hagenisse Skrevet August 8, 2007 Share Skrevet August 8, 2007 Overdrivelse og ironi er velkjente språklige virkemiddel! Jepp - og noe man skal være litt forsiktig med på forum. Er ikke alltid det er like lett å ta det, selv om det ikke var umulig i dette tilfellet. Fredrik er unnskyldt, han bor jo i landet hvor alle har potet i halsen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 8, 2007 Share Skrevet August 8, 2007 Overdrivelse og ironi er velkjente språklige virkemiddel!Ikke tror jeg Hagenisse er spesielt misfornøyd med bilen og ikke tror jeg han hadde solgt den for 100.000,- Du har avjort helt rett i at overdrivelser og ironi er velkjente språklige virkemidler, men det handler også om kulturelle forskjeller. For at overdrivelser og ironi skal kunne forstås korrekt må man også ha den samme referanserammen og ikke minst snakke ut fra en kontekst som er kjent for begge parter. Jeg er f.eks etter over 8 år i Danmark litt "rusten" når det gjelder den typiske nordnorske humoren som nettopp kjennetegnes ved at man benytter overdrivelser og ironi aktivt. Jeg kommer i tillegg fra Oslo... der humoren nok er litt mer tørr enn lengre nord i landet... og jeg er nok litt preget av det. Danskene benytter naturligvis også overdrivelser og ironi, men ikke på den samme måten som vi gjør det i Norge og det gjør at jeg ikke alltid forstår hva du konkret mener. Noe helt annet tror jeg det ville ha vært hvis vi hadde sittet overfor hverandre og snakket... mimikk og øyekontakt sier mer enn tusen ord... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 8, 2007 Share Skrevet August 8, 2007 Jepp - og noe man skal være litt forsiktig med på forum. Er ikke alltid det er like lett å ta det, selv om det ikke var umulig i dette tilfellet. Fredrik er unnskyldt, han bor jo i landet hvor alle har potet i halsen. Takk... og danskene selv innrømmer jo at de har et sprog som er umulig å lære på en skikkelig måte for en utlending. Som nordmenn har vi fordelen av å kunne lese og forstå dansk, men jeg tror at det er få nordmenn som kan snakke dansk uten norsk aksent... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet August 8, 2007 Share Skrevet August 8, 2007 Ok. Tar det til etterretning og håper dere "står han av" som vi sier her oppe... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå