Gå til innhold

E39 - 2002 - Risting, risting og atter risting (long story.)

Anbefalte innlegg

• Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Jeg tipper du har ubalanse i mellomakslingen, evnt slark i innfestingen.

"Ga" gass fra undersiden mens bilen girte seg avgårde, og du kan tro det ristet godt fra mellomakselen ved et turtall jeg kan tippe er rundt 90 km/t i lock-up.

Ristet godt et stykke til etersom jeg gasset på, men så avtok det når hastigheten ble noe høyere.

Nå står det for tur og skifte hardyskive, mellomakseloppheng og "fette" opp knuten i bakenden av mellomakselen.

Vil tro du sliter med det samme på din bil, prøv dette og du blir overrasket.

Sjampisen kan vi dele på "skål" tråden

Jeg hadde en gang en 500SEL som hadde symptomene trådstarter beskriver og der var kast i mellomakslingen problemet. Den bilen hadde jeg ut og inn hos Juul Gulbrandsen sikkert 10 ganger fra problemet oppsto til det var borte, inkludert feilsøking, bomturer (fant ikke feilen), skifte av mellomaksling, nytt skifte av mellomaksling, og til slutt forbedringer det gikk an å leve med.

Da er det jo bare å selge bilen...kan jo ikke kjøre rundt med slik risting!

Og om noen uker dukker et nytt topic opp på bimmers;

"HJELP - Nybilen rister!!!"

.

Skrevet

Her kommer to merkelige svar, men sannsynnligvis så kan det være en løsning på ditt problem.

Det kan hende at du har problemer med bensinpumperele siden bilen er kjørt bortimot 140 tkm. De pleier å bli utslitt rundt da. Symtomene på dette kan bli sjelvinger i bilen.

Et annet moment kan være bakluken som må justeres inn da dette er en bærende del av bilen. Er ikke denne i riktig posisjon så kan det oppstå skjelvinger/vibrasjoner.

Skrevet

Sorry så ikke at du allerede hadde funnet en løsning på problemet. Men håper alikevell innleget kan være informativt for andre med samme problem.

Skrevet

Hei.

Mye av det du beskriver her, kjenner jeg meg godt igjen på.

Hadde risting på rattet, mye av delene foran var byttet.

Jeg hadde uorginale M5 felger, prøvde med orginale BMW felger i 16",17" og 18". Ristingen ble mindre med 16", større med 18".

Dette var orginale BMW felger, med slitte dekk.

Selv med andre felger så ristet det litt, dette er et problem på enkelte E39 modeller. Tannstanga på E39, har en svakehet, dette ble jeg fortalt av verksmester på Stenshagen. Mulig du bør se i den retninngen.

Vet at det finnes repsett til dette, søk på nett. Ny/brukt tannstang er dyrt.

Jeg ga opp til slutt, solgte bilen. Det er jo ett alternativ det også :D

• 7 months later...
Skrevet
BMW her skal forøvrig ha fire timers arbeid for disse fire foringene. I Sverige var jobben gjort på litt over 1,5 time. Skandaløst..!

Fikk gjort dette av en kompis. Han skiftet alle fire på 35 min ;)

Skrevet
Her kommer to merkelige svar, men sannsynnligvis så kan det være en løsning på ditt problem.

Det kan hende at du har problemer med bensinpumperele siden bilen er kjørt bortimot 140 tkm. De pleier å bli utslitt rundt da. Symtomene på dette kan bli sjelvinger i bilen.

Et annet moment kan være bakluken som må justeres inn da dette er en bærende del av bilen. Er ikke denne i riktig posisjon så kan det oppstå skjelvinger/vibrasjoner.

interessant dette,min bil rister,og bakluka er sånn helt uten videre blitt skjev...de høres jo helt utrolig ut,men kan dette virkelig ha noe med risting i bilen å gjøre?
Skrevet

Min bakluke var også skjev, gikk ikke helt ned øverst til høyre.

Også var den veldig treg å bruke.

Viste seg å være utslitte hengsler faktisk..... 6100,- måtte jeg ut med.

Måtte lakeres også. Bytta begge da når jeg først måtte bytte den ene.

Skrevet
BMW her skal forøvrig ha fire timers arbeid for disse fire foringene. I Sverige var jobben gjort på litt over 1,5 time. Skandaløst..!

Fikk gjort dette av en kompis. Han skiftet alle fire på 35 min ;)

Det værste her er at Autozentrum i Oslo skulle ha 10.000,- for å bytte de 4 travers foringene på min :shock:

Vet ikke om de regna feil, men jeg spurte 2 ganger + at jeg fikk det skriftelig. Fikk en bekjent til å bytte dem en kveld for en slik og ingen ting :)

Skrevet

min stikker opp på høyre side,ja,har prøvd og justere,men blir bare verre...
Skrevet

Er luka tung? Det jeg merket etter bytte er at jeg kan løfte opp luka med lillefingern. Skal ikke noe kraft til. Før måtte jeg ta skikkelig i.

Skrevet

Er luka tung? Det jeg merket etter bytte er at jeg kan løfte opp luka med lillefingern. Skal ikke noe kraft til. Før måtte jeg ta skikkelig i.

selve luka er ok,men de er hengslene på vindusruta som er problemet,går tregt ja,bakruteviskeren fungerer heller ikke,virker som den bender..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...