Odd-M Skrevet Juni 1, 2007 Share Skrevet Juni 1, 2007 Jeg var på prøvekjøring av en 99 523 i går ettermiddag. Ved passering av ujevnheter og hull i vegen oppstod det i etterkant en slags lavfrekvent skjelving i bilen som vedvarte et sekunds tid, særlig i hastigheter mellom 80 og 120 km/t. Jeg har kjørt såpass mange forskjellige typer BMW at jeg vet at dette ikke er normalt. Jeg hørte ingen betydelige ulyder eller dunking fra understell, annet enn litt slag og lyd fra bakstillingen ved store huller i vegen. Jeg har lite erfaring med stasjonsvogner men regner med at støy bak nok blir noe forsterket grunnet dårligere lydisolering kontra en sedan. Demperene virket kjempefine, understellet var thight og bilen absorberte ellers ujevnheter svært bra. Jeg merket ingenting til skjelving gjennom styret og det føles som om det oppstår bak i bilen. Forslag til hva dette kan skyldes? Jeg blir nok å kreve en grundig tilstandsrapport på bilen før et evt kjøp, men min erfaring til det lokale bimmer-verkstedet er at de ikke virker spesielt grundige ved service og ikke fanger opp slike ting. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
joves Skrevet Juni 1, 2007 Share Skrevet Juni 1, 2007 Jeg hadde også den den skjelvingen og litt smådunk etter at jeg hadde passert en dump i veien, dette skyltes i mitt tilfelle at de 4 velkjente foringene i bakstillingen var relativt utslitt. Fikk byttet disse så forsvant det. Ellers syntes jeg ikke at det så mye mer støy i stasjonsvogn. Muligens noe mer knirking fra bakluke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HMW Skrevet Juni 1, 2007 Share Skrevet Juni 1, 2007 Hey Hvis det er bare litt ubalanse i hjula på e39 så merker du det med en gang... ellers så er det som nevnt over.. de fire foringene (rundt 2 lapper på gs) bare å lage verktøy for å bytte så har du alle ferdige på en time. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet Juni 17, 2007 Forfatter Share Skrevet Juni 17, 2007 Hvilke 4 velkjente foringer dreier det seg om? Nr 2 på dette bildet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HMW Skrevet Juni 17, 2007 Share Skrevet Juni 17, 2007 jepp... nr 2. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
locdog Skrevet Juni 19, 2007 Share Skrevet Juni 19, 2007 HeyHvis det er bare litt ubalanse i hjula på e39 så merker du det med en gang... ellers så er det som nevnt over.. de fire foringene (rundt 2 lapper på gs) bare å lage verktøy for å bytte så har du alle ferdige på en time. har du en DIY til å lage dette verktøyet? Skulle ha byttet desse selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HMW Skrevet Juni 19, 2007 Share Skrevet Juni 19, 2007 Jeg har et HELVETE på jobben ut neste uke og hvis jeg først skal lage en DIY så vil jeg gjøre det ordentlig. Men absolutt ikke problem å gjøre om et par uker. BTW så har jeg fortsatt litt vibrasjoner men det går jeg ikke på før jeg har fått opp bukken hjemme... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrBrum Skrevet Juni 20, 2007 Share Skrevet Juni 20, 2007 Bærekuler i broene foran? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HMW Skrevet Juni 21, 2007 Share Skrevet Juni 21, 2007 mulig.. må få sett over den litt nøye.. når jeg har tid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet Juni 29, 2007 Forfatter Share Skrevet Juni 29, 2007 Bestilte like greit time for skift av foringene i Sverige, der jeg skal på ferie i sommer. Koster meg en tusenlapp ekstra alt inkl. kontra å gjøre det selv hjemme. Da gidder ikke jeg ligge under bilen... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
locdog Skrevet Juni 29, 2007 Share Skrevet Juni 29, 2007 Kunne fortatt tenke meg en DIY på hvordan lage spesialverktøy for å skifte foringene hvis noen har dette. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wildbill Skrevet Juli 2, 2007 Share Skrevet Juli 2, 2007 Jeg hadde samme problemet.. vibrasjoner ca 100-110 km/t.. fikk byttet alle fire foringene bak på bruktbil garanti. Problemet ble borte. Egentlig kostet det visstnok 6000,- hos Stenshagen på Lillestrøm. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sondre Skrevet Juli 4, 2007 Share Skrevet Juli 4, 2007 Iflg. en verksmester vil en slitt foring kun være dårligere til å fjerne vibrasjoner og ved å skifte den har man ikke løst problemet da kilden til vibrasjonene fortsatt ikke er eliminert. En "vanlig" kilde til vibrasjoner er dårlige (les: uorginale kina replicaer som jeg har... ) felger/hjul som ikke er 100% runde og som det ikke går å avbalansere bort. Min Bimmer har svake vibrasjoner i ca 110 km/t når bilen "triller" - dvs. ikke ved gasspådrag. Jeg ble rådet til å sjekke hjulene først og ikke begynne å bytte foringer før "alt" annet var sjekket. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sondre Skrevet Juli 7, 2007 Share Skrevet Juli 7, 2007 Jeg har nå etter råd fra Bimmer verkstedet hatt bilen på kontroll hos en dekkspesialist og nå skal vibrasjonene være borte, han fjernet alle gamle avbalanseringsvekter og balanserte alle hjulene på nytt og satt ett av hjulene som stod bak foran og vice versa. Hjulene var runde og fine og han hadde testet bilen i forskjellige hastigheter uten noen antydning til vibrasjoner. Han tok 500 for jobben og da sparte jeg meg for litt pes hvis jeg hadde gått for å bytte foringer med en gang. Det er som en kompis av meg sier, sjekk alltid det billigste først... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå