Gå til innhold

Erfaringer med facelift e46


-Roger-
 Share

Anbefalte innlegg

Må sikkert bytte ut coupeen snart og blir kanskje en e46 stasjonsvogn!

Hadde en 98 mod 318 før og var mildt sagt ikke imponert over motorkraften!

Er det mye bedre drag i 318 facelift med 143 hester?

Har heller aldri kjørt 320 2.2 170hk. Er det stor forskjell fra 150 hesteren?

Eller hva med 318d? er den grei?

Takker for svar fra dere med erfaringer!

PS: Hvis noen av dere har en stasjonsvogn og vil bytte med en godt utstyrt 328 coupe er det altså muligheter for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle de motoralterativene du nevner gjør en meget god figur i en E46 Touring... dog med litt forskjellige egenskaper. Det mest interessante alternativet er nok E46 320i med 170 HK... M54B22 motoren er jo en klassisk rekkesekser fra BMW. E46 318i med den nye N42B20 motoren er også et godt alternativ... et litt mer økonomisk alternativ enn 320i´en... og med nesten like mye moment (210 Nm vs. 200 Nm)... dog fra en rekkefirer som yter 143 HK. N42 motorserien er på alle måter betydelig bedre enn den gamle M40 motorserien... en fin motor. E46 318d er en outsider i dette selskapet, men i praksis klarer den seg fint mot de to andre. Den har et betydelig bedre moment (280 Nm), er signifikant mer økonomisk og har mer enn nok effekt for skandinaviske forhold. Jeg valgte for fire år siden å kjøpe en 2003 E46 318d Touring... forøvrig i konkurranse med nettopp de to andre modellen... og har aldri angret på det... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for bra svar Fredrik!

Har enda ikke bestemt meg for hvilken bil det blir, men stor sjangs for at det blir en av disse alternativene....

Har kjørt en del 320dat facelift og må si den imponerer VELDIG, men dog ganske dyr bil :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for bra svar Fredrik!

Har enda ikke bestemt meg for hvilken bil det blir, men stor sjangs for at det blir en av disse alternativene....

Har kjørt en del 320dat facelift og må si den imponerer VELDIG, men dog ganske dyr bil :(

Valget behøver egentlig ikke å være så vanskelig... spørsmålet er om det er et krav at motoren skal være en rekkesekser. Hvis ikke... tror jeg faktisk at en E46 318i med den nye N42B20 motoren er den mest økonomiske modellen i relasjon til et totalregnskap. Nyere og godt vedlikeholdte dieselmodeller fra BMW har dessverre en tendens til å være alt for dyre for tiden... kanskje spesielt E46 320d med 150 HK. E46 318d er ikke like populær, men jeg registrerer at interessen for modellen er klart stigende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte for fire år siden å kjøpe en 2003 E46 318d Touring... forøvrig i konkurranse med nettopp de to andre modellen... og har aldri angret på det... :D

Spørsmålet er; ville du angret hvis du valgte en av de andre? :wink:

Det er absolut et interessant spørsmål... trolig ikke hvis jeg hadde vært like heldig med bilen og hatt tilsvarende få problemer gjennom de snart 120000 Km jeg har kjørt med vår nåværende E46 318d. På den annen side har alltid E46 318d vært en underdog og litt uglesett i det gode selskap sammen med f.eks E46 320d, men min erfaring er at den er mye bedre enn jeg på forhånd trodde at den skulle være. Den er langt fra så langsom i praksis som mange later til å tro og selv på lengre turer sydover savner man objektivt ikke mer effekt. Det er klart at det hadde vært morsomt med mer effekt, men jeg var ikke villig til å betale for flere hestekrefter... og akkurat det valget har jeg aldri angret på... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg må få prøvd en slik 318i

De er ikke så ufattelig dyre i pris, og kanskje ikke så ille motorkraft i heller!

rekkesekser er absolutt ikke noe krav...

M50b20 har jeg hatt og den var jeg ikke særli fornøyd med, brukte altfor mye drivstoff i forhold til effekt!

Den brukte jo nesten like mye som den jeg har nå og det er STOR forskjell på effekt!

Plugg69: Bilen din skulle jeg gjerne hatt, men jeg har en feeling på at den blir litt dyr selv om jeg ikke vet hva du skal ha for den:-)

Hva skal du ha for den da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører en 318i sedan med N42B20 motoren, utrolig bra drag. Bilen er veldig økonomisk av seg. Bruker ca 0.6/blandet kjøring.

Hmmm... Ok!

Som sagt tidligere, tror jeg må få prøvd en sånn bil :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 318dT 2002 modell og er en facelift variant med 115hk. Har kjørt 7000km med den i ferien og nesten 2000 med campingvogn. Med vogn må man ned i 3 gir og 60km/t i de seigeste motbakkene. Ellers er det en super bil med et utrolig lavt forbruk. Vanlig landeveiskjøring ligger den på 0,50Liter / mil. Faktisk noe lavere også hvis man holder seg under 80. Med vogn 1,0 - 1,1 liter pr mil.

0-100 ligger vel på ca 10-11 sek. Det er helt akseptabelt for en mann som er ferdig med testosteron alderen (rundet 40 år). 8)

Torfinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 318dT 2002 modell og er en facelift variant med 115hk. Har kjørt 7000km med den i ferien og nesten 2000 med campingvogn. Med vogn må man ned i 3 gir og 60km/t i de seigeste motbakkene. Ellers er det en super bil med et utrolig lavt forbruk. Vanlig landeveiskjøring ligger den på 0,50Liter / mil. Faktisk noe lavere også hvis man holder seg under 80. Med vogn 1,0 - 1,1 liter pr mil.

0-100 ligger vel på ca 10-11 sek. Det er helt akseptabelt for en mann som er ferdig med testosteron alderen (rundet 40 år). 8)

Torfinn

Hehehe... jeg vet ikke om det er et krav at man bør være godt voksen for å trives med en E46 318d, men det er sikkert en fordel... jeg har også rundet 40 år... :lol: ... Jeg ser at din 318dT er et år eldre enn min og dermed har vi begge den første M47D20 varianten uten common-rail som yter 115 HK ved 4000 rpm og 265 Nm ved 1750 rpm i forbindelse med E46 318d. Hvor langt har din kjørt og hvilke positive/negative erfaringer har du så langt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte min bil i juni, så jeg har jo ikke hatt den så lenge. Det er min første BMW, og har tidligere mest hatt offroadere, (jeep cherokee 4 liter), Mercedes gelandewagen 240GD xmil, volvo 240...

Det som imponerer meg mest er forbruket sammenlignet med jeepen. Kanskje ikke helt fair sammenligning. Så det blir spennende til vinteren. Vi kan få så mye som 30cm på ein natt her hvor jeg bor. Med cherokeen var DET aldri et problem. Nå må jeg nok tenke mer på hvor jeg parkerer.

Min 318 har også webasto så det blir nok en fordel til vinteren. Den har nå gått 100.000km. Regner med at jeg får et betydlig billigere bilhold nå enn før. Offroadere krever mye vedlikehold.

Jeg har hatt endel romling fra bakvognen på 318, som merkes spesielt når man kjører på ny fin asfalt i lave hastigheter 30-60km. Jeg hadde den på verksted og de mente at det måtte være dekkstøy. Det sitter noen nye kinesiske dekk på den, så vi får se om det utvikler seg. Også er den noe gnisselyd fra vindu førerdør som jeg leser er vanlig på E46. Forsvinner om jeg kjører vinduet ned et par mm.

Torfinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte min bil i juni, så jeg har jo ikke hatt den så lenge. Det er min første BMW, og har tidligere mest hatt offroadere, (jeep cherokee 4 liter), Mercedes gelandewagen 240GD xmil, volvo 240...

Det som imponerer meg mest er forbruket sammenlignet med jeepen. Kanskje ikke helt fair sammenligning. Så det blir spennende til vinteren. Vi kan få så mye som 30cm på ein natt her hvor jeg bor. Med cherokeen var DET aldri et problem. Nå må jeg nok tenke mer på hvor jeg parkerer.

Min 318 har også webasto så det blir nok en fordel til vinteren. Den har nå gått 100.000km. Regner med at jeg får et betydlig billigere bilhold nå enn før. Offroadere krever mye vedlikehold.

Jeg har hatt endel romling fra bakvognen på 318, som merkes spesielt når man kjører på ny fin asfalt i lave hastigheter 30-60km. Jeg hadde den på verksted og de mente at det måtte være dekkstøy. Det sitter noen nye kinesiske dekk på den, så vi får se om det utvikler seg. Også er den noe gnisselyd fra vindu førerdør som jeg leser er vanlig på E46. Forsvinner om jeg kjører vinduet ned et par mm.

Torfinn

Jeg kan iallfall skrive under på at vår 318dT har vært og er temmelig økonomisk... inkl. verditapet og diesel har kostnadene over fire år ligget på godt under 2 kroner pr. kilometer og stort billigere tror jeg ikke at det kan gjøres med en nyere BMW. Jeg har imidlertid ikke brukt mye penger på plastikk, stereo, felger eller dekk, men jeg har oppgradert til klimaautomatikk og ettermontert originalt skjult hengerfeste og multifunksjonsratt. Tanken er at vår 318dT skal byttes ut med en faceliftet E91 318d (143 HK) eller en tilsvarende E91 320i (170 HK) når den modellen kommer på markedet om et år (tror jeg det er)... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...