Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Joda, det var det jeg gjorde i dag.. men er litt kjedelig når man betaler for å få det godkjennt.. Klarte atpåtil å knekke jekken min i dag.. Begrensa hvor mange ganger i året jeg gidder å legge om fra sommer til vinter.. Men men, sår vel bare være sånn nå.. Årker ikke bruker flere tanker på de folka der i dag :x

• Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Skrevet

Lån et sett med felger så stikker du å får bilen godkjent. Det er det enkleste :) Hadde du bodd litt lengre sør kunne du lånt noen av meg for en dag eller to :)

ALLE e36 (utenom m3) må i teorien ha samme bredde forran og bak mener jeg på.

Skrevet
Blir du stoppet så ofte da? I løpet av 7 år med lappen har jeg blitt stoppet i teknisk én gang..

Er nok litt hyppigere til å stoppe biler som "vises" her oppe.. Hadde jeg droppa sportseksosen og felgene hadde de sikkert ikke stoppa meg en eneste gang.. Vet å velge seg ut offer vettu

Skrevet

Merkelige greier... Bilen min ruller på 18" og jeg har 235-40-18 foran og 265-35-18 bak.. Og det var ingen problem når jeg ble stoppa i teknisk nå nylig.. Skal da ikke være så jævla personavhengig vel.. Det er ikke bra i tilfelle..!!

Skrevet
sjekka bmw.no, men ikke mange telefonnummerne å finne der.. Hvem kan jeg ringe for å få svar på dette da?

BMW Norge

67 81 85 00

Skrevet

Har aldri blitt stoppa i teknisk kontroll før.. Har hatt lappen i ni år. Jeg har heldigvis godkjent 225/35-19 foran og 255/30-19 bak i vognkortet. Blir jeg stoppa så krangler dem vel på spacerne mine kan jeg tenke meg.. Fint om du sier ifra hvordan samtalen hos bmw norge gikk. Hadde vært morsomt å vite hva dem mener.

Skrevet

Dersom du kan henvise til at den dimmen var et alternativ til standard bredde ved å vise dem instr.boken skal det være ok. Det er bare hvis du går utenom det fabrikken har velsignet at du må ha det i vognkortet. Problemet ditt er at det sannsynligvis står 225 foran og 245 bak, om du går ned 2 hakk på bredden foran må du også gjøre det samme bak. Da vil det bli 205 foran og 225 bak.Endrer dumer foran enn bak SKAL det stå i vognkortet. Du kan finne alt om dekk på biltrangsynet sine sider.

Bytte av dekk/felg

6.1 Ved bytte av felg eller dekk kan dimensjon og/eller sporvidde tillates endret under følgende forutsetninger:

a) Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TÜV (Technische Überwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TÜV Raderkatalog eller separat TÜV godkjenning godtas.

B) Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser.

c) Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten.

d) Dekkene må være godkjent for en belastning som minst tilsvarer kjøretøyets tillatte aksellast.

e) Dekkene må være beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for. For vinterdekk er det tilstrekkelig at dekkene er beregnet for 130 km/t.

f) Felg og dekk må passe sammen i henhold til STRO-normen.

g) Det må ikke brukes mellomlegg/plate/« spacer » som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.

h) Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.

i) Dersom kjøretøyets originale felger er skiftet ut med andre stål- eller lettmetallsfelger, skal disse enten være merket med innpresning eller det skal medfølge dokumentasjon for innpresning i kjøretøyet.

Med innpresning forstås avstanden mellom felgplatens anleggsflate mot navet og felgens senterlinje. Se for øvrig fig. 2.

Det står altså at du ikke kan endre mer enn det kjøretøyfabrikanten har godkjent, det vil da si at om dukan henvise til instr.boken er det godkjent. Men dessverre har du for stor forskjell mellom foran og bak og må dermed gå opp en dim foran eller ned en dim bak, eller ha TUV godkjenning.

Skrevet

BMW Norge

67 81 85 00

Takk!

Snakka med en der nettop. Dimensonene miner er feil ja. I følge BMW er dette eneste oppsett som kan godkjennes på E36:

Forran: 225/45-17 på 7,5" felg

Bak: 245/40-17 på 8,5" felg

Ingen andre dimoensjoner og kombinasjoner over 16" skal vistnok ikke kunne godkjennes. 18" på E36 var ikke til å godkjenne i det heletatt. BMW er altså enda mer innsnevret på regelverket.

På BT var det derimot ikke noe problem å komme med 225/40-18, eller 235/35-19.. Eneste de krevde var like dimensjoner forran og bak.

Skal faan ikke være enkelt!

Kommer uansett til å kjøre "feil" til dekka mine er utslitt..

Skrevet

BMW Norge

67 81 85 00

Takk!

Snakka med en der nettop. Dimensonene miner er feil ja. I følge BMW er dette eneste oppsett som kan godkjennes på E36:

Forran: 225/45-17 på 7,5" felg

Bak: 245/40-17 på 8,5" felg

Ingen andre dimoensjoner og kombinasjoner over 16" skal vistnok ikke kunne godkjennes. 18" på E36 var ikke til å godkjenne i det heletatt. BMW er altså enda mer innsnevret på regelverket.

På BT var det derimot ikke noe problem å komme med 225/40-18, eller 235/35-19.. Eneste de krevde var like dimensjoner forran og bak.

Skal faan ikke være enkelt!

Kommer uansett til å kjøre "feil" til dekka mine er utslitt..

Bmw ville ikke godkjenne mine Rondell felger heller, med 235 og 265, men jeg har fått Tuv papirer så vi får se hva BT sier.

Skrevet
Da hadde jeg slengt på vinterdekk eller noe og driti i å få godkjent dekk/felger.

Eneste som kan skje er at du blir stoppet i teknisk og får beskjed om å godkjenne dekka, hvorpå du møter opp med vinterdekka igjen... 17" med forskjellig dekk? Nei det har vi ikke sett...

blir man stoppet i teknisk med samme mangel for mange ganger så kan man vel være så uheldig at de konfiskerer bilen din...

Skrevet
Da hadde jeg slengt på vinterdekk eller noe og driti i å få godkjent dekk/felger.

Eneste som kan skje er at du blir stoppet i teknisk og får beskjed om å godkjenne dekka, hvorpå du møter opp med vinterdekka igjen... 17" med forskjellig dekk? Nei det har vi ikke sett...

blir man stoppet i teknisk med samme mangel for mange ganger så kan man vel være så uheldig at de konfiskerer bilen din...

Var det der en faktasetning? Det virket ikke sånn :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...