pallen Skrevet April 19, 2007 Forfatter Share Skrevet April 19, 2007 DC-10 Aeroflot som nå går som cargo fly som FTE nevner er jo rimelig rå da. Fra kontoret på jobben i cargobygget raver den over trærne når den er på vei til militærbasen på Gardermoen med sine 18meter i høyden og vingespenn på 50meter. Den er så barsk, at på varme sommerdager, må den flyttes på for å ikke lage humper i asfalten. Mener å huske at den veier rundt 125 tonn og kan laste mer en sin egen vekt, nærmere 140-150 tonn... Det er mange tonn å få fra bakken og opp i lufta! Helt utrolig. Utrolig! Det fasinerer hva de klarte og lage på den tiden uten all data som vi har idag. Ingeniørkunst kaller man det. Leste en plass at de hadde brutt lydmuren med en DC-8 under prøveflyging! Vi snakker om 50 tallet, og med stort passasjerfly! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 19, 2007 Share Skrevet April 19, 2007 DC-10 Aeroflot som nå går som cargo fly som FTE nevner er jo rimelig rå da. Fra kontoret på jobben i cargobygget raver den over trærne når den er på vei til militærbasen på Gardermoen med sine 18meter i høyden og vingespenn på 50meter. Den er så barsk, at på varme sommerdager, må den flyttes på for å ikke lage humper i asfalten. Mener å huske at den veier rundt 125 tonn og kan laste mer en sin egen vekt, nærmere 140-150 tonn... Det er mange tonn å få fra bakken og opp i lufta! Helt utrolig. 140-150 tonn er jo ingenting... Antonov An-225 har en take-off vekt på 640 tonn... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pallen Skrevet April 19, 2007 Forfatter Share Skrevet April 19, 2007 Blir spennende og se om 20-30 år hva som rører seg i luften da, med tanke pa take-off vekt og rekkevidde etc. A380 blir kanskje liten om 30 år.... Hvem vet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TEM Skrevet April 19, 2007 Share Skrevet April 19, 2007 www.Airpics.com www.Scanair.no Forum og bilder av fly Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FTE Skrevet April 19, 2007 Share Skrevet April 19, 2007 DC-10 Aeroflot som nå går som cargo fly som FTE nevner er jo rimelig rå da. Fra kontoret på jobben i cargobygget raver den over trærne når den er på vei til militærbasen på Gardermoen med sine 18meter i høyden og vingespenn på 50meter. Den er så barsk, at på varme sommerdager, må den flyttes på for å ikke lage humper i asfalten. Mener å huske at den veier rundt 125 tonn og kan laste mer en sin egen vekt, nærmere 140-150 tonn... Det er mange tonn å få fra bakken og opp i lufta! Helt utrolig. Stemmer. Den veier ca 121.000 kg og har en max takeoff-weight på 262.000 kg. Ganske heavy det, men 747`en til Korean Air Cargo klarer ca 377.000 kg max takeoff Her er Aeroflot DC-10-40 på vei opp fra Gardermoen: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 19, 2007 Share Skrevet April 19, 2007 Utrolig! Det fasinerer hva de klarte og lage på den tiden uten all data som vi har idag. Ingeniørkunst kaller man det. Leste en plass at de hadde brutt lydmuren med en DC-8 under prøveflyging! Vi snakker om 50 tallet, og med stort passasjerfly! I 1952 gjennomførte en Supermarine Spitfire Mark XIX med avkuttede vinger en klatring til 15712 meter over Hong Kong for deretter å gjennomføre et stup som medførte en topphastighet på 1110 Km/t eller Mach 0,94... altså nesten lydmuren. Dette var et enkeltstående tilfelle, men Spitfire Mark XIX med en kontraroterende Griffon 83 motor på 2500 HK klarte uten problemer 975 Km/t ved stup og full gass. Ganske imponerende egentlig for et propellfly med en V12 stempelmotor på knapt 37 liter som ble konstruert allerede i 1939. Supermarine Spitfire Mark XIX Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FTE Skrevet April 19, 2007 Share Skrevet April 19, 2007 Ganske imponerende å utføre roll med en Boeing 707 også: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pallen Skrevet April 19, 2007 Forfatter Share Skrevet April 19, 2007 Ganske imponerende å utføre roll med en Boeing 707 også: Vanvittig heftig!!! De var ganske tøffe før i tiden.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 19, 2007 Share Skrevet April 19, 2007 Sovjetunionen og Lenin/Stalin´s sønner på sitt høyeste... en Antonov AN-225 med "Buran" på ryggen. Den var kommunistenes forsøksmessige svar på den amerikanske romfergen. Jeg vet ikke om dette er en autentisk propagandafilm, men det kunne den uten problemer ha vært med tanke på den dårlige lyd, musikk og bildekvaliteten... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pallen Skrevet April 19, 2007 Forfatter Share Skrevet April 19, 2007 Utrolig! Det fasinerer hva de klarte og lage på den tiden uten all data som vi har idag. Ingeniørkunst kaller man det. Leste en plass at de hadde brutt lydmuren med en DC-8 under prøveflyging! Vi snakker om 50 tallet, og med stort passasjerfly! I 1952 gjennomførte en Supermarine Spitfire Mark XIX med avkuttede vinger en klatring til 15712 meter over Hong Kong for deretter å gjennomføre et stup som medførte en topphastighet på 1110 Km/t eller Mach 0,94... altså nesten lydmuren. Dette var et enkeltstående tilfelle, men Spitfire Mark XIX med en kontraroterende Griffon 83 motor på 2500 HK klarte uten problemer 975 Km/t ved stup og full gass. Ganske imponerende egentlig for et propellfly med en V12 stempelmotor på knapt 37 liter som ble konstruert allerede i 1939. Supermarine Spitfire Mark XIX Imponerende!!! Noen som fikk med seg programmet om John Stapp på Discovery for en tid siden? Han var testpilot for U.S Airforce og var med på en hasardiøs tur i en skinnegående slede med 9 rakettmotorer bak. Turen 0-1080 gikk pa 5 sekunder!!! Og stoppen derfra tok 1.3 sekund!!! Mr Stapp fikk varige skader i øynene grunnet G-kreftene, men ellers sto det bra til med han. Dette var noe de prøvde på 50-tallet i forbindelse med utviklingen av katapultsetet. Vi vanlige dødlige hadde vel strøket med i denne testturen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[space] Skrevet April 19, 2007 Share Skrevet April 19, 2007 Spitfire er et av de lekreste flyene gjennom tidene! Var helt hektet av WW2 fly tidligere, og Spitfire var og er favoritten. Har bygget en god del flymodeller og den beste og en av de siste jeg bygget var en 30-40 cm lang spitfire fra Airfix. Nydelig maskin. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 19, 2007 Share Skrevet April 19, 2007 ":49zl3ws3]Spitfire er et av de lekreste flyene gjennom tidene! Var helt hektet av WW2 fly tidligere, og Spitfire var og er favoritten. Har bygget en god del flymodeller og den beste og en av de siste jeg bygget var en 30-40 cm lang spitfire fra Airfix. Nydelig maskin. Supermarine Spitfire er uten tvil verdens lekreste fly rent estetisk, men dessverre ble den voldtatt (les: vingeklippet) mot slutten av krigen fordi man fant ut at den dermed fikk bedre flyegenskaper... Dette er en "ekte" Spitfire (Mark XIV) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[space] Skrevet April 19, 2007 Share Skrevet April 19, 2007 nydelig bilde! Skulle fått tak i den engelske serien som handler om en spitfiresquadron på dvd. Husker jeg så den på tv for leeenge siden. Lurer på om det kan være "Piece of cake" fra 1988: http://www.imdb.com/title/tt0157239/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pallen Skrevet April 19, 2007 Forfatter Share Skrevet April 19, 2007 Jeg og er stor fan av Spitfire! Jeg kjenner personlig en som har fløyet spitfire, han er barndomskompis av min far som er født i 1928. Han tok "vingen" som 19 åring og har fløyet diverse jet jagere og. Bla f-86, t-33, Vampire m.m. Totalt har han vel 4500 timer. Han endte opp som Oberst1 el 2 tror jeg det var, og han har vært stasjonssjef på sola fra 81-87 hvis jeg ikke husker feil. Dere kan tro det er kjekt og prate han, som har vært så heldig og fått med seg pionertiden og har mange historier og fortelle. Selv om min far bor i bodø har de jevnlig kontakt med besøk og telefoner, og når faren min er på besøk her i sandnes pleier "obersten" og kona komme på en hyggekveld med god mat og drikke med tilhørende nostalgisk prat. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kevin=) Skrevet April 19, 2007 Share Skrevet April 19, 2007 jeg flyr. har commercielt serfikat og driver å flyr beech 99 i californoa nå. har flydd cessna 172, piper seneca, cheftein, navajo, metroliner. fly er morro. er bra andre også liker dette. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå