Gå til innhold

Skifte dempere på E34, hva trenger jeg av verktøy?


Haug530D
 Share

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg det billige senkesettet hos GS og skal sette det på i morgen, men hva trenger jeg egentlig av verktøy? tenker da på når jeg skal skifte demperene foran, jeg har fjær verktøy.

Den ringen som holder støtdemperne bruker de å sitte bra fast? tenkte å låne en rørtang på jobben, går det greitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rå makt er det som gjelder :D

Du trenger ikke noe mer en et billig verktøysett fra biltema.

Bak kan demperen sitte noe jævlig der den er festet nederst. Bolten kommer lett ut, men det lille røret som stikker ut nederst på demperen kan ha rustet seg godt fast.

Der er det også bare give løs alt man makter. Eventuelt varme opp metallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

først: masse rustløser noen dager på forhånd på bolten på dempertårnet. så kan du bruke muttertrekker. så trykker du fort mange ganger. da sjokker du bolten så den løsner! når du bruker muttertrekker uten å holde igjen den innerste bolten så går muttertrekker så fort at den går fortere enn den innerste som også går rundt. vanskelig å forklare men... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer det jeg og så fint om du kunne gitt tilbakemelding på hvordan det er. Trenger nye dempere og fjærer snart så tenkte og senke samtidig :D

Kommer med tilbakemelding og bilder i morgen kveld (Lørdags kveld)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har byttet dempere både framme og bake på min E34. Kjøpte fra GS som kostet halvparten enn org fra BMW. Fikk Sachs Supergas.

Bake er det "pice of cake"! Brukte ca. 30min pr demper. En bolt nede og 3 muttere oppe og hele demper/fjær er løs. Ja den kan sitte nede, men gjorde ikke på min. Bare bank litt og så løsner den.

Framme er det værre med for det er 2 lengder på dempere, så SJEKK AT DU FÅR RIKTIG DEMPER FRAMME!

Siden min er 1990mod så er det vel ved denne årstiden et skifte kom,

Jeg fikk feil første gangen enda jeg bestilte på Chassisnr.

Husk å bytt mansjetten da du kan få mangellapp hvis denne er sprukken/ødelagt.

Det som skapte av problemer er at demperne framme har innebygget ei fjær inni demperen slik at stemplet ikke kommer mer enn halvveis ut.

Da må man skru fjæra sammen maksimalt for at få stanga til å nå forbi fjæra. Dette krever skikkelig fjærklemme for fjærene framme er ingen pinglefjærer. For de med senkafjærer, vil det bli enklere da fjæra er kortere. Jeg brukte ei fjærklemme som gikk på muttertekkeren. Proff-version og det var så vidt muttertrekkeren klarte å skru sammen fjære og jeg var livredd for at fjære skulle knekke, men det gikk bra.

Bilen ble som ny med nye dempere og en E34 trenger ikke så mye senkesett da den er ganske stiv i fjærene som orginal.

Til alle som har bil;

Dempere har begrenset levetid. Dere må vurdere å bytte dempere pr.100000km. Produsentene sier 50000km.

Dempere er svært viktig med hensyn på sikkerhet og ikke minst i oppbremsing. På vinterføret merkes fort dårlige dempere framme når du bremser på is.

Dempere er slitedeler på lik linje med bremseklossen. Ikke kjør med dårlige dempere!

RS

Vurderer det jeg og så fint om du kunne gitt tilbakemelding på hvordan det er. Trenger nye dempere og fjærer snart så tenkte og senke samtidig :D

Kommer med tilbakemelding og bilder i morgen kveld (Lørdags kveld)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig fikk jeg feil de gammle demperne var 22mm mens de nye var 25mm, på esken står det fra 88-90 også, jeg burde vel ha sjekket dette før, søren og.

Får vel Ringe til dem på mandag.

Bilen er 92 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpte sånn fjær verktøy på mekk, regner med at det skal gå greitt, har brukt verktøy med mutter trekker før, kan ikke si at jeg føler meg så trygg når jeg bruker mutter trekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm, jeg skulle ha av demperen foran på min e34. men når jeg skrudde av mutterene i tårnet, så fikk jeg ikke sluppet ned dritten. hva gjør jeg galt?

Du gjør nok ikke noe galt, men da jeg skulle gjøre dette i dag så det ut som om du må skru av det stab staget som står der, kanskje noe mer, tror det er med på å gjøre det ganske stivt og vondt å få ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer en liten kjapp løsning på hvordan man kan demontere fjærbein kjapt. Først løsne,(men skru ikke helt ut), den store skruen på toppen av fjærbeinet. Løsne hjulmuttere, jekk opp bilen og ta av hjulet. Skru så av mutteren på den nederste delen av støttestaget. Bøy så ned stabilisatorstaget med en solid jernstang og frigjør støttestaget. Når dette er gjort og støttestaget henger i friluft, skru så av den store skruen på toppen av fjærbeinet, gjør dette sakte og rolig, de tre skruene som holder fjærbeinslageret skal ikke løsnes. Ta av alle slanger og ledninger som henger fast på fjærbeinet. Nå skal det være mulig å tråkke på caliperen og få fjærbeinet ned og ut av hjulkassa. Pass på lakken når fjærbeinet kommer utenfor hjulbuen! Nå er det bare å ta av fjærskålen og bytte fjær, denne metoden funker best når man skal sette på senkefjærer, men kan også brukes ved bytte av originalfjærer. Montering skjer i motsatt rekkefølge. Hvis man får problemer med å få entret demperbeinet inn i hullet sitt på grunn av fjærspenn, så kan man bare sette en jekk under fjærbeinet og enkelt jekke det på plass, her går det an å bruke fantasien. OBS! Pass på at fjæra sitter riktig både oppe og nede! Har selv brukt denne metoden, og synes den funker kjempebra! :) De fleste som har E34 og byttet fjærer vet jo hvor "gøy" dette er.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...