Gå til innhold

En kinesisk BMW kopi


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Et annet poeng vedr. Japan (og til en viss grad Sydkorea) til forskjell fra Kina er de historiske relasjonene knyttet til kriger etc. Amerikanerne bestemte stort sett alt vedr. hvordan Japan skulle utvikle seg etter den annen verdenskrig og det sikret bl.a et fornuftig juridisk og lovmessig system. Denne muligheten har USA (og dermed Vesten) ikke i Kina... eller i Russland for den saks skyld. Jeg er også bekymret for Kinas økende innflytelse i Afrika, men vi får håpe at den i fremtiden kommer til å virke mer nøytraliserende på radikal islam enn provoserende for Vesten.

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?p=1 ... an#1071488

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg synes bilderekken du viser egentlig ikke understreker særlig mye - bl.a. har flere av bilene likhetstrekk med andre bilmodeller enn dem du har valgt å sammenligne dem med. At et design er inspirert av et annet er ikke uvanlig, og man kunne således laget en lignende rekke bilder for å bevise at europeiske designere låner fra amerikanske osv.

Sjelden ser man imidlertid så klare "lån" av deler av design til bruk i en volum-modell, som det de kinesiske produsentene står for.

Noe som igjen er likt med hva kinesiske biler gjør i dag; ser du på første side i tråden vil du oppdage at bilen tråden har startet for, kun deler bakende med Mercedes' modell. Ansiktet ser mer ut som en salig blanding av nye Genesis og eldre Lexus-modeller. På side to presenterte Marius2002 modeller fra Byd Auto, og mye av det samme går igjen: Lykter som er hentet/inspirert av andre modeller, bakender som er kombinert med forskjellige fronter os.v. Akkurat som mange eldre japanesiske, russiske, koreanske eller til og med enkelte europeiske modeller gjorde. Her er "gjennomgang" av enkelte modeller som visstnok skal være kopierte:

http://www.chinacarforums.com/china_car ... intro.html

Jeg har vanskelig for å se at Dongfeng Hanma har mer til felles med Hummer H1 enn Toyota Mega Cruiser som jeg viste til på forrige side. Eller at Byd f8 har mer til felles med Mercedes Sl enn Mitsubishi Debonair har til felles med Lincoln Continental: Begge parene deler designelementer seg i mellom - kanskje såpass mye at du vil foreveksle dem på gaten, men det er likevel mye som skiller dem og. I Byds tilfelle er det primært bakenden.

Sammenligningen mellom Chrysler Airflow og Toyotas første modell, AA er imidlertid litt interessant. Ok, riktignok var AA et resultat av noe enkelte vil kalle reverse engineering, og ble bygget i beskjedne antall - for ikke å snakke om at bilene ble til for over 70 år siden.

Nå var jo også poenget mitt at japanske biler var slik i begynelsen de og. Ettersom de fleste av de japanske merkene (med unntak av Honda kanskje) er fra før krigen eller rett etterpå, må nødvendigvis bilene de lagde i starten være fra perioden de og.

Mest interessant er imidlertid at Toyotas AA var et steg på veien for å gjøre en befolkning med stigende selvbevissthet forsynt med egne produkter - dvs. å kunne gjøre landet mindre avhengig av import - noe som igjen virker stimulerende for nasjonal stolthet og patriotisme. I tillegg ville det å kunne vise et produkt som hadde likhetstrekk med noe av det mest moderne man hadde sett fra utlandet, bidra til en følelse av at "vi kan like godt som dem".

Det kan virke som om du muligens romantiserer Toyotas intensjoner en smule: Sannsynligvis var det et ønske om å lage en bil rimligst mulig, samt lite begrep om design som gjorde "kopiering" aktuelt; Sannsynligvis er det mye av det samme som gjør det aktuelt for kinesiske bilprodusenter.

Det interessante blir å se når - eventuelt hvis - kinesiske produsenter finner det interessant å rette oppmerksomheten sin for fullt mot tradisjonelle markeder; og dermed finner at det tjener dem best å tilby egne, originale designer.;)

Jeg vil si at kinesiske bilprodusenter allerede har begynt med det japanske bilmodeller var kjent for på 70-tallet: Design inspirert av vestlige modeller, men med enkelte snodige detaljer. Eksempler på dette er Brilliance BC3, Geelys Gt-konsept som akkurat ble bekreftet for produksjon og rekke vanlige modeller som Chery a5. Enkelte av produsentene har hyrt inn italienske designbyrå for å ta seg av design, deriblant Chery og Brilliance med Pininfarina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kina har nylig blitt det landet hvor det selges flest biler i verden, på bekostning av USA.

Hvor viktig det kinesiske markedet har blitt illustreres også godt av hvor mange nye Europeiske modeller som nå får verdenspremieren på Kinesiske bilutstillinger, og at Audi A6 av alle ting fåes i lang utgave i Kina, og ingen andre land. Regner med denne også produseres der, som tidligere snakket om.

Inntil videre har USA og Kina ganske bra balletak på hverandre vil jeg tro siden USA har en ufattelig stor gjeld til Kina og importerer svært mye fra dem, mens Kina fortsatt er avhengig av det amerikanske markedet for å fortsette sin ekstreme fremgang.

Mest spennende blir å se hvor store og viktige Kina blir på verdensbasis, hvor lenge USA klarer å holde posisjonen som verdens sentrum og politi, og om andre markeder i verden da er store nok til å holde Kinas hjul i gang i samme tempo.

Angående design så tapte vel BMW nettopp en sak om dette i Italia(?) der de beskyldte et av Kina-merkene for kopiering.

Fredrik:

Fikk ikke åpnet siden med den artikkelen om Kina-biler til Danmark dessverre så lurer på om det står noe om sikkerhetsnivået siden tidligere forsøk på å selge kinesiske biler har strandet på dette, samt utslippskrav. Gikk vel en liten stund i Nederland med en Opel Frontera-kopi og en annen modell før strengere regler kom på plass for noen år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4-hjulsstyring på Hummer-faken :shock: (-eller er det bare uheldig hjulstilling :lol: )

Mon tro hvordan dette oppsettet klarer arbeidsforholdene originalen er bygget for å takle?

Ifølge Wikipedia kan det se ut som om din observering stemmer godt. I likhet med deg er jeg litt tvilende til hvor godt det holder sammen under vanskelige forhold.

http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Mega_Cruiser

Fredrik:

Fikk ikke åpnet siden med den artikkelen om Kina-biler til Danmark dessverre så lurer på om det står noe om sikkerhetsnivået siden tidligere forsøk på å selge kinesiske biler har strandet på dette, samt utslippskrav. Gikk vel en liten stund i Nederland med en Opel Frontera-kopi og en annen modell før strengere regler kom på plass for noen år siden.

Her kan du lese om den samme bilen på engelsk:

http://carscoop.blogspot.com/2009/03/br ... -adac.html

;)

Som posten på siden jeg linker til poengterer, er det mest pg.a. mangel på kollisjonsforebyggende elektronikk som er grunnen til det dårlige resultatet. Hvordan utslippene er vet jeg ikke, men siden mange baserer seg på utdatert teknikk er det godt mulig det ligger over europeisk standard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det resultatet, selv om det etter normal standard ikke var særlig bra, er langt bedre enn det kinesiske biler tidligere har klart. Ikke veldig mange mnd. siden en kinesisk bil falt sammen som et korthus i en kollisjonstest.

Er ganske strenge utslippskrav som kommer i tur og orden her i Europa, og Euro5 kravene som blir innført i september i år vil sikkert ikke akkurat gjøre det lettere for Kina-bilene inntil videre, men den største forskjellen på Kina, Korea og Japan i denne sammenhengen er at Japan brukte ganske mange år på å få skikkelig innpass på det europeiske markedet, Korea klarte det betydelig fortere mens Kina viser en utviklingseffektivitet som trolig langt vil overgå Korea igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E36 kom aldri godt utav det kollisjonsmessig. Den fikk også pepper for brannfare ved kollisjon høyre bak, på grunn av batteri og bensintank mener jeg...

Når det gjelder kopiene.. huff.. Hyundai i30 er jo en 1-serie, og den nye Toyota Urban Cruiseren er jo en Megane. De eier faen ikke fantasi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Apropos Euro NCAP kollisjonstestene. Din Side har idag en fornuftig artikkel (endelig!) som bringer litt klarhet i hvordan ratingsystemet fungerer. Som artikkelen viser er ikke påstandene som fremkommer i denne tråden helt på jordet.

http://www.dinside.no/842628/ville-ikke-klart-det-i-dag

BYD Auto har forøvrig også fått ny logo siden sist... :wink:

http://en.wikipedia.org/wiki/BYD_Auto

http://www.byd.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som om en Mercedes hadde sex med en Lexus, og avkommet hadde sex med en mercedes igjen ...... . . . . . .

:lol:

Har noen bilder å legge til her senere når jeg er hjemme. Kom over en raring i vinter jeg ikke klarer finne ut hva er og måtte bare ta bilder med tlf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen husker kanskje denne tråden der jeg skrev at BMW´s gamle motorsykkel R75 av historiske årsaker i dag har en russisk og en kinesisk avlegger. Ikke alle er klar over at dette fenomenet har en moderne variant med bilprodusenten BYD AUTO. Kikk litt nærmere på denne bilprodusentens emblem... det er da et eller annet veldig kjent ved emblemet... :lol:

byd_auto_big.gif

Enda mer interessant er det med Jianghuai Automobile Co LTD (JAC) og deres C240 modell. Hvis ikke Mercedes-Benz reagerer på dette har copyright knapt noen mening... :?

jac-auto-240-0.jpg

jac-auto-240-1.jpg

Hmmm, her har dei valgt å endre litt på mercedez stjerna :lol: Resultatet= sjøstjerne :applause: Ser ganske teit ut :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...