Energetic Skrevet September 4, 2007 Share Skrevet September 4, 2007 [Ang. vektfordeling så har jeg forstått det slik at 50/50 fordeling hovedsaklig er det optimale for bakhjulstrekk og ikke forhjulstrekk (som vel bør ha litt mer vekt over forakselen). Pga traksjon ved igangkjøring ettersom vekta skyves bakover ved akselerasjon. Ulempen er at det gjør bilen understyrt og dårlig i svinger. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 4, 2007 Share Skrevet September 4, 2007 For meg er Audi blitt noe fullstendig "fake". Jeg mener at grunnkonstruksjonen er langt fra sportslig og det sportslige imaget passer ikke. Det er ingen dårlig grunnkonstruksjon for en familiebil som Toyota Avensis eller VW Passat men for å være den mest sportslige bilen i mellomklassen som Audi påstår den er er den dårlig. For å være en verdig motstander mot BMW er den for dårlig. Er en fornærmelse mot BMW å kalle den en konkurrent. Alt er relativt i relasjon hvordan man definerer sportslig. Skal man følge ditt resonnement er det en fornærmelse mot Porsche å kalle en BMW sportslig. Enkelte av BMW´s modeller er sportslige... E61 520d er det f.eks ikke og den er absolut ikke alene om ikke å være sportslig i BMW´s modellprogram. Med tanke på de ressurser og ambisjoner VAG nå har etter Porsche´s intervensjoner tror jeg både BMW og vi gjør klokt i å følge godt med på hva slags disposisjoner Audi gjør i fremtiden. Jeg tror f.eks ikke at det har den helt store betydningen for folk flest hvorvidt en bil har en vektfordeling på 55/45 eller 50/50... og spesielt ikke når man kompenserer med Quattro. Hvorvidt A5 S5 eller E92 335i er hurtigst rundt Nurbürgring eller kan håndteres med en marginalt bedre balanse på grensen av veigrepet er heller ikke spesielt interessant for folk flest. Det folk legger merke til er image, design, opplevd kvalitet, pris og ytelser... der image nok står for 95% i de markedene både BMW og Audi selger de fleste av deres bilmodeller. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet September 4, 2007 Share Skrevet September 4, 2007 Flesteparten av bilene til BMW er da aldeles ikke sportslige. Selv Porsche selger vel flest traktorer nå om dagen. Når bilene veier 2 tonn og er på størrelse med en middels låve, så kan de gå så fort rundt ringen de bare vil - det blir aldri sportslig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ellingsen B. Skrevet September 4, 2007 Share Skrevet September 4, 2007 Flesteparten av bilene til BMW er da aldeles ikke sportslige. Selv Porsche selger vel flest traktorer nå om dagen. Når bilene veier 2 tonn og er på størrelse med en middels låve, så kan de gå så fort rundt ringen de bare vil - det blir aldri sportslig. Er vel ikke mye salg av Cayenne nå om dagen.. Cayenne er også en av de få bilene man ikke får kjøpt Elcon bruktbilgaranti på.. Sikkert mye dyre feil på de gitt.. Selv opplevde jeg Cayenne Turbo som ganske så sporty. Man føler at man kjører en MYE lettere/mindre bil enn hva man faktisk kjører.Prestandamessig så er den jo også helt rå. En tung bil kan selvsagt være sportslig, eks. AMG E/CL/SL, RS4/6/S8, M5/M6..Tunge biler alle sammen.. De veier jo opp mot 2 tonn (noen sikkert mer)hele gjengen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 4, 2007 Share Skrevet September 4, 2007 Er vel ikke mye salg av Cayenne nå om dagen.. Cayenne er også en av de få bilene man ikke får kjøpt Elcon bruktbilgaranti på.. Sikkert mye dyre feil på de gitt.. Selv opplevde jeg Cayenne Turbo som ganske så sporty. Man føler at man kjører en MYE lettere/mindre bil enn hva man faktisk kjører.Prestandamessig så er den jo også helt rå. En tung bil kan selvsagt være sportslig, eks. AMG E/CL/SL, RS4/6/S8, M5/M6..Tunge biler alle sammen.. De veier jo opp mot 2 tonn (noen sikkert mer)hele gjengen. Nei... tunge biler er ikke sportslige, men de kan selvfølgelig være hurtige. Det er en generell misforståelse at effekt og fartsressurser er synonymt med sportslighet. Bugatti Veyron er uten tvil en temmelig hurtig bil, men den veier hele 1900 Kg... og 1900 Kg er for tungt hvis bilen skal kunne være agil og lett på foten. Som en liten anekdote kan jeg nevne at Porsche i sin tid fikk relativt mye kritikk for at modellen 928S var for tung til å være en seriøs sportsbil... den veide 1450 Kg og ble derfor betraktet som en Grand Tourer på nivå med BMW E24 635CSi som på begynnelsen av 80-tallet veide ca. 1500 Kg. En Porsche 911 Carrera fra den samme perioden veide ca. 1250 Kg og E30 M3 veide 1160 Kg. Porsche Cayenne er en eksklusiv bil i forhold til BMW X5... det er totalt produsert ca. 150000 stk. Cayenne mot ca. 600000 stk. X5. På den annen side er det ingen bilprodusent som tjener mer pr. produserte bil enn Porsche... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Diesel power Skrevet September 4, 2007 Share Skrevet September 4, 2007 Alt er relativt i relasjon hvordan man definerer sportslig. Skal man følge ditt resonnement er det en fornærmelse mot Porsche å kalle en BMW sportslig. Enkelte av BMW´s modeller er sportslige... E61 520d er det f.eks ikke og den er absolut ikke alene om ikke å være sportslig i BMW´s modellprogram. Helt enig i at alt må seès i relasjon. Nei... tunge biler er ikke sportslige, men de kan selvfølgelig være hurtige. Det er en generell misforståelse at effekt og fartsressurser er synonymt med sportslighet Helt uenig! Vet ikke hva du legger i ordet sportslig(sport), men jeg tror du egentlig blander ordene litt. Det blir som å si at en Semi trekkvogn ikke kan være en konkuransebil. Den kan riktig nok ikke yte en M3 særlig konkuranse på banen, men de kjører løp, det er konkuranser og seriøse fartskonkuranser er sport, åkke som. For de da som har fulgt fridretts VM siste dagene, blir det som å si at kappgang ikke er sport, fordi sprinterne er raskere (og virkelig mere elegant ). De fleste er vel enig i at om man skal benytte ordet dynamisk, så stiller vel sprinterne i en helt annen divisjon. Men det fratar ikke kappgangen det sportslige aspektet, og den utrolige prestasjonen disse utøver. Jeg tror mange at diskusjonene i trådene her inne munner ut i at man legger forskjellig betydning i ordene, rett og slett. Også blir det litt uønsket kvervulering da man egentlig skjønner hva den andre mener. Jeg skjønner nå hvor du vil/mener, men jeg kan ikke si meg enig da sportslighet for meg i bilsammenheng har en annen betydning. Jeg synes en 520d er sportslig kontra f,eks en Volvo V70. I relasjon vel og merke! Mulig det er min oppfatning av sportslighet som er feil, og kom da gjerne med fasiten. Man lærer mens man lever. Jeg er ingen god skribent som deg, og du er uhyre flink til å lete opp fakta/info om ting, men mulig du skjønner hva jeg mener allikevell. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ellingsen B. Skrevet September 4, 2007 Share Skrevet September 4, 2007 Er vel ikke mye salg av Cayenne nå om dagen.. Cayenne er også en av de få bilene man ikke får kjøpt Elcon bruktbilgaranti på.. Sikkert mye dyre feil på de gitt.. Selv opplevde jeg Cayenne Turbo som ganske så sporty. Man føler at man kjører en MYE lettere/mindre bil enn hva man faktisk kjører.Prestandamessig så er den jo også helt rå. En tung bil kan selvsagt være sportslig, eks. AMG E/CL/SL, RS4/6/S8, M5/M6..Tunge biler alle sammen.. De veier jo opp mot 2 tonn (noen sikkert mer)hele gjengen. Nei... tunge biler er ikke sportslige, men de kan selvfølgelig være hurtige. Det er en generell misforståelse at effekt og fartsressurser er synonymt med sportslighet. Bugatti Veyron er uten tvil en temmelig hurtig bil, men den veier hele 1900 Kg... og 1900 Kg er for tungt hvis bilen skal kunne være agil og lett på foten. Som en liten anekdote kan jeg nevne at Porsche i sin tid fikk relativt mye kritikk for at modellen 928S var for tung til å være en seriøs sportsbil... den veide 1450 Kg og ble derfor betraktet som en Grand Tourer på nivå med BMW E24 635CSi som på begynnelsen av 80-tallet veide ca. 1500 Kg. En Porsche 911 Carrera fra den samme perioden veide ca. 1250 Kg og E30 M3 veide 1160 Kg. Porsche Cayenne er en eksklusiv bil i forhold til BMW X5... det er totalt produsert ca. 150000 stk. Cayenne mot ca. 600000 stk. X5. På den annen side er det ingen bilprodusent som tjener mer pr. produserte bil enn Porsche... Henger ikke helt med nå.. Ferrari 550 veier 1700kg, M6 coupe fort 1800kg med utstyr. Er ikke dette sportslige biler?? Hva er de da? Porsche modellene ligger vel på 1500.. Må det være Formel 1 bil for at det skal være sportslig? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 4, 2007 Share Skrevet September 4, 2007 Helt uenig! Vet ikke hva du legger i ordet sportslig(sport), men jeg tror du egentlig blander ordene litt. Det blir som å si at en Semi trekkvogn ikke kan være en konkuransebil. Den kan riktig nok ikke yte en M3 særlig konkuranse på banen, men de kjører løp, det er konkuranser og seriøse fartskonkuranser er sport, åkke som. For de da som har fulgt fridretts VM siste dagene, blir det som å si at kappgang ikke er sport, fordi sprinterne er raskere (og virkelig mere elegant ). De fleste er vel enig i at om man skal benytte ordet dynamisk, så stiller vel sprinterne i en helt annen divisjon. Men det fratar ikke kappgangen det sportslige aspektet, og den utrolige prestasjonen disse utøver. Jeg tror mange at diskusjonene i trådene her inne munner ut i at man legger forskjellig betydning i ordene, rett og slett. Også blir det litt uønsket kvervulering da man egentlig skjønner hva den andre mener. Jeg skjønner nå hvor du vil/mener, men jeg kan ikke si meg enig da sportslighet for meg i bilsammenheng har en annen betydning. Jeg synes en 520d er sportslig kontra f,eks en Volvo V70. I relasjon vel og merke! Mulig det er min oppfatning av sportslighet som er feil, og kom da gjerne med fasiten. Man lærer mens man lever. Jeg er ingen god skribent som deg, og du er uhyre flink til å lete opp fakta/info om ting, men mulig du skjønner hva jeg mener allikevell. Jeg er ikke spesielt flink til å lete opp fakta, men jeg er ganske god til å huske relasjoner. Det er en øvelse som kommer godt med når man er systemanalytiker og/eller når man skal skrive seriøst om biler. Jeg skrev faktisk kort i mitt tidligere innlegg hva jeg legger i at en bil er sportslig når jeg skrev at en Bugatti Veyron ikke kan være agil og lett på foten samtidig som den veier 1900 Kg. At den er et Autobahnmonster gjør den ikke sportslig i min forstand... ikke som en McLaren F1 er det eller en E30 M3 er det. Ergo er lav vekt og ultimativt et godt Kg/HK forhold avgjørende for om bilen er agil og lett på foten. Alt for mange av dagens såkalte sportslige biler er for satte og tunge i reaksjonene... noe som selvfølgelig er en fin ting på hurtige baner som f.eks Nürburgring, men mindre interessant på smale landeveier eller trange baner. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 4, 2007 Share Skrevet September 4, 2007 Henger ikke helt med nå.. Ferrari 550 veier 1700kg, M6 coupe fort 1800kg med utstyr. Er ikke dette sportslige biler?? Hva er de da? Porsche modellene ligger vel på 1500.. Må det være Formel 1 bil for at det skal være sportslig? Ferrari 550 betraktes som en Grand Tourer og er dermed ikke like sportslig som f.eks F430 som veier 1450 Kg. På den annen side er begge disse modellene knapt så sportslige som f.eks F40 fra 1987. Den veier 1100 Kg og har 478 HK. En Porsche Carrera GT veier knapt 1400 Kg og en Porsche Boxster S veier 1350 Kg. McLaren F1 veier 1150 Kg og er i min bok en av de mest fokuserte sportsbilene som noen gang er produsert på denne siden av Formel 1 biler... som forøvrig veier rundt 600 Kg. Ergo er lavest mulig vekt helt avgjørende for hvor sportslig en bil er i relasjon til å være agil og lett på foten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chriso Skrevet September 4, 2007 Share Skrevet September 4, 2007 Denne tråden kommer snart til å handle om Veyron vs McLaren F1.. Og det har vi diskutert før, mener jeg på Tilbake til Audi og BMW, så føler jeg at det er mange som disser Audi (noe som kanskje er naturlig da Audi trolig er BMWs største konkurrent om dagen) uten å ha prøvd dem så mye. Som Fredrik sa, så blir ikke sylkvasse kjøreegenskaper det viktigste når man velger bil. Komfort og kvalitet, samt design og ikke minst image blir det man legger vekt på. Når Audi (enn så lenge) ligger litt lavere i pris, mens den leverer til de grader på resten av punktene her, så er det ikke tvil om at det er gode biler! Skjønner at Audi er det merket flest ønsker seg i Tyskland om dagen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ellingsen B. Skrevet September 4, 2007 Share Skrevet September 4, 2007 ordet sportslighet er kanskje veldig sprikende i folks øyne da, for jeg mener at f.eks en BMW M6/M5 er sporty til tusan En F40 er jo bygd på formel1 prinsipp nesten. Har sitti på en .. Hk/vekt som du også nevner. Er bilen tung og har mye hk vil tallet bli i prosent likt som en bil som er lett med lite hk. (hvis hk/vekt matcher) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 4, 2007 Share Skrevet September 4, 2007 Hk/vekt som du også nevner. Er bilen tung og har mye hk vil tallet bli i prosent likt som en bil som er lett med lite hk. (hvis hk/vekt matcher)¨Nei... det er det som er den store misforståelsen. Bilen må være lett og samtidig ha et godt Kg/HK forhold. Bugatti Veyron har f.eks et imponerende forhold mellom vekt og ytelse, men den veier stadig nesten to tonn og er derfor hverken agil eller lett på foten som en McLaren F1. Høy vekt er utrolig ødeleggende for kjøreegenskapene og det er derfor alle bilprodusentene først og fremst fokuserer på vekten når de skal bygge seriøse sportsbiler. Bugatti Veyron var et "make a statement" prosjekt (milepæl) for VAG der poenget var å teste tekniske og dynamiske grenser i praksis (primært topphastighet). McLaren F1 var derimot et forsøk på å bygge en praktisk Formel 1 bil der kjøreegenskapene var helt avgjørende (topphastigheten var mer en konsekvens av høy effekt). Jeg betrakter disse to bilene som eksempler på to helt forskjellige ideologier. VAG løste vektproblemet med flere hestekrefter (ikke helt ulikt hva bilprodusentene normalt gjør i dag)... Veyron ble hurtig, men knapt så håndterbar. Gordon Murray løste vektproblemet ved å bygge en lettere bil... McLaren F1 ble hurtig og i relativ forstand like håndterbar som en Formel 1 bil. Dette er ikke en diskusjon vedr. McLaren F1 vs. Bugatti Veyron... jeg bruker bilene kun som eksempler på forskjellige tekniske løsninger og hva de medfører. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet September 4, 2007 Share Skrevet September 4, 2007 ordet sportslighet er kanskje veldig sprikende i folks øyne da, for jeg mener at f.eks en BMW M6/M5 er sporty til tusan Jeg mener M5 er en kraftig motorisert familiebil. Bare lurer.. hvis alt annet med bilen var likt - men det var 520-motor, ville bilen fortsatt vært sporty til tusan? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chriso Skrevet September 4, 2007 Share Skrevet September 4, 2007 Godt spørsmål hagenisse! Du fikk frem essensen i "hva er sportlighet?". Jeg ville svart nei, men jeg vet ikke. Et spørsmål Fredrik (rent teknisk). Først, som du sier, best mulig effekt/vekt forhold, og deretter lavest mulig vekt, såklart. Men vil ikke bilens bredde, tyngdepunkt og dekkbredde virke mye inn? Jeg ser for meg at en bil lettere kan "klistre" seg til veien dersom den er lav og bred, og således "oppheve" (merk kvoteringen) litt av newtons lover i forhold til vekten sin? Altså et slags forhold mellom vekt om desse faktorene? Slik at to biler med forskjellig vekt og form (men lik hk/kg) kan kjøre like raskt rundt en bane? For eks dersom en X5 fikk bredere sporvidde, så ville den kunne ta svinger bedre? Dette er noe jeg har fundert litt på... Håper du/dere forstod hva jeg mente nå Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Deep Dish Skrevet September 4, 2007 Share Skrevet September 4, 2007 Fifth Gear testet nettopp Audi S5 mot BMW 335, 1 runde på testbanen de bruker. BMW'en vant med 0,1 sek.!!! Som de selv sa, kjøreegenskaper vant over hestekrefter.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå