Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Lurer på å kjøpe meg ny bil når eg er ferdig med huset. Litt lei av å kjøre firmabil eller biler med grønne skilter generellt.

Eneste kriteriene eg har er at den må klare å trekke en henger på 1000 - 1500 kg noenlunde greit og at vi ikke snakker hundre tusner i utgifter.

Ser egentlig på alt fra E30 touringer, E36 touring/coupe/sedan og E34'er.

Hvordan er det med automatkassene for eksempel? Liker de tilhenger?

Dette er en bil som komme til å gå relativt lite på privatkjøring da eg har kassebil til/fra og i jobb.

Får man E36 coupe med hengerfeste? Klarer en E30 touring 320 jobben med en campingvogn på ca 850Kg?

Innspill og erfaringer mottaes ed takk...

Og, ja det glemte eg nesten. Skal ikkje koste skjorten. Har litt biler, hengere, nybygd hus og slikt eg skal drifte på en inntekt. 30K - 80K er vel der eg har sett meg ut.

Skrevet

Hvis du kan leve med lite bagasjerom er vel E36 midt i blinken. 320 drar 1600 kg henger. Automatkasse er ikke noe problem hvis den har oljekjøler.

E34 har mye større bagasjerom. Merkelig nok drar min gamle 520 sedan med avtagbar krok kun 1400 kg henger. Usikker på hvor mye 525 og 525tds drar, men det er nok noe høyere.

Skrevet

Driter egentlig fire null både i bagsjeplass og passasjerer. Det er eg som skal ha det godt siden det er min bil. Hehe..

Hvordan er E34 med 530 og 540 motor? Pålitlige? Har sett litt på disse og, frister da mest med en på grønne skilter.

Men bare fortsett med innspill.

Skrevet

Eneste jeg erfaring jeg har med BMW og henger er med en E28 520i, og den var altfor lett i fronten for en henger med litt vekt i. Kan tenke meg at dette gjelder flere relativt lette BMW siden alle vel skal ha 50/50 vektfordeling?

Skrevet

E30 med hengerfeste er ikke så kult, og siden prisen skal ligge mellom 30-80K samt at du er lei av grønne skilter er vel ikke 530 og 540 noe særlig alternativ, da du må ned i et noe slitent eksemplar til den prisen.

Det blir vel en så ny E36 som mulig med avtagbart hengerfeste(om mulig) som blir mest kjøreglede for pengene. Og på en E36 bør en vel ikke ha automat (min mening)

Skrevet

Hvis det er snakk om E34 kan eg leve med grønne skilter. Var mer kasse/varebil standaren eg var lei av. Privatbilen eg bruker for tiden er nemlig en Skoda Pickup (som for øvrig er grei nok den, men....) og kjører Nissan Primastar 10 - 20 mil i jobben hver dag.

Skrevet

Har tre erfaringer med BMW og henger. e34 520i 24v og nesten tom bilhenger, fungerer ikke. Må veksle mellom 3, 4 og 5 i 80. e34 525tdsat med bilhenger og e34 karosseri uten motor på henger, fungerte meget bra, men hadde blitt enda bedre med manuell. Måtte følge med på girkassetemperaturen og gire den manuellt i bakker for å ikke kjøre varmt. Hadde vært en perfekt bil til det bruket med manuell boks. Og ja, denne hadde oljekjøler på kassa. Har også kjørt e32 med tung last, men med den motoren havner den utenfor ditt prisleie uansett. Var forøvrig en 750 med bil på henger det og, og her måtte jeg i blant snu meg for å se om tilhengeren faktisk fortsatt var med. Forbikjøring var like uanstrengt som uten henger. Måtte bare sørge for at slepet ikke begynte å vingle dersom jeg var for kjapp med filskifte. Vil ikke anbefale deg noe lettere enn e34 dersom du skal ha bmw og ikke motor under langt under 200hk, med unntak av tdsen. Den brukte forøvrig ikke mer enn knappe literen på langkjøring med godt drøye halvannet tonn på slep og 0.8 med tom bilhenger av den store typen. 520en brukte 1,2 med tom bilhenger og 750en gikk på ca 1,5 med full henger.

Skrevet

Finn deg en grei E34 525i med manuell og avtagbart (om mulig) hengerfeste, det er sannsynligvis varianten du angrer minst på i ditt tilfelle... E30 eller E36 egner seg ikke til bruk med henger.

Skrevet

Er ikke akkurat overflod med de nei. Ser ut som det er litt større utvalg i det eg trenger i W124 serien, men der er som oftest km på de bilene man har råd til over skyene høye.

Vi får se. Har nå noen måneder på meg enda.

Skrevet
Eneste jeg erfaring jeg har med BMW og henger er med en E28 520i, og den var altfor lett i fronten for en henger med litt vekt i. Kan tenke meg at dette gjelder flere relativt lette BMW siden alle vel skal ha 50/50 vektfordeling?

Lett i fronten?

Optimalt sett og for sin egen kjørekomfort sin del skal man ha MAX 75 kilo på kulen. Opptimalt rundt 50kg (gjelder litt større hengere, ikkje Tysse sin Mikke Mus 120). Da skal vel ikkje bilen "steile" og bli understyrt, hvis det var det du mente.

Bare lurer på hvorfor det blir sagt at E36 ikkje er noe med henger. Så for meg en 325TDS måtte være en grei tilhengerbil. Nå snakker vi jo ikkje 10.000km i året med henger heller må vi huske.

Skrevet

Dro en båt på og henger på ca 850 kg til sammen med min E34 525. Var ikke noe problem i det hele tatt. Gira ned til 4 en gang ;) Men klart, 850 kg er jo ikke allverden, men det er jo litt..

• 2 months later...
Skrevet

du må huske på at du må ha en kjerre som du kan dra alle bilene jeg kjøper hjem med...!!!

DET ER DET SÒM ER DET VIGTIGSTE!!!!

du har jo helst glemt å skrive det.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...