Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan mener du de skal kunne levere varen hvis de ikke får råd til det da?

Økt medlemsavgift hører jo med for å kunne kompansere for økte utgifter. Jeg synes ikke 50 kroner mer i måneden kan kalles frekt, men heller ganske naturlig.

Gi nå heller klubben en sjanse til å bevise at det er verdt å betale de ekstra kronene før du klager, i stedet for å klage før de har fått mulighet til å bevise noe.

No offence, men hvis du ærlig talt mener at du kaster 50 kroner ut av vinduet som følge av dette så mener jeg heller det er holdningen din du bør forandre litt på :) 50 kroner var kanskje mye når du var ung, men tidene forandrer seg.

Du stiller helt klart et godt spørsmål når du spør hvordan klubben skal kunne levere varen hvis den ikke har tilfredstillende økonomiske midler. For min del handler dette ikke primært om 50 kroner i måneden, men om å ha nok tillit til at klubben blir ledet på en god måte. Det handler også om prinsipper og jeg skal forklare hvorfor.

Jeg vet at mange av de utfordringene klubben har slitt med skyldes en hel rekke svært uheldige omstendigheter som klubben på ingen måter har hatt herredømme over, men det er heller ingen tvil om at klubben har vært tildels dårlig ledet. Det kan i denne sammenhengen være fornuftig å spørre hvorvidt selve foreningsmodellen er optimal mhp. ledelse når man kommer ut for de utfordringer som BMWCCN kom ut for med tanke på spesielt underslag/illoyalitet av betrodde medarbeidere samt å gjennomføre et såpass stort utviklingsprosjekt som en helt ny presentasjon på nettet innebærer.

Jeg synes imidlertid ikke at styret har ivaretatt informasjonsbehovet/plikten på en fornuftig måte i forbindelse med servernedbruddet. Det gikk f.eks temmelig lang tid før en alternativ informasjonsside dukket opp på klubbens internettdomene. Medlemmene og andre interesserte var med andre ord fullstendig overlatt til seg selv tiltross for at mange hadde betalt en medlemskontingent. Slikt skaper ikke tillit... og spesielt ikke hvis nettopp forumet er den primære tilgangen til klubben. Heldigvis er relasjonene mellom BMWCCN og bimmers ualminnelige gode og mange har kunnet lese bl.a Henrik Bergmanns opplysende innlegg her inne, men for alle andre interesserte må ventetiden ha vært svært lang.

Jeg er heller ikke så rent lite skuffet over at det gamle forumet tilsynelatende har forsvunnet for alltid... eller kan vi som et minimum forvente å kunne lese i dette forumet i fremtiden? Jeg vil tro at ganske mange lurer på akkurat dette iom. at verdigehalten av forumet som en databank er formidabel... for ikke å si uerstattelig i norsk sammenheng. Jeg savner at styret viser stort ansvar i denne spesifikke saken og ikke minst at styret informerer om hvordan dataene er oppbevart og hva slags tilgang man har til dataene.

Selvfølgelig vil jeg også helst gi BMWCCN en ekstra sjanse. Jeg har personlig intet uoppgjort med noen i klubben og min interesse for BMW er like stor som den alltid har vært. Det har også alltid vært en stor glede å lese hva som opptar andre BMW eiere mhp. bilene og andre interesser. I denne sammenhengen var det gamle forumet glimrende og det nye faller nok på plass etterhvert det også.

Jeg synes imidlertid at 600 kroner pr. år i medlemskontingent er i overkanten. Spesielt for de av oss som kun har forumet som tilgang til klubben. En mer fair pris i denne sammenhengen er halvparten uten alle de andre fordelene ved å være medlem av klubben. Jeg stiller gjerne opp som et støttemedlem med kun tilgang til forumet for 300 kroner pr. år og jeg er ganske sikker på at mange andre også er enig med meg i denne saken.

Det gamle forumet vil være linket opp til det nye, men kun i et lesbart format. Så alt av gammel historie vil være tilgjengelig for brukerne.

Nå er det vel faktisk slik at vi har hatt en jevn prisstigning de siste årene på stort sett alt. Og da må vi vel regne med at årskontingentene også stiger i takt med resten. Som sagt alt koster mer penger i dag en hva det gjorde for bare 1 til 2 år siden. Se blant annet på leie av Rudskogen og Vålerbanen.

• Svar 848
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Huk av når du betaler regningen på "kvittering med oblat", voila!

Problemet ligger i at jeg aldri har prestert å få dette brevet med oblatet til samme lokasjon som medlemskortet, ergo har jeg 4-5 oblater liggende et sted, samt 4-5 medlemskort liggende et annet sted. Min totale mangel på korttidsminne er nok hovedårsaken. ;)

Skrevet

Dersom treffene er så dyre å organisere, er det ikke rett og rimelig at deltakere på disse treffene må bære en større del av kostnadene med dette i form av deltakeravgift e.l.?

Skrevet
Dersom treffene er så dyre å organisere, er det ikke rett og rimelig at deltakere på disse treffene må bære en større del av kostnadene med dette i form av deltakeravgift e.l.?

Usikker på om du mener at det ikke er deltakeravgift pr i dag, eller om den er for lav...? Men det er altså deltakeravgift på banetreffene. Prisen på hovedtreffene er vel 600 kr for en dag/1000 kr for to dager for de som skal kjøre. Utfordringen er unngå at disse treffene blir store tapsprosjekter. Baneleien er økt betraktelig de siste årene, og hvis man skal ordne lønnsomheten bare gjennom å øke deltakeravgiften, så spørs det hvordan det blir med oppslutningen rundt disse treffene. Personlig kan jeg godt betale litt mer for dette, men ikke betydelig mer.

Når det gjelder forslaget om å øke kontingenten til 600 kr/år, så ser jeg at tidspunktet for å gjøre det kanskje ikke er det heldigste. Samtidig tenker jeg at hvis det er det som skal til for at klubben skal få en sunnere økonomi, og at ting skal falle litt på plass for de som faktisk gidder å bruke sin egen tid på å drive denne klubben, så betyr de kronene så lite for meg at jeg med glede skal betale de.

Jeg skulle gjerne vært på årsmøtet , men det lar seg ikke gjøre. Men en god venn skal nok få med seg en fullmakt fra undertegnede :)

Skrevet

Jeg ser at det diskuteres friskt her inne ang. medlemskontigenten som er FORESLÅTT hevet.

Jeg vil bare minne om at dette er hovedstyrets innspill til hvordan man kan få regnskapet til å gå i hop.

Den endelige beslutningen ligger hos Årsmøtet!

Jeg forventer at så mange som mulig stiller opp og at det blir en diskusjon rundt dette.

Hva som blir utfallet vet jeg ikke ennå, men man bør ha i bakhodet at for å opprettholde banetreff (som har økt veldig utgiftsmessig - av flere årsaker, bla. kraftig økt baneleie), FF m.m så kreves det en en viss handlingsfrihet på økonomisiden.

Still opp på årsmøtet og bli med på beslutningen! :D

Skrevet

Det gamle forumet vil være linket opp til det nye, men kun i et lesbart format. Så alt av gammel historie vil være tilgjengelig for brukerne.

Nå er det vel faktisk slik at vi har hatt en jevn prisstigning de siste årene på stort sett alt. Og da må vi vel regne med at årskontingentene også stiger i takt med resten. Som sagt alt koster mer penger i dag en hva det gjorde for bare 1 til 2 år siden. Se blant annet på leie av Rudskogen og Vålerbanen.

Takk for et opplysende svar vedr. det gamle forumet. Dette var svært gode nyheter for min del og helt klart et meget godt argument vedr. et fornyet medlemskap i klubben... :)

I Norge var den gjennomsnitlige prisstigningen i 2009 og 2010 på litt over 2%. BMWCCN´s 50% prisstigning på medlemskontingenten i perioden er derfor utvilsomt i den høye enden. Jeg forstår selvfølgelig at klubben har behov for mer penger for å dekke inn ekstra kostnader i forbindelse med de nye internettsidene samt andre økende kostnader. Dette er fair nok på mange måter, men i perioden har klubben med andre ord gått fra å ha en svært god økonomi til å ha en svært dårlig økonomi. Hvordan kan man ellers forsvare 50% prisstigning på medlemskontingenten hvis alle andre former for kostnadsbesparelser ikke er nok?

Skrevet

Men nå har det jo kostet 400 kroner i året ganske lenge da. Så hvis man ser prisstigningen over alle de årene, blir det jo ikke så ille :)

Skrevet
Men nå har det jo kostet 400 kroner i året ganske lenge da. Så hvis man ser prisstigningen over alle de årene, blir det jo ikke så ille :)

Nja... jeg kjøper ikke helt dette argumentet. Det er litt for enkelt å bare sette opp prisen med 50% og jeg håper at årsmøtet diskuterer dette grundig. Er klubbens arbeidsrutiner kostnadseffektive nok (Fahrfreude, forsendelser/porto, lokaler, hosting etc.)? Er kostnadsutviklingen i klubben under kontroll eller kan vi forvente en ny prisstigning på 50% når det gjelder medlemskontingenten om et par år?

Umiddelbart ser jeg ingen gode grunner til at BMWCCN skal være 50% dyrere å være medlem av i forhold til søsterklubbene i Danmark og Sverige. Ikke utover en ekstraordinær kostnad i forbindelse med klubbens nye internettsider.

Skrevet

Jeg vil si at 600 kroner pr. år (hvis dette blir et faktum) er en relativt liten sum for å kunne bidra med å dyrke hovedinteressen på best mulig måte.

Skrevet

Greit nok, i dagens samfunn er kanskje ikke en økning på 200 kr opp til 600 kr så mye for ganske mange av oss, men en prosentmessig økning på 50% (!) kan fort gi en dårlig signaleffekt til klubbens støttemedlemer, hvertfall sett med dagens øyne mtp hvor mye rot det har vært rundt klubben i det siste.

Så hva skjer da, hvis alle disse gjør som mange her sier, nemlig å slutte å grine og heller melde seg ut? Jo, man kan risikere at totalsummen av inntektene fra medlemskontingenten blir langt mindre!

Jeg tror nok en økning til 500 kr hadde vært lettere å svelge for mange, inkludert meg selv.

Så kan man kanskje neste år øke den siste hundrelappen, når man har bevist at hjemmeside, forum, kommunikasjon og administrasjon er på stell...

Skrevet

Nja... jeg kjøper ikke helt dette argumentet. Det er litt for enkelt å bare sette opp prisen med 50% og jeg håper at årsmøtet diskuterer dette grundig. Er klubbens arbeidsrutiner kostnadseffektive nok (Fahrfreude, forsendelser/porto, lokaler, hosting etc.)? Er kostnadsutviklingen i klubben under kontroll eller kan vi forvente en ny prisstigning på 50% når det gjelder medlemskontingenten om et par år?

Umiddelbart ser jeg ingen gode grunner til at BMWCCN skal være 50% dyrere å være medlem av i forhold til søsterklubbene i Danmark og Sverige. Ikke utover en ekstraordinær kostnad i forbindelse med klubbens nye internettsider.

Som det framgår av regnskapene og budsjettet for 2010, har styret lagt fram et resultat/underskudd på ca. 200.000.- mot et vedtatt budsjettert underskudd på 550.000.-. Dette til tross for en tilnærmet momentannedskrivning av varelageret med 94.000.- (og en økt refusjon på moms på 57.000.- utover budsjett slik at reellt underskudd egentlig er ca. 160.000.-). Det er sikkert rom for ytterligere kostnadsbesparelser, men i budsjettet for 2011 som er et "normalår" må det helt andre grep til for å gjøre noe vesentlig på kostnadssiden enn å bare se på rutinene (dersom man ikke skal foreta store grep på inntektssiden). Da kommer fort spørsmål som "må vi ha papirutgave av Fahrfreude eller kan vi ha en elektronisk utgave?", "skal klubben fortsatt la treffene gå med underskudd?", "kan lokalavdelingene få en mindre andel av medlemskontingenten?" osv. opp. Enkelt og greit fordi disse postene betyr mest i regnskapet.

Det viktigste er allikevel at Årsmøtet får nødvendig informasjon om konsekvenser før budsjettet vedtas.

Skrevet

Prøvde å logge meg inn på forumet nå. Har aldri vært innlogget med noe før, men BMWCCN har min e-mai osv vil jeg anta, siden jeg får mail fra de :) Noe jeg må gjøre for å få brukernavn og passord i fremtiden?

Skrevet

Jeg tror nok en økning til 500 kr hadde vært lettere å svelge for mange, inkludert meg selv.

Så kan man kanskje neste år øke den siste hundrelappen, når man har bevist at hjemmeside, forum, kommunikasjon og administrasjon er på stell...

akkurat dette satt jeg og tenkte også. Vis at ting er bedre først og så be om økning i kontingent.

Skrevet

Som det framgår av regnskapene og budsjettet for 2010, har styret lagt fram et resultat/underskudd på ca. 200.000.- mot et vedtatt budsjettert underskudd på 550.000.-. Dette til tross for en tilnærmet momentannedskrivning av varelageret med 94.000.- (og en økt refusjon på moms på 57.000.- utover budsjett slik at reellt underskudd egentlig er ca. 160.000.-). Det er sikkert rom for ytterligere kostnadsbesparelser, men i budsjettet for 2011 som er et "normalår" må det helt andre grep til for å gjøre noe vesentlig på kostnadssiden enn å bare se på rutinene (dersom man ikke skal foreta store grep på inntektssiden). Da kommer fort spørsmål som "må vi ha papirutgave av Fahrfreude eller kan vi ha en elektronisk utgave?", "skal klubben fortsatt la treffene gå med underskudd?", "kan lokalavdelingene få en mindre andel av medlemskontingenten?" osv. opp. Enkelt og greit fordi disse postene betyr mest i regnskapet.

Det viktigste er allikevel at Årsmøtet får nødvendig informasjon om konsekvenser før budsjettet vedtas.

Må bare si bmwccn er utrolig heldig som har slike revisorer i klubben ellers er jeg usikker på klubbens eksistense. Dette er noe vi skal være veldig takknemlig for og derfor er jeg peronlig ikke helt imot økning av kontigenten. Jeg føler om noe skulle feile i framtiden vil nåverende revisorer fange dette opp før det sannsynligvis har gått for langt.

Jeg vil bare skytte inn at om midler til lokal avdelingene forsvinner kan hele klubben bare pakke sammen eller redusere kontigenten til de minimale. For de aktive skjeer det mye i lokal avdelingene, det er der en skaper relasjoner, mange postive holdinger for bmw klubben, verver og ikke minst lese stoff for de som leser FF.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...