Gå til innhold

Bytting av hjulager bak E39

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan finner man ut hvilken side det er som er gåent?? jekke opp og snurre hjulet og høre med stetoskop?? min bråker mest når jeg svinger i høyresvinger. Har hørt at da er det som regel motsatt lager som er gåent?

Skrevet

Jeg pleier og sette meg ned på huk ved hjulet og sette det ene benet på dekket og ta tak på toppen, gynge bilen forsiktig sidelengs. (Via grepet på hjulet)

Kjenner man da en liten slakk er det det hjulet som er problemet.

Man kjenner det faktisk i hånden også.

• 1 month later...
Skrevet

Allright, nå har jeg vært på verksted og fått byttet høyre hjullager, og tror dere ikke lyden fortsatt var der da???

Hva i alle dager skal jeg gjøre nå?? Er det det andre lageret, eller kan det være akslingen?

Sukk...

Skrevet
Allright, nå har jeg vært på verksted og fått byttet høyre hjullager, og tror dere ikke lyden fortsatt var der da???

Hva i alle dager skal jeg gjøre nå?? Er det det andre lageret, eller kan det være akslingen?

Sukk...

bytta begge på min for en liten stund siden. sikkert stor mulighet for at det andre også er oppbrukt :)

Skrevet
Byttet hjul-lager selv en gang på Jettaen jeg hadde.. haha, dritarbeid.. brukte slegge og øks osv, og la på press på lageret så slo jeg med slegget på presset... var drittjobb uten like.

Tror nok du MÅ ha spesial-verktøy ja. :?

?!? En jetta trenger da ikke spesialverktøy en plass. Får å dunke ut de to innerste ringene trenger du kun en liten hammer og et flatt skrujern eller en dor.

Dette er verdens enkleste lager å bytte. Har gjort det på passat, jetta og golf. De er alle like.

• 2 months later...
Skrevet

Vekker litt liv i denne tråden igjen jeg... Har nettopp hatt bilen inne for å få byttet samtlige hjullager. Men etterpå så gikk det helt i ball for bilen. Tok diagnose og det viste seg å være noe feil med en eller anna tellemekanisme i lageret eller noe sånt?!? Noen som har opplevd å få feilvare eller ødelagt vare fra schmiedmann? Var så lur å kjøpte lagrene på ferietur i sverige når jeg var forbi schmiedmann, så det blir vel et hel**tte å få bytta de...?

Skrevet
Hvordan finner man ut hvilken side det er som er gåent?? jekke opp og snurre hjulet og høre med stetoskop?? min bråker mest når jeg svinger i høyresvinger. Har hørt at da er det som regel motsatt lager som er gåent?

Jekk opp bilen på den siden du skal sjekke, så tar du tak i hjulet klokka 12 og 6, og så "bikker" du frem og tilbake og kjenner om det er slark, samme kan du gjøre klokka 3 og 9 etterpå.

Skrevet

Veldig sjeldent du kjenner slakk i et dobbeltlager.

E39 er egentlig ganske kurrant, av m bremseskive osv, sentermuttter og 4 torx fra baksiden. så er det bare og slå litt på navet og vips.. men lønner seg og ha presse, for du må presse over navet inn i det nye lageret

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...