Gå til innhold

Dobbelt-VANOS o-ringer: Problem på M52TU/M54/M56-motorer

Anbefalte innlegg

Skrevet

RTV står for: Room temperature vulcanizing, og det finnes sikkert mangen typer og merker men du skal bruke "Loctite 5926" ingen over ingen ved siden!

Skrevet

Loctite produkter tror jeg du får på Mekonomen, evt. så skaffer de sikkert.

Men du får det garantert hos et "industri" utsalg som f.eks. Tools Astrup.

Skrevet

Då var veivhusventilasjonen og vanos o-ringane skifta i helge, var faktisk ganske enkelt og skifta, var litt trangt og komma til veivhusventilasjonen men alt i alt so var da ein heilt grei jobb :)

So no e da berre og kjøyra inn vanosen :)

Den RTV sealent som blei nevnt, eg har ikkje brukt noko der, skifta pakning og sjekka at den passa fint i alle spor, koffø skal ein egentlig ha den RTV? E da farlig at eg berre har brukt pakningen uten RTV?

Skrevet
Den RTV sealent som blei nevnt, eg har ikkje brukt noko der, skifta pakning og sjekka at den passa fint i alle spor, koffø skal ein egentlig ha den RTV? E da farlig at eg berre har brukt pakningen uten RTV?

Bruker den for en ekstra sikkerhet over skjøtene.. jeg brukte tetningssilikon fra volvo på dette.. hehe. Fungerte veldig bra det! Får kjøpe inn til veivhusventilasjonen jeg også når jeg først skal ha dette opp for å bytte det..

Skrevet

Nå skal jeg ikke "male fanden på veggen" men noen av disse problemene kan forekomme på M motorene i tillegg til vanos, så de er kanskje verdt en sjekk; se bilde.

Selv har jeg måtte bytte innsugsbelgen og de to blende proppene i bakkant av manifoil pga. store hull og sprekker som gav falsk luft.

Tror de tre delene tilsammen kostet hele 200 kr. fra BMW :)

pyy06fha5cfsh9ajke58.gif

Skrevet

Nydelig oversikt Tele!

Jeg får DISA ventilen min imorgen, er spent på resultatet.. har undersøkt hva du tenkte på med en viss motstand og min har ikke motstand i det hele tatt. Spørsmålet er bare hvor mye den har å si for bilen..?

Skrevet
Spørsmålet er bare hvor mye den har å si for bilen..?

Det lurer jeg også på, hadde nettopp min DISA ute og den hadde god motstand men bitte litt slakk i spjeldet.

Hadde litt Loctite 5926 i kanten på "flensen" å satte den tilbake.

Skriv inn en rapport her når du har fått byttet den!?

Skrevet
Spørsmålet er bare hvor mye den har å si for bilen..?

Skriv inn en rapport her når du har fått byttet den!?

Det skal jeg gjøre! :)

Skrevet

Da har jeg byttet DISA på motoren min, denne var helt ødelagt og var helt løs i spjeldet, ergo knekt i staget.

Den første følelsen når jeg startet å kjøre var at bilen gikk penere, det var slutt på nøkking som kom ved av og på på gasspedal f.eks over fartsdumper. Dette spjeldet/ventilen har derimot ingen merkbar effekt på motorens ytelser, hvertfall ikke i mitt tilfellet. Men er den ødelagt er det en klar fordel å erstatte denne da den har fått nytt delenr i forhold til hva som satt på bilen min originalt.

Her i gården blir det bestilt toppdekselpakning, veivhusventilasjon + inspection2 service deler inkl. bensinfilter. Så bytter jeg plugger samtidig med Vanos "overhaling". Det er no muffins her!

Richard

• 3 weeks later...
Skrevet

Veivhusventilen sitter køddent til.. Måtte opp med innsugsmanifolden for å komme til.. Anbefaller sterkt å bytte slangene i samme slengen da disse blir sprø..

Har tatt noe bilder, men ikke laget noe DIY.. Kan legge ut imorgen, så man hvertfall ser omfanget og plassering..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...