Gå til innhold

520 - Hvorfor disser folk denne helt ok,over standard bilen?


PIIIPower
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har i mange innlegg om alt fra bilkjøp til hjulbytte sett at endel, vel faktisk ganske mange, slenger dritt om 2 litern i en 5 serie.

Jeg har hatt og kjørt ett rikt utvalg av biler, fra søte 1,3litere til heller brutale 4+ litere, men kan ikke skjønne denne gjenntatte drittslenga til 520.

Alle bilene jeg har eid har vært tysker-stuk, men veien til BMW var lang, skulle jo ikke ha kebabtralle.. Nåvel, en kompis kjøpte seg en 320 og jeg ble sånn passe interessert og la bmw til i valueningsbunken når jeg skulle ha en nr2 bil. Audi Quattro competition var førstevalget. Fant så en e39 520 i samme prisklasse (men 2 år nyere) som Audien i Hamar og tok med dama og unga ut på tur oppover. Kom fram og titta litt på bilen, fikk nøkkla og satte meg inn. Starta, kjørte en kort prøvetur og da var jeg solgt og bilen kjøpt.

150hk motor er i overkant av hva normalen er i markedet. Passat selges med 1.6l/102hk eller kansje 1.8 og noen få 2.0, toyota, mazda og de andre holder seg til 1.8 eller helst 1,6.

BMW sier no-no, ikke mindre en 150hk. Og det holder.. i massevis. Det er jo i praksis automat med manuelt gir.. 5 gir drar seg stort sett frem fra 50km og opp og bilen banker det meste i samme pris/aldersklasse.

Behovet for 523/525/540 ser ut til å være grunnleggende penisforlengede. Ja, jeg inrømmer at mer motor hadde vært gøy, men nettopp da GØY, ikke grunnleggende viktig. Hvis/når jeg bygger om min til 540 er det fordi a)en gimmic mot skiltet og b)for å ha det morro. Absolutt ikke fordi jeg trenger det. En annen ting er at ALT er dyrere med større motor, og potensielt skadeomfang øker.

SÅ; kan de som disser 520 vennligst begrunne det på en rasjonell måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 98
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har selv hatt E34 520iA i nesten 2 år. Riktignok ikke samme bil som E39, men likevel sammenlignbar slik jeg ser det.

Til å begynne med tenkte jeg akkurat slik som du gjør. Jeg var strålende fornøyd med å gli rundt i min "cruiser" med et, i mine øyne, utrolig høyt komfortnivå alderen tatt i betraktning. Lyden og karrakteren på sekseren var mer enn tilfredsstillende nok til å overse svakhetene jeg etterhvert irriterte meg mer og mer over.

Min fornøydhet gikk over i frustrasjon. M50B20 eier ikke bunndrag! Akselerasjon i motbakke medfører mer enn 4000 rpm. Skal man dra tung henger blir det fort 1,5-2,0 liter på mila og mye pisking på høyt turtall for å holde 80 km/t. Forbikjøringer på nord-norske veier er en umulighet uten saftig turtall. Ikke synes jeg den er spesielt seig heller og det røyner hardt på i motbakker. Jeg synes det er svært anstrengende å kjøre slik.

Jeg har kjørt litt E39 520 også. Samme fenomen som med E34. Mangelen på drag er påfallende. Også giringen da... Hvis jeg husker rett lå den på omtrent 2700 rpm i 90. Høyt turtall = motorstøy. Når sant skal sies så støyer min 530d endel ved pådrag den også, men det er jeg villig til å ofre kontra de andre positive sidene denne dieselen har.

Forøvrig synes jeg IKKe dette er biler som kan sammenlignes med Passat, Mondeo, Avensis og slike som du ramser opp. Passelat med liten bensinmotor kjøpes vel først og fremst ikke av særlig bilintereserte personer. Det er avgiftsnivået som gjør slike biler atraktive her i Norge og svært mange modeller med små motorer fra mindre modeller produseres hovedsaklig for salg her i Norge.

E39 er mye tyngre og stiller større krav til motorisering. Sammenlignbare biler er A6 og E-klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første BMW var en 520ia e34 og jeg må si att jeg var mere enn fornøyd, den gikk godt, drog godt i oppoverbakker så jeg forstår heller ikke hvorfor folk disser 2 litern til BMW den er da plenty sprek nok 8)

Sprek er ikke et ord jeg ville tatt med i denne betraktningen. Motoren er for all del grei nok, men de større alternativene er så uendelig mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt innlegg !

De fleste kjøper vel en BMW for å ha en fin kjøreopplevelse - ikke kjøre villmann. 150 Hk er derfor mer enn nok til å komme seg kjapt og effektivt frem overalt. Passer godt på motorveien og på mer svingete veier.

MORE POWER er selvfølgelig alltid et ønske, men ikke alltid regningssvarende i forhold til reparasjoner osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generellt så er ikke 520 bygget for å skremme billister ut av veien fra 0-100. Det er en cruiser som er bygget for komfor, og på en slik måte at man har et godt momemt også i bratte oppoverbakker (den drar godt i alle forhold. Nå får jeg sikkert 530D'ere på nakken :)

Jeg har 2.2 (170hk) Automat (E39) og det er ikke sprekt, men nå skal det også sies at nettopp den bilen veier over 1700kg :)

Tror min bil er klokka til litt i overkant av 10 sek (0-100)

Komfor og atter komfor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil mene at utfordringen med E39 520i er den relativt høye vekten (ca. 1500 Kg) i kombinasjon med et begrenset moment, men at 150 HK i relativ forstand er mer enn nok hestekrefter. Det er altså ikke ant. hestekrefter som er problemet, men ant. Newtonmeter og ikke minst hvordan momentforløpet er i forbindelse med M52B20 motoren. 190 Nm er objektivt på nivå med de fleste andre alminnelige motorer på rundt to liter, men turtallet på 4200 rpm gjør motoren en anelse spiss i karakteren i forhold konkurrentene. I tillegg er effektforløpet ikke lineært, men stiger markant fom. ca. 3500-4000 rpm. Det er dette fenomenet som gjør at man føler at man hele tiden må ha et høyt turtall for at bilen skal kunne akselerere på en fornuftig måte.

E39 520i er en meget fin bil og jeg er enig i at den har fått og får for mye negativ kritikk. Folk flest misforstår konseptet modellen er konstruert ut fra når de automatisk kobler en BMW med høye ytelser og hurtige akselerasjoner. Tilsvarende er det også for modeller som f.eks E46 318d, E36 318i, E39 520d og E38 728i. Disse modellene tilbyr den genuine BMW kvaliteten, men i større eller mindre grad er de også et økonomisk kompromis... i likhet med E39 520i. Dette betyr imidlertid ikke at de er dårlige biler... kun at man ikke kan få i pose og sekk når man befinner seg i denne enden av modellsortimentet. Omvendt må man akseptere å betale betydelig mer hvis man ønsker en modell fra den andre enden av sortimentet... man får ikke i pose og sekk der heller... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du sier blir det et kostnadsspørsmål. Ikke bare ved nypriser. Det er også et særdeles stort sprang i prisnivå mellom topp og bunn i samme chassi. Du får jo "nesten" to E39 520 mot 530d, 535/540. Da ser jeg bort fra M-biler som i utgangspunktet er priset totalt ut av den vanlige mann i gatas økonomiske rammebetingelser.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. greit nok, A6 er masse levert i 1,8 (uten turbo). E klasse mener jeg er noe helt annet. forbanna krigsskip. Googla litt og fant passat til 1300kg, avensis 1430kg og 520 til 1410kg. Bunndrag.. jaja nok til 120 og dermed nok i norge. Nedgiring ved forbikjøring.. joa men det gjelder 90% av alle biler i norge :) .. mer en 4000rpm :) jo men vi snakker bensinbil, diesel blir noe helt annet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter seg jo at BMW sine bensinere ligger med effekten i toppregistret, dette stammer jo fra gammelt av.....

520 er jo en bil som er ment netopp for de som ikke er ute etter den helt store effekten, dette går jo igjenn i flere modeller som nevnt ovenfor: 316, 318, 518 osv....

Kjører selv 525 24v til vanlig og vil heller ikke karakterisere denne som noen "hissig" maskin, må ha turtall for og yte noe særlig.....dette har også gått igjenn på alle mine E30'er..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En E39 520 har har aldri vært, og kommer aldri til å bli, noen racer. Den er ment å være en komfortabel cruiser for folk uten noe stort behov for power. Dette er jo dessuten i aller høyeste grad subjektivt også, noen vil sikkert synes en 520 er mer enn nok motor i vanlig trafikk.

520 er jo innstegsmodellen for E39, og i så måte sier det seg selv at man ikke kan forvente M5-prestanda. Men man får en nydelig bil, med komfort i bøtter og spann, et tidløst design og kvalitetsmessig noe av det bedre Bmw har prestert (selv om den som alle andre har sine barnesykdommer).

Er enig med trådstarter at denne modellen har fått og får for mye negativ kritikk. Selvfølgelig er det bedre jo mer power man har, men dette koster da også mer. Så det blir jo en avveining for den enkelte. Som Fredrik skriver, får man ikke i pose og sekk... Man må være bevisst på hva man vil ha, hva man trenger og hvor mye man er villig til å betale for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører selv 150 hester'n, riktignok i en bittelitt lettere 3 serie, men jeg blir egentlig bare mer og mer fornøyd med motoren for hver dag som går. Tar meg selv stadig i å kjøre gjennom rundkjøringer i 5 gir helt ned mot 35km/t. Da er det ikke rare akselerasjonen, men akkurat nok til å henge med i normal trafikk. Da blir automatgir overflødig.

Forbikjøringer i 5 gir er også fullt mulig, men krever naturlig nok litt lengre klar bane. Jeg kjører uansett aldri forbi på korte luker.

Skal man ha det litt gøy må man opp over 4500rpm, der motoren trives aller best. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå kjørt rundt i min E39 520ia i 2 år, og kan ikkje sei annet at det er den beste bilen eg har hatt.

Bilen er en skikkelig komfort-cruiser, men blir aldri noen racer, enten det er 150 eller 250hk i den.

Men bilen klarer fint å holde trafikken under alle forhold, og motoren er sterk nok til å ta en forbikjøring uten problemer.

Riktinok må den piskest litt turtall under akselerasjoner, men det er jo som det sies en bensinbil, og pisking på turtall har eg måttet gjort på di andre bilene mine og(ikkje BMW).

Var til og med nok futt i den til å storkose meg på 18.mai treffet, så for den vanlige mann i gata tror eg 2 literen holder i massevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...