Gå til innhold

E39 '01 diesel, - Dyser!"¤#%

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Har en 530d og den har starta å gjøre mye rart, fusker, rykker å napper i hele bilen ved lav fart/tomgang + litt ymse. ](*,)

Har bestilt time på Autozentrum, men de har 1 mnds vente tid nå.

Noen som har noen gode råd? svar gjerne på PM.

Jeg kan gjerne betale noen for å se/sjekke den om noen er flinke med dissa bilene, er ikke selv så kyndig under motor rommet at jeg tør å gjøre noe selv der.

-Erik-

• 3 weeks later...
  • Svar 78
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Drar denne litt frem igjen.

Er det normalt at dyser slites ut rundt 150-200K km på 530d?

Har hatt 2 dyser som har feila på 2 uker nå, utrolig irriterende for bilen er jo nesten ikke brukanes når dem feiler.

Og vil det ha en forsterkende effekt at jeg har hatt et batteri som nesten ikke kunne kalles batteri? Fikk bytta det igår etter at Falck var en tur på døra :oops:

Noen andre med erfaringer? kan for eks. en chipp tuning sørge for økt slitasje på dyser? er ganske keen på å sjekke om min faktisk er chippa og da evt få lagt inn original software på den. Hvertfall om det slites mer på dyser etc i motoren med chipp.

Som det ble diskutert i en annen tråd om automat kassa kan knekke pga chipp, så har jeg fått et nytt inntrykk å det er at det kan skje mye mer gale med andre ting i motoren med chipp. Mulig det bare er jeg som er nervøs.

Hadde vært fint om noen andre har noen erfaringer.

Skrevet

Nå har ikke jeg 530d, men en 2001 525d, og der måtte jeg bytte 1 dyse på ca 150' km.

Håper ikke de resterende 5 følger på etter tur, for da blir det kostbart.

De har vel en delepris på mellom 3 og 3,5 tusen pr stk. :(

Skrevet

Jaja da var dyse nr 2 bytta og jammen meg var den like ille etter 15-20 min kjøring igjen. #-o

Bilen var god og varm og dro den litt på gira så begynnte den å fuske like jævlig som før arghhhh. Begynner å tro det kan være noe anna som feiler.

Tok en test tur i kveld på 5 mil, hadde den ikke over 2500rpm.

Da var den helt strøken i gangen, ingen symptomer i det hele tatt.

Blir ikke helt klokk av detta akkurat men.

Kanskje det kan være diesel pumpa eller noe i den dur?

Skrevet

Har en svigerbor som jobber på WV/Audi verksted. På VW/Audi er dysene 2delte. Som regel var den nederste delen som av dysen som ble ødelagt og dermed kunne man bytte ut denne delen til en mye rimeligere penge.

Er det noen som vet hvorfor disse blir ødelaget? Er det avleiringer fra diselen som brenner fast og tetter dem? Da skulle det vel være mulig å skru dem ut og rense dem...

Skrevet

Rekner med det er elektronisk styrte dyrer på en så ny bil. Men på gamle ble "stempelet" som ligger inne i dysespissen slitt sånn at det ble etterdrypp av disel og den åpnet på for lite trykk.

Er ikke helt sikker på hvordan disse nye dysene fungerer men at de blir slitte og må byttes etter 150-200 tusen km synes jeg ikke er så rart.

Skrevet
Nå har ikke jeg 530d, men en 2001 525d, og der måtte jeg bytte 1 dyse på ca 150' km.

Håper ikke de resterende 5 følger på etter tur, for da blir det kostbart.

De har vel en delepris på mellom 3 og 3,5 tusen pr stk. :(

kjøpte dyser i tyskland jeg 1500 for en dyse nr 4 (den elektroniske med ledning) skulle ha 3000 for den i norge..min bil har gått 250000 og jeg håper ikke resten må skiftes innen kort tid..men de andre er mye billigere da.

Skrevet

Den som måtte byttes hos meg var nummer 5. Å siden den kostet over 3 lapper, så går jeg ut ifra at alle 6 er rimelig lik, å koster det samme.

Dette er delenummeret på injektor (dyse) til 525d på GS: 13537785574

Mens dette er delenummeret til dyse på 530d: 13537785573

Begge koster det samme, men er sikkert forskjell på dem siden nummeret ikke er det samme.

På 525tds er det som du sier 1 dyse som er dyrere enn de andre ja.

Der ligger prisen oppunder 3 lapper for den ene, mens det for de 5 andre koster i overkant av 1500,-

Men slik er det altså ikke på commonrail motorene 525d og 530d.

Skrevet

Dersom du har bytta 2 dyser på bilen din nå, å de på verkstedet ikke fant noen feil med de andre 4 da du var inne, har jeg vanskelig for å tro at det er noen av de som har streika nå.

De skal jo klare å lese av verdiene på samtlige dyser, å da mener jeg de skal se hvilke som begynner å bli "slitt".

Mulig flere ligger i grenseland da, men det burde du fått beskjed om, mener jeg.

Skrevet

Fikk se målinger fra begge gangene jeg måtte bytte nå.

Så feil på de dysene de bytta og de andre så OK ut da.

Men som han sa så kompanserer den når en dyse begynner å få feil verdier. Dvs den øker trykk eller hva det nå er på de andre dysene :?

Siste dysa så de feil på kun ved tomgang.

Men 3 dyser på 1 mnd er vel litt i overkant av det gode hehe.

Men det rare er at de tester bilen en del for meg og da er den OK.

• 2 years later...
Skrevet

Bilen min har rulla hele 250000+ og såvidt jeg vet, etter å ta gått igjennom all tidligere serivicehistorikk, så er ingen dyser byttet..

Ps, det er såvidt jeg vet mulig å sette inn dyser fra 535d :D Da bør man nok skifte samtlige selvsagt, og programmere om noe :wink:

Skrevet

Hei.

Har hatt en 01 model 530Dat tidligre, kjørte ca 30k med den og hadde den halvannet år.

På denne hadde jeg endel festlige problemer, en var turboras, en annen var dysene.

En typisk måte å merke at det er feil på dysene/e, er at man ikke får startet bilen når den er varm, bare når den er kald.

Bilen er også ikke like sprek som tidligre naturlig nok.

At bilen fusker kan kanskje ha andre årsaker, jeg hadde også problemer med LMM, dette gjorde sitt at den gikk dårligre, og brukte mindre suppe.

Men min fusket ikke.

Skrevet

Min starter bra uansett temp på motoren.

(kall meg gjerne en dust nå) Men når jeg tar å tar et skrujern i "ståle" på dysa og holder det inntil hørselsvernet så hørre jeg tydelig forskjell på den nye dysa og di gamle. Så nr 1 og 2 er gode hos meg, resten må byttes tror jeg.

Sikker på at man ikke får det opp på en diagnose?

Mulighet for å få renset dysene på et vis?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...