Gå til innhold

Kjøp av E39 touring, bensin eller diesel?

Share

Skal jeg gå for 525i eller 530D  

45 stemmer

1. 1. Skal jeg gå for 525i eller 530D

• 525i
      9
    • 530D
      36

Anbefalte innlegg

Det har blitt endel dyre reperasjoner for eiere av halvgamle diesel-BMW'er de senere årene. Har sett et par dieselpumper og LMM som har tatt kvelden, og da blir det fort dyrt. Gå inn på realoem.com og sjekk prisen på en dieselpumpe og LMM til en 530D, og det er ikke helt uvanlig at de går istykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Fredrik, jeg er helt enig, men det er svært få 530i på markedet, og å hente inn en slik bil vil ikke være veldig smart økonomisk - dessverre!

Å hente inn en 525i, koster fra 280.000.- med alt.

En 530Da kommer fra 260.000.-

530i derimot kommer fort opp i 330.000.-

Alt dette er 02 modeller.

Vel, siden min E90 318i er inne til oljeservice, benyttet jeg anledningen til å prøvekjøre en E39 525iaT.

Herregud, jeg sliter!!!

Det er som å kjøre en 20 år gammel bil, lite krefter syns jeg også det var, mulig det eksemplaret jeg prøver er slitent, men det var svært lite overbevisende dessverre!

Så jeg ble ikke noe klokere av det.

Rart hvordan bilene har forandret seg, den gang hadde E39 syns jeg den var fantastisk å kjøre, men etter å ha hatt E90 med M pakke, så var det en gedigen forskjell.

:roll:

Det er klart at utviklingen vedr. modellenes dynamiske egenskaper har kommet noen skritt videre siden E39 ble lansert i 1996. Når dette er nevnt er E90 også litt av en revolusjon på dette området... selv ikke den nye c-klassen fra Mercedes-Benz stiller helt i den samme klassen. Jeremy Clarkson går faktisk så langt som å si at E90 er så bra at den faktisk vedr. de dynamiske egenskapene stiller E60 i skammekroken. I klassisk Jeremy Clarkson stil sier han også at den eneste årsaken til at BMW stadig tilbyr E60/61 er at den er marginalt større enn E90/91 og at den generelt virker mindre "jappete" (les: Clarkson bruker uttrykket "corporate monkey") enn 3-serien... :lol:

At E39 nå langsomt fader ut og virker gammeldags må vi dessverre leve med, men den er stadig en sabla fin bil. Det avgjørene er hva du legger mest vekt på... dynamikk og kjøregenskaper... eller... klassisk design kominert med en gjennomført opplevd kvaliet. Var jeg deg ville jeg prøvd å spore opp en 2002/03 E39 530i Touring med manuelt gear som du kan prøvekjøre. Jeg vil absolut tro at 39 HK og 50 Nm ekstra gjør en forskjell i forhold til en tilsvarende bil med M54B25 motoren. Et annet poeng er at autmatkassene fra 2002/03 er noe helt annet enn de BMW tilbyr i dag... skal du kjøpe en bil som er noen år gammel bør du kjøpe en med manuelt gear.

Et naturlig kompromis er å kikke på en 2003/04 E60/61 525i... hvis du kan bære over med modellens design. Den opplevde kvaliteten er heller ikke like overbevisende som den man finner i en E39, men dynamisk er modellen uten tvil en generasjon nyere. Midt i all dieselhypingen burde det etter min mening være mulig å finne en E60/61 525i til fornuftige penger... eller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik, jeg er helt enig, men det er svært få 530i på markedet, og å hente inn en slik bil vil ikke være veldig smart økonomisk - dessverre!

Å hente inn en 525i, koster fra 280.000.- med alt.

En 530Da kommer fra 260.000.-

530i derimot kommer fort opp i 330.000.-

Alt dette er 02 modeller.

Vel, siden min E90 318i er inne til oljeservice, benyttet jeg anledningen til å prøvekjøre en E39 525iaT.

Herregud, jeg sliter!!!

Det er som å kjøre en 20 år gammel bil, lite krefter syns jeg også det var, mulig det eksemplaret jeg prøver er slitent, men det var svært lite overbevisende dessverre!

Så jeg ble ikke noe klokere av det.

Rart hvordan bilene har forandret seg, den gang hadde E39 syns jeg den var fantastisk å kjøre, men etter å ha hatt E90 med M pakke, så var det en gedigen forskjell.

:roll:

Det er klart at utviklingen vedr. modellenes dynamiske egenskaper har kommet noen skritt videre siden E39 ble lansert i 1996. Når dette er nevnt er E90 også litt av en revolusjon på dette området... selv ikke den nye c-klassen fra Mercedes-Benz stiller helt i den samme klassen. Jeremy Clarkson går faktisk så langt som å si at E90 er så bra at den faktisk vedr. de dynamiske egenskapene stiller E60 i skammekroken. I klassisk Jeremy Clarkson stil sier han også at den eneste årsaken til at BMW stadig tilbyr E60/61 er at den er marginalt større enn E90/91 og at den generelt virker mindre "jappete" (les: Clarkson bruker uttrykket "corporate monkey") enn 3-serien... :lol:

At E39 nå langsomt fader ut og virker gammeldags må vi dessverre leve med, men den er stadig en sabla fin bil. Det avgjørene er hva du legger mest vekt på... dynamikk og kjøregenskaper... eller... klassisk design kominert med en gjennomført opplevd kvaliet. Var jeg deg ville jeg prøvd å spore opp en 2002/03 E39 530i Touring med manuelt gear som du kan prøvekjøre. Jeg vil absolut tro at 39 HK og 50 Nm ekstra gjør en forskjell i forhold til en tilsvarende bil med M54B25 motoren. Et annet poeng er at autmatkassene fra 2002/03 er noe helt annet enn de BMW tilbyr i dag... skal du kjøpe en bil som er noen år gammel bør du kjøpe en med manuelt gear.

Et naturlig kompromis er å kikke på en 2003/04 E60/61 525i... hvis du kan bære over med modellens design. Den opplevde kvaliteten er heller ikke like overbevisende som den man finner i en E39, men dynamisk er modellen uten tvil en generasjon nyere. Midt i all dieselhypingen burde det etter min mening være mulig å finne en E60/61 525i til fornuftige penger... eller ?

Som vanlig et meget bra innlegg Fredrik - takk.

(hvor blir din E90/91 av? hehe)

Jeg er avhengig av litt plass fremover, har en liten tass på vei, derfor er det naturlig å se på touring utgaven.

Jeg kikket på en E91 M320D, sort med lemon interiør idag, herregud å lekker..

Men den koster fort 550.000.-, det er heftig.

Så forsøker å finne en relativ fornuftig E39 touring til under 300.000.-

manuell er kanskje fornuftig, men jeg liker 5 serien med automat, så det er et av kravene.

Tror nok kanskje 530D med automat blir et behagelig bekjentskap i så måte, den har en mer laidback karakterisk enn henholdsvis en 525i har.

Syns vel lyden i en I6 diesel er ok, hvertfall i forhold til I4 diesel, som rakler betydelig mer.

Men service og kostnader mht dieselen kan bli dyrere enn en velprøvd I6 bensin.

De rødgrønne kommer sikkert også til å gjøre sitt for at 525i og 530D ikke blir noe billigre å eie fremover heller, så jeg er fremdeles litt i tvil.

Får se om jeg ikke låner en 530Dat senere, for å se hvordan den faller i smak?

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke vurdere 540? Moment som en stor Diesel over nesten hele registeret og toppeffekt over det 530I leverer, og på lavere turtall?

Forbruk?

JA, om du selv vil så bruker den enormt, men jeg har selv kjørt Stavanger Oslo på 0,88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vanlig et meget bra innlegg Fredrik - takk.

(hvor blir din E90/91 av? hehe)

Det har vært og er litt frem og tilbake med et evt. bilbytte for vår del. Først og fremst kjører vår nåværende 2003 E46 318d Touring glimrende uten feil og mangler... 105000 Km så langt. Dernest har jeg aldri hatt den helt store "vil ha" følelsen vedr. E90/91 (dog frister den kommende nye E91 320i med 170 HK litt)... og det begrenser lysten til å kjøpe denne modellen betydelig selvom den teknisk/dynamisk uten tvil er noe av det bedre man kan kjøpe. Vi vurderer å importere en E39 530i Touring med manuelt gear fra Tyskland, men fornuften holder litt igjen og så langt har det blitt med tanken. Helt ærlig tror jeg problemet er at vi egentlig ikke har et direkte behov for en annen bil. Én ting er hva som er kjekt å ha... noe annet er hva pengene ellers kan brukes til (om noe). Nå har vi oppgradert vår nåværende 318d med fire nye støtdempere, bremseskiver, bremseklosser og nye dekk... så får vi se hva vi gjør til neste år. Om 7 uker går turen for femte gang med bilen til Cannes i Syd-Frankrike... det er en fantastisk fin tur selv med en gammel BMW diesel på 115 HK... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke vurdere 540? Moment som en stor Diesel over nesten hele registeret og toppeffekt over det 530I leverer, og på lavere turtall?

Forbruk?

JA, om du selv vil så bruker den enormt, men jeg har selv kjørt Stavanger Oslo på 0,88

Iht. BMW skal en E39 540iAT ha et gjennomsnitlig forbruk ved blandet kjøring på 1,28 liter/mil. Jeg tror det er veldig vanskelig å komme stort under dette forbruket i Norge. Bevares det er absolut en fin modell, men den er dyr å kjøre og vil nok i fremtiden bli kraftig straffet vedr. avgifter av de rød/grønne... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

530i med manuell gear er vel ikke noe lurt å kjøpe?

En eller annen gang skal man selge bilen og da er det dumt med en bil som ikke vanskelig å selge. Stasjonsvogn med diesel og automat er mye lettere å selge den gangen du bestemmer deg for det.

Er det bare jeg som syns det er merkelig å sammenlikne akselerasjon i 4. gear ?

Har man en 530i vil man vel bare slenge den ned i 3 gear og da vil den vel være like rask som en 530d ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En eller annen gang skal man selge bilen og da er det dumt med en bil som ikke vanskelig å selge. Stasjonsvogn med diesel og automat er mye lettere å selge den gangen du bestemmer deg for det.

Tja... kanskje... kanskje ikke ?... :?

http://www.bilnorge.no/vis_artikkel.php3?aid=30716&tid=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... kanskje... kanskje ikke ?... :?

http://www.bilnorge.no/vis_artikkel.php3?aid=30716&tid=

Jeg så den artikkelen der jeg også, og det kan være at det blir litt lettere å få seg en 530i etter den artikkelen å dømme.

Men hvordan regner man seg frem til disse prisene???

man sparer 28.000.- på en to år gammel 540i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

greit at dieselen er vel så rask, lettere å selge etc, men personlig har jeg fortsatt en del fordommer mot diesel, lyden vil aldri bli like fin, det faktum at man velger bil utifra å spare penger, og at diesel er blitt noe alle skal ha.. :roll:

Rent praktisk er muligens dieselen det beste valget, men jeg gir alltid min støtte til bensinvalget.. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som syns det er merkelig å sammenlikne akselerasjon i 4. gear ?

Har man en 530i vil man vel bare slenge den ned i 3 gear og da vil den vel være like rask som en 530d ?

Det interessante med å teste i for eksempel 4. gir er at det blandt annet gir et godt bilde på motorstyrken (momentet) ved faktisk kjøring, og at dette tallet er litt lettere å forholde seg til en et tall fra en testbenk.

På landeveien har du andre variabler som påvirker praktisk/opplevd motorstyrke, som for eksempel luftmotstand og motbakker.

Noe av det du ser på dette "4.-gir"-tallet er at dieselutgaven har vesentlig mer power enn bensinbilen også i fart, så hvis du for eksempel skal dra på ferie med fullastet bil og/eller dra tung vogn/båt så er dieselbilen vesentlig sterkere, og du slipper at den girer opp og ned hele tiden.

Selvfølgelig kan du bare slenge bensinbilen i 3. gir, men hvis du da slenger dieselbilen i 3. gir er du jo like langt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan du bare slenge bensinbilen i 3. gir, men hvis du da slenger dieselbilen i 3. gir er du jo like langt...

Tjener vel ingenting på å trykke dieselen helt ned i 3. gir i 80 km/t...?

Poenget er vel også at man, som du også sier, kan kjøre komfortabelt, og bare knuse på med moment. Mens man med bensin må ligge å gire opp og ned hele tiden.

Jeg mener at 80-120 osv er mer relevant enn 0-100 tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...