseskjørte med en W211 (200Kompressor med manuell ) med fotbrekk, så jeg sjekka dette jeg også. ... og henges den opp med en sugekopp eller noe sånt? Speilet henges opp med sugekopp, ja. Mitt datt ned hele tiden. Ga opp hele speilet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
D.C.V Skrevet April 16, 2007 Share Skrevet April 16, 2007 Du har lov å øvelseskjøre med automatgear, men det må være håndbrekk og ikke fotbrekk Slik er det ikke lenger fikk jeg beskjed om. Øvelseskjørte endel med en W124 Merc i fjor, den har fotbrekk så han jeg øvelseskjørte med ringte og hørte og fikk opplyst at slik var det ikke lengre. Hva er håndbrekket godt for anyway? "oi, nå kjører du jammen meg for fort altså.." *dra i håndbrekk* Så sklir ræva på bilen ut, *pang* bilen ligger i grøfta eller lyktestolpe og "ledsageren" angrer som bare faen på brekkinga si. Hmm Det hørtes rart ut, men du kan ha rett.. Vet ihvertfall at det var beregnet som nødbrems for ledsager.. Men uansett så tror jeg det beste er å øvelseskjøre med manuell kasse.. Hvis du kjører opp med automat så kommer det fram på førerkortet at du ikke har lov å kjøre bil med manuell kasse.. Sånn var det ihvertfall i "gamle dager" (4 år siden det)... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chriso Skrevet April 16, 2007 Share Skrevet April 16, 2007 Ang clutching, så kan du prøve å sette helen nedi gulvet, og slippe ut ved hjelp av ankelen. Og når bilen er i gang kan du slippe ut resten med hele benet. På denne måten får du bedre finføling. Dette hjelper for mange. Ellers må jeg hive meg på og si at du kan be ledsager om å holde munn, dersom han/hun ikke har noe positivt å komme med. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
babjorn Skrevet April 16, 2007 Share Skrevet April 16, 2007 Den personen som du øvelseskjører med må ha godt kurs har jeg hørt,greit å ringe biltilsyne så du får helt riktige opplysninger.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet April 16, 2007 Share Skrevet April 16, 2007 Den man kjører med trenger ikke å ha gått på noen som helst kurs. Det som kreves er at vedkommende er over 25 år gammel, har hatt førerkort sammenhengende i 5 år og selvfølgelig førerkort for klasse B. Det kreves også et innvendig speil (som nevnt tidligere) og en rød L godt synlig. Dette fordi at medtrafikanter skal vise hensyn til den som øvelseskjører og den røde L'en skal selvsagt være av etter at man har øvelseskjørt. Når din far bruker bilen til jobb med en rød L bak er litt av poenget med L'en borte. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///MoePower Skrevet April 16, 2007 Share Skrevet April 16, 2007 Jeg øvelseskjører også Har ingen problemer med rykking når jeg girer og triller heller ikke noen retninger ved bakkestart, ruser ikke motoren noe for å ta av og alt går mykt og fint. Men så skal det sies at jeg har hatt en annen liten bil med manuellgir fra jeg var 12 som jeg har kjørt med i skogen og slikt, og har lært å holde kontrollerte sladder med den og fått kjørt litt fra meg før jeg skal på veien osv. Har alltid vært god til å kontrollere clutch, gir, motor, akslerasjon nedbremsing og det og følge med i speil og slikt rundt meg når vi har vært og kjørt, og lærte det fort, men en ting som gamlingene klager litt på er plasseringen min, ligger litt for langt ut/inn i enkelte svinger, men syns det er japseblekket som ødelegger for meg, subaru med alt for krapp og ufølsom styring! Ting gikk utrolig mye bedre da jeg øvelseskjørte med 745`en i sommer, den var lett å holde plasseringen på og styringen var bare helt fantastisk Skal restaurere 745`en, og hvis jeg klarer å få den ferdig til jeg er 18, så er jo det bare kongebil å ha på 18 årsdagen! Turbo som lader 1,2 bar er der også Eneste minuset med den bilen er at bensinforbruket er noe av det største laget, i tillegg til at den kun skal bli kjørt på 98 bensin for å få en mer stabil motor med tanke på tenningsbank, ettersom turbotrykket er over dobbelt så mye som orginalt.. Men gleder meg til jeg har lappen likevel jeg, skal komme mye på treff rundt om i landet og sikkert også få prøvd bilen på bane og slikt Handler om å kose seg bak rattet når man er på veien. (uten å sinke trafikken, men heller ikke stresse ivei) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetil Sømme Skrevet April 16, 2007 Share Skrevet April 16, 2007 eg har to spørsmål angående øvelsekjøring:når ein øvelsekjører, har ein da lov å ha med seg ekstra passasjerer i baksetet? det er endel forvirring om kva som er lov og ikkje, da me er med i et prøveprosjekt der me ikkje har lov å kjøre med automatgir, og har fått lite info om dette. (orker ikkje ringe opp til kjøreskolen, så tenkte bare eg kunne spør her først) et anna spørsmål, er det noen som kan gi råd om korleis eg lettere får til å gire/clutche uten rykk, og bakkestart uten å dævve motoren.. får bare så innmari mykje kjeft av foreldra mine når sånt skjer. Tenk på det med clutchen i to steg, et hvor du har ca 30-50% sluring, og et hvor du har full kontakt. Etter at du har trent på det en stund lærer du deg å regulere clutchen litt mer trinnløst. Alt du trenger der er mengde-trening, men det er ikke sikkert du føler at det sitter 110% før du har hatt lappen en stund. Det hender enda at jeg kveler motoren i et og annet kryss Passasjerer er lov, men de skal ikke forstyrre ledsagningen i vesentlig grad (det står faktisk nevnt et sted). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet April 16, 2007 Share Skrevet April 16, 2007 Du har lov å øvelseskjøre med automatgear, men det må være håndbrekk og ikke fotbrekk Hva er håndbrekket godt for anyway? "oi, nå kjører du jammen meg for fort altså.." *dra i håndbrekk* Så sklir ræva på bilen ut, *pang* bilen ligger i grøfta eller lyktestolpe og "ledsageren" angrer som bare faen på brekkinga si. Off... det skjedde med meg et par gangeri begynnelsen. "Nå roer du deg ned, det er bare 60 her (holdt kanskje 65)". Bakhjulene i full lås, bakenden begynner å skli ut og jeg ser ut som en komplett idiot uten grunn. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetil Sømme Skrevet April 16, 2007 Share Skrevet April 16, 2007 Jeg redda faktisk en situasjon hvor søstern min øvelseskjørte med meg. Tok av fra motorvei i 90 km/t og inn på et avkjøringsfelt som ender i en rundkjøring etter 70-80 meter. Ingen avkjøring rett frem, vi skal til venstre. Men så glemmer søs å bremse siden hun får panikk fordi det går for fort inn mot rundkjøringa. Så jeg drar i brekket (fortsatt rundt 70-80 km/t og ingen oversikt på om det kommer andre biler i rundkjøringen), og kontrastyrer i riktig retning gjennom rundkjøringen fra passasjersetet. Det gikk bra og vi sto riktig vei til slutt, men jeg er glad jeg hadde litt muligheter til å kontrollere kjøretøyet! Faktisk føles det mye mer utrygt å øvelseskjøre med folk på MC, der kan man styre, men ikke noe annet. Så da trenger man en enda større dose tillit til ferdighetene hos den man kjører med! Men kontrollen man har med et håndbrekk har sin misjon, også som psykisk trygghet for ledsager, selv om jeg tviler på at de fleste ledsagere ville klart den manøvern jeg foretok på første forsøk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arimanni Skrevet April 17, 2007 Share Skrevet April 17, 2007 I tillegg til den fine røde L-en bak på bilen. Den som alltid datt "av" når eg lærekjøyrte altså Speilet koster ikkje all verden. Kjøpte det når bror min byrja å lærekjøyre med far min i min bil (automatgear, sånn at han først sku lære seg å kontrolere bilen og bli litt meir vandt til å kjøyre i trafikken før han byrja å stresse med giringa) og trur eg betalte 50 kr på biltema Når det gjelde bakkestart i bratte bakker, kan det vere greit å bruke handbrekken for at bilen ikkje skal trille bakover vist du har biler bak deg (greit på ferjer også) når det gjelde vanleg bakkestart så er det berre å finne "dødpunktet" Lykke til iallefall! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larserso Skrevet April 17, 2007 Share Skrevet April 17, 2007 Gi dine foreldre klar beskjed om å slutte å stresse deg. Ser mange som gjør den feilen. Da jeg i min tid øvelseskjørte med min mor så var hun akkurat slik. Jeg stoppa bilen i veikanten på E6 og nekta å kjøre videre før hun skjerpa seg. Alt gikk MYE bedre etter det;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå