Ballder Skrevet Juni 24, 2007 Skrevet Juni 24, 2007 Som jeg sier, prøv en avbalansering av hjula. Begynn med det billige og enkle først Men når den oppnår en slik isting som han beskriver som nærmest sinnsyk, så er nok bare litt ubalanserte hjul med på at det skjer stort sett hver gang. Hadde hjulene vært strøkne, så ville dette oppstått ved mulig skjeve bremse skiver ved oppbremsing i samme fart og ved treff i humpler ved samme fart. 525'n jeg hadde var akkurat lik. Strøkne hjul/felger, skjeve skiver. Rista helt for jævlig enkelte ganger i 80 eller mer ved litt hard brems. Sluttet ikk og riste før fart var under 80. Hjalp ikke og slippe opp bremsen heller. Bytta skiver rundt om på bilen hvilket selvsagt hjalp mye, men ved rette forhold så oppsto samme fenomen ved ujevnheter i veibanen. Denne ristingen er faktisk så jævlig at om du skulle få den i en sving, så ville nok bilen muligens forlate veien. Den rett og slett hopper. Grunn til at det IKKE oppstår i sving, er nettopp det at da blir slitte deler belastet sideveis og man får da ikke denne ristingen. Min bil tok forøvrig kvelden før jeg fikk tatt for meg forstillingen, så den ble solgt. Har det samme problemet på Cherokee'n min, men den driter jeg i.. Duger ikke over 80 alikevell den bilen.
icc Skrevet Juni 24, 2007 Skrevet Juni 24, 2007 Jeg støtter Toro, bynn med å få hjula avbalansert. Har en felg eller noe vært borti en fortauskant, stein eller lignende så kan det bli fryktelig risting. Hadde det samme da jeg var å fikk ene bakhjulet i fortauskanten. Hvis det ikke funker så går du over foringene i bakstillingen (er som regel når det er bake det rister som værst) å sjekker om det er slark i noen av de. Dette er enkel jobb å gjøre selv. Bytting er heller ikke så komplisert om man er vant til å skru. Er det foringer som må byttes/presses inn så bruk benk.. ikke gå løs me hammern! Alt for mange som gjør dette.
Stonescream Skrevet Juni 24, 2007 Skrevet Juni 24, 2007 Slik var min e34 også, det var casterstag foringer som var dårlige... Min også. Dersom det er slik at bilen hopper nesten når du bremser hardt, så skift de her og bilen blir garantert mye bedre. Kjøp nye stenger også med foringene montert så er det lettere for deg. Koster bare noen hundrelapper pr stk. Vent med bremseskiver og annet til du har skifta de her. Nesten garantert at det er de casterstagene. Spes om bilen din akkurat har bikka en ca 200 000
LeRE Skrevet Juni 24, 2007 Forfatter Skrevet Juni 24, 2007 Slik var min e34 også, det var casterstag foringer som var dårlige... Min også. Dersom det er slik at bilen hopper nesten når du bremser hardt, så skift de her og bilen blir garantert mye bedre. Kjøp nye stenger også med foringene montert så er det lettere for deg. Koster bare noen hundrelapper pr stk. Vent med bremseskiver og annet til du har skifta de her. Nesten garantert at det er de casterstagene. Spes om bilen din akkurat har bikka en ca 200 000 Key=) bilen har gått 350, men motoren har bare gått 100 ca.. så lenge jeg kjører under 80, så går alt som en drømm, men når man kjører over 80 å skal bremse ned , da rister det som fy sånne casterstag, får man kjøpt det på mekonomen lns? eller er det sånnt som må bestilles? takker for svar
Stonescream Skrevet Juni 24, 2007 Skrevet Juni 24, 2007 De har de stagene inkl foring for 950 pr side, så litt dyrere en jeg husket. Delenummer på schmiedmann.no Med foring venstre side : 31121141097 Med foring høgre side : 31121141098 Jeg hadde foringene fra før, så ble litt rimeligere for meg. For å få foringene inn i stagene, må du til med ei presse som takler minst 5 tonn så har du ikke sånt er det best å kjøpe ferdigmontert og ikke foringene og stagene hver for seg. Vi slet lenge før vi fikk de montert og uten ei slik presse hadde det aldri gått.
LeRE Skrevet Juni 24, 2007 Forfatter Skrevet Juni 24, 2007 De har de stagene inkl foring for 950 pr side, så litt dyrere en jeg husket. Delenummer på schmiedmann.no Med foring venstre side : 31121141097 Med foring høgre side : 31121141098 Jeg hadde foringene fra før, så ble litt rimeligere for meg. For å få foringene inn i stagene, må du til med ei presse som takler minst 5 tonn så har du ikke sånt er det best å kjøpe ferdigmontert og ikke foringene og stagene hver for seg. Vi slet lenge før vi fikk de montert og uten ei slik presse hadde det aldri gått. okei =) tusen takk for hjelpa
Evopower Skrevet Juni 24, 2007 Skrevet Juni 24, 2007 Har samme problemet på min E28, som har mange like komponenter i understellet som på E34 din. Over 80 rister det noe sinnsykt, og hvis du våger på å bremse så slår rattet regelrett ut av hendene på meg! Det merkelige er at dette begynte plutselig en dag jeg var ute å kjørte. Dette skjedde med sommerdekkene 255/45-17" har prøvd med vinterdekkene som fungerte helt fint i vinter uten risting, så de vet jeg er i balanse, det ristet mindre, men det er veldig tilstede fremdeles. Det jeg vet er dårlig på bilen er casterstagforingene foran, ellers er alt av lett og foringer i forstillingen nytt! Når jeg tenker meg om begynte ikke dette så lenge etter at jeg byttet hele bakakslingen etter en krasj, en gammel bakstilling med ganske dårlige foringer. Så mine alternativer til deg er: 1: Prøv med andre hjul du vet er i balanse eller avbalanser de du har. 2: Bytt alle bremseskivene og klossene. 3: Se over foringer og ledd. Bytt alt som er nødvendig, på bmw er det vanskelig å bytte foringer, lever det inn å få det gjort skikkelig! 4: Rister det fremdeles er det noe veldig merkelig, sjekk da hjullager, er de fine så kan det være noe jeg har begynt å mistenke på min; spindelen foran som hjullageret sitter på er skjev.. for når jeg kjører veldig sakte merker jeg at bilen går opp og ned i takt...merkelig.
LeRE Skrevet Juni 24, 2007 Forfatter Skrevet Juni 24, 2007 Har samme problemet på min E28, som har mange like komponenter i understellet som på E34 din. Over 80 rister det noe sinnsykt, og hvis du våger på å bremse så slår rattet regelrett ut av hendene på meg!Det merkelige er at dette begynte plutselig en dag jeg var ute å kjørte. Dette skjedde med sommerdekkene 255/45-17" har prøvd med vinterdekkene som fungerte helt fint i vinter uten risting, så de vet jeg er i balanse, det ristet mindre, men det er veldig tilstede fremdeles. Det jeg vet er dårlig på bilen er casterstagforingene foran, ellers er alt av lett og foringer i forstillingen nytt! Når jeg tenker meg om begynte ikke dette så lenge etter at jeg byttet hele bakakslingen etter en krasj, en gammel bakstilling med ganske dårlige foringer. Så mine alternativer til deg er: 1: Prøv med andre hjul du vet er i balanse eller avbalanser de du har. 2: Bytt alle bremseskivene og klossene. 3: Se over foringer og ledd. Bytt alt som er nødvendig, på bmw er det vanskelig å bytte foringer, lever det inn å få det gjort skikkelig! 4: Rister det fremdeles er det noe veldig merkelig, sjekk da hjullager, er de fine så kan det være noe jeg har begynt å mistenke på min; spindelen foran som hjullageret sitter på er skjev.. for når jeg kjører veldig sakte merker jeg at bilen går opp og ned i takt...merkelig. da er det helt sikkert foringene bak å casterstagene som må byttes på min
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå