Gå til innhold

Z3 fjerde beste cab.

Kjell Z3
 Share

Anbefalte innlegg

syns mx-5 er en flott bil. hadde de kommet med litt mer motor hadde jeg nok fortsatt kjørt mazda, kanskje... :)

Får da nok med turbo eller kompressor? 8)

jada man kan skru og mekke, men man får det aldri godkjent vet du, og da er det igrunn ingen vits. liker å ha papirene i orden :)

man kan jo kjøpe mazdaspeed, er ikke helt sikker på hvor mye hk de kommer med. 190 ?

Tror faktisk ikke det er mer enn 170hk i mazdaspeed sin mx-5. Men bilen er lett, så den går nok ikke direkte dårlig med de 170hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel tett opp mot 180? Bryter vel fartsgrensen her i landet på under 7 sek, så helt ille er det ikke.

nei burde gå ganske bra unna det ;)

Litt av poenget med biler som MX-5 (iallfall den første versjonen) er at de ikke krever en stor motor for å levere stor kjøreglede. At stor effekt alltid er synonymt med stor kjøreglede er en stor misforståelse. Den første MX-5 versjonen (som min tidligere MX-5) veide litt over 1000 Kg og krevde derfor kun moderat effekt for å levere stor kjøreglede. Den hadde f.eks kun delvis et selvbærende karosseri inkl. en bærende subframe... en slags rørramme konstruksjon som gir bilen ekstra stivhet. Det er en avansert konstruksjon som viser hvor seriøse Mazda var da de konstruerte MX-5. Hadde MX-5 vært en Lexus istedenfor en Mazda er jeg sikker på at flere ville ha fått med seg at den faktisk var temmelig unik da den kom på markedet i 1989... :wink:

Inside_4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kan bekrefte at det veldig mye morro for pengene!

og som Fredrik sier, behøver ikke å være mye motor for å ha det gøy, spesielt på svingete veier. Også sitter man jo så lavt at farten oppleves på en annen måte.

Og en annen viktig ting er jo at den er skrudd ganske bra sammen. Går og går, sommer som vinter, som er et viktig punkt for de av oss som ikke har allverden av skru-kunnskaper :)

syns den NC'en er veldig fin.

hvis de har planer om å lage en mazdaspeed versjon kan det jo bli veldig spennende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"behøver ikke å være mye motor for å ha det gøy" Mulig det, men du verden så det hjelper på moroa med litt motor.

Mye effekt i seg selv er relativt uinteressant... det er Kg/HK forholdet som er interessant. En Z3 2.8 flytter rundt på ca. 6,7 Kg pr. HK... en moderne MX-5 flytter rundt på 7,4 Kg pr. HK... med andre ord ikke en dramatisk stor forskjell. En tidlig Miata flyttet i 1989 rundt på 8,4 Kg pr. HK, mens f.eks det tilsvarende forholdet for E36 320i i 1991 var ca. 8,6 Kg pr. HK. McLaren F1 har forøvrig et forhold på ca. 1,8 Kg pr. HK, men så er den også kjent for å ha ganske bra kjøreegenskaper i tillegg til å være ganske hurtig... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er mye større enn det ser ut til når du ser på slike tall, det er jo en himmelsk forskjell mellom en Z3 2.8 og en E36 320i.

Det er jeg helt enig med deg i, men det var heller ikke mitt poeng... poenget er at MX-5 er en lett bil med glimrende kjøregenskaper og da trenger man ikke en motor med mye effekt for at den skal gi en stor kjøreglede... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...