Gunnar Skrevet August 8, 2007 Share Skrevet August 8, 2007 Tillegg til innlegget mitt: Og at det er så mye trege Passater og greier rundt er jo heller ikke helt riktig. Det er utrolig mange dieselbiler som blir solgt for tiden, typisk Passat og Octavia med 1.9TDi hadde jeg store problemer med å henge på med 520en, spesielt i bakker og fra lav fart. De peisa helt uavstrengt avgårde med hele familien og fullt bagasjerom. Tror nok de har en god del jevnere effekt/moment-kurve enn 2-literne til BMW. Det er flaut å bli frakjørt av slike doninger. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 8, 2007 Share Skrevet August 8, 2007 Vet ikke om du siktet mest til M52B20 motoren, trådstarter. Men M54B22-en som kom i E39, kom også i E60. Den ble tatt ut av programmet, men kommer nå tilbake igjen (jeg vet ikke om den har en technical uppdate). Kan du bekrefte at M54B22 motoren (eller en oppgradert variant) virkelig skal reintrodusert... eller blander du denne motoren sammen med den nye N42B20 motoren (rekkefirer hentet fra E87 120i) som også yter 170 HK og 210 Nm... kommer som E60/61 520i ?... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chriso Skrevet August 8, 2007 Share Skrevet August 8, 2007 Du har selvfølgelig helt rett Fredrik. Var jo egentlig klar over det, så dette var litt flaut Noen kommentarer utover mine feil? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 8, 2007 Share Skrevet August 8, 2007 Noen kommentarer utover mine feil? Ikke annet enn at VAG´s 2.0 TFSI motor er en fantastisk fin motor... rekkefirer med turbo eller ikke. Personlig ville jeg nok ha foretrukket denne motoren fremfor BMW´s kommende alternativ med N42B20 motoren. Dette har jeg forøvrig drøftet tidligere i denne tråden... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet August 8, 2007 Share Skrevet August 8, 2007 Eg har 2literen i min e34, og eg liker den motoren. Den må jo ha litt turtall for å yta sitt beste, so ved forbikøyringer må det girast, men det er jo moro! Det er jo ikkje akkurat noke problem å holda følge med resten av trafikken! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chriso Skrevet August 8, 2007 Share Skrevet August 8, 2007 Ikke annet enn at VAG´s 2.0 TFSI motor er en fantastisk fin motor... rekkefirer med turbo eller ikke. Personlig ville jeg nok ha foretrukket denne motoren fremfor BMW´s kommende alternativ med N42B20 motoren. Dette har jeg forøvrig drøftet tidligere i denne tråden... Da jeg kjørte denne merket jeg godt(!) de ekstra 70Nm og de nermere 200 ferre kiloene som skiller en A6 med denne motoren, og vår 520i. Og hvor fleksibel denne motoren er. Jeg må inrømme at jeg hadde litt for store forventninger når vi byttet ut 2.6 A6en med BMWen. Jeg hadde en fantasi om at BMW var utrolig mye bedre. Når det er sagt, så er E39 konge i svingene i forhold til Audi-båten. Og BMW-maskinens silkemyke gange, og forholdsvis dype brumming på lavt turtall nyter jeg fortsatt med et stort smil Så problemet med en 520i er nok snarere høye forventinger, enn det at motoren er dårlig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 8, 2007 Share Skrevet August 8, 2007 Jeg må inrømme at jeg hadde litt for store forventninger når vi byttet ut 2.6 A6en med BMWen. Jeg hadde en fantasi om at BMW var utrolig mye bedre. Når det er sagt, så er E39 konge i svingene i forhold til Audi-båten. Og BMW-maskinens silkemyke gange, og forholdsvis dype brumming på lavt turtall nyter jeg fortsatt med et stort smil Så problemet med en 520i er nok snarere høye forventinger, enn det at motoren er dårlig. Det er etter min mening veldig mye fornuftig i det du skriver her... og jeg tror du treffer spikeren på hodet i forhold til det trådforfatteren er frustrert over... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw-m535 Skrevet August 8, 2007 Share Skrevet August 8, 2007 hadde en 520i e34 med m20 motor. noe lik karakter i den og men at den sleit i motbakker vil jeg ikke si at den gjorde, holder man jevn fart i oppoverbakker så er ikke 5 gir og 2000 rpm noe problem. Når man skal akselere derimot så må den piskes mere men da dro den egentlig godt til å være så liten motor i så tung bil. 220 på speedern null problem. det er jo helt akseptabelt av en 129hk 2 liter i 1500 kg bil. veldig grei jobbil igrunn, komfortabel og ikke så alltfor bensintørst. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PIIIPower Skrevet August 8, 2007 Forfatter Share Skrevet August 8, 2007 Tillegg til innlegget mitt: Og at det er så mye trege Passater og greier rundt er jo heller ikke helt riktig. Det er utrolig mange dieselbiler som blir solgt for tiden, typisk Passat og Octavia med 1.9TDi hadde jeg store problemer med å henge på med 520en, spesielt i bakker og fra lav fart. De peisa helt uavstrengt avgårde med hele familien og fullt bagasjerom. Tror nok de har en god del jevnere effekt/moment-kurve enn 2-literne til BMW. Det er flaut å bli frakjørt av slike doninger. hmm E39 ca 80.000.-/150HK er temaet, ikke nye 1,9tdi biler til høyere pris/lavere komfort. Skal vi kansje heller dra frem 1,9tdk på 68hk som en relevant sammenligning (VW 98'mod). Ang luker har jeg ingen problemer med å smette ut, godtar nemlig 3000-4000/o for å komme meg ut. OT:265 bak slipper ikke på en 520.. Hensikten med posten er ikke å si at alle BMWer over 2liter er penisforlengere, det jeg mener er at de som DISSER 520 kan holde seg for gode til det da det er en helt ok bil, som man i forhold til SAMMENLIGNBARE biler ikke har noen problem å hevde seg imot.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PIIIPower Skrevet August 8, 2007 Forfatter Share Skrevet August 8, 2007 må bare legge til at vi har en A6 2.5TDI q trip også. (den observante veit det allerede) Jeg kan alikevel ikke sammenligne de bilene! A6 ble kjøp som bombesikker familiebil, 520 som pendlerbil/milsluker/på besøk-bil som har en mer elegant fremtoning, lavere verditap og litt lekebil for far. Alle biler går fort, og ikke 2/11 om noen her tømmer en 5serie her uansett motor daglig.. Vi har en liten festelig svingete strekning her med 80 sone som jeg tviler noen klarer å kjøre fortere med 540 enn det man vil klare med en 520.. (M5 kjenner jeg ikke godt nok, er jo litt annet understell på den) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christopher R Skrevet August 8, 2007 Share Skrevet August 8, 2007 Bilen min virker å gå bedre noen dager enn andre. Jeg lurer på om det kan være en tett/defekt katalysator eller noe lignende. Vil dette eventuelt avdekkes ved en diagnosetest? Hvis det er noen i Bergen som har lyst til å bytte bil en liten tur for sammenligning, så hadde dette vært interessant! Bilen er en 98 mod e39 520i T som nevnt tidligere i tråden. Jeg er ikke tilbake i byen før i septemer men.. :/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xsivke Skrevet August 9, 2007 Share Skrevet August 9, 2007 Behovet for 523/525/540 ser ut til å være grunnleggende penisforlengede. Og behovet ditt for en BMW i det hele tatt er ikke det? Hvis/når jeg bygger om min til 540 er det fordi a)en gimmic mot skiltet og b)for å ha det morro. Absolutt ikke fordi jeg trenger det. Hva man _trenger_ er jo ikke akkurat det man skal begynne å dra inn i en diskusjon på et forum fullt av motorinteresserte. Det er nok relativt få her inne som _trenger_ en BMW i det hele tatt når det kommer til stykket. Vi hadde vel alle kommet oss frem og til og fra jobb med et utvalg fra de fleste bilmerker. Man kjører ikke BMW fordi en trenger det. SÅ; kan de som disser 520 vennligst begrunne det på en rasjonell måte? Jeg har hatt både E36 320ia (så godt som samme motor som du har), og E34 520i 12V (enda svakere enn din). Helt greie biler begge to. Helt greie biler til daglig bruk, men fyll de opp med bagasje og/eller folk, så går det passe trått. Og selv med tom bil må man ha litt luker for å komme seg innpå en vei, eller for å kjøre forbi. Jeg trenger som regel aldri vente på luke for å kjøre utpå vei når jeg kjører M5en. Trenger heller aldri vente lenge for å kunne kjøre forbi, enten det er 1 eller 5 biler man vil forbi, så er det alltid unnagjort på noen usle sekunder. Det er herlig, men jeg TRENGER det ikke. Jeg trenger heller ikke ATV, tørketrommel, TV, datamaskiner, mobiltelefon, navigasjon, motordrevet plenklipper, etc... Jo, du trenger motordrevet plenklipper. Må jo holde gresset på stell Det du ikke trenger er manuell, eller analog plenklipper dom du dytter foran deg. Det kommer til å slite deg ut! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ballder Skrevet August 9, 2007 Share Skrevet August 9, 2007 Ang luker har jeg ingen problemer med å smette ut, godtar nemlig 3000-4000/o for å komme meg ut. OT:265 bak slipper ikke på en 520.. Hensikten med posten er ikke å si at alle BMWer over 2liter er penisforlengere, det jeg mener er at de som DISSER 520 kan holde seg for gode til det da det er en helt ok bil, som man i forhold til SAMMENLIGNBARE biler ikke har noen problem å hevde seg imot.. Har en 520 selv, og ja. DISSER den uten skam! Direkte motbydelig bånndrag! Hadde en 90 mod senator 2.5 for en del år siden. Det var en 2,6i motor på 150 hk mener jeg og huske. Tall på moment husker jeg ikke. Automat på den som det også er i min 520 96 mod. Den bilen hadde hengerfeste, og det ble brukt hyppig i perioder. Kan nesten hardnakket påstå at opplevelsen i oppover bakker med henger på opp mot ett tonn, fortoner seg som bimmeren gjør uten henger. Glad den ikke har hengerfeste. Det ville bare sett dumt ut! Ellers er bilen knall og går ganske så godt på det høye spekter ja. Dessuten er en sammenligning med andre modeller ikke intr. da det var BMW vi ville ha! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
325ixturbo Skrevet August 9, 2007 Share Skrevet August 9, 2007 min første bmw var en 318ia e36 91 mod den ble solgt etter jævlig kort tid. da kjøpte jeg en 320ia e36 92 mod skulle ha 6 ern da så den var sikkert grei. men etter hvert blir du lei av bila som må gire til en hver tid for at den ikke har bånndrag, tenkte jeg skulle prøve en e39 520 96 en gang i tida. men når jeg prøvde den merka jeg med en gang at den var mye tyngre og seigere enn 320n. så for meg betyr d at jeg heller vil legge til noen kroner ekstra for 2.5 litern eller større da .også pga di ikke bruker myye mere bensin enn 2 litern som må på automat da gire seg ned og opp i turtall for dra.. dette er min mening. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 9, 2007 Share Skrevet August 9, 2007 Har en 520 selv, og ja. DISSER den uten skam! Direkte motbydelig bånndrag! Hadde en 90 mod senator 2.5 for en del år siden. Det var en 2,6i motor på 150 hk mener jeg og huske. Tall på moment husker jeg ikke. Automat på den som det også er i min 520 96 mod. Den bilen hadde hengerfeste, og det ble brukt hyppig i perioder. Kan nesten hardnakket påstå at opplevelsen i oppover bakker med henger på opp mot ett tonn, fortoner seg som bimmeren gjør uten henger. Glad den ikke har hengerfeste. Det ville bare sett dumt ut! Men... hvis en Opel Senator 2.6 som har en rekkesekser på 2594 cm3... som yter 150 HK ved 5600 rpm og 224 Nm ved 3600 rpm ikke er mer overlegen en tidlig E39 520i... som har en rekkesekser på 1991 cm3... som yter 150 HK ved 5600 rpm og 190 Nm ved 4200 rpm.... forteller det ganske mye om hvor overlegen BMW var og er i forhold til konkurrentene. Husk at BMW på den samme tiden også produserte E39 523i... som har en mindre motor enn Senator´n (2494 cm3)... og yter 170 HK ved 5500 rpm og 245 Nm ved 3950 rpm... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå