Gå til innhold

Ny Audi A4 og Jaguar XF

[space]
 Share

Anbefalte innlegg

Et spørsmål Fredrik (rent teknisk). Først, som du sier, best mulig effekt/vekt forhold, og deretter lavest mulig vekt, såklart. Men vil ikke bilens bredde, tyngdepunkt og dekkbredde virke mye inn?

Jeg ser for meg at en bil lettere kan "klistre" seg til veien dersom den er lav og bred, og således "oppheve" (merk kvoteringen) litt av newtons lover i forhold til vekten sin? Altså et slags forhold mellom vekt om desse faktorene? Slik at to biler med forskjellig vekt og form (men lik hk/kg) kan kjøre like raskt rundt en bane? For eks dersom en X5 fikk bredere sporvidde, så ville den kunne ta svinger bedre? Dette er noe jeg har fundert litt på...

Håper du/dere forstod hva jeg mente nå :wink:

Joda... i tillegg til lavest mulig vekt og et godt Kg/HK forhold er det flere andre tekniske og fysiske forhold som er viktige i større eller mindre grad når man beveger seg mot de fysiske grensene. Det mest avgjørende i denne sammenheng er et lavt tyngdpunkt konsentrert mest mulig i senter av bilen. Derfor gjorde bl.a BMW et stort nummer ut av at f.eks E46 M3 CSL har et tak og panser laget av Karbon (tilsvarende også på E92 M3), tynnere vindusglass og en slags sandwichkonstruksjon i deler karosseriet... alt for å spare vekt der tyngdepunktet gjør seg mest gjeldende.

Prinsippene for hva som er teknisk/fysisk mest avgjørende for kjøreegenskapene ser man faktisk best på en Formel 1 bil... og det er derfor kanskje ikke så merkelig at nettopp McLaren F1 selv i dag er en svært imponerende konstruksjon. Konstruktøren Gordon Murray var nettopp sjefkonstruktør hos Lotus, Brabham og McLaren... og dermed ansvarlig for flere Formel 1 biler (inkl. flere World Championship vinnere som f.eks Nelson Piquet, Ayrton Senna og Alain Prost) før han bestemte seg for å bygge en slags praktisk Formel 1 bil til bruk på alminnelige veier.

Hva som er avgjørende i denne sammenhengen når det gjelder mer alminnelige biler varier naturligvis med hva man fokuserer på, men i relasjon til sportslige kjøreegenskaper vil jeg mene at de prinsippene som jeg har skissert i bl.a denne tråden er helt avgjørende. Jeg er ikke spesielt imponert over bilmodeller som f.eks X5 og Cayenne (ja hele SUV konseptet for den saks skyld) og nå vet dere hvorfor... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 81
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har en utfordrer til den supre McLare F1, nemlig Caparo T1! Dere har sikkert hørt om den dere før. Men den har virkelig imponerende specs. Klart, McLaren ble konstruert for en god stund siden, og teknologien har kommet videre siden den gang. Caparo er likevell imponerende, selv i dag, som den gatebilen den er.

Caparo T1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en utfordrer til den supre McLare F1, nemlig Caparo T1! Dere har sikkert hørt om den dere før. Men den har virkelig imponerende specs. Klart, McLaren ble konstruert for en god stund siden, og teknologien har kommet videre siden den gang. Caparo er likevell imponerende, selv i dag, som den gatebilen den er.

Caparo T1

Det er interessant at du nevner nettopp Caparo T1... Gordon Murray var såkalt Director of Advanced Concepts på Caparoprosjektet. Forøvrig sammen med Caparo Vehicle Technologies leder Ben Scott-Geddes og ingeniøren Graham Halstead som også begge to var med i Murray´s F1 prosjekt... :wink:

Dette er forøvrig en veldig interessant artikkel... der Gordon Murray selv forteller mer om hva jeg har forsøkt å få frem i denne tråden... :D

http://www.roadandtrack.com/article.asp ... le_id=3075

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Audi A4 1.8 TFSI (160 hk), som er på plass her i landet i desember, kun vil koste 349.000 kroner.

Til sammenligning :

Volkswagen Passat 2.0 FSI Comfortline koster 348.000 kroner.

Alt i følge dinside-artikkelen nevnt over. Det er rimelig bra pris synes jeg!

Hvor mye koster tilsvarende bmw 3-serie?

Så spørs det på ekstrautstyret da. En bmw må jo ha minimum 100.000 kroner i ekstrautstyr for å være kjørbar. Hvordan er Audi på dette området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...