Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Har sett en god del 530d med manuell i Norge også, men så har jeg også vært på jakt etter dem. Stod feks. en flott en i Førde for ikke lenge siden.

Jeg chippet min 530dat uten å få problemer, men om det var flaks eller at jeg kjørte forsiktig vites ikke. Jeg har fått forståelse for at momentbegrensningen mot automatkassen ikke fungerer etter chipping men vet ikke dette med sikkerhet. Men chippen min lovet 500 nm og det merket man ved akselrasjoner fra 0-100 og forbikjøringer 70-120 osv.

Den opplevelsen sier meg ihvertfall at den momentbegrenseren må være temmelig modifisert eller fjernet, for du merker stor forskjell. Når girkassen allerede er underdimmensjonert sier det seg selv at dette kan være risikabelt.

Skrevet

Det må være litt av et rykte hvis det ikke finnes en eneste her inne på dette forumet som har opplevd at en automatkasse til BMW har havarert..

Finnes det noen persjoner med dårlige erfaringer fra chipping / tuning av diesel biler?

Har selv kun gode erfaringer så langt med ECU-tuning. Det som ofte blir gjort når man ECU-tuner diselbiler at at man omprogramerer automatkassa også. (er meg fortalt) Jeg merker fortsatt at jeg har momentbegrensing inntakt ved igangsetting av bilen min.

Driftøknomisk er det også! Forbruket totaltsett blir mindre, så sant man får strekt ut gira litt, og at det ikke bare blir bykjøring.

Skrevet

Har aldri hørt om det jeg heller,har du automat?går det ikke da an å ta ut mer hk og mindre nm,for å være på den sikre siden ang. kassa.en 99mod har jo svakere kasse enn 01 md 193hk.

Skrevet

Har selv aldri hørt om problemer med automat kasse etter chip. Så sant man chipper kassa samtidig.

Tror det er en stor myte at kassa ryker etter chip spør du meg.

Ser poenget med NM, men tror nok det er ganske overdramatisert.

Men på en annen side så er jeg ikke helt for chip, bilen soter fælt og man kan få en klekkelig bot av staten om man blir ferska.

Vet at min soter som et H#"4 men er usikker på om den er chippa av tidligere eier. Uansett kommer aldri til å chippe den selv. Syns det er bra nok drag i de 193HKene som er der originalt :)

Skrevet
Men på en annen side så er jeg ikke helt for chip, bilen soter fælt og man kan få en klekkelig bot av staten om man blir ferska.

Det er det jeg frykter minst. Kjører nå med dobblet hk i bilen i forhold til orginalt.

• 3 weeks later...
Skrevet

Det jeg mener med bare piss, er at her krisemaksimerer noen så sinnsykt om at kassa brekker som en fyrstik bare du rører gassen viss du har chipp og det hele ender med at ingen noen gang har vært borti en 530/330 D kasse som har havarert.. (satt litt på spissen, men sant!)

Når de konstruerer en girkasse til en bil regner de alltid med en "sikkerhets sone" i beregningen på ca 1/3 av effekten ell noe lignende (det burde være på 1/3, men kommer ann på bilprodusenten).

Noe som gjør at det pleier å være ganske safe og øke effekten litt med chipp og div, men så er det jo noen bil produsenter som er mer gjerrige enn andre da.. BMW er ikke kjent for å være en av dem.

Det sier seg selv at BMW ikke bruker girkasser som ikke tåler motor effekten orginalt i bilen..!

Har vært borti at en girkasse på en X5 røk. Den røk på 70.000 km, bilen var ikke chippet. Det var et defekt lager som hadde skjært seg i aut. kassa og slikt skulle ikke skje i følge merke verksted.

Det med at automatkassa må chippes også når effekten økes er sant det. En venn av meg har ESS kompressor kitt på en E46 320 CI. Der omprogramerte de styringsprogrammet til girkassen til å slure mer på 1. og 2. gir for å beskytte girkassen som er lagt for 150 hk. Bilen er en 2000 mod som har gått 130.000 km nå og kittet ble montert av første eier av bilen etter 10.000 km og kassa har aldri vært byttet. Bilen går som ei kule og værken bilen eller kassa virker slitt.

Skrevet
Det med at automatkassa må chippes også når effekten økes er sant det. En venn av meg har ESS kompressor kitt på en E46 320 CI. Der omprogramerte de styringsprogrammet til girkassen til å slure mer på 1. og 2. gir for å beskytte girkassen som er lagt for 150 hk. Bilen er en 2000 mod som har gått 130.000 km nå og kittet ble montert av første eier av bilen etter 10.000 km og kassa har aldri vært byttet. Bilen går som ei kule og værken bilen eller kassa virker slitt.

Hmmm jeg har nå lest at kassene til disse bilene kommer med torque konverter som holder igjen 1-2 og 3 giret hvis momentet blir for stort.

Glenn

Skrevet

er nok ikke bare chip som gjør at kassene ofte ryker. Er nok veldig inviduelt og tilfeldig. Fattern røk sin girkasse på 99 740iA etter bare 130tusen km. Grunnen der var at det ikke var byttet olje (BMW anbefaler å IKKE bytte olje) da grunnen liksom er at det er evighets olje.. :twisted:

Så det er nok mange der ute som har hatt girkassehavari grunnet samme problem da den vanlige mann ikke vet at denne også må byttes med jevne mellomrom..Kjører man lenge på samme olje smører den dårligere og dårligere, til slutt begyner den å tære på lameller...

Skrevet

193hk har faktisk 410nm orginalt...

Har en kompis som måtte bytte kassa på sin..den var rullet 160tusen..

Chippet var den da...

Dette sier en på autopower.se...

Jag har sökt information om GM-lådorna eftersom jag har en själv. Är bilen trimmad så kan det vara orsaken till problemet, GM specar max vridmoment för dessa lådor till 340 nm även om BMW anger 390 nm.

Her er linken.. Jeg skulle kjøpe en slik bil før jul men var skeptisk..kjøpte 540IA men girkassa gikk jo på den så kunne like godt kjøpt 530da :/

men men

http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=145820

Skrevet

Hmmm jeg har nå lest at kassene til disse bilene kommer med torque konverter som holder igjen 1-2 og 3 giret hvis momentet blir for stort.

Glenn

Holder igjen? Vil det si at bilen ikke vil gir opp ell? :?:

I følge kompisen min skal Ess ha montert kompressor, mappet bilens hjerne, flyttet turtallsperra og "mappet" hjernen på automatkassa til å gire senere og slure mer.. :)

Blir flere og flere 530 med manuell nå pågrunn av engangsavgiften som beregnes ut i fra bla. co2 utslipp, noe som gjør det rimligere å importere dem til norge, enn de med automat. Btw sorry for off topic.

:arrow: Kom på en annen ting Ess sa! Viss man skal montere kompressor kit på bensin motorer, anbefaler de å bytte girolje på kassa viss den har gått litt over eller nærmer seg 100.000 km. Har Kassa gått nærmere 200.000 anbefaler de å bytte aut.kassa.

Og poenget mitt her er at viss da automatkassa i en random 530da har gått 150.000 km og så blir chippa opp med 50-60 hk og 60-70 nm. Er det ikke rart at kassa da går til helvete :!: Selv om den er underdimmensjonert som noen her påstår, noe jeg tviler litt på. Fordi den myten om at automatkasser lever like lenge som bilen selv er bare tull. Når bilen med automat kasser og litt power nærmer seg 200.000-250.000 er det normalt at det lugger når de girer osv. Og en effektøkning da vil bare være siste dråpen i begeret. Ofte kan aut.kassa blitt byttet lenge før 250.000 km også. Alt kommer ann på eierene av bilen og tyngden på foten hans, samt generelt vedlikehold.

Håper noen leser det jeg skrev her fordi nå er jeg så lei av å skrive lange innlegg.. :lol:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...