Gå til innhold

dau 320d!! :(


Eivind82
 Share

Anbefalte innlegg

Har en 320d 99 mod sedan som er helt dau.. (136hk)

Har hatt den i 1 år nå å jeg mener å huske at den gikk bedre før. Når jeg kjøpte den sto det kn filter å tuningboks på bilen, også har jeg kjøpt sebring effektanlegg sjøl.

Har en kompis som hadde en 320d 99 mod touring før som prøvde min bil her om dagen å han mente at hans bil gikk bedre uten tuningboks en min gjør med..

Tenkte at dette ikke kunne stemme så i dag prøvde jeg å kjøre mot en 318d touring 02 mod (122hkl) uten noe tuning, sportsfilter osv.. helt orginal...

å tapte!!

Hva kan være galt??

Har lest mye om LMM her på forumet å har forstått at bilen skal gå litt ujevnt hvis den er gåen. Min bil går vel egentlig veldi jevnt (dårlig)..

Når jeg tar ut tuningboksen finnes det ingen turbo drag, går like jevnt hele veien.. Med tuningboksen er det litt drag på bilen.

Hører mye susing så jeg tror turboen funker..

Noen som har peiling????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 320d 99 mod sedan som er helt dau.. (136hk)

Har hatt den i 1 år nå å jeg mener å huske at den gikk bedre før. Når jeg kjøpte den sto det kn filter å tuningboks på bilen, også har jeg kjøpt sebring effektanlegg sjøl.

Har en kompis som hadde en 320d 99 mod touring før som prøvde min bil her om dagen å han mente at hans bil gikk bedre uten tuningboks en min gjør med..

Tenkte at dette ikke kunne stemme så i dag prøvde jeg å kjøre mot en 318d touring 02 mod (122hkl) uten noe tuning, sportsfilter osv.. helt orginal...

å tapte!!

Hva kan være galt??

Har lest mye om LMM her på forumet å har forstått at bilen skal gå litt ujevnt hvis den er gåen. Min bil går vel egentlig veldi jevnt (dårlig)..

Når jeg tar ut tuningboksen finnes det ingen turbo drag, går like jevnt hele veien.. Med tuningboksen er det litt drag på bilen.

Hører mye susing så jeg tror turboen funker..

Noen som har peiling????

E46 318d fra 2002 har kun 115 HK, men allikevel er ikke E46 320d med 136 HK signifikant hurtigere (i original stand)... hverken 0-100 Km/t (10,4 sekunder vs 9,9 sekunder) eller når det gjelder topphastighet (204 vs 207 Km/t). Ergo vil man på en dårlig dag med en E46 320d med 136 HK tape en kappkjøring mot en E46 318d.

Umiddelbart høres det ut som om LMM´en er problemet på din bil også... og en chip eller en powerboks hjelper ikke i det tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss du søker på EGR og LMM på dette forumet så vil du finne mye interessant. Det er flere faktorer som enkeltvis eller samlet fører til redusert effekt. Dette har vært gjenganger så ofte at det er enkelt å finne forslag til løsninger om du søker på overnevnte temaer.

Jarle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde en 320d 2000 mod med samme problem. Der var luftmengdemåleren gåen, men du må på Orginal verksted for å programere den på nytt, de er de eneste som har rett programet.

Den må kun omprogrammeres om du bytter til LMM med annet delenummer. Desverre er det vel tre typer som har vært på markedet fra -99, slik at omprogrammering ofte er nødvendig om det er original LMM som er montert fra før. Imidlertid er det mange som bytter til Pierburg sine LMM uten å omprogrammere, noe som fungerer topp! Må vel også nevne at det ikke kun er merkeforhandlerne som har det "rette" programmet til omprogrammering.

Jarle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan høres slik ut ja.. Men husk at å chippe dieselbiler enten ved chip eller tuningboks sliter på alle andre elementer på motoren. Merkelig at ødelagte LMM som oftest skjer på de som har chiptrimmet motorene sine :P i tillegg sliter det på sylinderveggene og stemplene siden du får mer kompresjon og forbrenning enn det som er originalt. Det er jo en grunn til at de blir levert med en viss menge effekt fra fabrikk :wink:

Jeg prøvde en 2001 mod 520dT original uten chip, var ingen racer men dro greit fra 2-4000 o/min. Så prøvde jeg en lik bil bare med chip, her skjedde det ingenting før 3200 og sluttet ved 4000. Effekten i dette området var kanskje bare en liten tanke større enn i den originale. Så det er mange feilkjøp ved chipping. Jeg ville bare til nøds latt en spesialtist programmert en chip til meg, likte det før, men etterhvert har jeg hørt om så mange slitte motorer på grunn av dette.

Mitt forslag er; bytt LMM og sett tilbake original chip, kjørte kappløp mot en original bil slik som du har med min 84 mod 528, vi lå likt! Så en 320d skal ikke gå dårlig originalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det siste innlegget må kommenteres noe.

Først, jeg tror ikke det er vanligere med defekt LMM på tunete biler enn på standard biler. Det er ingen ting som skal tilsi dette.

Så, om det er mer slitasje på motorer som er trimmet så kommer det vel så mye av kjørestil og vedlikehold. De nyere BMW motorene er svært bra og tåler mye effekt.

Og, viss en 520d ikke har noe bra effekt før 3200 rpm så er ikke dette normalt ved tuning. Det er nettopp ved lavt turtall en merker best effekt.

Uansett, bytt din LMM. Jeg er ganske sikker på at du vil merke forskjell! Om du tar bort din tuning eller ei bør du avgjøre etterpå. Viss det er en bra boks du har kan jeg ikke skjønne at du ønsker å reversere dette....

Jarle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...