MotorViagra Skrevet August 13, 2007 Skrevet August 13, 2007 Hei har et spørsmål... Veit 528 er "plombert" i innsuget, eller at den går bedre men 2,5L innsug Er det samma med 523? Det er jo 2,5L i denne, men bare 170hk Vis du da setter på 2,5 innsug vil de ekstra hestene komme tilbake da?
Toro Skrevet August 13, 2007 Skrevet August 13, 2007 Les Kjetil Sømme sitt innlegg her http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=1 ... ght=innsug
Bmw e39 Skrevet August 13, 2007 Skrevet August 13, 2007 523 er en 525 som er plombert ned til 2,3 hvis du skifter innsug på 523, så kan du få fram de resterende hestene.
MotorViagra Skrevet August 14, 2007 Forfatter Skrevet August 14, 2007 523 er en 525 som er plombert ned til 2,3hvis du skifter innsug på 523, så kan du få fram de resterende hestene. Takker for svar
Toro Skrevet August 14, 2007 Skrevet August 14, 2007 + at den i tillegg må chippes. Men husk at en 523i yter bortimot 185hk, så ikke regn med å merke store forskjellen
Haug530D Skrevet August 14, 2007 Skrevet August 14, 2007 + at den i tillegg må chippes. Men husk at en 523i yter bortimot 185hk, så ikke regn med å merke store forskjellen Den må ikke chippes nei, men det er vel en fordel, tror nok man merker forskjell jeg da, har ett M50 Innsug ligende så skal komme med tilbakemelding når jeg har fått det på bilen.
Hanzo/// Skrevet August 14, 2007 Skrevet August 14, 2007 523 er en 525 som er plombert ned til 2,3hvis du skifter innsug på 523, så kan du få fram de resterende hestene. hmm skeptisk!
Toro Skrevet August 14, 2007 Skrevet August 14, 2007 + at den i tillegg må chippes. Men husk at en 523i yter bortimot 185hk, så ikke regn med å merke store forskjellen Den må ikke chippes nei, men det er vel en fordel, tror nok man merker forskjell jeg da, har ett M50 Innsug ligende så skal komme med tilbakemelding når jeg har fått det på bilen. Hvis du leser litt rundt så finner du fort ut at de anbefaler chip i tillegg til det modifiserte M50 innsuget. Skal du bruke ett innsug som ikke er ferdig modda? Ja, lykke til Edit: retta på skriveleif
Fredrik Skrevet August 14, 2007 Skrevet August 14, 2007 523 er en 525 som er plombert ned til 2,3hvis du skifter innsug på 523, så kan du få fram de resterende hestene. Dette er ikke helt korrekt E39 523i har en M52B25 motor på 2494 cm3 og dagens E60/61 523i har en N53B25 motor på 2497 cm3. Ellers er det korrekt som det fremkommer i diskusjonen at svenske Teknikens Värld for noen år siden testet M52B25 motoren til å ha mellom 180-185 HK... og de fleste som har kjørt en "frisk" E36 323i vet at den ikke er mye tregere enn f.eks den tidligere E36 325i med 192 HK.
Aizman Skrevet August 14, 2007 Skrevet August 14, 2007 øøh, 523 er plombert ned til 2,3?? 523 er jo fortsatt 2,5 liter, bare plombert ned 22hester i innsuget. bytter du til 525innsug får du 192hk i 523. med chip i tillegg får du ca 205hk. har en kompis med en 323 med samme motorn som har testet dette.
Haug530D Skrevet August 14, 2007 Skrevet August 14, 2007 + at den i tillegg må chippes. Men husk at en 523i yter bortimot 185hk, så ikke regn med å merke store forskjellen Den må ikke chippes nei, men det er vel en fordel, tror nok man merker forskjell jeg da, har ett M50 Innsug ligende så skal komme med tilbakemelding når jeg har fått det på bilen. Hvis du leser litt rundt så finner du fort ut at de anbefaler chip i tillegg til det modifiserte M50 innsuget. Skal du bruke ett innsug som ikke er ferdig modda? Ja, lykke til Edit: retta på skriveleif Jeg har lest litt rundt ja, nei det er ikke en umodifisert manifold, jeg har satt på ett Eurosport kit, dessuten skal jeg ha ett big bore throttle kit, chipping tar jeg senere.
Fredrik Skrevet August 14, 2007 Skrevet August 14, 2007 øøh, 523 er plombert ned til 2,3?? 523 er jo fortsatt 2,5 liter, bare plombert ned 22hester i innsuget. bytter du til 525innsug får du 192hk i 523. med chip i tillegg får du ca 205hk. har en kompis med en 323 med samme motorn som har testet dette. Forskjellen i ytelse på hhv. M50B25 motoren og M52B25 motoren er mye mindre enn de 22 hestekreftene BMW oppgir (170 vs 192 HK). Både E36 325i og E36 323i klarer iht. tyske AMS 0-100 Km/t på 8 sekunder blank. E36 325i bruker 20,4 sekunder på 0-160 Km/t... E36 323i bruker 20 sekunder blank. E36 325i har en topphastighet på 233 Km/t... E36 323i har en topphastighet på 229 Km/t. Jeg tror derfor at forskjellen i effekt mellom modellene i virkeligheten nettopp er i området 7-10 HK...
Øyvind Skrevet August 14, 2007 Skrevet August 14, 2007 Dette har vært diskutert opp og ned på dette forumet, bl.a i tråden min som det linkes til lengre opp her.. M50-innsug, chip, mapping osv. Og meningene er mange. Jeg har vært inne på tanken og montere et større innsug osv. på min, men jeg har imidlertid lagt disse planene litt på hyllen, fordi jeg har funnet ut at forskjellen (som Fredrik sier) på disse to er liten. Nå snakkes det mye om hestekrefter her, HK i ditt og i datt... men jeg syns det er viktig og få frem at dreiemomentet her har nok vel så mye og si! M50B25TU (192Hk) er oppgitt til 245Nm (ved 4200rpm) ,M52B25 (185Hk??) er oppgitt til 245Nm (ved 3950rpm) og den nyere M52B25TU (185Hk??) er fortsatt oppgitt til 245Nm (ved 3500rpm).. kanskje har den i virkeligheten litt mer enn det Motoren i E39 525i, M54B25 (192Hk) er også oppgitt til 245Nm (ved 3500rpm) Som man ser, disse motorene har det samme dreiemoment, men de når dreiemomentstoppen på et lavere og lavere turtall.
Fredrik Skrevet August 14, 2007 Skrevet August 14, 2007 Som man ser, disse motorene har det samme dreiemoment, men de når dreiemomentstoppen på et lavere og lavere turtall. Jeg er helt enig i at motorenes momentutvikling er minst like viktig som toppeffekten. Forøvrig har dagens E92 330i en N53B30 motor som når et maksimalt dreiemoment på 315 Nm allerede ved 2750 rpm, men toppeffekten på 272 HK derimot ved et så høyt turtall som 6700 rpm. Det beste fra to verdener er nå mulig med moderne elektronikk...
Haug530D Skrevet August 14, 2007 Skrevet August 14, 2007 Ja det er nå dreiemoment man bør se på å ikke antall hk, er nå min mening.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå